فهرست مطالب

نحوه پرداخت مالیات اجاره املاک چگونه است؟

نحوه پرداخت مالیات اجاره املاک بر اساس ماهیت مستاجر اعم از حقیقی و یا حقوقی متفاوت است. جزئیات در نوشته موجود است.

آیا مبلغ رهن مشمول مالیات است؟

بله بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم و بخشنامه سازمان مالیاتی مبلغ رهن مشمول مالیات است.

مالیات بر درآمد اجاره اشخاص حقیقی چگونه محاسبه میشود؟

اگر موجر شخص حقیقی باشد مالیات اجاره پس از کسر 25% بابت هزینه‌ها و استهلاک و تعمیرات مالک به مورد اجاره به نرخ مقرر در ماده 131 ق.م.م محاسبه می‌شود.

مالیات اجاره املاک یکی از انواع مالیات بر درآمد است که بر درآمد اجاره اشخاص، اعم از حقیقی یا حقوقی اعمال می‌شود. اگر شما هم از طریق رهن و اجاره واحد مسکونی یا تجاری درآمدی کسب می‌کنید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب آموزش مالیات همراه ما باشید تا شما را با نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک و مستغلات و همچنین نحوه محاسبه مالیات مبالغ رهن آشنا نماییم.

انواع مالیات بر درآمد املاک

مالکان املاک بسته به نوع فعالیت خود موظف به پرداخت سه نوع مالیات هستند:

  • مالیات بر نقل و انتقال املاک و مستغلات
  • مالیات بر خانه‌های خالی
  • مالیات بر درآمد اجاره املاک

مالیات بر نقل و انتقال املاک

این نوع از مالیات در زمان خرید و فروش املاک و مستغلات بر عهده فروشنده قرار می‌گیرد. نرخ مالیات نقل و انتقال املاک، برای نقل و انتقال قطعی معادل 5% ارزش معاملاتی ملک و برای انتقال حق واگذاری محل معادل 2% وجوه دریافتی ملک (صاحب حق) در تاریخ انتقال است.

مهلت پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک و مستغلات، مطابق ماده 80 ق.م.م تا 30 روز پس از انجام معامله است.

مالیات بر خانه های خالی

قانون مالیات بر خانه های خالی در سال 1399 و در پی اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم وضع شد. بر این اساس، اشخاص موظفند برای واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از 100,000 نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناخته شوند، از سال دوم به بعد مالیات پرداخت نمایند.

مالیات بر درآمد اجاره املاک

در قانون مالیاتهای مستقیم، مواد 52 تا 80 مربوط به فصل اول از باب سوم به مالیات بر درآمد املاک پرداخته است. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بابت درآمدهای حاصل از اجاره املاک و مستغلاتی که در ایران واقع شده‌اند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک هستند. در طبقه بندی انواع مالیات در ایران، مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات، نوعی مالیات بر درآمد از نوع مالیاتهای مستقیم است.

مبنای محاسبه درآمد اجاره

بر اساس ماده 54 ق.م.م، درآمد اجاره بر اساس قرارداد اجاره (اعم از رسمی یا عادی) مبنای تشخیص مالیات قرار می‌گیرد. همچنین در موارد زیر مبنای محاسبه درآمد اجاره، ارقام مندرج در جدول املاک تعیین و اعلام شده توسط سازمان مالیاتی است:

  • در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه قرارداد خودداری شود
  • مبلغ مندرج در قرارداد کمتر از 80% ارقام مندرج در جدول ارائه شده توسط سازمان مالیاتی باشد
  • واحدهای مسکونی مشمول ماده 54 مکرر ق.م.م

درآمد مشمول مالیات اجاره املاک

بر اساس ماده 53 ق.م.م، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود، عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر 25% بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. به عبارت دیگر، تنها 75% از مبلغ دریافتی بابت اجاره مشمول پرداخت مالیات است.

درآمد مشمول مالیات بر اساس ماهیت موجر به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • درآمد مشمول مالیات بر اجاره دست اول
  • درآمد مشمول مالیات بر اجاره دست دوم
نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک
میزان مالیات بر درآمد اجاره به عوامل مختلفی بستگی دارد

درآمد مشمول مالیات بر اجاره دست اول

در اجاره‌نامه دست اول اجاره دهنده، مالک ملک است. در این صورت مالیات بر اجاره از کل مبلغ اجاره پس از کسر 25% بابت استهلاک و سایر هزینه‌های ملک، دریافت می‌شود. به بیان دیگر، ماخذ دریافت مالیات بر اجاره دست اول، 75% اجاره بهای سالیانه است.

ماخذ دریافت مالیات بر اجاره سالانه دست اول12 × (اجاره بهای دریافتی ماهانه از مستاجر × 75%)
نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک دست اول

درآمد مشمول مالیات بر اجاره دست دوم

در اجاره نامه دست دوم اجاره دهنده، مالک ملک نیست. به عبارت دیگر، اگر مستاجر ملک محل اجاره را به شخص دیگری اجاره بدهد، مشمول مالیات اجاره داری دست دوم می‌شود. در این صورت ماخذ دریافت مالیات برای اجاره‌داری دست دوم، تفاوت اجاره بهای پرداختی توسط مستاجر اول به مالک و اجاره بهای دریافتی از مستاجر دوم است.

ماخذ دریافت مالیات بر اجاره سالانه دست دوم 12 × (اجاره‌بهای پرداختی ماهانه توسط مستاجر دوم – اجاره‌بهای پرداختی ماهانه توسط مستاجر اول)
نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک دست دوم

نحوه محاسبه مالیات رهن و اجاره

مطابق ماده 53 ق.م.م، مالیات بر درآمد اجاره املاک، بر مبالغ دریافتی بابت رهن (رهن تصرف) و اجاره (پس از کسورات و معافیتهای متعلق) اعمال می‌شود.

نرخ محاسبه مالیات اجاره املاک همانند نرخ مالیات بر درآمد اشخاص است. از این رو نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک بر اساس ماهیت موجر (اعم از حقیقی یا حقوقی) متفاوت است.

نحوه محاسبه مالیات رهن و اجاره املاک برای اشخاص حقیقی

اگر موجر شخص حقیقی باشد مالیات بر درآمد اجاره (پس از کسر 25%) به نرخ مقرر در ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه می‌شود. به این ترتیب نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اجاره برای مالکین حقیقی بر اساس جدول زیر تعیین می‌شود:

درآمد مشمول مالیات سالانه (ریال)نرخ مالیات قابل پرداخت
تا میزان 2,000,000,00015%
نسبت به مازاد 2,000,000,000 تا میزان 4,000,000,00020%
نسبت به مازاد 4,000,000,00025%
نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک اشخاص حقیقی

نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک برای اشخاص حقوقی

در صورتی که موجر شخص حقوقی باشد درآمد اجاره (پس از کسر 25%) به نرخ 25% مشمول مالیات می‌شود.

! نکته: دقت کنید که مطابق قانون و بخشنامه سازمان مالیاتی، مالک (اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی) بابت مبلغ رهن دریافتی، مشمول مالیات است.

خوب است بدانید:

بر اساس بند 4 بخشنامه 200/96/510 مورخ 96/4/7 در خصوص قراردادهای رهن تصرف و رهن و اجاره (مشروط بر اینکه مبلغ اجاره پرداختی در قرارداد کمتر از 80% ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد) تعیین ارزش اجاری با رعایت مقررات صدر ماده 54 ق.م.م بر اساس جدول املاک مشابه خواهد شد.

بر این اساس مالیات اجاره املاک رهن شده بر اساس جدول املاک مشابه محاسبه می‌گردد و به بیان روشن‌تر مبلغ رهن نیز مشمول کسر مالیات اجاره اعلام شده است.

نحوه محاسبه مالیات رهن و اجاره املاک تجاری

بر اساس قانون مالیاتها، هیچ تفاوتی میان محاسبه مالیات بر درآمد املاک تجاری و مسکونی وجود ندارد. به بیان دیگر، نحوه محاسبه مالیات اجاره مغازه و یا مالیات رهن و اجاره واحدهای تجاری همانند محاسبه مالیات اجاره املاک انجام می‌شود.

معافیت محاسبه مالیات اجاره املاک

سازمان مالیاتی معافیتهایی برای پرداخت مالیات بر اجاره املاک در نظر گرفته است. مطابق مواد 53، 55 و 57 ق.م.م موارد زیر مشمول معافیت پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک هستند:

ردیفشرح معافیتماده قانونی
1محل سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد و یا سایر افراد تحت تکفل مالکماده 53 ق.م.م
2خانه‌های سازمانی که به صورت رایگان در اختیار اشخاص حقوقی قرار می‌گیردماده 53 ق.م.م
3املاکی که به طور رایگان، در تصرف وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، دستگاه‌هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می‌شود و یا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار داردماده 53 ق.م.م
4استقرار صاحب ملک حداکثر تا 6 ماه پس از فروش در ملک مذکور با توافق خریدارماده 53 ق.م.م
5درآمد اجاره اشخاصی که خود در املاک دیگری مستاجر هستند، تا سقف اجاره بهای پرداختی آنها بابت ملک استیجاریماده 55 ق.م.م
6درآمد حاصل از اجاره املاک برای مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از 3 واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن (بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی) ساخته شده یا می‌شودماده 53 ق.م.م
7درآمد اجاره املاک مسکونی، با زیربنای مفید کمتر از 150 مترمربع در تهران و 200 مترمربع در سایر نقاطماده 53 ق.م.م
8درآمد اجاره املاک برای شخص حقیقی (موضوع ماده 57 ق.م.م) که به جز درآمد اجاره درآمد دیگری ندارد تا سقف معافیت ماده 84 ق.م.مماده 57 ق.م.م
جدول معافیتهای مالیات اجاره املاک

نکته: سقف معافیت مالیاتی برای افراد مشمول ماده 57 ق.م.م مطابق قانون بودجه سال 1402 کل کشور معادل 475,000,000 ریال (و بر اساس قانون بودجه کل کشور سال 1401 معادل 396,000,000 ریال) است. همچنین در صورتی که این افراد تحت تکفل پدر باشند، مشمول این معافیت نخواهند بود.

پرداخت مالیات اجاره املاک بر عهده کیست؟

پرداخت کننده مالیات اجاره املاک بر اساس ماهیت مستاجر (اعم از حقیقی یا حقوقی) متفاوت است.

  • مستاجر شخص حقیقی است؛ در این صورت پرداخت مالیات بر درآمد اجاره بر عهده موجر است؛ بدین ترتیب، مالیات بر درآمد اجاره پیرو تکمیل و ارسال اظهارنامه محاسبه و مطالبه می‌شود.
  • مستاجر شخص حقوقی است؛ مطابق تبصره 9 ماده 53 ق.م.م، مستاجر موظف است پیش از پرداخت مال‌الاجاره، مالیات متعلق را کسر و تا پایان ماه بعد از پرداخت اجاره به حساب اداره مالیاتی محل وقوع ملک واریز نموده رسید آن را به موجر ارائه دهد.

نحوه پرداخت مالیات اجاره املاک

در حالتی که مستاجر شخص حقیقی باشد، مالیات بر درآمد اجاره املاک تجاری یا مسکونی (مالیات رهن کامل و یا مالیات رهن و اجاره) پس از تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط موجر، محاسبه و پرداخت می‌شود. اما برای مستاجران حقوقی، پرداخت مالیات اجاره به صورت مالیات تکلیفی بر عهده مستاجر قرار دارد.

خوب است بدانید:

مالیات بر درآمد اجاره برای موجران حقیقی مطابق اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ارائه شده و برای موجران حقوقی در همان اظهارنامه عملکرد آنان محاسبه و مطالبه می‌شود. به عبارت دیگر برای اشخاص حقوقی، اظهارنامه املاک مجزا از اظهارنامه عملکرد آنان نیست.

مثال محاسبه مالیات اجاره املاک 1402

آقای ملکی یک واحد مسکونی را در سال 1402 تنها با دریافت اجاره ماهانه 1,000,000,000 ریال به شخصی اجاره داده است؛ مالیات بر درآمد اجاره قابل پرداخت آقای ملکی برای این ملک عبارت است از:

درآمد مشمول مالیات اجاره در سال عملکرد (ريال)9,000,000,000 = 75% × (12 × 1,000,000,000)
نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات بر اجاره املاک

در صورتی که مبلغ مندرج در قرارداد کمتر از 80% ارقام مندرج در جدول ارائه شده توسط سازمان مالیاتی نباشد، مالیات بر درآمد اجاره آقای ملکی مطابق نرخ 131 ق.م.م، به صورت پلکانی و به شرح زیر محاسبه می‌شود:

درآمد مشمول مالیات (ریال)نرخ مالیات قابل پرداختمیزان مالیات قابل پرداخت (ريال)
مالیات پله اول به ماخذ 2,000,000,00015%300,000,000
مالیات پله دوم به ماخذ 2,000,000,00020%400,000,000
مالیات پله سوم به ماخذ 5,000,000,00025%1,250,000,000
مجموع مالیات قابل پرداخت سالانه1,950,000,000
مثال نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک

سوالات متداول در مورد مالیات اجاره املاک → کلیک کنید

1) آیا رهن کامل مشمول مالیات میشود؟

بله – بر اساس ماده 53 ق.م.م و همچنین نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی در صورتجلسه مورخ 1399/04/18، در مواردی که ملک به صورت رهن یا رهن و اجاره واگذار می‌شود، ارزش اجاری ملک بر اساس دفترچه ضرایب منطقه‌ای املاک مشابه محاسبه می‌شود.

2) معافیت زیربنایی املاک، چگونه در محاسبه مالیات درآمد اجاره املاک اعمال می‌شود؟

بر اساس تبصره 11 ماده 53 ق.م.م، برای محاسبه مالیات درآمد اجاره املاک باید مال‌الاجاره را به نسبت 150 و یا 200 مترمربع (حسب مورد) در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر ملکی به متراژ 200 مترمربع در تهران با مال‌الاجاره 20,000,000,000 ریال در سال مورد اجاره واقع شود، مال‌الاجاره به نسبت 15,000,000,000 معاف از مالیات و به نسبت 5,000,000,000 مشمول مالیات است. در واقع به نسبت 150 مترمربع معاف از مالیات و به نسبت 50 مترمربع مشمول مالیات است.

3) محاسبه مالیات اجاره املاک برای شخصی که مالک چندین ملک اجاری در مناطق مختلف است، چگونه انجام می‌شود؟

چنانچه واحدهای مختلف متعلق به یک شخص در نقاط مختلف واقع شده باشد، جمع مال‌الاجاره تمامی آن واحدها بابت مساحت آنها منظور می‌شود. سپس با احتساب میزان معافیت زیربنایی (150 مترمربع در تهران و 200 مترمربع در سایر مناطق) از جمع مال‌الاجاره، مازاد بر میزان معافیت، مشمول محاسبه مالیات بر درآمد اجاره خواهد شد.

4) آیا زیر بنای مفید که در سند قید نشده، در محاسبه متراژ ملک جهت اخذ مالیات در نظر گرفته میشود؟

زیربنای مفید هر واحد اگر در سند رسمی قید شده باشد، معادل همان مساحت مندرج در سند منظور می‌شود؛ در غیر این صورت و در مواردی که زیر‌بنا با اندازه‌گیری به وسیله ماموران مالیاتی تعیین می‌گردد، توجه شود که ملحقاتی مانند پارکینگ اتومبیل، گلخانه، استخر، آب‌انبار، محل نصب تاسیسات، راه پله و نورگیر‌های مسقف یا با سقف شیشه‌ای، انباری و زیرزمین غیرمسکونی جزء زیر بنای مفید محسوب نمی‌شود.

کلام آخر

محاسبه مالیات اجاره املاک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران در این حوزه است. زیرا همان گونه که مشاهده نمودید، محاسبه این نوع مالیات با احتساب معافیتها و کسر موارد غیرمشمول، پیچیدگی‌هایی دارد که نیاز به بهره‌مندی از تجربیات یک مشاور مالیاتی خبره را ضروری می‌سازد.

همچنین با کسب مهارتهای لازم در زمینه مسائل مالیاتی از طریق آموزش جامع مالیات می‌توانید یک بار برای همیشه با اصول و مفاهیم مالیات بر درآمد در همه حوزه‌ها آشنا شوید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

42 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه خدمات ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

  1. سلام من پرونده مالیاتیم ۶ ماه بیشتر فعال نبود ، پروانه کسب هم نداشتم ، تازه متوجه شدم کد پستی ملک مجاور خودم رو در سامانه ثبت کردم الان با توجه به اینکه پرونده مالیاتیم غیر فعاله و دیگه فعالیت ندارم باید چیکار کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      همراه با اسناد و مدارک خود به اداره مالیاتی مربوطه مراجعه نموده و نسبت به شفاف سازی مسئله اقدام نمایید. در غیر این صورت ممکن است برای شما و مالک ملک مجاور مشکلاتی رخ دهد.

  2. سلام وقت بخیر ، اگه ملکی اجاره داده بشه و مالیات بر عهده مستاجر باشه ، مالک حتما باید اظهارنامه بده ؟ نمیشه خود مستاجر کارهای دارایی رو انجام بده بدون اینکه موجر اظهارنامه بده ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در رابطه با اجرای قانون، هر مودی موظف به انجام تکالیف مربوط به خود است. به عبارت دیگر، انجام تکالیف مستاجر موجب کمتر شدن تکالیف موجر نمی‌شود.

  3. سلام وقت بخیر
    شرکت حقوقی هستیم که حدود ده ساله مستاجر یک فرد حقیقیی میباشیم مالک بدلیل اینکه خودش هرساله راسا اظهارنامه مالیاتی رد میکنه حاضر نمیشه ما مالیات اجاره رو کسر کنیم وبه دارایی پرداخت کنیم لذا هر ساله هم اجاره رو کامل به مستاجر پرداخت میکنیم ودارایی هم مالیات اجاره رو با جریمه دیکردش از ما میگیره شما برای حل این مشکل راهی سراغ دارید؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق تبصره 9 ماده 53 ق.م.م، مستاجر موظف است پیش از پرداخت مال‌الاجاره، مالیات متعلق را کسر و تا پایان ماه بعد از پرداخت اجاره به حساب اداره مالیاتی محل وقوع ملک واریز نموده رسید آن را به موجر ارائه دهد.
      بر این اساس شما به تکلیف خود عمل نموده و در صورت اعتراض موجر، مراتب قانونی را طی نمایید.

  4. سلام
    وقت بخیر
    در صورتیکه بابت اجاره علاوه بر مبلغ اجاره ماهیانه مبلغی بابت قرض الحسنه پرداخت گردد ایا مبلغ قرض الحسنه مشمول مالیات است یا خیر و نحوه محاسبه مالیات مبلغ قرض الحسنهان چگونه است.

    1. سلام دوست عزیز
      مبلغ قرض الحسنه در اجاره همان مبلغ ودیعه مسکن است که به منظور پیشگیری از مشکلات حقوقی با عنوان مبلغ قرض الحسنه دریافت می‌شود. این مبلغ همانند مبلغ رهن مشمول مالیات بر درآمد اجاره است.

  5. سلام
    اگه مالک چندتا ملک 70 متر 150متر و 90 متری در شهرستان داشته باشه معافیت ملک مسکونی چطوری حساب میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس تبصره 11 ماده 53 ق.م.م، برای محاسبه مالیات درآمد اجاره املاک باید مال‌الاجاره را به نسبت 200 مترمربع (برای شهرستان) در نظر بگیرید. به بیان دیگر میزان درآمد حاصل از اجاره املاک تا میزان 200 مترمربع از پرداخت مالیات معاف است و الباقی مشمول مالیات به نرخ ماده 131 ق.م.م است.

  6. سلام ملکی برای دفتر شرکت اجاره کردیم. مالک شخص حقیقی است. ومتراژ مورد اجاره کنتر از 150 متر است آیا مالیات تعلق می‌گیرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      به درآمد اجاره ملک محل شرکت شما مالیات تعلق می‌گیرد (معافیت متراژی برای املاک مسکونی اعمال می‌شود).
      شما باید مبلغ اجاره بها را در اظهارنامه عملکرد سالیانه خود ثبت نموده و از طرف مالک مالیات تکلیفی او را پرداخت کنید. سپس رسید پرداخت را به او موجر تحویل دهید. دقت کنید که مالیات پرداخت شده از مال الاجاره شما کسر می‌شود. اگر موجر شخص حقیقی باشد مالیات بر درآمد اجاره (پس از کسر ۲۵٪) به نرخ مقرر در ماده ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه می‌شود.

  7. با سلام ، طبق قانون اگر مبلغ اجاره ماهیانه ملک کمتر از رقم جدول ارزش اجاری باشد طبق جدول محاسبه میشود نه اظهارنامه
    اگر در یک منطقه ارزش اجاری یک ملک تجاری طبق جدول۱۰۰۰۰۰ تومان باشد و متراژ ملک ۱۰ متر برای محاسبه مالیات طبق جدول اجاره یک ماه میشود یک میلیون و بعد سایر ضرایب مثل عرض معبر ، ۷۵ درصد استهلاک ، طبقه و … اعمال میشود وبعد طبق ماده ۱۳۱ مالیات محاسبه میشود
    سوال من این است اجاره ماهیانه این مغازه از چه عددی تا چه عددی باشد مالیات طبق اظهارنامه محاسبه میشود
    ۸۰ درصد رقم جدول قبل از اعمال ضرایب یا بعد از آن ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      بستگی به محل اجاره دارد. طبق جدول و نرخ مصوب منطقه ای اداره دارایی، محاسبه انجام میشود. پس از اعمال معافیت و سپس اعمال ضرایب، محاسبه مالیات انجام میشود.

  8. سلام من یه ملکی دارم با سند اداری.به یه شرکت رهن کامل دادمش.میخواستم بدونم مشمول مالیات اجاره میشم یا نه؟ ممنون

    1. سلام کاربر گرامی،
      رهن مشمول مالیات است. سازمان مالیاتی برای محاسبه مالیات رهن اشخاص حقیقی از دفترچه ارزش معاملاتی املاک مشمول مالیات مستغلات استفاده میکند.

  9. سلام
    ما شخص حقیقی هستیم و ملک مسکونیمونو به شخصی به صورت رهن کامل اجاره دادیم.حوزه مالیاتیمون مرکز تهران برگ تشخیص درامد مون رو بالاتر شناسایی کردن .میخواستم بدونم الان مالیات به رهن تعلق میگیره یا نه ؟جواب درست نمیدن هیجا.
    و اگه تعلق میگیره به چه صورت

    1. سلام کاربر گرامی،
      بله رهن مشمول مالیات است. سازمان مالیاتی برای محاسبه مالیات رهن اشخاص حقیقی از دفترچه ارزش معاملاتی املاک مشمول مالیات مستغلات استفاده میکند.
      اشخاص موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون م م (اشخاص حقوقی)، تکلیفی در خصوص کسر مالیات بر اجاره نسبت به مبالغی که به صورت ودیعه (رهن) به مالک پرداخت نموده اند (مبالغ رهن در قراردادهای واگذاری به اجاره اعم از رهن و اجاره با رهن کامل) ندارند.

    1. طبق قانون اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم، مصوب 1394/04/31 نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد به شرح زیر است:

      1-تا میزان پانصد میلیون (500,000,000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15%)

      2-نسبت به مازاد پانصد میلیون (500,000,000) ریال تا میزان یک میلیارد (1,000,000,000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد (20%)

      3- نسبت به مازاد یک میلیارد (1,000,000,000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد (25%)

  10. از ممیزمون پرسیدم دو پھلو حرف زد گفت کہ مالیات باید توی ھمون شھر پرداخت بشہ،کہ منم گفتم بلاخرہ ھمش میرہ توی حساب خزانہ دارایی کل دیگہ چہ فرقی میکنہ؟کہ من فکر کردم بخاطرہ اینکہ کارہ خودش زیاد میشہ اینجوری جواب دادہ،آخہ اگہ من مالیات ملک شھرستان اینجا پرداخت کنم موجرین شھرستان میرن دارایی خودشون دارایی شھرستان با مکاتبہ میکنہ با دارایی متوسط اونوقت دارایی تھران باید جواب استعلام اونارو بدہ با صورت ریزہ(اکسلی از کل مالیاتی کہ بہ حساب تھران واریز کردیم براشون بفرستہ)سوالی کہ الان من از شما دارم اینہ کہ من میتونم مالیات ملک شھرستان از سامانہ دارایی متوسط تھران بگیرم؟؟؟؟از طرفی میدونم صدا موجرین درمیاد بخاطرہ اینکہ استعلام باید بگیرن این استعلام زمان برہ،ھمینجوریشم کارشناسان دارایی جواب ارباب رجوع رو نمیدن چہ برسہ چیزی کہ جوابش از دارایی دیگہ بخواد بیاد،من واسہ سال ۱۴۰۰ میخوام ھمہ رو از دارایی متوسط بگیرم ولی میترسم با یک سری مشکلات از این قبیل بربخورم

    1. سلام
      خیر باید از حوزه مالیاتی خود ان شهرستان قبض اجاره پرداخت بشه چون کد خزانه و منابع و مصارف هر استان هریک متفاوته و از حوزه های دیگر قابل پرداخت نیست

  11. با سلام خدمت استاد عزیز

    من در شرکت فروشگاہ زنجیرہ ای کار میکنم،کارم ھم ھمینہ میدونم رھن مالیات تعلق نمیگیرہ،ولی قبلا تا ۱.5 درصد میگرفت،ما اشخاص حقوقی مکلفیم مبلغ مالیاتو کسر کنیم و بہ حساب دارایی پردخت کنیم ،الان ی مشکلی کہ من دارم این کہ ما قبلا فروشگاہ ھای کہ شھرستان اجارہ میکردیم مبلغ قبض مالیات براجارہ ماھانہ رو واریز میکردیم بہ حساب مسئولین فروشگاہ کہ این خودش مشکلاتی داشت کہ مسئول فروشگاہ بہ موقع پرداخت نمیکردہ یا پرداخت میکردہ قبض واسہ ما نفرستادہ کہ تصمیم گرفتیم قبضارو مسئولین فروشگاہ بگیرن ولی فرستادن ما از تھران پرداخت کنیم بازم اینم مشکلات خاصہ خودشو دارہ کہ حجم عظیمی از قبض میاد تھران،بعد توی سامانہ اریس ثبت نمیشہ،میخواست بپرسم من میتونم مثل قبضھای تھران از سامانہ بگیرم،تجمعی چک بارگذاری کنم بعد صورت ریزشو از دارایی بگیرم

    1. سلام
      خیر باید از حوزه مالیاتی خود ان شهرستان قبض اجاره پرداخت بشه چون کد خزانه و منابع و مصارف هر استان هریک متفاوته و از حوزه های دیگر قابل پرداخت نیست

  12. سلام.در مورد اینکه طبق تبصره ماده 53 مبلغ مالیات فقط در مورد اجاره پرداختی میباشد درسته که مستاجر در مورد رهن تکلیفی نداره،ولی سوال بنده اینست که در گزارش حسابرسی مستغلات آیا باید رهن رو به اجاره تبدیل کنیم یا نه؟ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام
      مبلغ رهن در حساب سپرده ها و ودایع ثبت میشه و پولی هست که بر میگرده و ماهیت سود و زیانی نداره و حساب دائمی هست

  13. سلام ببخشید من یک ملک اداری در تهران به متراژ 150متر دارم آیا اگر این ملک را رهن کامل بدهم باز هم باید مالیات بر اجاره پرداخت کنم. ممپون

    1. معافیت متراژی برای املاک دارای کاربری مسکونی هست، تجاری و اداری مشمول مالیات مستغلات هست. حتی اگه رهن کامل باشه

  14. با سلام دفتری بصورت رهن کامل اجاره شده است ور در مبایعه نامه اجاره منظور نشده آیا میتوان مبلغ رهن را در هزینه شرکت با تبدیل به اجاره محاسبه و ثبت نمود با تشکر

  15. سلام
    آقای حاجی محمدی من یه سوال دارم : الان مفاد جز (ج) بند (2) بخشنامه 13530مورخ 84/07/27 مقرر می دارد که اشخاص موضوع تبصره 9 ماده 53 , در کسر مالیات های تکلیفی فقط باید مبلغ پرداختی خود بابت مال الاجاره را ماخذ قرار دهند . همچنین اگر ملک به صورت رهن تصرف (بدون دریافت مال الاجاره ) واگذار شده باشد کسر و پرداخت مالیات به تبع عدم پرداخت مال الاجاره منتفی می باشد.
    میشه راجبع این توضیح بدید؟ من هنوز نتونستم جواب قانع کننده ای بگیرم . هر سایت و اداره مالیاتی یه چیزی میگه. یکی میگه مالیات تعلق میگیره یکی می گه نمیگیره.

    1. سلام دوست عزیز. باید توجه کنید که حوزه مالیاتی تبدیل رهنی به اجاره را بر اساس نرخ بانکی انجام نمی دهد و در مورد مستاجر تبصره ۹ ماده ۵۳ فقط مبلغ اجاره مشمول مالیات است. در مرود موجر ها حوزه مالیاتی بر اساس ارزش معاملاتی املاک مبلغ رهن را مشمول مالیات می نماید.

  16. سلام جناب حاجی محمدی روزتون بخیر .ممنون بابت سایتتون و سهیم کردن ما در اطلاعاتتون .بنده کارشناس ارشد حسابرسی هستم و در چندین شرکت مشغول بکار خدمات مالی هستم تقاضا دارم در خصوص مسایل مالیاتی تبادل اطلاعاتی داشته باشیم و از آنجایی که قوانین مالیاتی 95 عوض شده و با توجه به اینکه فرمودید در کلاسهای مالیاتی شرکت داشتید می خواستم ببینم الان که ماده 97 برداشته شده و ازونجایی که اداره دارایی اکثر دفاترو رد میکنه روال ارائه دفاتر به دارایی به چه نحوی شده و رسیدگی انها به چه صورته ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام ممنون از حسن توجه شما
      خیلی خوبه انقدر خودساخته اید انشالله موفق باشید
      افق دید سارمان امور مالیاتی در تشخیص مالیات 2 کانال بسیار مهم است ارزش افزوده و ماده 169 ؛ در این دو تکنیک مهارت و اطلاعات خودرا بالا ببرید

    2. سلام جناب حاجی محمدی
      خیلی ممنون میشم‌ در خصوص سوال زیر من رو راهنمایی بفرمایید
      یک شرکت با مسوولیت محدود هستیم که یک دفتر رهن کردیم‌به مبلغ ۴۸۰‌م‌ت بدون پرداخت اجاره
      لطفا راهنمایی بفرمایید به چه نحوی سند ثبت کنم و‌ اینکه بابت رهن باید هزینه ایی شناسایی کنم
      چیزی به نام مستغلات شنیدم که موجر توافق کرده ما پرداخت کنیم
      ملک اداری می باشد
      پیشاپیش از راهنماییتون ممنونم

      1. سلام
        مالیات به اجاره پرداختی تعلق میگیرد و به رهن تعلق نمی گیرد. فقط باید در همان دوه بر اساس تاریخ قرارداد در گزارشات ماده 169 در بخش قرارداد آن را گزارش کنید
        ثبت:
        سپرده رهنی * بدهکار
        بانک * بستانکار

          1. پرداخت از حساب شرکت و حسابی ست که در دفاتر ثبت میشود. تمام رویدادهای مالی باید در دفاتر شرکت ثبت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :