فهرست مطالب

به نام پروردگار بی همتا و عرض سلام به شما کاربر عزیز ، امروز قصد دارم شما را با یکی از نکات مهم در مالیات بر ارزش افزوده آشنا کنم . شاید یکی از مواردی که مورد نظر حسابرسان سازمان مالیات بر ارزش افزوده قرار بگیرد و خیلی از مودیان بخصوص صاحبان مشاغل بند ب توجه زیادی به آن نداشته باشند تبصره مربوط به ماده 4 است. ماده 4 اینطور عنوان می کند عرضه کالا، انتقال کالا از طریق هر نوع معامله است. این جمله بدین معنی است که طبق ماده 1 همین قانون عرضه کالا و ارائه خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده است. همانطور که در ماده 4 ملاحظه کردید منظور از عرضه انجام معامله بین طرفین است. پس خیلی خلاصه اینطور نتیجه گیری می شود عرضه کالا در قانون مالیات بر ارزش افزوده از طریق انتقال کالا در قالب یک معامله دو طرفه است.

شاید شما به عنوان یک مجری، کمتر به تبصره ماده 4 ، توجه کرده باشید. تبصره اینطور عنوان می کند، اگر یک فردی کالایی را برای خودش خریداری کند و به عنوان یک دارایی در دفاتر قانونی ثبت نماید ، حکم فروش به خود دارد. مثال فرض کنید فردی صاحب یک فروشگاه لوازم خانگی می باشد. حالا برای فروشگاه خود ، یک کولر آبی جهت استفاده، بر می دارد.

در دفاتر خود کولر آبی یک دارایی ثابت است. در اینجا قانون می گوید این فرد کولر را به خود فروخته است و باید مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت کند. علت هم این است که توجیه سازمان مالیات بر ارزش افزوده در مورد این فرد بدین صورت است که مصرف کننده نهایی محسوب می شود. این مورد یکی از مواردی بود که صاحبان مشاغل و حتی شرکتهای تولیدی توجهی به آن نمی کنند و موجب بی اعتبار شدن صورتحسابهای آنان می گردد.

نکته مهم بعدی که جواب خیلی راحت تری دارد در ماده 12 این قانون مطرح شده است. آیا عرضه خدمت به خود هم مشمول مالیات می شود؟ پاسخ خیر است. در قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام خدمت فقط برای دیگران در مقابل گرفتن حق الزحمه مشمول اعمال مالیات می باشدو بنابراین اگر شما تعمیرگاه دارید و خودتان کار تعمیرات برای خودتان انجام دهید معاف از مالیات خواهد بود.

اگر علاقمند به یادگیری تکنیکهای بیشتری در زمینه ظرافتهای قانون مالیات بر ارزش افزوده دارید، فرصت حضور در یک کلاس مکانیزه را از دست ندهید. ما در پنج شنبه همین هفته کارگاهی با عنوان فنون مکانیزه مالیات بر ارزش افزوده در تهران برگزار می کنیم که اختصاص به حسابداران حرفه ای دارد و مطالب پیچیده تر از این موضوعات را آموزش می دهیم .

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

نحوه ثبت نام در کارگاه فنون مکانیزه مالیات بر ارزش افزوده ( ویژه حرفه ای ها )

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :