فهرست مطالب

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی برای نوروز 1402 تعیین شد. یکی از دغدغه‌های بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در روزهای پایانی سال، آگاهی از میزان عیدی و زمان واریز عیدی پرداختی به این عزیزان است. از این رو قصد داریم در این مقاله آموزش رایگان حسابداری، شما را با میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402 – 1401، زمان پرداخت عیدی و همچنین عیدی کارمندان دولتی آشنا نماییم. همراه ما بمانید.

مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1402 – 1401 چقدر است؟

بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، هیئت وزیران در مصوبه 17 بهمن ماه 1401، میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال 1401 (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت را تعیین نمود.

بر این اساس میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و همچنین سایر مستمری‌بگیران به میزان 18,000,000 ريال (1,800,000 تومان) تعیین شد. به این ترتیب میزان عیدی (پاداش آخر سال) اقشار زیر معادل مبلغ ثابت 18,000,000 ريال است:

  • عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی
  • عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • حقوق وظیفه از کارافتادگی
  • حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی
  • حقوق وظیفه وراث شهدا
  • حقوق وظیفه جانبازان از کار افتاده کلی

جدول مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال 1402

همان گونه که می‌دانید، مبلغ عیدی پایان سال برای کلیه بازنشستگان و مستمری‌بگیران ثابت است. اما بر اساس همین مصوبه، به مشمولینی که بر اساس قوانین و مقررات مربوط از کمک هزینه عائله مندی و اولاد برخوردار هستند، مرجع پرداخت کننده عیدی علاوه‌بر مبلغ عیدی موضوع مصوبه، در راستای حمایت از خانواده مبالغی به شرح زیر پرداخت می‌نماید:

  • بابت همسر مبلغ ثابت 5,000,000 ریال
  • بابت هر فرزند تحت تکفل مبلغ ثابت 2,000,000 ریال

بر این اساس جدول عیدی سال 1402 بازنشستگان تامین اجتماعی و همچنین مستمری بگیران این سازمان به شرح زیر خواهد بود:

شرحمبلغ عیدی (تومان)
شخص بازنشسته یا مستمری‌بگیر (مجرد)1,800,000
شخص بازنشسته یا مستمری‌بگیر به همراه همسر2,300,000
شخص بازنشسته یا مستمری‌بگیر به همراه همسر و یک فرزند تحت تکفل2,500,000
شخص بازنشسته یا مستمری‌بگیر به همراه همسر و دو فرزند تحت تکفل2,700,000
جدول مبلغ عیدی بازنشستگان و مبلغ عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی سال 1402

بازنشسته و مستمری بگیر چه تفاوتی دارد؟

قبل از آغاز موضوع عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، خوب است به تفاوت دو واژه بازنشسته و مستمری‌بگیر بپردازیم.

بازنشسته تامین اجتماعی

افرادی که دارای شرایط زیر باشند، جزو بازنشستگان تامین اجتماعی هستند:

  • تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند
  • با رسیدن به شرایط سنی خاصی بازنشسته شده‌اند
  • مطابق قانون کار، دارای سابقه کاری کافی هستند

بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق خود را به جای کارفرما، بر اساس حق بازنشستگی پرداختی در سال‌های کارکرد، از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کنند.

مستمری بگیران تامین اجتماعی

کلیه افرادی که از سازمان تامین اجتماعی مستمری یا حقوق دریافت می‌کنند، مستمری‌بگیر هستند. اما این عبارت بیشتر برای افراد زیر کاربرد دارد:

  • از کار افتادگان
  • بازماندگان بیمه شدگان فوت شده

! نکته: واژه مستمری‌بگیر یک کلمه عام است و معمولا برای هر سه گروه بازنشستگان، از کارافتادگان، بازماندگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌شود.

توصیه می‌شود بخوانید: شرایط بازنشستگی و محاسبه آن

عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی
عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با هم برابر است

نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 – 1402

عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، همانند عیدی کارمندان دولت بر اساس قانون «نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت» مصوب سال 1374، محاسبه و تعیین می‌شود. مطابق با این قانون دولت وظیفه دارد هر سال اعتبار تخصیص داده شده برای پرداخت عیدی به کارکنان خود را اعم از نقدی یا غیر نقدی، به طور‌ یکسان به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید. به این ترتیب مبلغ عیدی بازنشستگان مبلغ ثابتی است.

خوب است بدانید:

نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان و کارمندان دولتی با نحوه محاسبه عیدی و سنوات کارگران متفاوت است. در حقیقت عیدی کارگران بر اساس حقوق و میزان کارکرد آنها طی سال تعیین می‌شود. از این رو با توجه به یکسان نبودن حقوق کلیه کارگران، عیدی آنان نیز مقدار ثابتی ندارد؛ اما مبلغ آن نباید از دو برابر حداقل حقوق کارگر در سال، کمتر و از سه برابر حداقل حقوق، بیشتر باشد (به استثنای مواردی که به استناد اسناد و مدارک رویه کارگاه بر پرداخت مبالغ بالاتر برای عیدی باشد). این در صورتی است که مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران به صورت ثابت تعیین می‌شود.

مرجع تعیین و پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

هیئت وزیران همه ساله با تشکیل جلسه‌ای در ماه‌های انتهایی سال و پس از بررسی عوامل مختلف از جمله میزان حقوق و دستمزد در آن سال، نرخ تورم و سایر موارد تاثیرگذار بر وضعیت معیشتی مردم، مبلغ عیدی کارمندان دولتی، بازنشستگان کشوری، لشکری و میزان عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را تعیین و تصویب می‌کند.

به این ترتیب، عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۱ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط صندوق بازنشستگی کشوری قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ربط قابل پرداخت است.

زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی 1401 – 1402

از آنجا که قانون زمان خاصی را برای پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تعیین نکرده است، زمان دقیق واریز عیدی مشخص نیست.

به گفته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین ‌اجتماعی، پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال 1402، تا قبل از نیمه اسفند 1401 انجام می‌شود.

زمان واریز عیدی بازنشستگان
زمان واریز عیدی بازنشستگان مشخص نیست اما معمولا از نیمه بهمن تا انتهای سال واریز میشود

عیدی کارمندان دولت، دستگاه های اجرایی و اعضای هیئت علمی چقدر است؟

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، عیدی کلیه کارمندان مجموعه‌های زیر اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت که به طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار) معادل مبلغ ثابت 18,000,000 ريال اعلام شد:

  • عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی
  • عیدی کارکنان نیروهای مسلح
  • عیدی کارکنان وزارت اطلاعات
  • عیدی کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران
  • عیدی کارکنان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌­ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی
  • عیدی قضات

همچنین پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال 1401 بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

بر این اساس می‌توان مبلغ عیدی کارمندان دولت را به صورت خلاصه در جدول زیر مطرح نمود:

خوب است بدانید:

خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب نامه خواهند بود.

همچنین به موجب این مصوبه پرداخت هر مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دولتی، غیرقانونی بوده و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها مکلفند نظارت لازم در این خصوص را اعمال و موارد خلاف را گزارش نمایند.

کلام آخر   

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال 1402 – 1401 معادل 1,800,000 تومان است؛ که به این مبلغ، میزانی بابت همسر و فرزندان تحت تکفل شخص بازنشسته یا مستمری بگیر اضافه می‌شود. همان گونه که در مطلب ذکر شد، وظیفه واریز عیدی بر عهده سازمان تامین اجتماعی است. علیرغم اینکه مبلغ عیدی پایان سال بازنشستگان ثابت است، اما با آموزش و اطلاع از قوانین کار و رفاه امور اجتماعی به صورت درست و کامل می‌توان در ایام اشتغال به کار، موجبات برخورداری از کلیه حقوق‌ و امتیازات تعیین شده تامین اجتماعی در جهت حمایت از افراد مشمول بیمه تامین اجتماعی از جمله حقوق بازنشستگی منصفانه را فراهم آورید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :