فهرست مطالب

اول:
تعدادی از سود سهام استفاده می کنند. یعنی شرکت در ابتدای سال پیش بینی می کند که مبلغ خاصی به ازای هر سهم به عنوان سود نقدی می پردازد و عده ای به خاطر این سود سالانه این سهام را خریداری می کنند.نیازی نیست که سهامدار،یک سال کامل، مالک سهام باشد تا بتواند از سود سالانه استفاده کند. هر فردی که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی یعنی در پایان سال مالی، سهامدار شرکت بوده باشد، سود یکساله به او تعلق می گیرد.
*مجمع عمومی عادی :
جلسه ای است که در پایان سال مالی در محل اداره شرکت یا مرکز شرکت برگزار و سهامداران و مدیران شرکت و بازرسان شرکت در آن جمع می شوند و درباره ی روند فعالیت شرکت در یکسال گذشته ، سود شرکت و میزان تقسیم آن به صورت نقدی ، بررسی سود و زیان،ترازنامه و بیلان شرکت صحبت کرده و تصمیم گیری می کنند.
*سال مالی:
شرکت ها در هر سال در تاریخ معینی فعالیت خود را شروع می کنند و سود خود را پیش بینی می کنند و سال بعد در همان زمان وضعیت شرکت را از لحاظ سود و زیان و بدهی و مطالبات و …بررسی می کنند. مثلا سود و زیان هر شرکتی در تاریخ منتهی به سال مالی تعیین می شود. سال مالی هر شرکت ممکن است با شرکت دیگر فرق کند.به عنوان مثال بعضی شرکتها سال مالی خود را از اول فروردین ماه شروع می کنند و بعضی شرکت ها از اول مهر ماه آغاز می کنند.
دوم: عده ای دیگر از رشد قیمت سهام استفاده می کنند.مثلا قیمت سهام 400 تومان بوده و بعد از 4 ماه به 900 تومان می رسد. سپس این افراد سهام خود را می فروشند و در واقع از نوسان قیمت استفاده می کنند. کسانی که قصد خرید سهام را دارند باید مشخص کنند که از کدامیک می خواهند بهره ببرند. نوسان قیمت،سود هر سهم یا هر دو؟

پیشنهاد میشود بخوانید: ۶ سوال مهم درباره سرمایه گذاری در بورس

نکاتی که هنگام خرید سهام باید در نظر داشت :

سرمایه گذار با خرید یک ورقه بهادار، ریسک می پذیرد و بازده به دست می آورد پس مهم ترین عواملی که در تصمیم گیری برای خرید اوراق بهادار موثر است ، بازده و ریسک آن در مقایسه با سایر فرصت های سرمایه گذاری است. به همین ترتیب، بازده و ریسک هر ورقه بهادار ، قابل مقایسه با سایر اوراق می باشد.
فهرست پنجاه شرکت برتر بورس که هر سه ماه یکبار منتشر می شود، راهنمای مناسبی برای انتخاب سهامی است که قابلیت نقدینگی بالایی دارند
به عبارتی ، هدف سرمایه گذار منطقی این است، که از میان اوراق بهادار، ورقه بهاداری را انتخاب کند که از یک سو در صورت داشتن ریسک مساوی، نسبت به سایر اوراق بیشترین بازدهی را داشته باشند و از سوی دیگر در صورت داشتن بازده مساوی نسبت به سایر اوراق، از حداقل ریسک برخوردار باشد.
با توجه به منطق یاد شده،برخی نکات که می توانند در انتخاب یک ورقه سهم از میان اوراق بهادار موجود،موثر باشند از این قرار است.
گفتنی است که این نکات جنبه عام دارند. بنابراین ممکن است درجه اهمیت آنها با توجه به نظرگاه ها و خط مشی های سرمایه گذاران فرق کند.

قابلیت نقدشوندگی

قابلیت نقدینگی یک ورقه سهم به معنای امکان فروش سریع آن است.هرچه سهمی را بتوان سریع تر و باهزینه ی کمتری به فروش رساند، قابلیت نقدینگی آن بیشتر است. یعنی زودتر به پول نقد تبدیل می شود.اوراق بهاداری که به طور روزانه و به دفعات مکرر معامله می شوند، نسبت به اوراقی که به تعداد کم یا دفعات محدود معامله می شوند، قابلیت نقدینگی بیشتر و در نهایت ریسک کمتری دارند.فهرست پنجاه شرکت برتر بورس که هر سه ماه یکبار منتشر می شود، راهنمای مناسبی برای انتخاب سهامی است که قابلیت نقدینگی بالایی دارند.

تعداد سهام در دست عموم

قابلیت نقدشوندگی یک ورقه سهام ، تا حدودی به تعداد سهام در دست عموم بستگی دارد.هرچه تعداد سهام در دست مردم بیشتر باشد، حجم و سرعت گردش معاملات افزایش یافته و بازار قیمت منصفانه تری برای آن پیدا می کند.برعکس هر چه تعداد سهام در دست مردم کمتر باشد، رکود بیشتری بر معاملات سهام حاکم شده و در صورت معامله، و در صورت معامله قیمت ها شکل یک طرفه (صعودی یا نزولی) به خود می گیرند. تجربه شرکت هایی که تعداد سهام رایج آن ها کم بوده،مؤید این نکته است.

ترکیب سهامداران

یکی دیگر از معیارهای یک ورقه سهم، ترکیب سهامداران آن است. ترکیب سهامداران که در واقع ترکیب هیأت مدیره ی آن را تعیین می کند، می تواند به نفع سهامداران جزء یا عمده باشد. به این صورت که در شرکت هایی که اعضای هیأت مدیره آن، منتخب سهامداران عمده هستند،ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود که بیشتر در راستای اهداف سهامدار عمده باشد و در مواردی به نفع سهامدار جزء نباشد.( مثلا این که در جلسات مجمع سود خاصی را برای سهامداران بیش از سی صد سهم در نظر بگیرند تا منافع خودشان را بیشتر کنند!)
چنین تصمیماتی در بازار کارا اثر خود را به خوبی در قیمت سهام نشان می دهد و البته معمولا تأثیر خیلی مهمی بر قیمت سهام نمی گذارد ، اما در بازارهای غیر کارا که تا حدودی تحت تأثیر جو بازار قرار می گیرند ، می توانند جهت تغییرات قیمت ها را یک طرفه سازد.

سود آوری

شاید مهمترین عامل برتری یک سهم، میزان سودآوری آن سهم باشد.با توجه با این که تعداد سهام منتشره از سوی شرکت ها با هم متفاوت است.میزان سودآوری یک سهم را سود هر سهم یا EPS می سنجد.

(تعداد سهام منتشره شرکت) ÷ (مجموع سود خالص) = سود هر سهم

سود هر سهم ،مبلغ سود به ازای ارزش اسمی سهم را نشان می دهد. با توجه به اینکه ارزش اسمی سهام کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران 1000 ریالی بوده و ممکن است قیمت بازاری انواع سهام متفاوت باشد.

شاید مهمترین عامل برتری یک سهم، میزان سودآوری آن سهم باشد.با توجه با این که تعداد سهام منتشره از سوی شرکت ها با هم متفاوت است.میزان سودآوری یک سهم را سود هر سهم یا EPS می سنجد.

*ارزش اسمی و بازاری سهام: سهام دو نوع قیمت یا ارزش دارند، یکی ارزش اسمی و دیگری ارزش بازاری.ارزش اسمی، قیمتی است که سهام هر شرکت برای اولین بار با آن قیمت عرضه می شود که در ایران برابر با 1000 ریال است.ارزش بازاری یا قیمت بازاری، آخرین قیمتی است که طبق گزارشات موجود،آن سهم با آن قیمت مورد معامله قرار گرفته است.

برای مقایسه شرکت ها با یکدیگر، رقم سود هر سهم ، نسبت به قیمت بازار، تحت عنوان (P/E) سنجیده می شود.یعنی سود هر سهم که به روش بالا به دست می آید به قیمت بازاری هر سهم تقسیم شده تا بازده جاری سهام را نشان بدهد و در شرایط تساوی سایر عوامل هر چه این نسبت بالاتر باشد ، سهام از موقعیت بهتری برخوردار خواهند بود.

* : (قیمت بازاری سهم) ÷ (سود سهم) = P/E = بازده جاری سهام

گفتنی است هر چه میزان سود هر سهم در مقایسه با قیمت بازار سهام بیشتر باشد به خاطر تقاضایی که برای آن ایجاد می شود، انتظار افزایش قیمت در آینده برای آن بیشتر خواهد بود.

خاطر نشان می شود که سهامداران در خرید سهام می توانند از نسبت قیمت بر سود تحت عنوان نسبت P/E هم استفاده کنند. که این نسبت بر اساس مرتبه بیان می شود و هر چه رقم آن کمتر باشد بازدهی بالاتری را نشان می دهد.
ثبات نسبی سودآور
استناد به سود هر سهم در یک سال ، لزوما مبنای صحیحی برای ارزیابی سهام نیست. چرا که ممکن است ، سود سال بعد بسیار کمتر از آن باشد.
معیار مهم دیگری که به هنگام تحقیق در بازده جاری سهام باید در نظر داشت، ثبات نسبی سودآوری هر سهم است. لازم به یادآوری است هرچه میزان انحراف سودآوری سالهای گذشته و یا سودهای احتمالی آینده ، نسبت به میانگین سود یا سود مورد انتظار، بیشتر باشد، ریسک سهم بالاتر و ارزش آن کمتر خواهد بود، بر عکس هر چه روند سوددهی سالهای گذشته و آتی از ثبات بیشتری برخوردار باشد، ریسک کمتر و ارزش سهم بالاتر خواهد بود.

بافت مالی شرکت

بافت تأمین مالی،‌ که شامل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام است، ‌تأثیر به سزایی در عملکرد و سودآوری شرکت دارد. هرچه بدهی بیشتر باشد، به خاطر خاصیت اهرمی بدهی، سودآوری نیز بالاتر خواهد بود، ولی خطر ناتوانی شرکت در ایفای تعهداتش نیز بیشتر می شود. بنابراین ریسک شرکت نیز بالاتر خواهد بود.

اینها 6 نکته از 13 نکته ای بود که در هنگام خرید سهام باید در نظر گرفت.7 نکته بعدی را در مقاله بعدی توضیح می دهیم، که شامل نوع شرکت و عمر شرکت و انتشار اطلاعات و … است.
سعی شده در نهایت سادگی مطالب بیان شود و اصطلاحات در متن توضیح داده شود ، اما چنانچه سؤالی در خصوص کلمه یا مفهومی دارید ، یادداشت بگذارید تا در مقاله بعدی توضیح دهم.

تهیه و تنظیم : زینب سادات لواسانی بخش اقتصاد تبیان

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :