فهرست مطالب

به نام  ایزد منان و عرض سلام به همه کاربران عزیز و ارجمند ، در این بخش اسناد و مدارک مورد نیاز سازمان مالیات بر ارزش افزوده را خدمت شما توضیح می دهم . طبق ماده 34 این قانون مودیان مشمول مکلفند دفاتر و صورتحسابها و سایر وسایل و روش های نگهداری که سازمان امور مالیاتی تعیین می کند ، استفاده نمایند . مدارک مذکور 10 سال بعد از سال مالی مربوط توسط مودیان نگهداری و در وصرت مراجعه آنان ارائه می شود .

اسناد و مدارکی که یک مودی در نظام مالیات بر ارزش افزوده بایستی به عنوان اسناد و مدارک مثبته تهیه و نگهداری نماید عبارتند از :

  1. گواهی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
  2. کلیه صورتحسابهای مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات
  3. دفاتر قانونی
  4. نسخ اظهارنامه های تایید شده
  5. رسیدهای بانکی پرداخت مالیات و عوارض
  6. برگه های اعلامیه بدهکاری و بستانکاری
  7. نوارهای صندوق
  8. اسناد گمرکی و حمل و نقل بیمه
  9. سایر مستندات معاملات و عملیات

مستند سازی مبادلات با اشخاص ثبت نام شده 

در نظام مالیات بر ارزش افزوده در هنگام مبادله ، مودیان بایستی با صدور صورتحساب به نحوی که شماره اقتصادی هر یک از متعاملین به همراه مشخصات اطلاعات مندرج در آن مطمئن گردند زیرا صورتحساب ها درنظام مالیات بر ارزش افزوده سند ادعای اعتبار مالیاتی هریک از مودیان می باشند و عدم صحت هریک از اطلاعات مندرج در صورتحساب به معنای از دست رفتن اعتبار مالیاتی متعلق به آن معامله است .

مستند سازی تخفیفات و کاهش قیمت 

تخفیفات در قسمت کالا و خدمات ماخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده نمی باشد، بایستی در صورتحسابهای صادره میزان و مبلغ تخفیف مشخص گردد. ( منظور از تخفیفات ، تخفیفات اعطایی که در صورتحساب مشخص و از مبلغ فروش کسر شده است ، می باشد. )

نکته ای که باید توجه داشته باشید ، کپی برداری از مدارک بخصوص فاکتورهای خرید و فروش است . چون شما باید اصل فاکتور ها و مدارک را پیوست اسناد و مدارک حسابداری خود نمایید. تنها گواهی ثبت نام و نسخ اظهارنامه مالیاتی را می توانید بصورت اصل در  آرشیو مدارک خود قرار دهید .

اگر هنوز هم در فرآیند تکمیل و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده مشکل دارید ، اینجا کلیک کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. با سلام و احترام

    لطفا منظور از این قسمت را دقیقتر بفرمایید:
    “تخفیفات در قسمت کالا و خدمات ماخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده نمی باشد”

    طبق فاکتور نمونه (شماره یک) از دستورالعمل صدور صورتحساب مشخص گردیده که مبلغ ارزش افزوده از مبلغ کل پس از کسر تخفیف محاسبه می گردد.

    با تشکر از سایت خوبتان
    حسین قدیری

    1. سلام حسین قدیری عزیز
      ممنون از توجهتون
      معنی این جمله همانطور که خودتون اشاره کردید اینه که تخفیفات مشمول محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نیست . مبلغی که بعد از تخفیف در فاکتور ثبت می شود معیار محاسبه مالیات بر ارزش افزوده است .
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :