فهرست مطالب


دوستان خوبم سلام. بالاخره فرصت‌ها به پایان رسید و به روزهای سرنوشت‌ساز مالیاتی برای کسب و کارها و پرفشارترین زمان برای حسابدارها رسیدیم. اما ما شما را در این روزهای پرتنش و با مسئولیت سنگین تکمیل اظهارنامه تنها نمی‌گذاریم. اساتید خبره مالیاتی ما تصمیم دارند در قالب چند مقاله نکات کلیدی اظهارنامه مالیاتی را به ویژه برای اشخاص حقوقی مطرح کنند. دقت به این نکات کلیدی برای تهیه اظهارنامه مالیاتی و خدمات حسابداری، بسیاری از مشکلات شما را حل خواهد کرد. با ما همراه باشید.

گزارش‌گری مالیاتی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید نام دیگر اظهارنامه مالیاتی، گزارش‌گری مالیاتی است. گزارش‌گری مالیاتی به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که بر اساس استانداردهای مالی انجام شود؛ به گونه‌ای که قابلیت دفاع داشته باشد. این عملیات داخل گزارش‌هایی که به اداره امور مالیاتی ارسال می‌شود، ثبت شده؛ در قالب فرم‌های اظهارنامه مالیاتی به حوزه‌های مالیاتی ارسال می‌شوند. پس یادتان باشد مبنای گزارش‌گری شما باید منطبق بر استانداردهای سازمان امور مالیاتی باشد.

استفاده از تخفیف‌ها و کوپن‌های مالیاتی

نکات کلیدی اظهارنامه مالیاتیبرای استفاده از تخفیف‌های مالیاتی باید شرایط استفاده از تخفیف را برای خود ایجاد کنید. به عبارت دیگر، شما برای استفاده از یک کوپن تخفیف لزوما نباید واجد تمامی شرایط ذکر شده در ماده قانونی باشید؛ گاهی می‌توانید بین کوپن‌های تخفیف موجود در مواد قانونی و شرایط خود و کسب و کارتان، سازگاری‌هایی بیابید.

مثال

برای استفاده از معافیت‌های موضوع ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم، نیاز نیست حتما فعالیت اقتصادی‌تان در مناطق آزاد باشد! ممکن است شما با بررسی ماده 132 ق.م.م سازگاری‌هایی میان برخی بندهای آن با کسب و کار خود پیدا کنید. در این صورت می‌توانید به یک مشاور مالیاتی یا حسابدار رسمی مراجعه کنید؛ موضوع فعالیت اقتصادی خود و بند‌هایی که می‌تواند برای شما سودمند باشد، با او در میان بگذارید. مشاور مالیاتی با توجه به فعالیت اقتصادی شما و ارائه راهکارهایی، می‌تواند شرایط استفاده از معافیت را برای‌تان ایجاد نماید.

واژه‌نامه مالیاتی برای خودتان را بسازید

واژه نامه مالیاتیدر زمان مطالعه قانون مالیات‌ها باید به تک تک کلمات و حتی علائم موجود در آن دقت کنید. بسیار پیش آمده که حسابدارها به دلیل ناآگاهی از معانی واژه‌های مالیاتی و برداشت‌های اشتباه، با مشکلات بزرگی در زمینه انجام تکالیف مالیاتی خود مواجه شده‌اند. برای پیشگیری از این مسئله واژه‌نامه خودتان را بسازید؛ و کلمات ناآشنا را برای خود تفسیر کنید.

مثال

کلمه درآمد ابرازی با کلمه درآمد ابرازی مشمول مالیات بسیار متفاوت است. در حقیقت اضافه شدن عبارت مشمول مالیات، معنای عبارت «درآمد ابرازی» و استنباط از ماده قانونی مربوطه را تغییر می‌دهد.

درآمد ابرازی: میزان کلی فروش ثبت شده شخص (حقیقی یا حقوقی) در فرم‌های سازمان امور مالیاتی است؛ که تمامی آن مشمول مالیات نیست.

درآمد ابرازی مشمول مالیات: سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی شخص (حقیقی یا حقوقی) است؛ که بر اساس ماده 105 ق.م.م مشمول پرداخت 25% مالیات خواهد بود.

پس می‌توانید در واژه‌نامه خود درآمد ابرازی را معادل فروش و درآمد ابرازی مشمول مالیات را معادل سود ثبت نمایید.

نکته: تنها در دو ماده از اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم به درآمد ابرازی مشمول مالیات اشاره شده است:

هرگز برای انجام خدمات حسابداری تخفیف ندهید

نکات کلیدی اظهارنامه مالیاتیخدمات حسابداری با مدارک، مستندات و پارامترهای محرمانه افراد و شرکت‌ها در ارتباط است؛ از این‌رو از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. ارائه تخفیف نقدی برای انجام این خدمات به معنای پایین آوردن ارزش و حساسیت خدمات حسابداری است؛ و تخفیف در انجام خدمات حسابداری، کیفیت کار شما را پایین می‌آورد. از طرفی کسب درآمد با یک کلام بودن سازگار نیست. پس چه باید کرد؟

منظور از تخفیف ندادن برای انجام خدمات حسابداری کم نکردن از قیمت‌گذاری از سویی و کم نکردن از معیارهایی که برای انجام پروژه و ارائه خدمات در نظر گرفته‌اید، از سوی دیگر است. اما برای راضی کردن طرف مقابل می‌توانید به جای کاهش قیمت، ارائه ارزش‌های افزوده‌ی دیگری به او پیشنهاد بدهید.

مثال

تصور کنید شما قرار است اظهارنامه مالیاتی شرکتی را تهیه کنید و مبلغی برای آن تعیین کرده‌اید؛ شما می‌توانید به جای ارائه تخفیف نقدی، ارائه خدمات دیگری نظیر تکمیل دفاتر قانونی را به صورت رایگان پیشنهاد بدهید. به این ترتیب:

  • شما از ارزش و کیفیت خدمات خود نکاسته‌اید.
  • تخفیفی برای طرف مقابل خود در نظر گرفته‌اید.
  • با ارائه خدمات با کیفیت در سایر زمینه‌ها برای خود اعتبار کسب نموده‌اید.
  • طرف مقابل از مبلغی که در قبال خدمات شما می‌پردازد، راضی است.

برای کسب درآمد خوب از خدمات حسابداری، ارائه ارزش افزوده خدمات را جایگزین تخفیف نقدی نمایید.

چگونه اظهارنامه صفر رد کنیم؟

چگونه اظهارنامه صفر رد کنیم؟رد کردن اظهارنامه صفر به معنای سفید ارسال کردن اظهارنامه و یا قرار دادن عدد صفر در تمامی جداول نیست. تکمیل جداول اظهارنامه صفر نیز تابع برخی قوانین و مقررات است.

دو گروه مشمول ارائه اظهارنامه صفر هستند:

1- کسانی که فعالیت خود را تازه آغاز کرده‌اند و هنوز به سقف درآمد مشمول مالیات نرسیده‌اند؛ اما به عنوان مودی باید به تکلیف خود برای ارسال اظهارنامه عمل کنند. این دسته به جز جدول‌های سرمایه، بانک و ثبت‌های اولیه دفاتر، در سایر جداول اظهارنامه باید رقم صفر ثبت کنند.

2- مشاغلی که قبلا فعال بوده‌اند اما به دلایلی در سال مربوط به اظهارنامه فعالیتی نداشته‌اند. اظهارنامه این گروه دقیقا منطبق با اظهارنامه آخرین سال فعالیتشان است. به عبارت دیگر، اعداد اظهارنامه جدید آنها با اعداد اظهارنامه آخرین سال فعالیتشان برابر است؛ و تفاوت این اعداد برابر صفر می‌باشد.

خودتان به عملکرد خودتان رسیدگی کنید

خدمات حسابدارییکی از بزرگترین چالش‌ها در تکمیل اظهارنامه، تراز نبودن اطلاعات حسابداری از نظر حجم ریالی با یکدیگر است. حتی زمانی که شما تمامی کنترل‌های لازم برای ثبت دقیق دفاتر، مستندات و جداول را انجام داده‌اید؛ تراز نبودن اطلاعاتی که در یک نگاه باید با هم هماهنگی داشته باشند، می‌تواند تمامی تلاش‌های شما را بی‌نتیجه کند.

مثال

برای تایید نهایی اظهارنامه باید اطلاعات فروش کالا و خدمات با طرف‌های مقابل آن از نظر حجم ریالی مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر، درست بودن ثبت‌ها و عدم مغایرت به تنهایی کفایت نمی‌کند؛ بلکه مبالغ ثبت شده برای فروش باید با حساب‌های دریافتنی، اسناد، صندوق و بانک منطبق باشد. در صورت وجود مغایرت در این بخش، نه تنها اظهارنامه شما تایید و ارسال نمی‌شود، بلکه دفاتر قانونی شما نیز زیر سوال می‌رود.

برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی علاوه‌بر توانایی‌های ریاضی باید به توانایی تحلیل اطلاعات نیز مجهز باشید. مشاوران مالیاتی ما با ارائه نکات کلیدی اظهارنامه مالیاتی شما را در این مسیر یاری می‌کنند. نکات بعدی ما را در مقالات روزهای بعد از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :