فهرست مطالب

با سلام و عرض ادب خدمت شما همراهان عزیز.امیدوارم سرحاال و شاداب باشید و آماده دریافت مطالب جدید از پرشین حساب.امروزدر نظر دارم مطالبی را در مورد هزینه یابی هدف برایتان عنوان کنم.

هزینه یابی هدف روشی بازار گرا برای مدیریت بهای تمام شده محصولات است که در ابتدای چرخه ی عمر محصول (مرحله طراحی)اجرا می شود. در گذشته ، تلاش ها و برنامه ریزی ها برای کاهش بهای تمام شده محصولات ، بر مرحله تولید محصولات متمرکز بوده است .

بیشتر ویژگی ها و هزینه های تولید محصول در طول مرحله برنامه ریزی و طراحی و در آغاز تولید رخ می دهد.مدیران بنگاه های اقتصادی با نادیده گرفتن هزینه ها در مرحله طراحی محصول ، به مهندسان اجازه می دهند محصولی با بهای تمام شده نامتعارف طراحی کنند .

بی توجهی به بهای تمام شده محصول در مرحله برنامه ریزی ممکن است سودآوری بنگاه اقتصادی را کاهش دهد و فرصت کاهش بهای تمام شده محصول را در مراحل اولیه چرخه عمر (مرحله طراحی) از بین ببرد بنابراین ، تلاش های مفید و اثربخش برای کنترل بهای تمام شده باید بر مرحله طراحی متمرکز شود .

ژاپنی ها پیشتاز استفاده از تکنیک هزینه یابی هدف هستند .شرکت تویوتا این تکنیک را در دهه ی 1960 ابداع کرد.پس از آن ، شرکت های ژاپنی مثل نیسان ، تویوتا ، سونی . ماتسوشیبا به همراه بیشتر شرکت های آمریکایی و اروپایی به طور موفقیت آمیزی تکنیک مزبور را به کار گرفتند.

اغلب هزینه یابی هدف در شرکت هایی که دارای فرآیند تولید گسسته ، چرخه ی عمر محصول نسبتا کوتاه و مدل تغییرات منظم هستند ، رایج است .به طور اساسی ، تکنیک هزینه یابی هدف ابزار برنامه ریزی و روشی برای تعیین منطقی قیمت محصول و هزینه های آن است .

علاوه بر این ، تکنیک مزبور در حوزه ارائه خدمات نیز کاربرد دارد .برای مثال شرکت های خدماتی ، هزینه هایی را برای ارائه خدمات به مشتریان خود ، متحمل می شوند ، بنابراین هزینه یابی هدف را می توان برای مدیریت هزینه ی خدمات فعلی و خدمات آینده به کار گرفت .

تعریف هزینه یابی هدف :

بل معتقد است هزینه یابی هدف سیستم برنامه ریزی سود و مدیریت هزینه است که در آن قیمت مبناست ، بر مشتریان تاکید اساسی دارد ، تمرکز بر مرحله طراحی دارد و مشارکت تمام بخش های تخصصی بنگاه اقتصادی را می طلبد .

هزینه یابی هدف ، مدیریت هزینه را از اولین مراحل شکل گیری محصول آغاز میکند و آن را درسراسر چرخه عمر محصول به وسیله مشارکت در کل زنجیره ارزش به کار می گیرد .

در این هدف شش اصل برای رسیدن به هزینه یابی هدف به شرح زیر مطرح شده است :

اصل اول : مبنا بودن قیمت بازار

سیستم هزینه یابی هدف ، هزینه یابی را بر مبنای برآورد قیمت محصول در بازار و تعیین میزان سود موردانتظار و کسر این دو مقدار از یکدیگر ، انجام می دهد.به بیان دیگر ، حدود مجاز هزینه را برای دستیابی به سود مشخص بر اساس قیمت بازار برآورد می کند .

فرمول آن به شرح زیر است :

در فرمول زیر c هزینه هدف ، p قیمت بازار محصول ، q سود هدف است .                  c = p – q

اصل دوم : تمرکز بر مشتری

انتظارات مشتری درباره کیفیت ، هزینه و زمان به صورت همزمان در تصمیم گیری فرآیند و محصول لحاظ می شود و موجب تجزیه و تحلیل و برآورد هزینه می شود .

هزینه یابی هدف را نمی توان با نادیده گرفتن نیازهای مشتریان ، کاهش کارکردهای محصول ، کاهش قابلیت اطمینان و اتکا به محصول و یا تاخیر در ارائه ی آن به بازار ، به هدف خود برسد .هنگامی ویژگی های محصول و پیشرفت های کارکردی آن مفید است که :

  •  انتظارات مشتری را برآورده کند
  •  مشتری از پرداخت بهای آن راضی باشد
  • به سهم بازار شرکت یا حجم فروش آن بیفزاید.

اصل سوم :تمرکز بر طراحی

سیستم هزینه یابی هدف، طراحی فرآیندها و محصولات را به عنوان کلید مدیریت هزینه در نظر می گیرد.در این سیستم زمان زیادی صرف مرحله طراحی و کاهش زمان ارائه محصول به بازار می شود.

این موضوع باعث حذف تغییرات پرهزینه و زمان بری می شود که بر اثر غفلت در مرحله طراحی ،ممکن است رخ دهد. در حالت مقایسه با هزینه یابی سنتی می توان گفت که ابزار سیستم سنتی کاهش هزینه توجه زیادی به صرف مقیاس ،منحنی های یادگیری و کاهش ضایعات می کنند که همه در مرحله تولید منجر به کاهش هزینه می شود.

در حاالیکه سیستم هزینه یابی هدف :

الف) هزینه ها را از قبل کنترل می کند ؛ یعنی هزینه ها به جای کنترل پس از وقوع ،پیشگیری می شود .

ب) موجب مشارکت مهندسان در بررسی تاثیر هزینه ها بر محصول ، فرآیند و فن آوری طراحی می شود .همه ی تصمیم های مهندسی قبل از اینکه در طراحی وارد شود ، از طریق شاخص های ارزشمندی و تجزیه و تحلیل ارزش برای مشتری ، غربال می شوند

ج) منجر به مشارکت همه ی بخش های تخصصی کارخانه در بررسی طراحی ها می شود .

د ) مهندسی همزمان محصولات و فرآیند را به جای فرآیند طراحی سنتی (متوالی) تشویق می کند.

اصل چهارم: مشارکت بخش های تخصصی بنگاه اقتصادی

سیستم هزینه یابی هدف از تیم های تولید و فرآیند ( که اعضای آن از بخش های طراحی ، مهندسی تولید ، فروش و بازاریابی ، تامین مواد ، حسابداری صنعتی ،خدمات و پشتیبانی است ) و ذی نفعال برون سازمانی نظیر فروشندگان مواد اولیه ، مشتریان و توزیع کنندگان کالا استفاده می کند .

مشارکت بین وظیفه ای به کمک کاهش بازنگری طراحی و تغییرات مهندسی ، زمان ارائه محصول به بازار را کاهش می دهد .کاهش زمان ارائه محصول به بازار ، ارتباط تنگاتنگی با کاهش هزینه و افزایش کیفیت دارد .

زیرا تیم های مزبور در برابر کل محصول مسئولیت دارند و درچرخه تولید محصول مشکلات به سرعت شناسایی و اصلاح می شوند.

اصل پنجم: جهت گیری در چارچوب چرخه عمر

هدف اصلی هزینه یابی هدف بررسی همه هزینه های متعلق به یک محصول در سراسر چرخه ی عمر مفید آن از قبیل خرید ،عملیات تولید ، تعمیر و نگهداری ،توزیع و کاهش آن ها برای مشتری است.این اصل به دو نکته مهم زیر توجه می کند :

الف) از دیدگاه مشتری توجه به چرخه عمر محصول به معنای به حداقل رساندن هزینه های دوران مالکیت و بهره برداری از محصول است .یعنی کاهش هزینه های عملیات تولید ، استفاده و تعمیر است .

ب ) از دیدگاه تولیدکننده توجه به چرخه عمر مفید محصول به معنای به حداقل رساندن هزینه های تکوین ،تولید ، بازاریابی ، توزیع ، پشتیبانی و خدمات است .

اصل ششم : مشارکت در زنجیره ی ارزش

هزینه یابی هدف دربرگیرنده همه ی عناصر زنجیره ارزش است و فعالیت های آن در راستای کاهش هزینه در سراسر این زنجیره با برقراری یک ارتباط مستحکم با همه اعضا و پدید آوردن سازمانی با قلمرو گسترده است

.سیستم هزینه یابی هدف بر اساس ارتباط بلندمدت و دوجانبه ی سودمند با عرضه کنندگان و بقیه زنجیره ارزش از قبیل توزیع کنندگان است.

باید توجه داشت که تئوری سیستم های بسته (سنتی) برای محیط های قابل پیش بینی و ثابت طراحی می شود ، لذا برای تغییرات پویای امروزی و محیط های تجاری پیش بینی ناپذیر و رقابتی مناسب نیست .

مراحل سیستم هزینه یابی سنتی و هزینه یابی هدف :

مراحل هزینه یابی سنتی به شرح زیر است :

  1.  شناسایی نیازهای بازار
  2.   طراحی محصول
  3.   یرآورد هزینه های محصول
  4.   انجام تجزیه و تحلیل ساخت یا خرید
  5.   برآورد هزینه های تامین کنندگان مواد اولیه
  6.   ارزیابی هزینه ها
  7.   تولید کالا یا محصول
  8.   کاهش دوره ای هزینه ها

اما مراحل سیستم هزینه یابی هدف به شرح زیر است :

  1.   شناسایی نیازها و خواسته های بازار
  2.   تعیین سود هدف
  3.   ایجاد توازن بین خواسته ها و نیازهای بازار و هزینه ی هدف
  4.   بررسی گزینه های طراحی محصول و فرآیند
  5.   تولید کالا پس از انتخاب طرح و فرآیند مناسب در مرحله چهارم
  6.   کاهش دوره ای هزینه ها

به صورت کلی مراحل اجرای هزینه یابی هدف در یک نگاه شامل موارد زیر می باشد :

تصویر هزینه یابی هدف22222

با مرور مراحل هزینه یابی هدف و مقایسه هزینه یابی هدف با هزینه یابی سنتی ، مبحث مربوط به هزینه یابی هدف به پایان می رسد . امیدوارم مطالب بالا برایتان مفید بوده باشد و بتواند به شما در درک هرچه بهتر این موضوع کمک کند.

موفق و موید باشید .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. باتشکر بسیار فراوان از دست اندرکاران پرشین حساب به خصوص خانم اعظم رزی از بابت این مطب باارزششان

    1. سلام کاربر گرامی.
      بسیار خرسندم که توانستم مطلبی را عنوان کنم که برای کاربران مفید باشد.تلاش ما جلب رضایت شماست.
      امیدوارم موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :