فهرست مطالب

به نام خدا و با سلام به کاربران گرامی ، در این بخش قصد داریم یک از مهترین قسمتهای قانون مالیاتهای مستقیم را برای شما ارائه کنیم . بخشی که موارد قانونی و مهمترین بخشنامه های تشویقات و جرائم مالیاتی را بررسی می کند . طبق ماده 189 قانون مالیاتهای مستقیم ، اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند های الف و ب ماده 95 این قانون ، چنانچه طی سه سال متوالی ترازنامه و حسای سود وزیان و دفاتر و مدارک آنها مورد قبول قرار گرفته باشد و مالیات هر سال را در سال تسلیم اظهارنامه بدون مراجعه به هیات های حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده باشند ، معادل 5 درصد اصل مالیات سه سال مذکور علاوه بر استفاده از مزایای مقرر در ماده 190 این قانون ، به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولی های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور خواهد شد . جایزه مزبور از پرداخت مالیات معاف خواهد بود .

در ماده 190 قانون مالیاتها ، علی الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هر سال قبل از سررسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب جایزه ای معادل یک درصد مبلغ پرداختی به ازاء هر ماه تا سررسید مقرر خواهد بود که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد . پرداخت مالیات پس از آن موعد موجب تعلق جریمه ای معادل 2.5% مالیات به ازاء هر ماه خواهد بود .

حال با توجه به توضیح در مورد این ماده قانونی مهم چند نکته مالیاتی از این قوانین را برای شما ارائه می دهیم .

IMAGE634316471738747500

  • طبق رای شماره 30/4/10409 هیات عمومی شورای عالی مالیاتی نظر به اینکه مالیات از حقوق پرداختی یا تخصیصی حقوق بگیران کسر می گردد و وظیفه پرداخت کنندگان صرفا” کسر و ارسال آن به حوزه های مالیاتی است ، بنابراین تعلق جایزه خوش حسابی معادل 4درصد مالیات حقوق بگیران اصولا” به غیر مورد نداشته و اعطاء جایزه موضوع صدر ماده 190 به پرداخت کنندگان حقوق منتفی است .
  • با عنایت به رای فوق الذکر پرداخت کنندگان حقوق در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره ، مشمول جرائم خاص خود برابر ماده 197 و 199 و تبصره های ان می باشند ، در نتیجه جریمه دیرکرد به میزان 2/5 درصد در ماه مقرر ماده 190 مذکور شامل پرداخت کنندگان حقوق نخواهد بود .
  • سازمان امور مالیاتی کشور نیز طی بخشنامه شماره 51772/11508-30/4 مورخ 15/10/1378 موارد فوق را در خصوص عدم اعمال جایزه خوش حسابی برای پرداخت کنندگان حقوق و همچنین عدم اعمال جریمه 2/5 درصد در ماه مقرر برای پرداخت کنندگان حقوق را تایید نموده است .
  • طبق ماده 191 قانون مالیاتهای مستقیم ، تمام یا قسمتی از جرایم مقرر در این قانون ، بنا به درخواست مودی با توجه به دلایل ابزاری مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر و با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش حسابی مودی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل بخشوده شدن می باشد.

در بخش دوم چند نکته دیگر در مرود جرائم و تشویقها را برای شما ارائه می دهیم .

بهترین ها را برایتان آرزو می کنیم .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :