فهرست مطالب

به نام خدای مهربان و با سلام به همه شما کاربران ارجمند،

در راستای آشنایی بیشتر شما با کتاب قانون مالیاتهای مستقیم ، لازم دیدم مواد قانونی پرکاربرد را برای شما گلچین کنم و مطالبی را درمورد آن بنویسم . یکی از مواردی که همه حسابداران و تمام دوستانی که مشغول فعالیت در رشته های مرتبط مالی هستند آگاهی از لیست تاییدیه هزینه های ارائه شده به سازمان امور مالیاتی کشور است. منظور من این است که یک حسابدار یا مسئول مالی در تنظیم دفاتر و گزارشات به اداره دارایی باید به چه نکاتی توجه داشته باشد و موارد ماده 147 و 148 قانون مالیاتهای مستقیم را رعایت نماید.

ماده 147 هزینه های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات را تشریح می کند : این هزینه ها عبارت است از هزینه هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا” مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب های مقرر باشد.قبل از اینکه به توضیح در مورد این ماده قانونی بپردازیم اجازه بدید نکته ای کلی را برای شما بیان کنم .

نکته اینجاست که شاید شما با مطالعه کتاب قانون مالیاتهای مستقیم و تسلط بر تمام مواد این کتاب در اجرای مقررات دچار تناقض با تصمیمات سازمان امور مالیاتی شوید، این به این معنی نیست که تصمیمات سازمان جدا از قانون است ، معنی آن این است که مطالعه و آگاهی از مطالعه این کتاب باید همراه با تجربه کردن اجرای مواد قانونی در تعامل با سازمان امور مالیاتی باشد.

در مورد همین ماده قانونی ، ماده 147 و 148 شما با مطالعه آن به راحتی متوجه لیست هزینه ها می شوید و سعی در اجرای آن دارید ، ولی سازمان مالیاتی مواردی دیگری که شاید در کتاب به صورت دیگری عنوان شده مد نظر داشته باشد.

این آگاهی را می توانید تنها با مراجعه به واحد مالیاتی و دریافت آخرین بخشنامه ها از سوی سازمان امور مالیاتی کشور کسب کنید و از نحوه اجرای آ نیز به درستی اطلاعات مهمی به دست بیاورید.

شاید شما این تجربه را داشته باشید که در موقع گرفتن برگ تشخیص از سوی اداره دارایی رقم مالیات مندرج در برگه سال مالی مورد نظرتان، شما را خیلی متعجب کند و بلافاصله نسبت به آن اعتراض داشته باشید. همه افراد چه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند مشمول این حادثه شوند علت چه چیزی می تئاند باشد؟

نپذیرفتن یک سری از هزینه های ارائه شده نسبت به درآمد کسب شده از سوی سازمان امور مالیاتی و حوزه رسیدگی کننده به دفاتر شما یکی از اصلی ترین دلایل بالا رفتن مبلغ مالیات و در برخی موارد شدیدتر رد کلیه دفاتر قانونی به شمار می رود.

برخی از هزینه های قابل قبول سازمان امور مالیاتی مندرج در ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم عبارتند از :

  • مخارج سوخت ، برق ، روشنایی ، مخابرات و ارتباطات
  • وجوه پرداختی بابت انواع بیمه مربوط به عملیات و دارایی موسسه
  • حق الامتیاز پرداختی و همچنین حقوق و عوارض و مالیات هایی که به واسطه نوع فعالیت  به شهرداریها و وزارتخانه ها و موسسات دولتی پرداخت می شود.
  • کرایه محل فعالیت در صورتی که استیجاری باشد.
  • پرداخت هزینه های استخدامی شامل حقوق ، مزایا مستمر نقدی و غیر نقدی ، هزینه های سفر مدیران و کارکنان
  • هزینه های تحقیقاتی و پژوهشی ، خرید کتاب و نشریات مرتبط با  نحوه فعالیت
  • هزینه های فرهنگی و ورزشی و….

و خیلی موارد مشخص در ماده 148 ، شما با آگاهی از جزئیات موارد لیست شده در این ماده قانونی به خوبی می توانید گزارشات و دفاتر بدون عیب و نقصی را سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نمایید.

به امید موفقیت و پیروزی همه شما کاربران .

در صورت داشتن نظرات آن را برای ما ارسال کنید.

متشکرم

این مطلب را نیز بخوانید: تنظیم لیست حقوق و دستمزد

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :