پادکست

00:00

فهرست مطالب

آیا میتوان عیدی و سنوات را به صورت ماهیانه پرداخت نمود؟

بله اما این پرداختی قطعی نیست. اطلاعات بیشتر را در متن مقاله بخوانید

آیا همه دریافتی های حقوق بگیران در محاسبه عیدی موثر است؟

خیر – تنها مزایای مستمر در محاسبه عیدی لحاظ میشود. اقلام مشمول و غیر مشمول را در متن مقاله ببینید

آیا عیدی و سنوات به کارگران ساعتی و پاره وقت نیز پرداخت میشود؟

بله عیدی و سنوات به کلیه مشمولین قانون کار پرداخت میشود. نحوه محاسبه عیدی و سنوات کارگران در حالات مختلف در متن مقاله ارائه شده است

محاسبه عیدی و سنوات همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حسابداران است. از آنجا که عیدی و سنوات اصلی‌ترین امتیاز قانونی کارگران است، محاسبه دقیق آن برای کارگر و کارفرما از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب آموزش رایگان حسابداری همراه ما باشید تا شما عزیزان را با نحوه محاسبه عیدی و سنوات سال 1402 آشنا نماییم.

! نکته: عیدی و پاداش سالیانه بر اساس کارکرد اشخاص در سال 1402 محاسبه و پرداخت می‌شود؛ اما از آنجا که این پرداختی منتهی به نوروز سال 1403 است، گاهی در بیان عموم جامعه، به اشتباه عیدی و سنوات سال 1403 نامیده می‌شود.

ویدیوی 3 نکته مهم در مورد عیدی پایان سال

در این ویدیو یکی از مدرسین دوره غیر حضوری حسابداران ثروت آفرین، 3 نکته طلایی در مورد عیدی پایان سال برای شما عزیزان توضیح داده‌اند. لازم به یادآوری است که عیدی یکی از هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است که ضمن تعلق بخشی از آن در قالب معافیت مالیاتی، بخوبی میتواند ضریب اطمینان سود و درآمد شما را بالا ببرد!!

نحوه محاسبه عیدی و سنوات 1402

مطابق ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت نماید. همچنین مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. به عبارت دیگر برای عیدی و پاداش پایان سال هر کارگر داریم:

90 روز حداقل دستمزد دریافتی ≥ عیدی و پاداش پایان سال ≥ 60 روز حداقل دستمزد دریافتی

در نتیجه حداقل و حداکثر عیدی سال 1402 با توجه به اینکه پایه حقوق روزانه برابر با 1،769،428 ريال است، مقادیر زیر خواهد بود:

شرحمبلغ عیدی (ريال)
حداقل عیدی 1402106,165,680 = 60 × 1،769،428
حداکثر عیدی 1402159,248,520 = 90 × 1،769،428
حداقل و حداکثر پاداش و عیدی سال 1402 بر اساس پایه حقوق روزانه

نکات مهم

1- مبنای محاسبه عیدی و پاداش کارگران بر اساس حقوق و مزایای آنها به صورت زیر است:

  • کارگران شاغل در کارگاه‌هایی که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل هستند: مزد مبنا یا مزد گروه به علاوه پایه
  • کارگران شاغل در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل ندارند: مزد ثابت یعنی مزد شغل به علاوه مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل

2- مطابق تبصره 2 ماده واحده قانون عیدی، در کارگاههایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نمایند، عرف کارگاه معتبر خواهد بود. لازم به ذکر است، پرداخت مبالغ بالاتر به کارگران تحت عنوان عیدی و پاداش پایان سال، تنها با ارائه مستندات معتبر در خصوص رعایت رویه کارگاه امکان پذیر است. در غیر این صورت اضافه مبالغ پرداختی بابت عیدی، جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی (موضوع مواد 147 و 148 ق.م.م) نخواهد بود.

حق سنوات کارگران در سال 1402

حق سنوات و یا سنوات پایان خدمت، پاداشی است که پس از اتمام قرارداد کار از سوی کارفرما به مستخدمین مشمول قانون کار پرداخت می‌شود. از این رو حق سنوات را مزایای پایان کار یا پاداش پایان خدمت نیز می‌نامند. دقت کنید که حق سنوات با پایه سنوات متفاوت است؛ پایه سنوات مبلغی است که مطابق تصویب شورای عالی کار به حداقل حقوق کارگرانی که بیش از یک سال در یک کارگاه مشغول به فعالیت باشند، اضافه می‌شود. در حقیقت پایه سنوات جزئی از دستمزد دریافتی ماهانه بوده و به صورت مجزا پرداخت نمی‌شود.

مهم‌ترین فرق حق سنوات و پایه سنوات عبارتند از:

  • حق سنوات معاف از پرداخت بیمه و مالیات است در صورتی که پایه سنوات مشمول پرداخت بیمه و مالیات است
  • پایه سنوات به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود، اما حق سنوات در پایان قرارداد پرداخت می‌شود
  • پایه سنوات مقدار مشخصی دارد که همه ساله از سوی وزارت کار تعیین می‌شود؛ حق سنوات بر اساس میزان حقوق و دستمزد افراد متفاوت است

نحوه محاسبه حق سنوات پایان خدمت کارگران

کارفرما موظف است به کارگرانی که یک سال یا بیشتر در کارگاه آنها مشغول به خدمت بوده‌اند، به ازای هر سال (اعم از متوالی یا متناوب) معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی را بپردازد. (ماده 24 قانون کار)

بر اساس آخرین رای مربوط به حق سنوات اصلاحیه شماره 2-3328 مورخ 1400/6/14 دیوان عدالت اداری، مبنای محاسبه سنوات پایان کار بر اساس مواد 24 و 31 قانون کار، فقط مطلق حقوق و مزد کارگر است. در نتیجه فرمول محاسبه حق سنوات کارگران بر اساس مدت زمان کارکرد آنها به ‌صورت زیر است:

فرمول محاسبه حق سنوات365 روز ÷ (30 × تعداد روزهای کارکرد در سال × (حقوق و مزد روزانه))
فرمول محاسبه حق سنوات

توصیه می‌کنیم بخوانید: علی الحساب شدن حق سنوات کارگران

عوامل موثر در نحوه محاسبه سنوات و عیدی سال 1402

یکی از مهم‌ترین مسائل در نحوه محاسبه عیدی و سنوات، تعیین عوامل موثر در میزان عیدی و سنوات است. بر اساس قوانین و مصوبات قانونی، عوامل موثر در محاسبه عیدی با موارد موثر در محاسبه سنوات متفاوت است. در ادامه به عوامل موثر در محاسبه هر یک به صورت مجزا می‌پردازیم.

کدام مزایا در محاسبه عیدی و پاداش پایان سال موثر است؟

بر اساس قانون تعیین عیدی و پاداش کارگران، محاسبه عیدی و پاداش کارگران، وابسته به دستمزد دریافتی و فوق‌العاده‌هایی است که کارگر به واسطه اشتغال در شغل مربوطه دریافت می‌کند. در واقع مزایای دریافتی بابت شغل، جزئی از شغل بوده در محاسبه عیدی و پاداش لحاظ می‌شود. مزایای مستمر در محاسبه عیدی و پاداش عبارتند از:

  • فوق العاده سختی کار
  • فوق العاده شغل
  • فوق العاده مسئولیت

و سایر مزایایی که به صورت مستمر به تبع شغل به کارگر پرداخت می‌شوند. به عنوان مثال، فوق العاده اضافه کاری در محاسبه عیدی موثر نیست

کدام مزایا در محاسبه عیدی و پاداش پایان سال موثر نیست؟

اما مزایای رفاهی و انگیزشی جزء دستمزد محسوب نشده و در پرداخت عیدی و پاداش نیز لحاظ نخواهد شد؛ از جمله این موارد عبارتند از:

  • کمک هزینه عائله‌مندی
  • کمک هزینه مسکن
  • کمک هزینه خوار و بار و یا بن کارگری
  • پاداش افزایش تولید

کدام مزایا در محاسبه حق سنوات پایان سال موثر است؟

بر اساس آخرین دادنامه دیوان عدالت اداری مورخ 1400/6/14مربوط به حق سنوات، مبنای محاسبه سنوات پایان خدمت، مزد یا حقوق پایه و پایه سنوات است. در نتیجه حق سنوات به ازای هر سال، معادل 30 روز آخرین حقوق دریافتی کارگر به جز مزایای رفاهی و انگیزه‌ای خواهد بود.

توصیه می‌شود بخوانید: نحوه محاسبه حقوق و دستمزد سال 1402

فرمول محاسبه عیدی سال 1402

با توجه به توضیحات فوق، فرمول محاسبه حداقل عیدی و پاداش برای یک سال کارکرد کارگران تمام وقت بر اساس دستمزد و مزایای شغلی به صورت زیر است:

فرمول محاسبه عیدی 60 × (مزایای روزانه مستمر به تبع شغل + پایه سنوات روزانه + حقوق پایه روزانه)
فرمول محاسبه عیدی و پاداش سالیانه بر اساس دریافتی‌های روزانه

جدول عیدی کارگران سال 1402

عنوانحداقل عیدی و پاداش (ريال)حداکثر عیدی و پاداش (ريال)
کارگران تمام وقت در سال اول106,165,680159,248,520
کارگران پاره وقت به ازای هر ماه
(فرمول محاسبه عیدی و پاداش ماهانه)
8,847,14013,270,710
جدول حداقل و حداکثر عیدی و پاداش 1402

🔻 نکته

از آنجا که بر اساس رای دیوان عدالت اداری مورخ 14 شهریور ماه سال 1400، مبنای محاسبه حق سنوات تنها مزد و حقوق کارگر است، سنوات کارگران در سال 1402 مجموع حقوق پایه و پایه سنوات است؛ به این ترتیب داریم:

فرمول محاسبه حق سنوات روزانه در سال 1402365 ÷ 30 × تعداد روزهای کارکرد × (حقوق و مزد روزانه)
فرمول محاسبه حق سنوات در سال 1402

نحوه محاسبه عیدی و سنوات بازنشستگان تامین اجتماعی

علیرغم اینکه تعیین شرایط بازنشستگی و محاسبه آن بر عهده سازمان تامین اجتماعی است، میزان عیدی بازنشستگان توسط هیئت وزیران مشخص می‌شود؛ در حقیقت قانون مجزایی برای تعیین عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی وجود ندارد؛ بر این اساس عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، همانند کارمندان دولتی، همه ساله از سوی هیئت وزیران به صورت ثابت تعیین و ابلاغ می‌شود.

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال 1401 (منتهی به نوروز سال 1402)، بر اساس اعلام هیئت وزیران مبلغ 1,800,000 تومان بود.

نکته: از آنجا که حق سنوات، پاداشی است که به ازای کارکرد مشمولین قانون کار طی سال به آنها پرداخت می‌شود، این پاداش پس از دریافت پاداش پایان خدمت و اتمام خدمت دیگر به بازنشستگان تعلق نمی‌گیرد.

محاسبه عیدی کارگران با قراردادهای کمتر از زمان قانون کار

بر اساس ماده 35 قانون کار، کلیه کارگران با قراردادهای ساعتی، پاره وقت و یا موقت مشمول دریافت مزایای قانونی هستند؛ اما میزان مزایای دریافتی آنان بر اساس میزان کارکرد آنان محاسبه و پرداخت می‌شود. کارگران بر اساس قرارداد کار تنظیمی آنها با کارفرما به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • نیروی کار با قرارداد کار دائم
  • نیروی کار موقت
  • نیروی کار پاره وقت
  • نیروی کار فصلی یا کارمزدی
  • نیروی کار ساعتی

خوب است بدانید:

برای محاسبه عیدی و سنوات در سال کبیسه، در فرمول محاسبه عیدی و یا سنوات، تعداد روزهای کارکرد را 366 روز در نظر می‌گیریم.

همچنین برای محاسبه حقوق و دستمزد، اقلام حقوق پایه، پایه سنوات و مزایای شغلی به صورت روزانه در نظر گرفته می‌شوند.

تا اینجا با نحوه محاسبه عیدی و سنوات برای نیروی کار تمام وقت و با قرارداد کار دائم آشنا شدیم. در ادامه نحوه محاسبه عیدی و سنوات برای سایر گروه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نحوه محاسبه عیدی و سنوات کارگران با قرارداد موقت

نحوه محاسبه عیدی و سنوات کارگران با قراردادهای موقت، بر اساس مدت زمان کارکرد آنها طی سال محاسبه و پرداخت می‌شود؛ به این ترتیب داریم:

فرمول محاسبه عیدی و پاداش365 ÷ (60 × تعداد روزهای کارکرد × (حقوق پایه روزانه+ پایه سنوات روزانه+ مزایای روزانه مستمر به تبع شغل))
فرمول محاسبه عیدی و پاداش کارگران با قرارداد موقت

محاسبه حق سنوات برای کارگران پاره وقت بر اساس مدت زمان کارکرد آنها محاسبه و پرداخت می‌شود.

فرمول محاسبه حق سنوات
برای کارگران با قرارداد موقت
365 روز ÷ (30 × تعداد روزهای کارکرد در سال × حقوق و مزد روزانه)
فرمول محاسبه حق سنوات کارگران با قرارداد موقت

نحوه محاسبه عیدی و سنوات کارگران پاره وقت

بر اساس ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. نحوه محاسبه عیدی و سنوات کارگران با قراردادهای پاره وقت و یا کمتر از ساعات قانونی به صورت زیر است:

فرمول محاسبه عیدی و پاداش365 ÷ (60 × تعداد روزهای کارکرد × (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه مستمر به تبع شغل))
فرمول محاسبه عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

محاسبه حق سنوات برای کارگران پاره وقت بر اساس مدت زمان کارکرد آنها محاسبه و پرداخت می‌شود.

فرمول محاسبه حق سنوات
برای کارگران پاره وقت
365 روز ÷ (30 × تعداد روزهای کارکرد در سال × حقوق و مزد روزانه)
فرمول محاسبه حق سنوات کارگران پاره وقت

عیدی و سنوات کارگران فصلی و کارمزدی

قانون گذار در ماده واحده قانون مربوط به عیدی و پاداش سالیانه کارگران، عیدی و پاداش کارگرانی که به صورت فصلی، کارمزدی و یا با قراردادهای کمتر از یک سال به فعالیت در کارگاه‌های مشمول قانون کار مشغول به کار بوده‌اند، بر اساس 60 روز و به نسبت ایام کارکرد آنها در سال در نظر گرفته است. نحوه محاسبه عیدی و سنوات نیز به صورت زیر است:

فرمول محاسبه عیدی و پاداش365 ÷ (60 × تعداد روزهای کارکرد × (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه مستمر به تبع شغل))
فرمول محاسبه عیدی و پاداش کارگران فصلی و کارمزدی

برای کارگران کارمزدی، حقوق و دستمزد مبنای محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال، معادل متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

همچنین حق سنوات آنها بر اساس مدت زمان کارکرد آنها در طول سال محاسبه و پرداخت می‌شود.

فرمول محاسبه حق سنوات
برای کارگران کارمزدی و فصلی
365 روز ÷ (30 × تعداد روزهای کارکرد در سال × حقوق و مزد روزانه)
فرمول محاسبه حق سنوات برای کارگران کارمزدی و فصلی

نحوه محاسبه عیدی و سنوات کارگران ساعتی

برخی کارکنان به صورت ساعتی کار می‌کنند و حقوق ماهانه ثابتی ندارند؛ به بیان دیگر، دستمزد آنان در ماه متغیر است؛ محاسبه عیدی و پاداش این گروه، بر مبنای میانگین حقوق دریافتی 3 ماه پایانی قرارداد کاری آنان انجام می‌شود.

خوب است بدانید:

کارفرما موظف است به کارکنانی که به هر نحو در طی سال همکاری آنها با کارگاه قطع شده باشد، نسبت به مدت زمان کارکرد عیدی و پاداش پایان سال بپردازد؛ از جمله دلایل قطع همکاری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استعفای کارگر
  • بازنشستگی یا از کارافتادگی کارگر
  • اخراج کارگر
  • ترک کار

کارفرما موظف است پس از احراز شرایط اخراج کارگر و یا ترک کار او کلیه مطالبات وی از جمله حقوق و دستمزد معوق و عیدی و سنوات او را بپردازد؛ بر اساس قوانین ترک کار، کارفرما در شرایط خاصی تنها می‌تواند از پرداخت حق سنوات کارگر خودداری نماید.

زمان پرداخت عیدی و سنوات کارگران

بر اساس تبصره 1 ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران، پرداخت عیدی و پاداش کارگران تنها در پایان سال انجام می‌شود؛ همچنین هر گونه پرداخت از این بابت در طول سال، مبلغ علی‌الحساب عیدی و پاداش آخر سال محسوب می‌شود.

در زمینه زمان پرداخت حق سنوات باید گفت: سنوات پایان خدمت معمولا پس از پایان قرارداد کار و یا پایان هر سال و در زمان تسویه حساب با کارکنان پرداخت می‌شود.

کلام آخر

محاسبه عیدی و سنوات یکی از حساس‌ترین وظایف یک حسابدار است؛ زیرا در یک طرف کارفرما قرار دارد و کوچک‌ترین اشتباه مجموعه را دچار چالش می‌سازد؛ در طرف دیگر کارگر و حقی که ممکن است از او ضایع گردد. در نتیجه بهتر است حسابداران باید با آموزش حسابداری حقوق و دستمزد اصولی در جهت کسب مهارت‌های لازم بکوشند تا حقی از کسی ضایع نسازند.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

113 پاسخ

  1. سلام و خداقوت به تیم پرقدرت پرشین حساب
    خاستم همین جا از به روز بودن سایتتون و مقالات عالی تون تشکر کنم

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه خدمات ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

  2. سلام وقتتون بخیر ، کسایی ک حقوق بیشتر از وزارت کار میگیرن عیدی و سنوات یا اضافه کار چطور واسشون محاسبه میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مبنای محاسبه عیدی و سنوات در همین مطلب و مبنای محاسبه اضافه کار در مطلب اضافه کاری مطرح شده است. با مطالعه این مطالب پاسخ پرسش خود را خواهید یافت.

  3. سلام وقت بخیر
    در صورتیکه قرارداد شخصی در ماه اسفند یا بهمن کاهش قابل توجه داشته باشه عیدی بر اساس اخرین قرار داد پرداخت میشه یا میانگین قرارداد ۱۲ماهه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت نماید. همچنین مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

  4. سلام خسته نباشی داخل فیش حقوقی ۴ملیون ۸۰۰ پایه هست باید ۳تا۴و۸۰۰عیدی وسنوات بریزه ۵ساله کار میکنم الانم مشغولم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      مبنای محاسبه عیدی و سنوات در این مقاله درج شده است. با استفاده از فرمولهای ارائه شده و مدت زمان کارکرد خود، میتوانید عیدی و سنوات خود را محاسبه نمایید.
      برای اطلاع از حقوق و وظایف خود به عنوان کارگر مشمول قانون کار، توصیه می‌کنیم از آموزش قانون کار و تامین اجتماعی پرشین حساب استفاده نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      مبنای پرداخت عیدی، حقوق پایه + پایه سنوات + مزایای مستمر به تبع شغل است؛ که به تناسب تعداد روزهای کارکرد محاسبه و پرداخت میشود. برای اطلاع از فرمول محاسبه عیدی برای کارگران با قراردادهای پاره وقت، مقاله حاضر را به دقت مطالعه نمایید.

  5. با سلام.
    لطفا راهنمایی میکنید که آیا عیدی و سنوات به خود کارفرما نیز تعلق میگیرد یا خیر؟
    کارفرمایی که خود نیز به عنوان سمت مدیرعامل مشغول به فعالیت هست میتواند عیدی و سنوات داشته باشد؟
    یا مثل حق مسکن و بن خواربار حقوق اداره کار که شامل کارفرما نیست این مورد هم نمیتواند داشته باشد؟
    لطفا پاسخ دهید. تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که کارفرما با انعقاد قرارداد کار با مجموعه عضو موظف مجموعه محسوب شود، مشمول کلیه مزایای قانون کار به استثنای بیمه بیکاری خواهد بود.

  6. سلام وقتتون بخیر من کارمند پیمانی هستم و پایه حقوقم 6میلیون تومن هست و جمع سایر مزایا مثل بدی اب و هوا و سختی کار و فوق العاده منطقه حدودا ۵ میلیون تومان با توجه به فرمولی که ارايه کردین شرکت باید به من 22میلیون عیدی بده ؟یا سقف دوازده میلیون رو پرداخت کنه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      دقت کنید که تنها حقوق پایه و پایه سنوات و مزایای شغلی به تبع شغل در محاسبه عیدی موثر هستند.
      در خصوص بالاتر بودن مبلغ محاسبه شده عیدی شما از سقف ارائه شده در ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، در صورتی که کارفرما با ارائه مستندات بتواند ثابت نماید که پرداحت عیدی بیش از سقف 90 روز حداقل حقوق، عرف کارگاه او است، پرداخت این مبلغ به عنوان عیدی مطابق تبصره 2 این ماده واحده بلامانع است.

  7. سلام روزتون بخیر
    اگر پایه حقوق یه شخص 10 میلیون باشد
    و 180 روز کار کرده باشد
    مبلغ عیدی آن چه عددی می شود؟

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه عیدی نیازمند اطلاع از جزئیات قرارداد کار شما است. با استفاده از فرمول‌های ارائه شده در مقاله و بر اساس جزئیات قرارداد کارتان می‌توانید عیدی خود را محاسبه نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.
      مطابق بند 10 ماده 91 ق.م.م ، عيدی سالانه يا پاداش آخر سال جمعا معادل يک دوازدهم ميزان معافيت مالياتی موضوع ماده (84) از پرداخت مالیات معاف است؛ اما الباقی مبلغ عیدی، مشمول مالیات به نرخ ماده 85 ق.م.م خواهد بود. همچنین مطابق بند 5 ماده 91 ق.م.م، حق سنوات تماما از پرداخت مالیات معاف است.
      برای انجام هر چه بهتر امور حسابداری و مالیاتی و ارتقای سطح عملکرد خود، استفاده از آموزش حسابداری پرشین حساب را به شما دوست عزیز توصیه میکنیم.

  8. با عرض سلام و تشکر بابت زحمت اطلاعات سایت خوبتون من جای کار کردم با حقوق کلیدی ماهی ده میلیون و قرار بوده یکسال کار کنم و شرط کردیم ولی کار فرما اونقدر اذیت کرد که مجبور شدم بروم حالا با در نظر گرفتن اینکه هم عیدی و سنوات تعلق میگیرد مدت ۶ ماه کارکرد عیدی و سنوات چقدر میشه ؟ کلیدی یه مبلغ طی کردیم اسمی از مسکن و عائله مندی و… نبوده بیمه هم بودم حال اگه عائله مندی و مسکن کسر بشه چقدر باید پرداخت کنند ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه حقوق و دستمزد و عیدی و سنوات نیازمند بررسی عوامل مختلفی از جمله جزئیات قرارداد کار شما با کارفرما و ساعات کارکرد شما در مجموعه و عوامل دیگری است. با استفاده از فرمولهای ارائه شده در مقالات اضافه کاری و عیدی و سنوات می‌توانید دریافتی خود را بر اساس میزان کارکردتان تعیین نمایید.

  9. سلام من از فروردین ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۱ حقوق سه میلیون و دویست هزار تومن دریافت کردم و از آذر به بعد حقوق چهار میلیون و دویست هزار تومن دریافت کردم یعنی افزایش حقوق داشتم
    میخواستم بدونم برای دریافت عیدی کدوم حقوق رو در نظر میگیرن؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز “آخرین مزد روزانه”، به عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت نماید.

  10. سلام من نه ماه امسال مرخصی زایمان بودم و از ابتدای اسفند به کار برمیگردم، عیدی بر اساس حقوق شرکت محاسبه میشه یا بیمه؟ و پرداختش با کدومه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، عیدی و پاداش آخر سال، بر اساس آخرین مزد کارگر در شرکت محل اشتغال پرداخت میشود.
      همچنین با توجه به تبصره یک ماده 76 قانون کار، عیدی و سنوات بانوانی که در مرخصی زایمان به‌سر می‌برند، باید توسط کارفرما پرداخت شود.

  11. سلام، منی که دو ماه از سال تو یه شرکت برام بیمه رد شده و ۶ ماه یه شرکت دیگه
    تعداد ماه های کارکردم ۸ یا به آخرین شرکت ربط داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق قانون کار و قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، شما برای کار در هر یک از محل‌های فعالیت، به نسبت کارکرد در محل مذکور، عیدی و سنوات دریافت خواهید نمود. به عبارت دیگر، برای هر دو محل فعالیت مشمول دریافت عیدی و سنوات به نسبت میزان کارکرد در محل مورد نظر هستید.

      1. سلام کارفرمامنوبیمه کرده ولی عیدی نداده ونمیده من مخام بدونم که عیدی روازکجابایدکارفرمابده آیاوقتی کارگربیمه میشه اداره بیمه عیدی کارگروپرداخت میکنه به کارفرمایانه ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت نماید. پرداخت عیدی وظیفه کارفرما است و سازمان تامین اجتماعی وظیفه‌ای در این خصوص ندارد.
          در صورتی که مستنداتی مبنی بر وجود رابطه کارگری و کارفرمایی دارید، می‌توانید به دلیل عدم پرداخت عیدی، از ایشان به اداره کار شکایت نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

  12. سلام.حق شیفت شبکار دائم با ۲۴ کار در شب در ماه با شیفت روز کاری )صبح وعصر)آیا در افزایش حقوق تاثیر دارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      شب کاری مشمول دریافت فوق العاده شب کاری است. از این رو قطعا انجام شب کاری موجب افزایش حقوق در سال جاری خواهد شد. اما این فوق العاده‌ها در محاسبه عیدی و سنوات و یا پایه حقوق سال بعد تاثیری ندارد.

      1. سلام
        من برج ۹ امسال پایه سنوات میگیرم ..آیا عیدی و سنوات برحسب 1.463.25۰بهم پرداخت خواهد شد یا اینکه ۸ ماه پایه حقوق ۴ ماه با پایه سنوات؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          مطابق ماده 24 قانون کار، در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال‌داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت‌ نماید. همچنین بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت نماید. همچنین مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
          بدین ترتیب عیدی و حق سنوات شما با احتساب پایه سنوات محاسبه می‌شود.

  13. سلام وقت بخیر
    ببخشید در ماده 43 قانون کار که گفته شده کارگران کارمزدی برای روزهای جمعه و تعطیلات رسمی و مرخصی، استحقاق دریافت مزد رو دارن و ماخذ محاسبه میانگین کارمزد در‌روزهای کارکرد آخرین ماه کار آنها است.
    منظور از ماخذ محاسبه میانگین کارمزد………. چیه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 43 قانون کار، کارگران کارمزد برای روزهای جمعه و تعطیلات رسمی و مرخصی، استحقاق دریافت مزد را دارند و ماخذ محاسبه، میانگین کارمزد آنها در‌ روزهای کارکرد آخرین ماه کار آنها است. مبلغ پرداختی در هر حال نباید کمتر از حداقل مزد قانونی باشد.
      به عبارتی مزد دریافتی این کارگران در روزهای تعطیل و مرخصی برابر با میانگین کارمزد آنها در‌ روزهای کارکرد آخرین ماه کار آنها است.

      1. ممنون خانم مصدقیان
        جسارتا من همین یه تیکه رو متوجه نمیشم که میانگین کارمزدشون چطور محاسبه میشه ، شرمنده ام امکانش هست با یه مثال عددی توضیحش بدین واقعا ممنونتون میشم

        1. کارمزد، مزدی است که برای انجام کار مشخص به ازای هر واحد کار پرداخت میشود. مبنای محاسبه حقوق کارگران کارمزدی، مزد ثابت و مزایاست. مزد كارمزدی نبايد كمتر ازحداقل مزد قانونی به نسبت ساعات عادی كار باشد. میانگین کارمزد روزهای کارکرد آخرین ماه از حاصل تقسیم جمع کار انجام شده در روزهای کارکرد آخرین ماه به هر واحد کار انجام شده در آن ماه به دست می آید.
          پیشنهاد میشود آیین‌نامه اجرایی ضوابط و مزایا و مشاغل قابل شمول به نظام‌های کارمزدی، مزد ساعتی و کارمزد ساعتی (مربوط به تبصره 2 ماده 35 قانون کار) را مطالعه کنید.

      2. سلام
        ببخشید میخواستم بدونم امکانش هست که کارفرما بابت پرداخت عیدی کمتر از پایه حقوقی که توافق کردیم پرداخت نماید؟
        یعنی پایه حقوقم ۱۰ ملیون تومن است اما
        عیدی را با پایه وزارت کار پرداخت کرده اند
        با تشکر
        ممنون میشم جواب بدین🌹

        1. سلام دوست عزیز
          مطابق ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت نماید. همچنین مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه “قانونی” تجاوز کند.

        1. سلام دوست عزیز
          محاسبه اقلام درخواستی شما وابسته به بررسی عوامل مختلفی است. در صورت تمایل می‌توانید با شماره 28111228-021 تماس حاصل نموده و نسبت به رزرو وقت جهت اجرای پروژه خود اقدام نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، عیدی و پاداش به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد،‌است. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند؛ سایر پاداش‌‌ها نظیر سود سالیانه و یا پاداش افزایش تولید وابسته به میزان کارکرد شخص در کارگاه محل خدمت است.

      1. سلام خسته نباشید
        می خواستم بدونم نگهبان که دوازده ساعت سر کار و36 خانه یا به عبارتی دیگر از ساعت هفت شب تا هفت صبح یک شب در میان سر کار هست آیا عیدی وسنوات کامل به ایشان تعلق می گیرد
        ممنون می شوم راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          مطابق تبصره 1 ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال 1370، عیدی پرداختی به کارکنان به ماخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه‌ می‌شود. اما مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.
          همچنین در خصوص ضوابط پرداخت حق سنوات باید بدانید حق سنوات به نسبت مدت کارکرد اشخاص محاسبه و پرداخت می‌شود.

    1. سلام دوست عزیز
      مبنای محاسبه عیدی و سنوات، همان گونه که در مقاله ذکر شده است، حقوق پایه + پایه سنوات + مزایای شغلی به تبع شغل است و مزایای رفاهی و انگیزه‌ای در محاسبه عیدی و سنوات موثر نیست.

  14. سلام
    اگر مدت آزمایشی در قرارداد کار منجر به انعقاد قرارداد کار موقت/دائم نشه، مشمول پرداخت عیدی و سنوات میشه؟ مبنای قانونی آن چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 11 قانون کار، کارفرما موظف است در طی دوره آزمایشی، کلیه حق و حقوق کارگر از جمله عیدی و سنوات را به نسبت مدت کارکرد او بپردازد. در این خصوص منتهی نشدن قرارداد کار آزمایشی به کار دائم یا موقت تاثیرگذار نیست.

  15. سلام وقت بخیر، پایه سنوات به ازای هرسال سابقه محاسبه می‌کنند؟ مثلا من 2سال و 7 ماه سابقه کار در این شرکت دارم برای پایه سنوات که امسال روزانه7هزارتومان بود این 7تومان باید در 2 صرب شود برای دوسال؟ یا کلا همان 7تومان اضافه می‌شود؟

    1. سلام دوست عزیز
      پس از اتمام سال اول فعالیت یک شخص در یک کارگاه، از سال دوم مشمول دریافت پایه سنوات خواهد بود. پایه سنوات به صورت سالیانه از سوی وزارت کار تعیین و ابلاغ می‌شود. مبلغ روزانه پایه سنوات به حقوق روزانه کارگر اضافه می‌شود. همچنین پایه سنوات سال قبل به حقوق پایه سال بعد اضافه شده و سپس ضریب افزایش اعمال خواهد شد.

  16. سلام
    بنده یک سال و چهار ماه داخل یک شرکت جنوب ایران کار کردم بیمه هم رد شده است
    ولی فیش حقوقی به بنده ندادن و نسخه قرارداد اولیه هم پیش خودشون بود و به من ندادن جدای از این مبلغ ۳۰ میلیون سفته گرفتند
    بنده آخر برج ۴ امسال اومدم بیرون و کلا برگشتم تهران در خواست پرداخت سنوات و عیدی سال گذشته و امسال رو داشتم هنوز جوابی ندادن قابل پیگیری هست؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر بتوانید ثابت کنید که در آن شرکت مشغول به کار بوده‌اید، می‌توانید در خصوص مطالبه عیدی و سنوات خود اقدام نمایید. برای این کار همراه با کلیه اسناد و مدارک مربوط به فعالیتتان در آن شرکت به اداره کار مراجعه نمایید.
      توصیه می‌کنیم برای اطلاع از حقوق و وظایفتان به عنوان کارگر و همچنین پیشگیری از تضییع حقوقتان از آموزش قانون کار و تامین اجتماعی پرشین حساب استفاده نمایید.

  17. سلام

    من ۷ ساله در یه شرکت کار میکنم، هر سال ۹ روز از مرخصی باقیمانده رو منتقل میکرده و جمع مرخصی باقیمانده من از آن ۹ روزها، ۵۵ روز شده. چند ماه پیش شرکت اعلام کرد برای سال بعد فقط ۹ روز را منتقل میکنه و مابقی را کلا میسوزونه، آیا این کار قانونیه و باید چکار کنم؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 66 قانون کار، کارگر نمی‌تواند بیش از 9 روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند .این ماده قانونی به ذخیره تجمیعی مانده مرخصی برای سالیان متوالی اشاره نکرده است. از این رو برای بررسی قانونی یا غیرقانونی بودن سوخت شدن مانده مرخصی می‌توانید مراتب را از طریق اداره کار محل زندگی خود پیگیری نمایید.

      1. سلام . برای شرکتی که قراردادها سه ماهه تنظیم میشود و برای کارکنانی که بیش از یکسال در این شرکت مشغول به کار هستند . عیدی باید کامل پرداخت شود یا براساس تعداد روزهای کارکرد محاسبه شود ؟ و مانده مرخصی که منفی شده باید کسر گردد ؟

        1. سلام دوست عزیز
          کارفرما موظف است در پایان هر قرارداد، عیدی و سنوات را به نسبت مدت کارکرد کارگر به وی بپردازد.
          همچنین مانده مرخصی منفی، قابل کسر از کارکرد کارگر است.

  18. سلام، در چه صورتی کارفرما باید ۳ پایه حقوق را به عنوان عیدی بدهد؟ آیا دلخواه کارفرما هست که ۲ پایه یا ۳ پایه حقوق را به عنوان عیدی بدهد یا بند قانونی هم دارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب 70/12/6 مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. در واقع پرداخت معادل 60 روز حقوق اجباری است ولی پرداخت مبلغ حداکثر (معادل 90 روز حقوق) اختیاری و مطابق میل و اراده کارفرما است.

  19. با سلام
    قراردادکار یکی از پرسنل با حقوق پایه 30میلیون تومان منعقد شده است این شخص بعداز 9 ماه کارکرد از شرکت رفته هست حال اگر بخواهیم عیدی و سنوات این 9 ماه را حساب کنیم ایا ملاک عمل حقوق پایه 30 میلیون تومان می باشد یا قانون کار ؟ اگر امکان دارد محاسبه عیدی و سنوات این شخص را اعلام بفرمایید..
    باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      مبنای محاسبه عیدی و سنوات، حقوق پایه شخص + پایه سنوات شخص + مزایای به تبع شغل است.
      برای اطلاع از نحوه صحیح محاسبه اقلام مربوط به حقوق و دستمزد و پاداش‌ها و فوق العاده‌ها استفاده از آموزش حسابداری حقوق و دستمزد پرشین حساب را به شما توصیه می‌کنیم.

      1. سلام. من حقوقم ماهی ۱۲ میلیون هست ولی بیمه و قراردادم رو با حقوق وزارت کار رد میکنن معادل ۵ و ۸۰۰. عیدی و سنوات رو بر اساس چه مبلغی باید دریافت کنم؟ ضمنا آخر امسال ۱۶ ماه سابقه کار خواهم داشت. ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          مبنای محاسبه عیدی و سنوات، حقوق پایه و پایه سنوات و مزایای مستمر به تبع شغل است؛ با استفاده از این مبنا می‌توانید عیدی و سنوات خود را محاسبه نمایید.

          1. سلام، در چه صورتی کارفرما باید ۳ پایه حقوق را به عنوان عیدی بدهد؟ آیا دلخواه کارفرما هست که ۲ پایه یا ۳ پایه حقوق را به عنوان عیدی بدهد یا بند قانونی هم دارد؟

          2. سلام دوست عزیز
            بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار، کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد،‌ به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

          3. ممنون از پاسختون. درست متوجه نشدم یعنی برای من عیدی معادل دو ماه حقوق و ۲۴ میلیون باید باشه؟

          4. دوست عزیز لطفا بر اساس مبنای محاسبه عیدی و با استفاده از فرمولهای ارائه شده در مطلب عیدی خود را محاسبه نمایید.

  20. سلام ظاهرا در قانون بودجه امسال نحوه محاسبه مالیات عیدی تغییر کرده همچنین دیگر خبری از محاسبات سالانه حقوق و مبلغ مالیات با مبنای سالانه ( کسر 13معافیت) نیست درسته ؟ 200/1401/7 این بخشنامه

    1. سلام کاربر گرامی
      بخشنامه اصلاحی شماره ۲۰۰/۱۴۰۲/۱۳ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ سازمان امور مالیاتی جایگزین بخشنامه 200/1401/7 شده است.
      در بخشنامه 28 اردیبهشت 1401، مبلغ حقوق با چهار نرخ 10%،15%،20% و 30% مشمول مالیات است و عیدی پایان سال پس از کسر معافیت های مقرر قانونی از جمله معافیت موضوع بند (۱۰) ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم، طبق مقررات قسمت اخیر ماده ۸۵ قانون مالیات مستقیم، مشمول مالیات می باشد.

  21. سلام
    ما تو حکم حقوقی ایاب و ذهاب و فوق العاده شغل هم داریم
    موقع عیدی باید پایه حقوق رو با این دو مورد جمع کنن و عیدی بدن دیگه؟
    ولی چرا فقط پایه در نظر میگیرن؟؟؟؟ این اشتباه و خلاف قانونه درسته؟

    1. سلام دوست عزیز
      مبنای محاسبه عیدی (حقوق پایه + پایه سنوات + مزایای شغلی به تبع شغل یا فوق العاده شغل) است. سایر فوق العاده‌های دریافتی نظیر ایاب و ذهاب در محاسبه عیدی موثر نیست.

    1. سلام دوست عزیز
      حق سنوات (پاداش پایان خدمت) از پرداخت مالیات معاف است؛ اما عیدی (پاداش پایان سال) مطابق بند 10 ماده 91 ق.م.م جمعا به میزان یک دوازدهم معافیت سالانه موضوع ماده 84 ق.م.م از پرداخت مالیات معاف است. نحوه محاسبه مالیات عیدی به این صورت است که مازاد مبلغ عیدی به حقوق و دستمزد مشمول مالیات افزوده می‌شود. دقت کنید که محاسبه مالیات عیدی باید به صورت سالانه و با در نظر گرفتن کلیه حقوق و مزایای سال مذکور انجام شود. به عبارت دیگر مالیات عیدی با مالیات حقوق محاسبه و دریافت می‌شود.
      برای آشنایی با جزئیات محاسبه و ثبت مالیات حقوق و دستمزد، استفاده از آموزش حسابداری حقوق و دستمزد پرشین حساب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  22. سلام وقتتون بخیر
    لطفا فرمول محاسبه ماهانه عیدی و سنوات برای کارکنان ساعتی رو هم بگید. ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه عیدی و سنوات تابع عوامل مختلفی نظیر پایه حقوق اشخاص و مدت زمان کارکرد در مجموعه است. در خصوص کارگران ساعتی، مدت کارکرد بر حسب ساعت ابتدا به روز تبدیل می‌شود سپس عیدی و سنوات با کمک فرمولهای گفته شده در متن مقاله محاسبه می‌شود.
      برای آشنایی با محاسبه موارد مختلف مربوط به حقوق و دستمزد، استفاده از آموزش حسابداری حقوق و دستمزد پرشین حساب را به شما توصیه می‌کنیم.

  23. با سلام و وقت بخیر
    شرکت کارفرما از ما خواسته که عیدی و سنوات را به طور ماهیانه پرداخت کنیم در این صورت فرمول محاسبه باید آنها برای هر ماه چطور است؟

    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      فرمول محاسبه عیدی به صورت ماهیانه برای کارگران تمام وقت عبارت است از:
      12 ÷ 60 × (حقوق روزانه + پایه سنوات + مزایای روزانه به تبع شغل)
      فرمول محاسبه سنوات به صورت ماهیانه برای کارگران تمام وقت عبارت است از:
      12 ÷ 30 × (حقوق روزانه + پایه سنوات + مزایای روزانه به تبع شغل)
      در صورتی که تشریفات قانونی این مسئله را رعایت نمایید، می‌توانید مبالغ عیدی و سنوات را به صورت ماهیانه پرداخت نمایید. در غیر این صورت در صورت شکایت کارگران از شما موظف به پرداخت مجدد مبالغ خواهید شد.
      برای رفع مشکلات شما در زمینه حسابداری حقوق و دستمزد، پیشنهاد ما آموزش حسابداری حقوق و دستمزد پرشین حساب است که بر اساس آخرین تغییرات سال 1401 به روز رسانی شده است. با تهیه این آموزش با مبلغ کاملا اقتصادی مشکلات خود را در زمینه حقوق و دستمزد مرتفع نمایید.

  24. سلام و روز بخیر

    چرا در این فرمولی که تو مقالتون گذاشتین (فرمول محاسبه حق سنوات 365 روز ÷ تعداد روزهای کارکرد در سال × (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه شغلی به تبع شغل)) چرا در 30 ضرب نشده؟؟

    1. سلام دوست عزیز،
      در صورتی که آیتمها به صورت ماهانه ثبت شود نیاز به 30 در فرمول نیست و اگر به صورت روزانه ثبت شود فرمول به اینصورت است:
      30× 365 روز÷ تعداد روزهای کارکرد در سال × (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه شغلی به تبع شغل))

  25. فرمول محاسبه عیدی و پاداش 365 ÷ (2 × تعداد روزهای کارکرد × (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه مستمر به تبع شغل))
    فرمول محاسبه عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

    چرا در این فرمول در 60 ضرب نشده؟مگر اشکالی دارد که از فرمول تمام وقت برای محاسبه استفاده کنیم?یعنی اینطوری: 365 ÷ (60 × تعداد روزهای کارکرد × (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه مستمر به تبع شغل))

    1. در صورتی که اطلاعات فرمول به صورت ماهانه ثبت شود ضربدر 2 و اگر به صورت روزانه ثبت شود ضربدر 60 میشود.

      1. سلام و به شدت تشکر بابت پاسخگوییتون
        میشه بی زحمت یک مثال عددی بزنین که چطوری فوق العاده نوبت کاری در محاسبه عیدی لحاظ میشه?

        1. سلام دوست عزیز، خوشحالیم که پاسخها رضایت خاطر شما را فراهم نموده است.
          در خصوص احتساب فوق العاده نوبت کاری در محاسبه عیدی باید بگوییم بر اساس قانون کار، از آنجا که مزایای مقرر برای نوبت کاری به صورت فوق العاده پرداخت میشود، جزء مزد کارگر نبوده و در محاسبه اضافه کاری، عیدی و پاداش و سنوات خدمت و نظایر آن منظور نخواهد شد.

  26. سلام و وقت بخیر
    عذر میخوام, در چه صورتی جمعه کاری جزو مزایای مستمر در محاسبه عیدی و سنوات محسوب میشود؟

    1. سلام دوست عزیز،
      جمعه کاری به صورت مجزا در محاسبه عیدی لحاظ نمیشود.
      در صورتی که کارگر یک سال کامل در کارگاه مشغول به کار باشد ( که به طور معمول ساعات اداره کاری را مشغول به کار است و روزهای تعطیل و جمعه ها تعطیل است) به میزان دو ماه حقوق به عنوان عیدی دریافت میکند.

  27. سلام، کارگری دارم که حدود ۶ سال به طور ۲۴ ساعت در انبار به عنوان سرایدار انبار بوده است. هر سال عیدی خود گرفته است. حقوق گرفته است، خودش بازنشسته جای دیگری بوده و بیمه میباشد. اکنون می‌گوید من ۶ سال مرخصی نرفته ام باید به من پول بدهی و سنوات سالانه بدهی چقدر باید بابت ۶ سال به ایشان بدهم ؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      برای هر یکسال کار معادل یک ماه حقوق به عنوات سنوات پرداخت میشود.
      هر فرد برای یکسال کار حق استفاده از 26 روز مرخصی (30 روز با احتساب 4 جمعه) دارد.
      که میزان پرداخت بستگی به حقوق شخص دارد.

  28. سلام وقت بخیر
    عیدی و سنوات برای من رو میشه محاسبه کنید با 7 ساعت در روزهمچنین حقوق 7 ساعته ماهیانه چقدر میشه

    1. سلام کاربر گرامی،
      حداقل عیدی برای یکسال کار معادل دو ماه حقوق و حداکثر عیدی معادل سه ماه حقوق پایه است. برای کار کمتر از یکسال عیدی به نسبت کارکرد محاسبه میشود.
      سنوات برای یکسال کار معادل یک ماه حقوق و مزایای به تبع شغل است. برای کار کمتر از یکسال سنوات به نسبت کارکرد محاسبه میشود.
      برای محاسبه عیدی و سنوات به تعداد روز دقیق کاری و میزان دقیق حقوق نیاز است. لازم است جمع ساعات کاری ماهانه را به دست اورده و به روز تبدیل کنید سپس با توجه به میزان حقوق خود و فرمول، عیدی و سنوات خود را محاسبه کنید.

    1. بر اساس ماده ۲۴ قانون کار، کارفرما باید به کارگری که مطابق قرارداد، یک‌سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق (حقوق پایه و مزایای به تبع شغل) به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید.

  29. باسلام و وقت بخیر
    در محاسبه حق سنوات پایان سال هم مثل عیدی سقف (حداکثر) وجود داره؟
    یا هرچقدر بشه طبق فرمول همون پرداخت میشه؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      سنوات پایان سال سقف مشخصی ندارد. و با توجه به حقوق محاسبه و پرداخت میشود.

  30. سلام خسته نباشید بنده 13 سال با یه شرکتی قرار داد دارم اما تاریخ قرارداد ها یکسال یکسال هست
    و پایان هر سال سنوات رو تسویه میکنند
    آیا این مبالغی پرداختی علی الحساب محصوب میشه و یا خیر قطعی هست و بعد از قطع رابطه کلی مبلغی به بنده جهت ما به التفاوت تعلق نمیگیرد ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق دادنامه شماره 249 مورخ 7 خرداد99، در صورتی که در پایان قرارداد کار موقت یکسال و یا کمتر از آن حق سنوات به کارگر پرداخت شود، جنبه قطعی دارد و کارفرما با پرداخت حق سنوات، تکلیف دیگری ندارد. با توجه به این که تاریخ قراردادها یکساله است و سنوات هر سال را تسویه میکنند این سنوات قطعی محسوب میشود.

  31. سلام خسته نباشید
    ببخشید من میخاستم بدونم محاسبه عیدی و سنوات برای کارکنانی که قرارداد شفاهی دارند هم به همین صورت هست؟ مثلا ما با یک شرکت نرم افزاری صحبت کردیم هر چند وقت یک بار برای رسیدگی به سیستمها به ما مراجعه میکنند. گاهی یک بار در ماه و گاهی دو بار. ولی هیچ قراردادی منعقد نشده
    الان ما باید عیدی و سنوات به اون نیرو بدیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      عیدی و سنوات به کارگران شاغل ( چه تمام وقت با نیمه وقت) در همان شرکت یا کارگاه تعلق میگیرد. قرارداد شرکتی با شرکت حقوقی دیگر عیدی و سنوات ندارد. چون بین دو شرکت رابطه کارگری و کارفرمایی وجود ندارد.

  32. سلام
    من برج ۹هزار و چهار صد از کارم استعفا دادم دو سال و نیم سابقه کار تو اون شرکت رو دارم
    لطفا محاسبه عیدی و سنوات رو راهنمایی می‌کنید با حقوق ۳/۶۰۰

    1. سلام کاربر گرامی،
      فرمول محاسبه حداقل عیدی برای کار کمتر از یکسال: حداقل حقوق روزانه ضربدر 60 تقسیم به 365 ضربدر تعداد روزهای کارکرد در سال
      فرمول محاسبه سنوات برای کار کمتر از یکسال: حداقل حقوق روزانه ضربدر 30 تقسیم به 365 ضربدر تعداد روزهای کارکرد در سال

  33. سلام
    مالیات عیدی رو باید جدا حساب کنیم ؟
    سال 99 من برای پرسنلی که حداقل حقوق میگیرن من سالیانه محاسبه میکنم حقوق پایه +حق مسکن +خواروبار *12 +حداقل عیدی
    مبلغ نهایی رو کم میکنم از 360.000.000+30.000.000 (معافیت عیدی) که کمتر میشه و مالیات رو صفر رد کردم این روش اشتباهه؟

  34. سلام
    خسته نباشید.
    سنواتی که سال به سال با پرسنل تسویه حساب میشه. مشمول مالیات میشه؟؟؟
    یعنی مثلا وقتی به پرسنلمون اسفند ماه بخوایم سنوات پرداخت کنیم بابت سنوات باید مالیات پرداخت کنیم یا خیر؟؟؟؟

  35. سلام وقت بخیر
    یه مورد بود که میخواستم مشورت بگیرم
    در مورد عیدی کارگران ساعتی که قانون گفته میانگین سه ماهه اخر کارکرد ملاک محاسبه می باشد .
    اما نحوه محاسبشو توضیح نداده . مثلا اگه کسی ساعتی 20000 تومان قراردادش باشه و کلا 400 ساعت طی 6 ماه کارکرده باشه عیدی چقدر باید دریافت کند ؟

    1. با سلام
      طبق قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار (مصوب مورخ ۷۰/۱۲/۶ مجلس شورای اسلامی)
      کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد،‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
      تبصره ۱- مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.

  36. با سلام
    برای کسانی زیر یکسال کار کرده اند هم باید از سقف استفاده کرد؟یعنی حقوق و مزایای مستمر کسانی که بیش از سقف عیدی بشود

  37. باسلام
    آیا مزد سنوات جزئی از مزد روزانه است؟
    مثلا حقوق ماهانه بنده که با احتساب مزد سنوات یک میلیون و نهصد هزار تومان است آیا عیدی دوتا یک میلیون و نهصد هزار تومان است یا مزد سنوات باید کم بشه برای محاسبه عیدی و پاداش؟

  38. متن زیر را با دقت بخوانید :

    نکته: اگر عیدی کل سال ۹۸ از سقف عیدی بیشتر باشد، سقف عیدی از مبلغ ۲۷،۵۰۰،۰۰۰ ریال کسر شده و ۱۰ % آن به عنوان مالیات عیدی در نظر گرفته میشود. و اگر عیدی کل سال از سقف کمتر باشد، مبلغ عیدی از مبلغ ۲۷،۵۰۰،۰۰۰ ریال کسر شده و ۱۰ % آن به عنوان مالیات عیدی در نظر گرفته میشود.

    1. سلام
      منظور از متن فوق اینه که اگر محاسبات عیدی شخصی بیشتر از سقف سال بشود، فقط سقف عیدی سال ملاک پرداخت خواهد بود و نه عیدی محاسبه شده که از سقف عیدی بیشتر است، لذا معافیت از سقف عیدی کسر میشود و ضریب مالیات به مابقی آن اعمال میشود و برای مبالغ کمتر از سقف و بالاتر از معافیت هم محاسبه عیدی محاسبه شده است که معافیت از آن کسر میشود و مانده ضریب مالیاتی شاملش میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :