فهرست مطالب

با عرض سلام و ادب خدمت همه شما عزیزان.امیدوارم امروز نیز آماده دریافت اطلاعات حسابداری تازه از طرف ما باشید.امروز در نظر دارم اطلاعاتی را درمورد مهندسی دوباه به حضور شما ارائه کنم.
می دانیم که فرآیندها شریان های اصلی و حیاتی هر بنگاه اقتصادی به شمار می روند بنابراین نحوه اجرا شددن آنها به طور مستقیم بر عملکرد بنگاه اقتصادی تاثیر می گذارد .

در محیط متغیر و کاملا رقابتی امروزی ،هیچ بنگاه اقتصادی نمی تواند با فرآیندهای تجاری دائمی و ثابت دوام بیاورد .حتی اگر فرآیندهای تجاری ابتدا به شیوه ای منطقی ،کارآمد و مناسب طراحی شده باشند ، با گذشت زمان کارآمدی خود را از دست می دهند و نیازمند بازنگری و تغییر هستند تا بنگاه اقتصادی بتواند همچنان مزیت رقابتی خود را حفظ کند.

با گذشت زمان ، بنگاه اقتصادی به این تنیجه رسیدند که تنها تغییرات تدریجی راه حل مشکلات کنونی آنها نیست بلکه ، برای بقا و دوام در عرصه های تجارت لازم است تغییرات اساسی و زیربنایی در سازمان خود ایجاد کنند.امروزه در سراسر دنیا این تغییرات اساسی و انقلابی را با نام ” مهندسی دوباره ” می شناسند.

مهندسی دوباره را اولین بار ” مایکل هامر ” (1991) با چاپ مقاله ی ” اتوماسیون کارساز نیست ،فعالیت های زائد را حذف کنید ” در مجله ی بررسی های تجاری هاروارد ، مطرح کرد .
امروزه مهندسی دوباره با نام های متفاوتی مانند طراحی دوباره فرآیندهای اصلی ، نوآوری فرآیندی ، طراحی دوباره ی فرآِندهای کسب و کار، مهندسی دوباره سازمان ، طراحی دوباره اساسی و بنیادین و معماری دوباره ی سازمان مطرح شده است .

تعریف مهندسی دوباره :

درباره تعریف مهندسی دوباره بین کارشناسان و صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد و تعاریف متعددی برای آن ارائه شده است .دو تا از این تعاریف ، شامل موارد زیر است

به اعتقاد ابلنسکی ،مهندسی دوباره مجموعه کارها و فعالیت هایی است که بنگاهی اقتصادی برای تغییر درفرآیند ها و کنترل های درونی خود انجام می دهند تا از ساختار سنتی عمودی و سلسله مراتبی به ساختار افقی ، میان فعالیتی ، مبتنی بر تیم و مسطح تبدیل و همه ی فعالیت برای جلب رضایت مشتریان انجام شود .

به نظر رونالد مهندسی دوباره یک فلسفه ی بهبود است که هدف آن دستیابی به بهبودهای مرحله ای درعملکرد ، به وسیله طراحی دوباره فرآیندهاست . در این طراحی دوباره ، بنگاه اقتصادی می کوشد فعالیت های ارزش افزا را به حداکثر و دیگر فعالیت ها را به حداقل برساند.این رویکرد را می توان در سطح یک فرآیند یا در کل بنگاه اقتصادی به کار گرفت.

عناصر اساسی مهندسی دوباره :

تجربه های متعدد و نتایج اجرای هزاران مهندسی دوباره نشان می دهد که برای ایجاد تغییربنیادین و اساسی توسط مهندسی دوباره، وجود عناصر زیر ضروری است :

  • وجود دیدگاهی چند بعدی که حداقل به ابعاد تغییر مانند فرآیندها ، فن آوری ،انسان ، فرهنگ ،و سازماندهی توجه زیادی داشته باشد.
  • طراحی چارچوبی که در آن تکنیک ها و وظایف مهندسی دوباره به درستی تعریف شده باشد.
  •   تیم کاری متشکل از مدیران ارشد ، مدیران فرآیندها ، تیم های مهندسی و مشاوران
  •   مدیریت کارآمد و موثر ابعاد منابع انسانی ، فرهنگی و سازمانی تغییر
  • توجه به استراتژی های سازمانی
  •   برنامه ریزی صحیح تجاری
  •   طراحی اهداف عملیاتی به گونه ای که توجه طراحان و مجریان مهندسی دوباره به راه حل های عملیاتی برتر معطوف شود.
  • توجه به نظریه ها و سلیقه ها و نیازهای مشتریان در زمان تعیین اهداف عملیاتی
  • صرف کمترین زمان و منابع برای درک و شناسایی نیازهای مشتریان
  • انتخاب بهترین روش برای مهندسی دوباره

با عنوان کردن عناصر مهندسی دوباره بخش اول مهندسی دوباره به پایان می رسد.به یاری خدا طی روزهای آینده ادامه مطلب مهندسی دوباره به حضورتان ارائه خواهد شد.

پاینده باشید .

اعظم رزی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :