00:00

فهرست مطالب

راهکارهای کاهش مالیات بر ارث کدام است؟

برای کاهش مالیات بر ارث چندین راهکار قانونی وجود دارد که در مقاله به تفصیل شرح داده شده است.

نرخ مالیات بر ارث سپرده بانکی چقدر است؟

وراث طبقه اول 3 درصد، وراث طبقه دوم 6 درصد، وراث طبقه سوم 12 درصد

آیا مطالبه مهریه باعث کاهش مالیات بر ارث میشود؟

بله مهریه جزو بدهی های متوفی است و مطابق با ماده 26 ق.م.م مالیات بر ارث پس از کسر کلیه دیون متوفی محاسبه و مطالبه میشود.

یکی از دغدغه‌های همیشگی وراث برای تملک اموال و دارایی‌های متوفی، مالیات بر ارث و منع قانونی دسترسی به حسابها و یا تبدیل و نقل و انتقال دارایی‌های متوفی است. این مسئله با توجه به هزینه‌های گزاف کفن و دفن، برگزاری مراسم ترحیم و … بسیار مشکل‌ساز است؛ از این رو وراث همواره به دنبال راهکاری برای کاهش مالیات بر ارث هستند. سازمان مالیاتی در آخرین اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1394/04/31، تغییرات زیادی در قوانین مالیات بر ارث ایجاد نمود که تا حد زیادی منجر به کاهش مالیات بر ارث شد. به دلیل اهمیت موضوع مالیات بر ارث، در این نوشته قصد داریم شما را با روش‌های کاهش مالیات بر ارث بیشتر آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

راهکارهای کاهش مالیات بر ارث

مالیات بر ارث یک نوع مالیات مستقیم است و مطابق قانون تا زمانی که مالیات در نظر گرفته شده برای اموال و دارایی‌های متوفی بر اساس ماده 17 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و پرداخت نشود، وراث امکان تملک یا نقل و انتقال ماترک متوفی را نخواهند داشت. از این رو پرداخت مالیات بر ارث در اولین فرصت از اهمیت زیادی برخوردار است. اما وراث همیشه به دنبال کاهش مالیات بر ارث هستند. برای کاهش مالیات بر ارث، 4 روش قانونی وجود دارد؛ این روش‌ها عبارتند از:

  • تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث در سریع‌ترین فرصت ممکن
  • ارائه اسناد و مدارک مربوط به بدهی‌های پرداخت نشده متوفی
  • ارائه درخواست قانونی برای مهریه همسر متوفی
  • اعتراض به ارزیابی ماترک متوفی

از آنجا که وراث در روزهای ابتدایی پس از فوت متوفی در شرایط خوبی قرار ندارند، بهتر است با کمک مشاوره مالیاتی با اشخاص آگاه و توانمند، تا حد امکان در جهت کاهش مالیات بر ارث خود بکوشند.

کاهش مالیات بر ارث با کمک تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث

بر اساس یکی از مهم‌ترین قوانین مالیات بر ارث (ماده 26 ق.م.م)، در صورتی که وراث اظهارنامه مالیات بر ارث متوفی را ظرف یک سال از تاریخ فوت او همراه با ارائه لیست کلیه اقلام ماترک، تکمیل و ارسال نمایند، می‌توانند نسبت به استفاده حداکثری معافیتهای مالیات بر ارث اقدام نمایند. به این ترتیب وراث امکان استفاده از مزایای زیر را خواهند داشت:

  • کسر هزینه‌های کفن و دفن در حدود عرف و عادات و واجبات مالی و عبادی در حدود قواعد شرعی از اموال متوفی
  • ارزیابی ماترک متوفی به ارزش روز فوت او و نه تاریخ انتقال اموال به ورثه

کاهش مالیات بر ارث با استناد به بدهی های متوفی

مطابق با تبصره یک ماده 26 ق.م.م، یکی از راهکارهای کاهش مالیات بر ارث، استناد به بدهی‌های به جا مانده از متوفی با ارائه سند و مدرک است. به عبارت دیگر، در صورتی که بدهی متوفی مستند به مدارک و اسناد مثبته قانونی بوده و اصالت آن مورد تایید اداره امور مالیاتی صلاحیتدار قرار گیرد، قابل کسر از ماترک خواهد بود.

به این ترتیب در صورتی که قبل از تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث، اسناد و مدارک کلیه دیون و بدهی‌های متوفی را جمع‌آوری نمایید، گام بزرگی در کاهش مالیات بر ارث پرداختی برداشته‌اید. زیرا محاسبه مالیات بر ارث پس از کسر بدهی‌های مستند متوفی انجام می‌شود.

🔻 نکته

در صورتی که بدهی متوفی به تایید شورای حل اختلاف نرسیده باشد، در هنگام محاسبه مالیات بر ارث مشمول پرداخت مالیات است.

کاهش مالیات بر ارث با درخواست دیون مالی به همسر متوفی

یکی از مهم‌ترین بدهی‌های مستند هر مرد، بدهی‌های مربوط به مهریه و اجرت المثل همسرش است. از این رو یکی از روش‌های کاهش مالیات بر ارث، مطالبه دیون مربوط به همسر متوفی است. زیرا با کسر بدهی‌ها از اموال متوفی، مبلغ قابل پرداخت برای مالیات بر ارث کمتر می‌شود.

میزان مالیات بر ارث مهریه

مطابق قانون مهریه و نفقه، اگر همسر متوفی عقد دایم فرد بوده و در قید حیات باشد، می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه تنظیم نموده و به دادگاه ارائه دهد. با توجه به این موضوع که مهریه دینی است مانند سایر دیون قانونی که به اموال متوفی تعلق می‌گیرد، مبلغی بابت مالیات بر ارث از همسر متوفی کسر نمی‌شود.

📌 نکته

در صورتی که زن قبل از شوهر فوت کند، با استناد به متن ماده 875 قانون مدنی، ورثه حق دریافت سهم‌الارث او را از همسرش ندارند. ولی می‌توانند مهریه زن را از شوهر دریافت نمایند. در این حالت چون مهریه مانند مال بین وراث تقسیم می‌شود، لذا شامل مالیات بر ارث می‌شود.

کاهش مالیات بر ارث با اعتراض به ارزیابی ماترک متوفی

در صورتی که میان مودی و اداره مالیاتی در زمینه تعیین ارزش دارایی‌های متوفی و یا بدهی‌های قابل کسر از دارایی‌های وی اختلافی باشد، وراث می‌توانند نسبت به اعتراض به هیئتهای حل اختلاف مالیاتی اقدام نماید. به این ترتیب در صورتی که اظهارنامه مالیات بر ارث در موعد مقرر (ظرف یک سال از فوت) ارائه شده باشد، اعتراض مودی بدون نوبت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورت تایید مراجع ذی‌صلاح مالیات بر ارث کاهش خواهد یافت.

کاهش مالیات ارث
با روشهای قانونی میتوان مالیات بر ارث را کاهش داد

کاهش مالیات بر ارث با کسر معافیت های مالیاتی

علاوه‌بر موارد فوق، کسر معافیتهای مالیات بر ارث نیز می‌تواند در کاهش مالیات پرداختی بسیار موثر باشد. بر این اساس مطابق ماده 24 ق.م.م، موارد زیر از پرداخت مالیات بر ارث معاف هستند. به این ترتیب با کسر این موارد از اموال متوفی می‌توان برای کاهش مالیات بر ارث اقدام نمود:

  • اثاث منزل محل سکونت متوفی
  • دارایی شهیدان انقلاب (برای وراث طبقه اول و دوم)
  • مبالغ مرخصی استحقاقی استفاده نشده
  • وجوه مرتبط با ضرر و زیان اخراج
  • انواع بیمه‌ها و پرداختی‌ها توسط کارفرما یا بیمه (بیمه زندگی و عمر)
  • دیه و جبران زیان فوت
  • مبالغ بازنشستگی
  • وظیفه و امتیازات پایان خدمت
  • بازخرید خدمت
  • بخشی از اموال متوفی که طبق قانون سلب مالکیت شده یا مالکیت آن بلاعوض در اختیار شخص دیگری قرار گرفته باشد
  • اموال مورد وقف
  • حبس و نذر برای سازمان، نهادها و دستگاه‌های دولتی

نکته: بر اساس قوانین جدید، به جز موارد فوق هیچ معافیت دیگری برای هیچ یک از طبقات وراث وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای کاهش مالیات بر ارث

به منظور کسر هزینه‌های کفن و دفن و سایر دیون متوفی از ماترک او، وراث او (همه و یا یکی از آنها) یا ولی یا امین یا قیم یا نماینده قانونی آنها موظفند ظرف یک سال از تاریخ فوت، اظهارنامه‌ای حاوی کلیه اقلام ماترک (با ارزش روز فوت) و تصریح کلیه مطالبات و بدهی‌های متوفی (مطابق نمونه سازمان مالیاتی) تهیه و همراه با مدارک زیر به اداره مالیاتی ارائه نمایند:

  • رونوشت یا تصویر گواهی شده اسناد مربوط به بدهیها و مطالبات متوفی
  • رونوشت یا تصویر گواهی شده کلیه اوراقی که مثبت حق مالکیت متوفی نسبت به اموال و حقوق مالی است
  • رونوشت یا تصویر گواهی شده آخرین وصیتنامه متوفی (در صورت وجود)
  • رونوشت یا تصویر گواهی شده وکالتنامه یا قیم‌نامه (در صورتی که اظهارنامه از طرف­ وکیل یا قیم یا ولی داده شود)
  • رونوشت یا تصویر گواهی فوت از مراجع ذی‌ربط

کلام آخر

کاهش مالیات بر ارث یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وراث پس از فوت یکی از آشنایان است. در این نوشته با روشهای قانونی برای کاهش مالیات برای ماترک متوفی آشنا شدیم. نکته مهم در اینجا این است که هر کاهشی در مالیات به معنای فرار مالیاتی نیست. بلکه با دریافت مشاوره مالیاتی از اساتید خبره در این زمینه می‌توانید راهکارهایی برای حذف پرداختهای اضافی مالیاتی و پرداخت مالیات منصفانه بیابید.

شما با تکمیل فرم زیر می‌توانید کارشناس بخش مشاوره را مطلع کنید تا در اولین فرصت با شما تماس حاصل نماید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :