فهرست مطالب

ما در پرشین حساب اعتقاد داریم که حسابداری قلب هر کسب و کار است. هر چقدر مجموعه شما سودآور باشد اگر عملکرد بخش حسابداری ضعیف باشد، شرکت با مشکلات زیادی دست به گریبان خواهد بود. اگر داشتن اطلاعات فنی و تخصصی را مغز بخش حسابداری بدانیم، فکر می‌کنید قلب این بخش چیست؟ قلب بخش حسابداری، مهارت‌های ارتباطی حسابداران است. داشتن این مهارت همانند مهارتهای مورد نیاز حسابداری نه تنها ضروری است که سکوی پرش موفقیت هر فرد حسابداری به داشتن این مهارتها وابسته است. برای بررسی اهمیت موضوع مهارت‌های ارتباطی برای حسابداران حرفه‌ای، به داستان زیر توجه کنید:

من یک حسابدار فوق‌العاده در مجموعه‌ام دارم. همه‌ی کارهای مالیاتی شرکت روبه‌راه است؛ او حتی تمامی اعداد و پیچیده‌ترین قوانین مالیاتی را به سرعت به یاد می‌آورد. اما نتیجه کار بخش حسابداری چندان مورد پسند نیست. احساس می‌کنم یک جای کار می‌لنگد!

چرا داشتن مهارت‌ ارتباطی برای حسابداران ضروری است؟

مهارت‌های ارتباطی برای حسابداران، مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که به حسابداران امکان می‌دهد:

  • بهتر و تاثیرگذارتر با دیگران (مشتریان و همکاران خود) ارتباط برقرار نمایند
  • عملکرد خود و مجموعه را بهبود ببخشند
  • فضای مجموعه کاری خود را برای خود و دیگران جذاب‌تر کنند

اگر چند سال در صنعت حسابداری فعالیت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که افراد موفق در این زمینه اطلاعاتی فراتر از مهارت‌های فنی و تخصصی حسابداری دارند. آنها مهارت‌های ارتباطی مورد نیاز یک حسابدار حرفه‌‌ای را می‌دانند. این مهارت‌ها عبارتند از:

  • تصمیم‌گیری مستقل و ارائه پیشنهادهای کاربردی
  • برقراری نظم در امور مالی شرکت
  • ارائه راه‌حل‌های مناسب برای مشکلات مالی مشتریان

در نتیجه آنها بهتر در هر شغلی پذیرفته می‌شوند؛ به موفقیت می‌رسند و پیشرفت می‌کنند.

از این رو تصمیم گرفتیم ۵ مورد از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی برای حسابداران حرفه‌ای را به شما معرفی کنیم. ما در اینجا با هدف بهبود عملکرد و موفقیت شما دوستان عزیز مطالب را به صورت خلاصه و کاربردی مطرح و برای هر مورد یک تمرین در نظر گرفته‌ایم.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: بهینه سازی فرآیند حسابداری

1- توانایی حل مسئله در چالش های حسابداری

امروزه امور متداول حسابداری به کمک نرم‌افزارهای پرقدرت، بسیار ساده‌تر از قبل پیش می‌رود؛ در عوض حسابداران به مشاوران استراتژیک مدیران کسب و کارها تبدیل شده‌اند. از آنجا که هر کسب و کار مشکلاتی پیچیده و منحصر به خود دارد؛ یک حسابدار حرفه ای باید توانایی رویارویی با چالش‌های غیرمنتظره را در خود تقویت کند. او باید بتواند:

  • استراتژی‌های مالی کوتاه یا بلندمدت تنظیم کند
  • با بررسی عملکرد دیگران و کمک از تجربیات آنان، عملکرد خود را بهبود ببخشد

تمرین: هرگاه با مشکلی روبه‌رو شدید قبل از کمک گرفتن از دیگران، حداقل به یک راه‌حل در ذهن خود بیندیشی. سعی کنید این راه‌حل، راه‌حل جدیدی باشد.

2- مدیریت زمان در انجام الویت های حسابداری

  • لیست بی‌پایان کارها
  • سررسید تکالیف مالیاتی
  • مدیریت دریافت و پرداخت مشتریان، تامین کنندگان و همکاران

این تنها قسمتی از وظایف روزانه یک حسابدار است. اگر او برای انجام هر یک از وظایف خود وقت کافی در نظر نگرفته باشد، قطعا در پایان ماه دچار مشکل خواهد شد. برای یک حسابدار حرفه‌‌ای، مدیریت زمان چیزی فراتر از سرساعت در محل کار حاضر بودن است: او باید

  • زمان انجام هر کار را بداند
  • با برنامه‌ریزی مناسب هیچ‌ یک از سررسیدها را از دست ندهد
  • همه کارها را به طور کامل انجام دهد.

این برنامه‌ریزی برای هر شخص منحصر به فرد است؛ و با تخصص او نسبت به وظایفش ارتباط مستقیم دارد.

تمرین: به عنوان یک راهکار عملی، بهتر است از برنامه‌ریزی روزانه  شروع کنید. وظایف خود را اولویت بندی کنید و برای هر یک زمان مشخصی در نظر بگیرید. در صورت نیاز از یادآورها کمک بگیرید.

3- تعامل نوشتاری در ارائه گزارش های مالی و حسابداری

به نظر شما مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات چیست؟ شاید برای‌تان جالب باشد بدانید، شما با این مهارت حتی زمانی که ارزش آن را به درستی نمی‌دانستید، آشنا شده‌اید. یکی از مهارت‌هایی که از سال‌های ابتدایی دبستان آموخته‌ایم مهارت نگارش است. این مسئله به ویژه برای شرکت‌های امروزی که بر پایه تعامل با دیگران استوار هستند، بسیار مهم است. یک حسابدار حرفه ‌ای باید با کمک

  • استفاده از کلمات صحیح
  • کنار هم گذاشتن صحیح کلمات در جمله
  • استفاده از علائم نگارشی درست

اطلاعات تخصصی را به سادگی در گزارش‌های خود منعکس نماید. بدین ترتیب مدیران ارشد به خوبی از شرایط مالی شرکت مطلع شده، به درستی تصمیم‌گیری می‌کنند.

تمرین: گزارش‌های خود را به صورت مکتوب به مدیر مجموعه ارائه دهید. سعی کنید اطلاعات فنی را با زبان ساده تفسیر کنید. این مهارت تنها با تکرار و تمرین در شما تقویت می‌شود.

4- تعامل گفتاری حسابداران در جلسات

یکی از برترین مهارت‌های ارتباطی برای حسابداران حرفه‌ای، تسلط بر “آنچه باید بگوید و چگونه بگوید” است. شما با نحوه برخوردتان با دیگران در واقع خود را به آنها معرفی می‌کنید. بنابراین هرچه شما با احترام و صمیمیت بیشتری با دیگران برخورد نمایید، در واقع ارزش خود را بالاتر برده‌اید. تیم‌هایی که بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، کارایی بهتری دارند و دستاوردهای بهتری خواهند داشت.

تمرین: در جلسات گروهی با همکاران خود، همیشه موضوعی برای صحبت داشته باشید. از کلمات و جملات صحیح استفاده کنید؛ و تا حدامکان به صورت رسمی اما با صمیمیت در مورد مطلب صحبت کنید.

مهارت های ارتباطی برای حسابداران
کار گروهی یکی از مهمترین مهارت های حسابداران است

5- کار گروهی از مهمترین مهارت های حسابداران

موفقیت در انجام تکالیف مالیاتی یک شرکت، تنها وابسته به حسابدار آن مجموعه نیست. موفقیت، نتیجه انجام صحیح و کامل وظایف هر فرد در بخش مربوط به خود است. حسابدار حرفه‌ای، حسابداری است که می‌تواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند؛ در صورت لزوم از آنها کمک بگیرد یا در انجام وظایفشان با آنها همکاری کند.

تمرین: سعی کنید با همکاران خود در انجام اموری که برایشان سخت است، هم‌فکری و همکاری کنید. فراموش نکنید که وظایف خودتان در اولویت قرار دارند؛ همکاری باید به گونه‌ای انجام شود که وظایف شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

در کنار مهارت و حرفه ای بودن به عنوان یک حسابدار سلامتی خود را فراموش نکنید، پیشنهاد میکنیم مطلب ورزش مناسب حسابداران را مطالعه کنید.

کلام آخر

نکته قابل توجه این است که برخلاف عقیده عموم، مهارت‌های ارتباطی ذاتی نیستند؛ بلکه اکتسابی هستند. پس در کنار آموختن مهارت‎‌های فنی و تخصصی مرتبط به حرفه خود، وقتی به آموختن مهارت‌های ارتباطی اختصاص دهید. هرچه بیشتر برای آموزش خود زمان بگذارید، راه خود را برای رسیدن به موفقیت هموارتر کرده‌اید.

تیم آموزشی پرشین حساب برای حمایت و پشتیانی شما در این زمینه، مجموعه آموزشی آموزش حسابداری (حسابداران ثروت‌آفرین) را در نظر گرفته است. با تهیه این مجموعه آموزشی، علاوه‌بر آموزش راه و رسم حسابداری و مهارت‌ های ارتباطی برای حسابداران، نحوه جذب پروژه حسابداری را نیز یاد می‌گیرید.

 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :