فهرست مطالب

چند روز پیش یکی از کاربران سایت سوالی در مورد گرفتن وام از بانکها و روش ثبت آنها پرسیده بودند، در پاسخگویی به این سوال ابهاماتی در مورد ماهیت حسابها ایجاد شد که لازم دونستم به صورت مفصل توضیح بدم.

زمانی که شما از بانک وامی دریافت می کنید، در بازپرداخت آن دو حالت پیش می آید یکی بازپرداخت بصورت اقساط ماهانه و دومین حالت بازپرداخت بصورت یکجا اتفاق می افتد، یک ثبت در زمان دریافت وام زده می شود و یک ثبت در زمان بازپرداخت اقساط

ثبت سند حسابداری وام دریافتی

در زمان دریافت وام:
وجوه نقد/ بانک   ***
(                 )تسهیلات دریافتی/بهره سنوات آتی             ***
(                 )                               تسهیلات دریافتی/ وام دریافتی                  ***

و در زمان سررسید وام و بازپرداخت اقساط:

هزینه مالی/ هزینه بهره           ***
تسهیلات دریافتی/ وام دریافتی  ***
(                    )تسهیلات دریافتی/بهره سنوات آتی                 ***
(                    )وجوه نقد/ بانک                                           ***

سوالی که برای دوستمون ایجاد شده بود کدینگ حساب ها و ماهیت حسابها بود که طبق جدول زیر توضیحاتی ارائه شده است. در ضمن مقاله کدینگ حسابداری به طور کامل کدینگ را توضیح میدهد که خواندن آن اطلاعات شما را تکمیل خواهد کرد.

کدینگ حساب هزینه بهره سنوات آتی

اگر خوب به جدول دقت کنید، یک سوالی برای شما مطرح میشه، چرا در حساب هزینه بهره سنوات آتی که از لفظ هزینه استفاده شده است در کد سایر داراییها ثبت زده می شود؟
جواب سوال شما را اینگونه پاسخ میدهم:

هزینه سنوات آتی یعنی مخارج انتقالی به دوره های آتی (سال بعدی)، یعنی هزینه هایی که مصرف کردن آنها در یک سال مالی تموم نمیشه و مصرف آنها در سال بعدی هم ادامه دارد، این هزینه ها به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته اول: 

هزینه ها(مخارجی) که برای تحصیل دارائی مصرف می شوند با این شرط که منافع آتی یا رعایت معیارهای شناخت را به همراه داشته باشد، دراین صورت این هزینه ها (مخارج) را به عنوان دارائی شناسایی و در حساب سایر دارایی ها ثبت می کنند.

دسته دوم:

هزینه ها(مخارجی) که برای تحصیل دارائی مصرف نمی شوند یعنی هرچند کمک به کسب منافع اقتصادی را دارند ولی معیار شناخت به عنوان دارائی را همراه ندارد، این نوع (هزینه ها)مخارج در زمان وقوع به عنوان هزینه شناسایی میشوند و در حساب هزینه ها ثبت می گردند.

دسته سوم:

هزینه ها(مخارجی) که نه تنها دارائی نیستد بلکه حتی منافع اقتصادی آتی را هم به همراه ندارد. مثل مخارج دوباره کاری در فعالیتهای قبل از بهره برداری، این نوع هزینه ها(مخارج) در زمان وقوع به عنوان هزینه شناسایی میشوند، و در هزینه های غیرعملیاتی ثبت می شوند.

در نهایت شما را به یکی از کاملترین کدینگ حسابداری در زمینه حسابداری پیمانکاری جلب می کنم که الیته میتونه نمونه ای باشه واسه سایر گرایشهای حسابداری

دانلود کدینگ حسابداری پیمانکاری (pdf)

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

18 پاسخ

  1. با سلام و عرض تشکر
    شما فرمودید که سود سنوات آتی رو باید در سایر دارای ها ثبت نمود ولی توی سندی که بالا ثبت فرمودید زیر حساب تسهیلات مالی نوشته شده ؟

    وجوه نقد/ بانک ***
    تسهیلات دریافتی/بهره سنوات آتی ***
    ( ) تسهیلات دریافتی/ وام دریافتی ***

    1. سلام کاربر گرامی،
      حساب تسهیلات مالی جز بدهی محسوب میشود. این حساب دو حالت دارد هم کوتاه مدت ( بدهی جاری) و هم بلندمدت ( بدهی غیر جاری).

  2. سلام وقت بخیر یه سوال داشتم خدمتتون
    ما یه طلبی از بیمه داشتیم و یه مانده بدهی که این طلبی با کم کردن بدهی تحقق پیدا کرده میخواستم بدون چطوری باید ثبت حسابداری بزنم؟

    1. سلام
      ثبت زیر باید انجام شود:

      ح پرداختنی بیمه **
      ح دریافتنی بیمه **
      بانک / صندوق **

      اگر مبلغ بدهی شما بیشتر باشد ثبت فوق انجام میشود

  3. اگر وامی در سال 97 دریافت شده باشد و کارمزد انتقالی به دوره آتی را زیر مجموعه بدهی در نظر گرفته باشد وثبت حسابداری به شرح ذیل زده است بانک بدهکار —–کارمزد انتقالی به دوره اتی (بدهی ها ) بدهکار و تسهیلات مالی دریافتی را بستانکار نموده باشد ایا این ثبت حسابداری از نظر دارایی درست است ؟

    1. سلام. ثبت حسابداری طبق اصول، مفاهیم، مفروضات و معادله حسابداری زده می شود نه طبق اصول مالیات!! همچنین در بسیاری از قوانین از جمله قانون مالیات های مستقیم و بخشنامه های مربوطه بر رعایت استانداردهای مصوب حسابداری تاکید شده است. بهره سنوات آتی بدوا بعنوان پیش پرداخت بهره ثبت و به مرور زمان مستهلک و هزینه می شود. جهت فراگیری کامل حسابداری تسهیلات می توانید مطلبی که اخیرا در سایت منتشر شده را ملاحظه بفرمایید (3 مثال کاربردی از تسهیلات)

    1. سلام درود
      بهره سنواتی جزء سایر دارایی ها میباشد که به مرور زمان تبدیل به هزینه میشود

  4. سلام
    اگر ممکنه در مورد وام کوتاه مدت که تمدید میشود در زمان سررسید معین شده و ثبت تمدید وام ، سود پرداختی و هزینه تمدید هم راهنمایی کنید
    سپاسگزارم

    1. سلام.اگر منظور شما استمهال وام است تمام اصل و هزینه های پرداخت نشده که بدهی شما است بصورت وام جدید ثبت شده و مثل سند روز اولی که وام گرفته اید صادر میکنید. تمام هزینه ها بجز پرداختی اصل وام در سرفصل هزینه های مالی ثبت کنید

  5. سلام
    سپاسی ویژه و بی مانند
    و خدا قوتی متعال به شما و همکارانتون
    از خدا میخوام اجر این صدقه جاریه رو چندین برابر بهتون عنایت کنه
    ممنون از مباحث خوب و کاربردیتون
    و سپسا از زحماتتون
    سرفراز باشید الهی

  6. با سلام و احترام….

    فکر کنم اشتباه تایپی در زمان زدن ثبت وام دریافتی رخ داده

    چون بهره سنوات آتی باید بدهکار باشد

  7. سلام. من هم تشکر میکنم از مطالب و سایت بسیار عالیتون .آیا شما در شبکه اجتماعی مانند تلگرام یا اینستاگرام گروهی دارید؟

    1. سلام کاربر عزیز
      بله در تلگرام گروه ثروت آفرینان حسابداری هست اگر مایل هستید عضو شوید شماره همراهتون را به شماره 09217112980 روابط عمومی پرشین حساب همراه با مشخصات پیامک کنید تا شمارا عضو نماییم .

  8. با سلام
    سپاس فراوان
    بخاطره مطالب کاربردی که در سایت قرار میدید
    تا حالا سایت شمارو به چند نفر معرفی کردم تا ذره ایی از محبتی که در حق هم وطنان میکنید جبران بشه

    1. سلام میکنم خدمت شما جناب آقای سلامت
      تشکر میکنم از حسن توجه شما
      امیدوارم که بتونیم پاسخگویی سوالات شما دوستان باشیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :