فهرست مطالب

مهم‌ترین تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد چیست؟

مهم‌ترین تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد تعهدات بیمه بیکاری است که تحت پوشش بیمه اجباری است ولی بیمه اختیاری و مشاغل آزاد آن را پوشش نمیدهند.

تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد در نرخ حق بیمه چیست؟

نرخ حق بیمه انواع بیمه به شرح زیر است:
1- بیمه اجباری: 30% حقوق و دستمزد
2- بیمه اختیاری: 27% حقوق و دستمزد توافق شده
3- بیمه مشاغل آزاد: وابسته به میزان خدمات دریافتی بیمه گذار بوده و معادل 12%، 14% و یا 18% حقوق و دستمزد توافق شده فرد

آیا بیمه اختیاری همان بیمه مشاغل آزاد است؟

خیر – بیمه اختیاری برای کلیه افرادی است که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند اما بیمه مشاغل آزاد برای کارفرمایان و یا صاحبان مشاغلی است که تحت پوشش بیمه نیستند.

یکی از مهم‌ترین خدماتی که سازمان تامین اجتماعی در مقابل پرداخت وجه حق بیمه به مخاطبان خود ارائه می‌دهد، استفاده از مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی، درمانی و … است. از این رو بسیاری از افراد تمایل به استفاده از این خدمات دارند. سازمان تامین اجتماعی در جهت ارایه خدمات به افراد مختلف جامعه اعم از افراد مشمول قانون کار و افراد غیرمشمول، راهکارهایی اندیشیده است. از جمله این راهکارها ارایه دو نوع بیمه اجباری و خویش‌ فرما به اشخاص است. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با انواع بیمه و تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد آشنا کنیم. با ما تا پایان همراه باشید.

انواع بیمه تامین اجتماعی

سازمان بیمه تامین اجتماعی با هدف افزایش افراد مشمول استفاده از خدمات این سازمان، انواع طرح‌های بیمه‌ای زیر را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد:

  • بیمه اجباری
  • بیمه خویش فرما
تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد
سازمان تامین اجتماعی برای متقاضیان بیمه دو نوع بیمه اجباری و خویش فرما را در نظر گرفته است

بیمه اجباری چیست؟

بر اساس قانون کار، کلیه مشمولین قانون کار و همچنین کسانی که در مقابل دریافت مزد و حقوق در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌ها مشغول به کار هستند، مشمول استفاده از بیمه اجباری هستند. به بیان دیگر، کارفرمایان موظفند بخشی از حقوق ماهیانه کارگران شاغل در کارگاه را به عنوان حق بیمه کسر و سهم خود را نیز به آن اضافه نموده و مجموع مبلغ را به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بپردازند. در غیر این صورت مشمول جرائم بیمه تامین اجتماعی می‌شوند.

نرخ حق بیمه اجباری سال 1401چقدر است؟

نرخ محاسبه حق بیمه، معادل 30% دستمزد کارگران است. از این مبلغ 7% بر عهده کارگر و 23% (20% حق بیمه سهم کارگر و 3% بیمه بیکاری) بر عهده کارفرما است.

از آنجا که میزان حقوق و دستمزد کارگران در ابتدای هر سال از سوی شورای عالی کار تعیین می‌شود، مبلغ پرداختی حق بیمه برای هر سال ثابت نیست و با توجه به مبلغ سالانه حق السعی، تغییر می‌کند.

جدول نحوه محاسبه حق بیمه اجباری سال 1401

حق بیمه اجباری به بخشی از حقوق کارگران تعلق می‌گیرد. در واقع فرمول محاسبه حق بیمه عبارت است از:

حقوق ماهیانه مشمول حق بیمه = حقوق پایه + پایه سنوات + حق مسکن + بن کارگری + سایر مزایای مشمول پرداخت حق بیمه در لیست حقوق ماهیانه

نکته: پایه سنوات به کارگرانی که بیش از یک سال در یک کارگاه مشغول به کار باشند، تعلق می‌گیرد. این مبلغ جزئی از حقوق و دستمزد روزانه بوده و در محاسبه حق بیمه تاثیرگذار است.

به این ترتیب برای یک کارگر ساده بدون سابقه کاری در سال 1401 داریم:

ردیفعنوانماه 30 روزه
۱حقوق ماهیانه مشمول کسر حق بیمه اجباری (ريال)55,797,500
۵جمع مبلغ بیمه پرداختنی 30% حقوق مشمول بیمه (ريال)16,739,250
۸7% بیمه سهم کارگر (ريال)12,833,425
۹%23 حق بیمه سهم کارفرما (ريال)3,905,825
جدول مبلغ حق بیمه اجباری سال 1401

📌 در جدول فوق مطابق بخشنامه حقوق سال 1401، دستمزد روزانه معادل 1,393,250 ريال، حق مسکن معادل 6,500,000 ریال و بن کارگری معادل 8,500,000 ریال در نظر گرفته شده است.

تعریف بیمه خویش فرما و انواع آن

بیمه خویش فرما، یکی از انواع بیمه تامین اجتماعی است. در مواردی که شخص به هر عنوان مشمول استفاده از بیمه اجباری نباشد یا تحت پوشش هیچ شرکت بیمه‌ای نباشد، اما بخواهد از مزایای بیمه استفاده نماید، می‌تواند نسبت به انعقاد قرارداد بیمه خویش فرما به صورت حضوری یا الکترونیکی اقدام نماید. به این ترتیب این شخص با پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه می‌تواند از مزایای بیمه استفاده نماید.

انواع بیمه خویش فرما

بیمه خویش فرما به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • بیمه اختیاری
  • بیمه مشاغل آزاد
تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد
پرداخت حق بیمه به صورت اختیاری و مستقل جهت دریافت خدمات درمانی و رفاهی سازمان تامین اجتماعی

بیمه اختیاری چیست؟

هر گاه فرد تحت پوشش هیچ بیمه پایه‌‌ای ( تامین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه سلامت) نباشد و همچنین در ارگان یا سازمان خاصی مشغول به کار نباشد، می‌تواند با انعقاد قرارداد مستقل با سازمان تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه خود را بیمه اختیاری کند.

شرایط استفاده از بیمه اختیاری

بر اساس توضیحات سازمان تامین اجتماعی در مورد تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد، اشخاصی که متقاضی استفاده از بیمه اختیاری هستند، باید حائز شرایط زیر باشند:

  • دارا بودن حداقل سن 18 و حداکثر 55 سال (مرد و زن)
  • دارا بودن حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه
  • دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه (بدون معافیت) برای آقایان
  • عدم اشتغال متقاضی در کارگاه‌های مشمول قانون کار

🔻 نکته

چنانچه سن متقاضی بیش از 55 سال باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی، معادل مدت مازاد سنی خواهد بود. به عنوان مثال، اگر متقاضی بیمه اختیاری 57 ساله باشد باید هنگام درخواست دو ســال ســابقه پرداخت حق بیمه را بپردازد.

اما در صورتی که متقاضی بیش از ده سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، در هر سنی که باشد می‌تواند تحت پوشش بیمه اختیاری قرار گیرد.

تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان اختیاری

بیمه اختیاری تقریبا همه مزایا و امکانات کوتاه مدت و بلندمدت ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی را دارا است. از جمله مزایای بیمه اختیاری می‌توان به خدمات درمانی و پروتز و اورتز (تعهدات کوتاه مدت) و پرداخت مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی و هزینه‌های کفن و دفن (تعهدات بلندمدت) اشاره نمود.

تنها مورد استثنا در این زمینه بیمه بیکاری، کمک هزینه ازدواج و غرامت ایام بیماری یا بارداری است؛ زیرا از آنجا که این بیمه شدگان کارفرما ندارند، مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستند.

نرخ حق بیمه اختیاری

نرخ حق بیمه پرداختی بیمه گذار برای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی معادل 27% حقوق و دستمزد توافق شده با سازمان تامین اجتماعی به عنوان دستمزد مبنای کسر حق بیمه است.

بیمه گذار می‌تواند دستمزد مبنای کسر حق بیمه را شخصا تعیین نماید. دستمزد مبنا می‌تواند بین حداقل دستمزد کارگران برای هر سال و حداکثر دستمزد سالانه باشد. همچنین نحوه پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی به صورت ماهیانه یا دوره‌های چندماهه است.

🔻 نکته

بیمه شدگان اختیاری هر دو سال یکبار می‌توانند با ارائه درخواست به سازمان بیمه، دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه خود را 10% افزایش دهند.

مهلت پرداخت حق بیمه اختیاری

بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، مهلت پرداخت مبلغ حق بیمه اختیاری برای هر ماه، حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد است. در غیر این صورت قرارداد بیمه اختیاری باطل می‌شود.

تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و خویش فرما
مزایای بیمه اختیاری برای بیمه زنان خانه دار قابل استفاده است

بیمه مشاغل آزاد چیست؟

افرادی که دارای شغل آزاد هستند و یا در حکم کارفرما، عده‌ای را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند، خود برای استفاده از خدمات و مزایای بیمه تامین اجتماعی می‌توانند تحت پوشش بیمه مشاغل آزاد قرار گیرند.

از موارد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد می‌توان به بیمه رانندگان، بیمه کارگران ساختمانی، بیمه قالی بافان ، بیمه صاحبان کسب و کارهای خانگی، بیمه هنرمندان و مواردی از این دست اشاره نمود.

شرایط استفاده از بیمه مشاغل آزاد

شرایط ثبت نام و استفاده از خدمات بیمه مشاغل آزاد عبارتند از:

  • داشتن حداکثر ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان
  • تعیین مبلغ حق بیمه پرداختی شخص بر اساس خدمات قابل دریافت
  • عدم پرداخت حق بیمه برای شخص از سوی سایر مراکز یا سازمانها

🔻 نکته

در صورتی که سن متقاضی از شرایط سنی مطرح شده بیشتر باشد، در صورتی می‌تواند از این بیمه‌نامه استفاده کند که دو برابر مازاد سنی تعیین شده، سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. به عنوان مثال اگر متقاضی بیمه اختیاری 53 ساله باشد باید هنگام درخواست بیمه مشاغل آزاد، معادل 6 سال سابقه پرداخت حق بیمه را بپردازد.

نرخ حق بیمه مشاغل آزاد

بیمه گذار می‌تواند نرخ حق بیمه پرداختی برای مشاغل آزاد را بر اساس میزان دریافت خدمات و مزایای دریافتی از سوی سازمان تامین اجتماعی تعیین نماید. به این ترتیب نرخ حق بیمه مشاغل آزاد می‌تواند بین 12%، 14% و 18% حقوق و دستمزد متقاضی متغیر باشد.

تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان مشاغل آزاد

مزایای بیمه مشاغل آزاد بر اساس نرخ حق بیمه پرداختی بیمه‌گذار متفاوت است. به عنوان مثال برخی از خدمات ارائه شده به بیمه گذار برای نرخهای مختلف حق بیمه به شرح زیر است:

  • حق بیمه 12%: دریافت مستمری بازنشستگی قبل از فوت به بیمه گذار
  • حق بیمه 14%: دریافت مستمری بازنشستگی قبل به بیمه گذار و بعد از فوت به وراث
  • حق بیمه 18%: دریافت مستمری بازنشستگی قبل به بیمه گذار و بعد از فوت به وراث و مستمری از کار افتادگی

تنها موارد استثنا در این زمینه بیمه بیکاری، کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و پروتز و اورتز است.

تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد
مزایای بیمه مشاغل آزاد برای صاحبان کسب و کارهای خانگی مناسب است

تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد 1401

تا اینجا با تعاریف بیمه‌های اجباری، اختیاری و مشاغل آزاد آشنا شدیم. در ادامه به بیان تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد به شرح جدول می‌پردازیم:

شرح تفاوتبیمه اجباریبیمه اختیاریبیمه مشاغل آزاد
نرخ حق بیمه30% حقوق و دستمزد27% مبلغ توافق شدهبر اساس خدمات دریافتی بین 12%، 14% و 18% مبلغ مورد توافق، متفاوت است
شخص پرداخت کننده حق بیمهبخشی بیمه گذار و بخشی کارفرمابیمه گذاربیمه گذار
تعهدات بیمه‌ایکلیه خدمات و مزایای سازمان تامین اجتماعیکلیه خدمات و مزایا بدون بیمه بیکاری، کمک هزینه ازدواج و غرامت ایام بیماری یا بارداریکلیه خدمات بدون بیمه بیکاری و کمک هزینه ازدواج، غرامت ایام بیماری یا بارداری و هزینه پروتز و اروتز
قوانین و مقررات انعقاد بیمه نامهتابع مقررات اجباری قانون کارتابع مقررات اختیاری بیمه گذارتابع مقررات اختیاری بیمه گذار
سوابق بیمه ای متقاضیبدون نیاز به سابقهحداقل 30 روز سابقه پرداخت بیمه بدون نیاز به سابقه
شرایط سنی بیمه گذاربدون شرایط سنیحداکثر 55 سال (مرد و زن)زن 45 سال، مرد 50 سال
مدارک مورد نیازاحراز رابطه کارگری و کارفرماییپروانه کسب
مراجع قانونی جهت شکایتاداره تعاون، کار و رفاه اجتماعیدیوان عدالت اداریدیوان عدالت اداری
مشمولینمشمولین قانون کارکلیه افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستندصاحبان مشاغل آزاد بدون داشتن بیمه پایه
جدول شرح تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد

کلام آخر

تا اینجا با انواع بیمه تامین اجتماعی و تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد آشنا شدیم. اما باید بدانید که مهم‌ترین تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و مشاغل آزاد وابسته به وضعیت شغلی بیمه گذار است. در حقیقت حقوق بگیران مشمول استفاده از بیمه اجباری هستند؛ اما صاحبان سایر کسب و کارها نظیر کسب و کارهای خانگی می‌توانند از بیمه‌های اختیاری و یا مشاغل آزاد استفاده نمایند.

توصیه ما به ویژه مشمولین بیمه اجباری که گروه زیادی از مردم جامعه را در بر می‌گیرند، آشنایی با قوانین کار و تامین اجتماعی است. به این ترتیب با وظایف و حقوق خود و نحوه احقاق حقوق خود آشنا خواهید شد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

24 پاسخ

  1. فردی با ۶۰سال سن و ۲۰ سال سابقه با میانگین دستمزد ۲۰سالش کف دستمزد هست با کسیکه با همین شرایط و میانگین دستمزد ۲۰سال نصف کف دستمزد است آیا مستمری یکسان یعنی هردو کف دستمزد میگیرند.ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. برای دریافت پاسخ سوال خود، با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

  2. سلام.وقتتون بخیر خداقوت.من از سال ۹۵ تا الان حق بیمه اختیاری پرداخت کردم.الان میتونم این بیمه رو به مشاغل ازاد ۱۸ درصد تغییر بدم؟خدمتتون عرض کنم که من شغلم ازاد هست و پروانه کسب هم ندارم و مجرد هستم و کسی تحت تکفل بنده نیست

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده و از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

  3. سلام
    اگر من با 10 سال سابقه و حداقل حقوق تحت بیمه اجباری بازنشست بشم دریافتی بنده با زمانی که با همین 10 سال تحت بیمه خویش فرما و یا مشاغل آزاد بازنشست بشوم آیا یکسان است؟

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص با تماس با شماره 1420 (سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی) با کارشناسان تامین اجتماعی مشورت نمایید.

  4. سلام
    بیمه رانندگان تاکسی و رانندگان کامیون جزو بیمه اختیاری حساب میشوند یا جزو بیمه های مشاغل آزاد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری یا بین شهری، در زمره بیمه مشاغل آزاد قرار دارد.

    2. سلام. آیا حقوق پرداختی در بازنشستگی در بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد فرق میکنه؟؟؟ در کل کدوم بهتره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام دوست عزیز
        سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. برای دریافت پاسخ سوال خود، با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده و از کارشناسان این سازمان کسب اطلاع نمایید.

  5. سلام. بنده دو ساله دفتر پیشخوان رو از یکی دیگه اجاره کردم و خودم مشغول به کارم یعنی کارفرمایی ندارم بازرس بیمه اومده اسم منو بیمه اجباری رد کرده و بعد از چند ماه واسه صاحب دفتر پیشخوان سه ماه حق بیمه جریمه اومده.مگه میشه سرخود بیمه رد کنن؟میگن باید پرداخت بشه و می‌ره رو سابقه بیمه.من نمی‌خوام سابقه بیمه زوره مگه .یعنی اون جریمه باید پرداخت بشه؟راه حل این مشکل چیه بنظرتون؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای رفع مشکل خود با مرکز ارتباط مردمی سازمان بیمه به شماره 1420 تماس حاصل نمایید.

  6. سلام
    ببخشید یه سوال دیگه برام پیش امد الان
    اگه من بیمه خودم قطع کنم و کارفرما بیمه منا پرداخت نکنه چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت عدم اقدام کارفرما برای بیمه اجباری میتوانید نسبت به ثبت درخواست بازرسی بیمه از کارگاه در سامانه eservices.tamin.ir اقدام نمایید. همچنین در صورت
      داشتن مستنداتی برای اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی، می‌توانید به اداره کار نیز شکایت نمایید.

  7. سلام
    من تازه یه ماه خودم را بیمه مشاغل ازاد 14 درصد کردم
    الان در رستوران شاغل شدم کارفرما بهم گفته در صورتی میتونه منا بیمه کنه که این بیمه را قطع کنم
    میخواستم ببینم حتما باید بیمه خودم را قطع کنم یا نه میشه با همین بیمه کار فرما بیمه منا رد کنه
    و این که بیمه مشاغل ازاد و کارفرما چه فرقی باهم دارن؟ و اینکه کار در رستوران سختی کار هم داره یا نه
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، چنانچه بیمه‌شدگان اختیاری با اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون کار تحت پوشش بیمه اجباری قرار بگیرند موظفند آن را کتبا به اطلاع سازمان برسانند تا برای قطع بیمه اختیاری آنان اقدام شود؛ در غیر این صورت حق بیمه‌های دریافتی پس از کسر هزینه‌های اداری مربوط مسترد ‌می‌شود و سابقه ایجادشده حذف می‌گردد.
      در خصوص تفاوت بیمه اجباری و بیمه اختیاری توصیه می‌کنیم مقاله حاضر را مطالعه نمایید. همچنین در زمینه تعلق سختی کار برای اشتغال به کار در رستوران، مطابق ماده 1 آیین نامه جدید مشاغل سخت و زیان آور (مصوب 1385/12/26)، کارهای سخت و زیان آور کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیتهای طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد. از این رو به کار در رستوران سختی کار تعلق نمی‌گیرد.

  8. سلام، میخواستم بدونم اگر کسی به صورت ساعتی با کارفرما قرارداد داشته باشد و کار اداری انجام دهد چگونه میتواند از بیمه استفاده کند؟ بهتر است بیمه اجباری شود و مابه التفاوت بیمه را خود فرد بپردازد یا بیمه اختیاری یا مشاغل آزاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      در قرارداد کار ساعتی، حق بیمه به نسبت مدت کارکرد برای شما محاسبه و پرداخت می‌شود. سپس شما می‌توانید با انعقاد قرارداد کسری از کار با شعبه بیمه نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام و از مزایای بیمه استفاده نمایید. دقت کنید که این نوع بیمه بیمه اختیاری است. یعنی شما تنها برای مدت زمان کارکرد خود می‌‌توانید از بیمه اجباری استفاده نمایید.

  9. سلام
    یک واحد مشاغل خانگی دارم درزمینه پخت نان محلی که پنج کارگر خانم به صورت روزمزد در آن فعالیت دارند.
    بازرس بیمه بدون اجازه وداشتن مجوز وارد محیط کار که درمنزل مسکونی بنده قراردارد شده و اسامی کارگرها رو نوشته و رفته،الان بعدازچندماه رای جریمه به مبلغ ۲۲ میلیون اومده.
    آیا بیمه برای مشاغل خانگی اجباریه؟شاکی هم ندارم،مگه میشه خود سازمان به اجبار به ماکد کارگاه بده و جریمه تعیین کنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 7 قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.
      به این ترتیب در صورتی که کارگران به صورت مستمر یا در زمانی که شما (کارفرما) تعیین می‌کنید در کارگاه شما فعالیت می‌کنند، فارغ از اینکه نحوه تسویه حساب آنها به صورت روزانه یا ماهانه باشد، مشمول قانون کار هستند و برابر ماده 148 قانون کار، کارفرما موظف به بیمه نمودن کارگران است.
      راه اندازی مشاغل خانگی تنها در صورتی که با همکاری اعضای خانواده انجام شود، مشمول کسر حق بیمه نیست.

        1. سلام کاربر گرامی،
          مشکلی ندارد. درخواست قطع بیمه اختیاری و برقراری بیمه مشاغل آزاد با نرخهای (12%، 14% یا 18%) را به شعبه بیمه مربوطه ارائه دهید.

    1. سلام دوست عزیز
      میزان مستمری بازنشستگی به حقوق و دستمزد افراد بستگی دارد. این مسئله هم برای بیمه اجباری و هم برای بیمه مشاغل آزاد صادق است. از این رو ممکن است تفاوتهایی در میزان مستمری بازنشستگی برای انواع مختلف بیمه (اجباری، اختیاری و مشاغل آزاد) وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :