فهرست مطالب

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان، یک شرکت خصوصی است که برای تحقق برخی اهداف ایجاد شده و مورد تایید کارگروه دایمی شورای راهبری فناوریها و تولیدات دانش بنیان قرار میگیرد

آیا شرکتهای دانش بنیان معاف از مالیات است؟

شرکتهای دانش بنیان با احراز شرایط خاصی از پرداخت مالیات معاف هستند

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان مربوط به مواردی است؟

شرکتهای دانش بنیان تنها از پرداخت مالیات بر درآمد موضوع ماده 105 ق.م.م و در برخی موارد از مالیات حقوق معاف هستند

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان یکی از تسهیلاتی است که سازمان مالیاتی با هدف حمایت از تکنولوژی ملی برای فعالان در حوزه علم و فناوری در نظر گرفته است. اهمیت این امتیاز تا جایی است که بسیاری از شرکتها به دنبال کسب مجوزهای لازم در خصوص دانش بنیان بودن هستند. در این مطلب آموزش رایگان مالیات همراه ما باشید تا شما عزیزان را با معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان و شرایط استفاده از این معافیتها آشنا نماییم.

می‌دونستی پرشین حساب یه آموزش بی‌نظیر مالیاتی داره که با اون میتونی صفر تا صد مالیات رو یاد بگیری، همه تکالیف مالیاتیت رو به سادگی انجام بدی و از تسهیلات مالیاتی حداکثر استفاده رو داشته باشی؟ روی لینک زیر کلیک کن.

آموزش مالیات

تعریف شرکت های دانش بنیان و انواع آن

بر اساس آیین نامه ارزیابی و حمایت از شرکتها و موسسات دانش‌بنيان مورخ 1402/2/18، شرکت دانش بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی است که برای تحقق اهداف زیر ایجاد شده و مورد تایید کارگروه دایمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان قرار می‌گیرد:

  • هم‌افزایی علم و ثروت
  • توسعه اقتصاد دانش محور
  • تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری)
  • تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات)

به بیان ساده‌تر شرکت دانش بنیان شرکت خصوصی است که با بهره‌مندی از علوم فنی و اقتصادی به فعالیت در حوزه فناوری‌های برتر نسبت به تراز متوسط فناوری‌های موجود در کشور و با ارزش افزوده بالا و بر­ اساس معیارهای مورد نظر آیین‌نامه مذکور، می‌پردازد.

! نکته: تنها استثنا در این خصوص، شركتهای دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غيردولتی و نيز شركتها و موسساتی است كه بيش از 50% از مالكيت آنها متعلق به شركتهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غيردولتی باشد؛ شرکتهای مذکور، مشمول حمايتهای اين قانون (قانون حمایت از شركتها و موسسات دانش بنيان و تجاری سازی نوآوريها و اختراعات) نيستند.

دارایی اصلی شرکت دانش بیان
دارایی اساسی شرکت دانش بنیان، دانش و فناوری است

انواع شرکت های دانش بنیان

شرکتهای دانش بنیان بر اساس بلوغ اقتصادی حاصل از تولید کالا و یا خدمت دانش بنیان، به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • نوپا
  • نوآور
  • فناور

خوب است بدانید:

پیش از این شرکتهای دانش بنیان به سه دسته کلی شرکتهای دانش بنیان نوپا (نوع 1 و نوع 2) و شرکتهای دانش بنیان تولیدی (نوع 1 و نوع 2) و شرکتهای مستعد دانش بنیان تقسیم می‌شدند. اما در آیین نامه جدید معیارهای ارزیابی و نحوه طبقه بندی انواع شرکتهای دانش بنیان تغییر نموده است. شرکت های دانش بنیان نوپا اعم از نوع 1 و نوع 2 و همچنین شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع 1 و شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع 2 موظفند خود را بر اساس معیارهای آیین نامه ارزیابی جدید ارتقا دهند.

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان از چند بعد قابل بررسی است:

  • معافیت مالیات بر عملکرد شرکت دانش بنیان
  • معافیت مالیاتی حقوق بگیران شاغل در شرکتهای دانش بنیان
  • معافیت مالیات بر ارزش افزوده

مهمترین عامل در معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

شرکتهای دانش بنیان، از نظر محل قرار گرفتن شرکت، به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • شرکتهای دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری
  • شرکتهای دانش بنیان خارج از پارک علم و فناوری

این تقسیم بندی گاهی بر معافیتهای مالیاتی این شرکتها تاثیرگذار است؛ به بیان دیگر، در برخی موارد معافیتهای مالیاتی برای شرکتهای واقع در پارک، با شرکتهای خارج پارک تفاوتهایی دارد.

معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری
مقررات مالیاتی برای شرکتهای دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری اندکی متفاوت است

معافیت مالیات عملکرد شرکت های دانش بنیان

سازمان مالیاتی در خصوص مالیات شرکت های دانش بنیان (مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی) اعم از شرکتهای واقع در پارک و یا شرکتهای خارج از پارک، حمایتها و معافیت مالیاتی دانش بنیان را در سه قالب ارائه نموده است:

  • اعتبار مالی تحقیق و توسعه
  • معافیت فروش محصولات فروش سطح 1
  • اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان و فناور

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

شرکت‌­های دارای فعالیت‌­های تحقیق و توسعه، معادل هزینه­‌های انجام شده در پروژه‌­های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌­های دارای پروانه بهره‌­برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط اعطا می­‌شود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال­‌های بعد کسر می­‌شود.

شرایط برخورداری از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

هزینه‌­کرد در پروژه­‌های تایید شده مطابق آیین­‌نامه و دستورالعمل اجرایی این برنامه در سرفصل­‌های فضای کار اختصاصی تحقیق  و توسعه، ماشین‌­آلات و تجهیزات، نیروی انسانی، مواد اولیه و قطعات مصرفی، تاییدیه‌ها و استانداردها و همکاری فناورانه به عنوان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه مورد پذیرش خواهد بود.

برای برخورداری از این اعتبار مالیاتی، شرکت­‌های متقاضی باید پروژه­‌های تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را در قالب تعیین شده ارسال نمایند. پس از تایید پروژه توسط دبیرخانه، شرکت در پایان سال مالی هزینه­‌کرد مربوط به پروژه در سرفصل‌­های مورد پذیرش را به همراه اسناد مالی اظهار می­‌کند. دبیرخانه با ارزیابی پیشرفت پروژه و اسناد ارائه شده میزان هزینه‌­کرد در پروژه­‌های مصوب را تعیین کرده و به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌­نماید.

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شرکتهای دانش بنیان
مراحل پذیرش اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شرکتهای دانش بنیان

معافیت فروش محصولات فروش سطح 1

به استناد ماده 3 قانون حمايت از شركتها و موسسات دانش بنيان و تجاری سازی نوآوريها و اختراعات و ماده 20 آیین نامه اجرایی این قانون، درآمدهای مشمول مالیات شرکتها و موسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیتهای تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت 15 سال از مالیات موضوع ماده 105 ق.م.م معاف است.

همچنین به استناد ماده 9 قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و رای شماره 2004 دیوان عدالت اداری مورخ 1399/12/26، شرکتهای دانش بنیان واقع در پارکهای علم و فناوری، به مدت 20 سال از پرداخت مالیات بر درآمد برای درآمدهای مشمول مالیات خود معاف هستند.

نکات مهم

1- دانش بنیان بودن محصولات به صورت سالانه تایید می‌شود و در نتیجه در همان سال شرکت می‌تواند از معافیت مالیاتی استفاده نماید. برای ارزیابی ملاکهای دانش بنیانی شرکت‌ها موظفند نسبت به ارسال درخواست به کارگروه اقدام نمایند.

2- معافیت مالیاتی تنها به مالیات بر عملکرد (موضوع ماده 105 ق.م.م) تعلق می‌گیرد؛ به بیان دیگر شرکتهای دانش بنیان از پرداخت سایر انواع مالیاتها نظیر مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات نقل و انتقال خودرو یا ملک و یا مالیات بر دارایی معاف نیستند.

خوب است بدانید:

در یک شرکت دانش بنیان، تنها درآمد حاصل از فروش محصولاتی که طی ارزیابی سالیانه به عنوان دانش بنیان شناخته شوند، از معافیت شرکت های دانش بنیان برخوردار خواهد بود. همچنین در صورتی که این شرکت‌ها محصول جدیدی ارائه نمایند، برای برخورداری از معافیت دانش بنیان برای درآمد حاصله، باید نسبت به ثبت درخواست ارزیابی محصول در سامانه مربوطه جهت ارزیابی دانش بنیان بودن اقدام نمایند.

به بیان دیگر، درآمدهای شرکتها از مسیرهایی به جز فروش محصولات دانش بنیان، مشمول معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان نخواهد بود.

اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان و فناور

سازمان مالیاتی با هدف تسهیل شرایط استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش­ بنیان، موارد زیر را به ­عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و موسسات متقاضی اعطا نموده و به همین میزان از مالیات قطعی شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال‌های بعد کسر می­‌نماید:

  • حداکثر 30% سرمایه­‌گذاری مستقیم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و یا بازار اول و یا دوم فرابورس ایران و یا شرکت‌های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک­ سی ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکت‌ها و موسسات دانش ­بنیان و فناور
  • سرمایه‌­گذاری غیرمستقیم شرکتهای مذکور در جزء (۱) این بند در تاسیس یا افزایش سرمایه صندوقهای پژوهش و فناوری موضوع ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین صندوقها و نهادهای سرمایه گذاری موضوع بندهای (۲۰) و (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴/۹/۱ که فعالیت آن‌ها در تأمین مالی فناوری و نوآوری و فعالیتهای دانش بنیان به تایید شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان رسیده باشد.

برای مطالعه آیین نامه و دستورالعمل اجرایی بند ت ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان روی دکمه زیر کلیک نمایید:

معافیت مالیاتی حقوق بگیران شاغل در شرکتهای دانش بنیان

بر اساس ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم، بخشی از حقوق کارکنان شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف است؛ معافیت مالیات بر حقوق همه ساله بر اساس قانون بودجه سالیانه تعیین می‌شود. به این ترتیب کارکنان شاغل در شرکتهای دانش بنیان نیز از این معافیت برخوردار هستند.

اما سازمان مالیاتی به منظور حمایت از شرکتهای دانش بنیان واقع در پارکهای علم و فناوری، امتیاز دیگری نیز برای این گروه تعیین کرده است؛ بر این اساس، مطابق رای شماره 106182 مورخ 1402/3/27، حقوق کارکنان در واحدهای پژوهش، فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری، معاف از مالیات است.

معافیت مالیات بر ارزش افزوده شرکتهای دانش بنیان

در معافیتهای قانون ارزش افزوده (موضوع ماده 9 قانون دائمی ارزش افزوده)، هیچ گونه معافیت خاصی برای شرکتها و موسسات دانش بنیان در نظر گرفته نشده است. بر این اساس کلیه شرکتهای دانش بنیان تنها در صورتی که به تولید کالاها و یا خدمات معاف از ارزش افزوده اشتغال داشته باشند، از ثبت نام و انجام تکالیف مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. در غیر این صورت مشمول انجام تکالیف و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

شرط معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

شرط برخورداری شرکتها و موسسات دانش بنیان از معافیت مالیاتی، تایید دانش بنیانی این شرکتها توسط کارگروه‌های تعیین شده، است. بدین ترتیب داریم:

  • برای شرکتها و موسسات واقع در پارکهای علم و فناوری، ارزیابی مالیاتی توسط مدیریت پارک انجام می‌شود
  • برای شرکتها و موسساتی که در پارکهای علم و فناوری مستقر نیستند، ارزیابی و تایید شرکت جهت برخورداری از معافیتهای مالیاتی توسط کارگروه دایمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان (موضوع ماده 8 قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 1402/2/31) انجام می‌شود

سقف معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

مطابق مواد 3 و 9 قانون حمایت از شركتها و موسسات دانش بنيان، نرخ معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان فارغ از اینکه این شرکتها در پارک علم و فناوری واقع شده باشند و یا خیر، به صورت کامل (100%) در نظر گرفته می‌شود.

به بیان دیگر پس از احراز شرایط دانش بنیانی و تا زمانی که محصولات مورد تایید کارگروه‌های مربوطه باشند، کلیه درآمدهای حاصل از فروش محصولات دانش بنیان، مشمول معافیت مالیاتی است و محدودیتی برای سقف ریالی معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان وجود ندارد.

بخشنامه معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان

از آنجا که سال 1401 از سوی رهبری سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نام گذاری شده بود، سازمان مالیاتی طی بخشنامه 200/1401/18 مورخ 1401/4/7 احکام مالیاتی شرکتها و موسسات دانش بنیان را در این سال به شرح زیر اعلام نمود.

بخشنامه معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان
صفحه اول بخشنامه معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان
بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان
صفحه دوم بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان
بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان
صفحه سوم بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

کلام آخر

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان امتیازی است که دولت به منظور حمایت از رشد فناوری‌های ملی در نظر گرفته است. اما این معافیت شرکتها را از انجام تکالیف مالیاتی معاف نمی‌کند. در حقیقت شرکتهای دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند و نه از انجام تکالیف مالیاتی. انجام صحیح و دقیق تکالیف مالیاتی در سایه کسب آموزش صفر تا صد مالیات صورت می‌پذیرد. چرا که عدم انجام تکالیف مالیاتی، این شرکتها را از امتیاز معافیت مالیاتی محروم خواهد نمود.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :