فهرست مطالب

هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی به چه معناست؟

مطابق ماده 172 ق.م.م کمکهای نقدی و غیرنقدی به برخی موسسات مورد تایید سازمان مالیاتی است و از درآمد مشمول مالیات مودی کسر میشود

کمکهای پرداختی به کدام موسسات مورد پذیرش سازمان مالیاتی است؟

در متن مقاله به موسساتی که کمک به آنها مورد پذیرش سازمان مالیاتی است اشاره شده است

آیا فقط کمک به موسسات دولتی مورد پذیرش سازمان مالیاتی است؟

خیر – برای برخی موسسات معرفی شده از سوی سازمان مالیاتیT کمک های پرداختی به عنوان هزینه قابل قبول مورد پذیرش است

هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی یکی از امتیازاتی است که سازمان مالیاتی برای خیرینی که قصد کمک به نیازمندان را دارند، در نظر گرفته است. اما آیا همه هزینه‌هایی که با هدف کمک به دیگران پرداخت می‌شود، مورد تایید سازمان مالیاتی بوده و به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در نظر گرفته می‌شود؟ تا انتهای این مطلب آموزش رایگان مالیات همراه ما بمانید تا شما را با هزینه های قابل قبول یا بیان عامیانه نادرست معافیت مالیاتی در مقابل کمک های پرداختی و شرایط پذیرش این هزینه‌ها آشنا نماییم.

می‌دونستی پرشین حساب یه آموزش بی‌نظیر مالیاتی داره که با اون میتونی صفر تا صد مالیات رو یاد بگیری، همه تکالیف مالیاتیت رو به سادگی انجام بدی و از تسهیلات مالیاتی حداکثر استفاده رو داشته باشی؟ روی لینک زیر کلیک کن.

آموزش مالیات

هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی به چه معناست؟

مطابق متن ماده 172 ق.م.م، 100% وجوهی که به حساب­های تعیین شده از طرف دولت به منظور بازسازی یا کمک و نظایر آن به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و همچنین ‌وجوه پرداختی یا تخصیصی و یا کمک­های غیر نقدی بلاعوض اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی جهت تعمیر، تجهیز، احداث و یا تکمیل مدارس، ‌دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و یا اردوگاه­های تربیتی و آسایشگاهها و مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر و کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری (‌دولتی) طبق ضوابطی که توسط وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فن­آوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مودی انتخاب خواهد کرد، قابل کسر است.

همچنین بر اساس بخشنامه شماره 200/1401/50 مورخ 1401/10/10، کلیه وجوه پرداختی یا کمک‌های غیر‌نقدی بلاعوض اشخاص، شرکت‌ها و موسسات به بنیادهای حامیان در دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که به منظور تعمیر، تجهیز، احداث، یا تکمیل بناها و تاسیسات و کلیه امور پژوهشی، فناوری و فرهنگی موسسات فوق پرداخت شده و به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده باشد، نیز جزء هزینه‌های قابل قبول در نظر گرفته می‌شود.

خوب است بدانید:

بنیادهای حامی دانشگاهی، سازمان‌های مردم نهاد دارای پروانه فعالیت تشکل مردم نهاد از وزارت کشور هستند که جمع‌آوری و سازماندهی کمک‌های خیرین را در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انجام می‌دهند.

انواع هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی

به استناد متن ماده 172 ق.م.م کمک های پرداختی به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • کمک به حساب‌های تعیین‌شده از طرف دولت

این نوع کمک، پرداختهایی که کلیه اشخاص در شرایط خاص و بحرانهای مقطعی به نیازمندان انجام می‌دهند را در بر می‌گیرد؛ از جمله این کمکها می‌توان به کمک به سیل زدگان یا زلزله زدگان اشاره نمود.

  • کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مراکز دولتی نظیر مدارس، دانشگاهها، مراکز بهداشتی و درمانی و …

کمک نوع دوم کلیه کمک‌های پرداختی اشخاص حقیقی و حقوقی را به مراکز دولتی در هر زمان را در بر می‌گیرد.

معافیت مالیاتی در مقابل کمک به موسسات خیریه؛ درست یا نادرست؟

برخی اشخاص، کسر هزینه‌های قابل قبول مالیاتی از درآمد مشمول مالیات را “معافیت مالیاتی” می‌دانند؛ به بیان دیگر، این گروه تصور می‌کنند با کمک به نیازمندان، مشمول معافیت مالیاتی در مقابل کمک های پرداختی به موسسات یا معافیت مالیاتی کمک های بلاعوض خواهند شد. لازم است بدانید این تصور کاملا نادرست است. در واقع به استناد بند ط ماده 139 ق.م.م، تنها کمک‌ها و هدایای دریافتی خیریه‌ها به صورت نقدی و غیرنقدی تحت شرایط خاصی معاف از مالیات است؛ این معافیت مالیاتی به درآمد خیریه از محل کمکهای دریافتی تعلق می‌گیرد نه به هزینه پرداختی شخص اهداکننده. با مطالعه مطلب “مالیات موسسات خیریه” می‌توانید از شرایط معافیت مالیاتی خیریه‌ها مطلع شوید. به بیان دیگر، “کمک به خیریه بجای مالیات” تصور نادرستی است و مورد پذیرش سازمان مالیاتی نیست.

شرط قبول شدن کمک های پرداختی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی

به استناد اصلاحیه ضوابط اجرایی ماده 172 ق.م.م مورخ 1383/3/27، اصلی‌ترین شرط پذیرش هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی به مراکز، دولتی بودن این مراکز است؛ به عبارت دیگر، کمک به موسساتی که بودجه آنها از سوی دولت تامین می‌شود، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شوند.

3 شرط پذیرش هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی به موسسات غیردولتی

قانون گذار در ماده 172 ق.م.م تنها کمکهای پرداختی به موسسات دولتی را به عنوان هزینه قابل قبول معرفی نموده است. اما مطابق اصلاحیه ضوابط اجرایی ماده 172 ق.م.م مورخ 1383/3/27، کمک‌های پرداختی به اشخاص و موسسات غیردولتی نیز با سه شرط زیر به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی شناخته می‌شوند:

  • هزینه‌های پرداختی، به مراکز معرفی شده از سوی سازمان مالیاتی باشد
  • کمکهای نقدی به اشخاص معرفی شده حداکثر تا 20% درآمد مشمول مالیات منبع مالیاتی انتخاب شده مودی باشد (در خصوص کمکهای غیرنقدی محدودیتی وجود ندارد)
  • موسسات دریافت کننده کمک، فهرست وجوه دریافتی هر ماه را تا پایان ماه بعد به سازمان مزبور اعلام نمایند  

! نکته: اگر مودی بیش از حدنصاب تعیین شده در شرط دوم فوق به مراکز معرفی شده کمک نقدی نماید، تنها تا سقف 20% مبلغ کمک به عنوان هزینه قابل قبول مورد پذیرش سازمان مالیاتی قرار می‌گیرد.

شرایط پذیرش هزینه کمک به موسسات دولتی و غیردولتی
شرایط پذیرش هزینه کمک به موسسات دولتی و غیردولتی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی

نحوه محاسبه ارزش اموال منقول و غیرمنقول اهدایی جهت محاسبه هزینه قابل قبول 

گاهی مودی نسبت به اهدای اموال منقول یا غیرمنقول و یا منافع اموال به موسسات غیردولتی مذکور (به عنوان کمک پرداختی) اقدام می‌نماید؛ در این شرایط ابتدا باید ارزش این اموال محاسبه شود تا معادل آن از درآمد مشمول مالیات مودی کسر شود.  

بر اساس اصلاحیه ضوابط اجرایی ماده 172 ق.م.م مورخ 1383/3/27 (بخشنامه 211/1094/4585) ارزش اموال غیر منقول، طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری به تاریخ روز انتقال، تقویم و در مورد انتقال اموال منقول مبنای محاسبه قیمت روز اعطای آنها خواهد بود.

در حقیقت مودی برای بهره‌مندی از مزایای هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی موظف است مستندات مربوط به کمک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه نماید. بدین ترتیب این مبالغ به عنوان هزینه قابل قبول از درآمد مشمول مالیات مودی قابل کسر خواهد بود.

لیست مراکز غیردولتی معرفی شده از سوی سازمان مالیاتی برای کمک پرداختی

در ادامه لیست مراکزی که سازمان مالیاتی به موجب بخشنامه‌های مختلف ذیل ماده 172 ق.م.م معرفی نموده است، مشاهده می‌نمایید.

ردیفعنوانردیفعنوان
1انجمن حمایت از بیماران کلیوی17موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در جهت شناسایی، بورسیه و ارایه خدمات مختلف و نگه داشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل و یا در شرف ترک تحصیل
2بنیاد امور بیماریهای خاص18موسسه خیریه راه ایمان مهر
3موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان19موسسه خیریه زنجیره امید
4کانون بهبود و پرورش هموفیلیان ایران20جامعه خیرین مدرسه ساز
5انجمن امداد به بیماران سرطانی ایران ( انجمن امداد ایران)21موسسه انجمن خیریه اتیسم ایران
6انجمن حمایت از بیماران سرطانی یزد22بنیاد نیکوکاری خدام الحسین (ع)
7موسسه غیردولتی خیریه یاوران مهدی موعود برای ساخت بیمارستان مهدی کلینیک متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران23مجتمع فرهنگی تربیتی بقیة الله(عج)
8موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری از سرطان24انجمن مددکاری امام زمان(عج)
9انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطان آذربایجان غربی25موسسه خیریه مددکاری امام زمان(عج) – تهران
10آسایشگاه خیریه کهریزک26موسسه انوار آفتاب کوثر جمیل
11پژوهشکده رویان27قرارگاه­های مردمی بسیج خاتم الانبیاء
12موسسه بنیاد خیریه روشنای امید ایرانیان28قرارگاه­های مردمی بسیج امام حسن مجتبی(ع)
13ستاد مردمی رسیدگی به امور و کمک به زندانیان نیازمند (ستاد دیه کشور)29موسسه فرهنگی هنری یاوران فرهنگ و پیشرفت
14بنیاد زینب کبری (س) در منطقه آزاد کیش تا زمان اتمام ساخت و بهره برداری30بنیاد جهادی مهرالرضا(ع)
15موسسه خیریه ایتام و مستمندان امام حسن مجتبی (ع)31موسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان
16موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور 
جدول مراکز غیر دولتی معرفی شده از سوی سازمان مالیاتی

خوب است بدانید:

در بین تمام نهادهای «غیردولتی»، صرفا کمک‌های نقدی و غیرنقدی به این نهادها، به عنوان هزینه قابل قبول شناخته می‌شود؛ بنابراین در هنگام اعطای کمک، باید به نام و عنوان موسسه و مجوز آن از سازمان ذیربط توجه شود تا بعدا اداره مالیاتی مربوطه از پذیرش هزینه‌های صورت‌گرفته خودداری نکند.

2 مثال از هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی

برای آشنایی با نحوه محاسبه و پذیرش هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی جهت کسر از درآمد مشمول مالیات به 2 مثال زیر توجه نمایید:

مثال اول هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی با کمک غیرنقدی:

شرکت الف در اردیبهشت ماه 1401 مبلغ 500 میلیون تومان به یکی از موسسات معرفی شده توسط سازمان مالیاتی واریز می‌کند. سپس در مرداد‌ ماه همان سال یک وانت نیسان که دیگر به آن نیاز ندارد را به مرکز بهداشت دولتی‌‌ای که جنب شرکت در حال احداث است، اهدا می‌کند. در صورتی که درآمد مشمول مالیات این شرکت 10 میلیارد تومان در سال 1401 باشد، در خصوص قابل قبول بودن هزینه های پرداختی این موسسه داریم:

1- از آنجا که مبلغ اهدایی با رعایت درصد قابل قبول از درآمد مشمول مالیات (20% درآمد مشمول مالیات) پرداخت شده است، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

2- برای پذیرش وانت اهدایی به‌عنوان هزینه قابل قبول، ابتدا ارزش مال باید به قیمت روزِ انتقال محاسبه شود.

! نکته: در هر دو مورد برای پذیرش این هزینه‌ها به عنوان هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی، شرکت باید اسناد و مدارک کمک پرداختی را (فیش بانکی، سند انتقال و …) را به اداره مالیاتی مربوطه ارائه کند.

مثال دوم هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی با اموال غیر منقول:

آقای شهریار، مالکیت یک ملک 50 متری را به انجمن حمایت از بیماران کلیوی (جهت انجام فعالیت‌های مربوط به حمایت از بیماران) انتقال می‌دهد. طبق ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری، قیمت ملک اهدایی در روز انتقال 15 میلیارد است. سپس آقای شهریار با ارائه اسناد انتقال به اداره مالیاتی، خواهان پذیرش قیمت ملک به‌عنوان هزینه قابل قبول است. آیا ممیز، تمام قیمت ملک را به‌عنوان هزینه خواهد پذیرفت؟

پاسخ به این سوال بله است. زیرا بر اساس آنچه تاکنون گفته شد، کل ارزش کمک غیرنقدی پرداختی به مراکز معرفی شده از سوی سازمان مالیاتی به عنوان هزینه قابل قبول در نظر گرفته خواهد شد.

پذیرش کمکهای غیرنقدی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی
کمکهای غیرنقدی نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مورد پذیرش هستند

کلام آخر

هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی در حقیقت یک طرح تشویقی است که سازمان مالیاتی برای افزایش فرهنگ کمک به هم‌نوع در نظر گرفته است. اما هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تنها به کمک های پرداختی به موسسات محدود نمی‌شود؛ بلکه سازمان مالیاتی بسیاری از هزینه‌های مرتبط با فعالیت اقتصادی را به عنوان هزینه قابل قبول از مودی می‌پذیرد. توصیه می‌کنیم برای کسب مهارت در حوزه انجام تکالیف در مهلت مقرر به منظور بهره‌مندی از مزایای قانونی از جمله پذیرش هزینه‌های قابل قبول، آموزش جامع مالیات پرشین حساب را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :