فهرست مطالب

برون سپاری حسابداری چیست؟

سپردن کارها حسابداری به اشخاص و شرکتهای حسابداری به منظور صرفه جویی در وقت، هزینه و امور حسابداری کسب و کارها را برون سپاری حسابداری نام دارد.

مزایای برون سپاری حسابداری چیست؟

صرفه جویی در وقت و زمان، عدم سو استفاده، کیفیت و دقت و… از مزایای برون سپاری حسابداری است.

برون سپاری حسابداری برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

این استراتژی برای شرکتهایی که تعداد زیادی امور قابل انجام دارند بیشتر کاربرد دارد.

برون سپاری حسابداری، استراتژی حرفه ای برای انجام عملیات و فرآیندهای حسابداری یک کسب و کار توسط شرکتهای حسابداری استو حسابداران پروژه ای است. در مواقع زیادی سازمان ها برای مدیریت هزینه و زمان خود سراغ برون سپاری حسابداری میروند و امور مالی و حسابداری را به افراد دیگر و شرکت های حسابداری میسپارند. در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به تعریف، کاربرد و مزایای برون سپاری حسابداری میپردازیم، همراه ما باشید.

تعریف برون سپاری حسابداری

برون سپاری حسابداری به واگذاری تمام یا قسمتی از امور حسابداری به شرکت های حسابداری دیگر یا واگذاری کار به حسابدار پروژه ای، گفته میشود.

برون سپاری حسابداری معمولا طی قراردادی فیمابین صاحبان کسب و کار و پیمانکاران یا همان شرکت های حسابداری، انجام میشود. در این قرارداد انجام امور حسابداری و مالی یک شرکت توسط صاحبان کسب و کار مشخص شده و توسط پیمانکار انجام میشود. امور حسابداری برون سپاری شده را میتوان در شرکت کارفرما یا بیرون از آن انجام داد.

نکته

برای برون سپاری حسابداری بهتر است تمامی امور حسابداری را، به شرکتهای حسابداری واگذار نکنید، بلکه به شکل دوره ای قسمتی از این امور به این شرکت ها واگذار شود. مانند: امور حسابرسی یا حسابداری بیمه. نگه داری اطلاعات کامل و دقیق و بایگانی اسناد حسابداری کارفرما، نکته قابل توجهی است که افراد مجری این کار باید به آن توجه کنند. دقت داشته باشید در هنگام برون سپاری حسابداری از شرکت و افرادی که از تعهد و تبحر زیادی در موضوع دارند، کمک بگیرید.

برون سپاری حسابداری چیست؟
برون سپاری حسابداری به منظور انجام امور مالی و حسابداری یک کسب و کار به بهترین نحو انجام میشود.

دلیل برون سپاری حسابداری

برون سپاری حسابداری کاربردهای زیادی دارد و به دلایل مختلف ممکن است این کار انجام شود که اینجا به مهمترین دلایل برون سپاری حسابداری اشاره میکنیم:

✔️ کمبود منابع: یکی از دلایل مهم انجام حسابداری مجموعه توسط شرکتهای حسابداری یا استفاده از حسابداری پروژه ای، کمبود منابع است. یعنی بعضی از شرکت ها برای انجام امور حسابداری خود با کمبود نیروی انسانی متخصص و خبره رو به رو می‌شوند. اما بعضی از شرکت ها برای تمرکز بیشتر بر روی امور اصلی، امور جزئی تر را به افراد و مجموعه های خارج از محیط شرکت خود می‌سپارند.

✔️ انعطاف پذیری شرکت: امکان دارد در کسب و کارها نیازهای فصلی مطرح شود، نیازهایی مانند تهیه گزارشات فصلی یا اظهارنامه های مالیاتی. به فرض فروشگاهی امور جاری حسابداری مجموعه خود را انجام میدهد اما در مواردی مانند تهیه گزارشات فصلی نمیتواند صحیح عمل کند، در این حالت به صورت پروژه از حسابداران و یا شرکت های حسابداری کمک میگیرد.

✔️ رسیدگی به کارهای اصلی مجموعه: ممکن است مدیران شرکتها برای تمرکز هر چه بیشتر بر دیگر امور شرکت، برخی یا تمام کارهای حسابداری خود را برون سپاری کنند.

پیشنهاد میشود مطالعه نمایید: بهینه سازی فرآیند حسابداری

مزایای برون سپاری حسابداری

برون سپاری حسابداری، استراتژی مناسب و ویژه ای برای شرکت های بزرگ است که شامل مزایای زیر است:

✔️ صرفه جویی در هزینه ها: گاهی کارفرمایان با هدف کاهش هزینه استخدام نیروی ثابت برای امور مالی از قبیل هزینه حقوق، بیمه، عیدی و سنوات، هزینه استهلاک سیستمهای در اختیار نیروی کار و… تصمیم به استفاده از حسابدار پروژه ای مینمایند.

✔️ صرفه جویی در زمان: امور حسابداری در بیشتر مواقع وقت گیر و در عین حال حساس است. به همین علت مدیران یک شرکت زمان کافی برای رسیدگی به تمامی امور را پیدا نمی‌کنند. در چنین شرایطی برای صرفه جویی در وقت، مسائل مالی به شرکت ها و افراد دیگر واگذار می‌شود.

✔️ کیفیت و دقت کافی: زمانی که برای کسب و کاری برون سپاری حسابداری انجام می‌شود در اصل بر روی یک مسئله خاص تمرکز و دقت کافی خرج می‌شود. از طرفی ممکن است یک مجموعه بزرگ نتواند تمامی امور مالی خود را با دقت و کیفیت بالا انجام دهد و بهتر است از افراد و یا موسسات خبره در این زمینه کمک بگیرد.

✔️ به روز نمودن سیستم حسابداری: با پیشرفت تکنولوژی، استانداردها و امور حسابداری هم پیشرفت کرده و به روز می‌شود. کسب و کارها می‌توانند با برون سپاری حسابداری از به روز نگه داشتن سیستم مالی خود مطابق با بروز شدن استاندارد های دنیا اطمینان حاصل کنند.

✔️ عدم سو استفاده: در بعضی از مواقع شاهد سو استفاده برخی کارمندان در بخش حسابداری یک شرکت هستیم. با واگذاری امور حسابداری یک مجموعه به شرکت ها و افراد دیگر کمتر دچار این دست از مشکلات می‌شویم. چراکه این شرکت ها توسط متخصصان و مدیران کار بلد اداره می‌شود. همچنین تمامی حسابداران فعال در این شرکتها در مقابل هر مشکل احتمالی پاسخگو هستند.

✔️ پیشگیری از جرائم مالیاتی: زمانی که فردی محاسبات مالی را اشتباه انجام دهد موظف به پرداخت جرایم مالی است. برای کاهش و جلوگیری از چنین مشکلاتی بهتر است خدمات حسابداری و مسائل مالی را با استراتژی برون سپاری حسابداری پیش برد.

✔️ عدم شکل گیری نگران های احتمالی در امور حسابداری: برای رفع نگرانی های احتمالی مانند: صورت مغایرت های مالی، برون سپاری حسابداری گزینه مناسبی است. با انجام استراتژی برون سپاری حسابداری، شرکت خود را از این دست دردسر های زمان بر دور کنید.

چرا شرکت ها حسابداری خود را برون سپاری میکنند؟
مزایای برون سپاری حسابداری شامل صرفه جویی در وقت و هزینه در یک کسب و کار است.

مزایا برون سپاری حسابداری برای استارتاپ ها

برون سپاری حسابداری برای استارتاپ ها، کار بسیار هوشمندانه ای است. استارتاپ یا کسب و کارهای نوپا در اکثر مواقع به علت ضعف مدیریت مالی و همچنین حسابداری با شکست مواجه میشوند. در این حالت برون سپاری حسابداری برای یک استارتاپ پیشنهاد میشود، چراکه با استفاده از خدمات تخصصی این شرکت ها از شکست استارتاپ ها جلوگیری میشود.

معایب برون سپاری حسابداری

نکته بسیار مهم در برون سپاری حسابداری برای هر کسب و کار انتخاب یک شرکت یا یک شخص مطمئن است. اشتباه بسیار رایج در میان کارفرمایان یک شرکت و یا یک کسب کار انتخاب موسسات حسابداری است که از سابقه و تخصص کافی برخوردار نیستند.

پس با در نظر گرفتن حساسیت امور مالی نباید آنها را به دست افراد و شرکت های غیر حرفه ای و نامطمئن سپرد. در نتیجه برای برون سپاری حسابداری یک شرکت توسط اشخاص و یا موسسات حسابداری باید از تخصص کارمندان، تعهد و رضایت ارباب رجوع سابق مطمئن شد.

پیشنهاد میشود مطالعه نمایید: نکات مهم حسابداری

سخن پایانی

برون سپاری حسابداری برای مدیران و یا صاحبان کسب و کار که امور زیادی دارند میتواند گزینه خوبی در جهت انجام مسائل مالی و حسابداری باشد. قبل از قرارداد با اشخاص و یا شرکت های حسابداری برای برون سپاری حسابداری دقت نمایید نیروی انسانی از آموزش حسابداری به شکل کاملا حرفه ای بهره برده باشند. چراکه با عدم آموزش صحیح، عدم تخصص، دقت و عدم سابقه در این شرکت ها و افراد باعث به وجود آمدن مشکلات مالی در کسب و کار شما می‌شود.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام من یک شرکت کوچیک دارم. شرکتم پر شده از امور مختلف که هنوز انجام نشدن که حسابداری و مسائل مالی هم جزوشون هستن مخصوصا الان آخر سال هست، پیشنهاد شما برای کمتر شدن این کارها چیه؟

    1. سلام کاربر گرامی، انباشته شدن امور حسابداری و عدم ثبت به موقع اطلاعات باعث زیان دیدن کسب و کار و همچنین جرائم بیمه و مالیاتی میشود. اگر حسابدار ندارید میتوانید شخصی را برای امور مالی استخدام کنید اما چون پروسه استخدام ممکن است طولانی شود توصیه میشود امور حسابداری خود را با ارائه اسناد و مدارک مرتبط به یک شرکت حسابداری با تجربه و معتبر بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :