فهرست مطالب

صورت سود و زیان چیست؟

صورت سود و زیان چکیده ای از هزینه ها و درآمدها، از طریق فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی یک شرکت در طی یک دوره مالی است.

منظور از صورت سود و زیان جامع چیست؟

صورت سود و زیان جامع یکی از صورت‌های مالی مهم است که تمامی درآمدها و هزینه‌های شناسایی‌شده را به تفکیک اجزای تشکیل دهنده نشان می‌دهد.

صورت سود و زیان تلفیقی چیست؟

در صورتهای مالی تلفیقی،دارایی ها،بدهی ها،درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های اصلی و فرعی با یکدیگر تلفیق می‌شوند. این صورت ها اکثرا با استفاده از نرم‌افزار تلفیق مالی تهیه می‌شود.

صورت سود و زیان، میزان درآمد، هزینه و سود و زیان یک شرکت را در طی یک دوره مالی به نمایش می‌گذارد. پس تهیه و تنظیم آن بسیار مهم است. در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به بررسی مفصل صورت سود و زیان در حسابداری، اجزای این صورت و محاسبه آن، همچنین محاسبه سود و زیان در اکسل و آموزش صورت سود و زیان در اکسل می‌پردازیم.

صورت سود و زیان چیست؟

یکی از صورت های مهم مالی در حسابداری، صورت سود و زیان است. این صورت برای گزارش عملکرد مالی شرکت یا موسسه در طول یک دوره مالی تهیه و تنظیم می‌شود. در اصل صورت سود و زیان یک چکیده از هزینه ها و درآمدها، از طریق فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی و سود و زیان خالص یک شرکت در طی یک دوره و یا سال مالی است. در ادامه مطلب میتوانید اکسل صورت سود و زیان را دانلود کنید.

✍🏻 به فعالیت‌هایی که در راستای اساسنامه شرکت هستند عملیاتی و به مواردی که در اساسنامه‌ی شرکت پیش‌بینی نشده‌، غیرعملیاتی گفته می‌شود.

صورت سود و زیان در حسابداری چیست و چطور محاسبه میشود؟
صورت سود و زیان چیست؟

موارد مهم در تهیه صورت سود و زیان

موارد مهمی که در تهیه و تنظیم صورت سود و زیان کاربرد دارد به شرح زیر است:

🔹 مالیات بر درآمد

🔹 سود و زیان فعالیت‌های نامتعارف

🔹 سود خالص یا زیان

🔹 سود عملیاتی

🔹 مخارج عملیات

🔹 سود یا زیان عملیاتی

🔹 هزینه‌های مالی

🔹 دیگر درآمدها و هزینه‌های غیر تجاری

پیشنهاد می‌شود بخوانید: نحوه تشخیص بدهکار و بستانکار در حسابداری

فرمول محاسبه سود و زیان در حسابداری

برای محاسبه سود و زیان در حسابداری می‌توان از فرمول های کلی زیر استفاده نمود و سود و زیان شرکت را محاسبه کرد:

زیان دوره مالی = میزان هزینه های دوره مالی _ درآمدهای دوره مالی

سود دوره مالی = میزان درآمد های دوره مالی _ هزینه های دوره مالی

پیشنهاد می‌شود بخوانید: آموزش عملی محاسبه سود و زیان معاوضه دارایی ها

اجزا صورت سود و زیان چیست؟

اجزا اصلی صورت های سود و زیان معمولا براساس موارد زیر است:

درآمد یا (میزان فروش): این مورد نشانگر دست آورد شرکت از فروش محصولات یا ارائه خدمات است. این عدد در بالای صورت سود و زیان نوشته می‌شود. هزینه‌های مربوط به تولید کالا یا خدمات ارائه‌ شده در این قسمت نیستند و این مبلغ به صورت ناخالص در نظر گرفته می‌شود. همچنین درآمدهای جانبی و فرعی مثل خدمات پس از فروش یا لوازم کمکی در این صورت‌ حساب ثبت نمی‌شوند.

هزینه تولید یا (هزینه فروش): هزینه تولید یا هزینه فروش نشانگر بهای تمام‌شده کالایی است که به فروش رفته یا خدماتی است که ارائه شده.

به طور مثال، این عدد در صورت سود و زیان شرکت تولیدی نشان می‌دهد که هزینه‌های تولید محصول در انتهای دوره حسابداری چقدر بوده است. مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی، استهلاک دستگاه‌ها و مواردی از این دست در این بخش محاسبه لحاظ می‌شوند. هزینه های دیگر شامل موارد زیر است:

🔹 هزینه های اداری: این هزینه ها به طور مستقیم به تولید، توزیع و فرش مربوط نیستند. هزینه های مانند: مدیریت و پشتیبانی در این بخش هستند. در این بخش اعداد نشانگر هزینه های غیر مستقیم اداره کسب و کار هستند. مسائلی مانند: حقوق و مزایای کارمندان و کارکنان بخش های خارج از تولید نیز در این بخش قرار دارند.

🔹 هزینه‌های مالی: هزینه های مالی عمدتاً شامل بهره تسهیلات بانکی و هزینه کارمزد خدمات بانکی هستند.

🔹 هزینه توزیع: هزینه هایی که برای ورود کالا به بازار خرج می‌شود را هزینه توزیع می‌نامند. تبلیغ و جا به جایی کالا و محصولات در این دسته هستند. تمامی این هزینه‌ها به منظور افزایش میزان فروش کالاها هستند.

🔹 سایر هزینه‌ها: شامل مواردی است که خارج از موارد پیشین هستند. فعالیت‌های تحقیقی و توسعه‌ای در این دسته‌بندی قرار دارند. این مبالغ در هر نوع کسب‌ و کاری با توجه به شرایط خاص زمینه تخصصی فعالیت شرکت مشخص می‌شوند.

🔹 درآمد عملیاتی: هر درآمدی که باعث افزایش حقوق صاحبان سرمایه باشد، درآمد عملیاتی است البته این نوع درآمد شامل موردی چون آورده صاحبان سرمایه نمی‌شود.

🔹 درآمد غیر عملیاتی: بخشی از درآمدهای شرکت که در قالب اهداف اساسنامه شرکت نیستند یعنی در راستای فعالیتی که برای شرکت تعریف شده به دست نمی‌آیند، درآمدهای غیرعملیاتی نام دارند. 

مالیات بر درآمد: بر اساس این بخش، سازمان امور مالیاتی کشور میزان مالیات بر درآمد را بر اساس سود سالیانه شرکت محاسبه می‌کند.

استهلاک: استهلاک نشانگر هزینه‌های غیرنقدی فعالیت‌های مجموعه است. به فرض مثال، در صورت سود و زیان شرکت خدماتی هزینه استهلاک دارایی‌های مجموعه مانند وسایل کار و تجهیزات جداگانه در نظر گرفته می‌شود. همچنین به این مبالغ، مالیات تعلق نمی‌گیرد.

یشنهاد میشود بخوانید: اندوخته های قانونی چیست؟

نمونه صورت سود و زیان در اظهارنامه

صورت سود و زیان در حسابداری
نمونه جدول صورت سود زیان در اظهارنامه

انواع سود در صورت سود و زیان

انواع سود در صورت های سود و زیان به شرح زیر است:

سود ناخالص یا سود ناویژه

برای محاسبه سود ناخالص با کم کردن بهای تمام شده کالا یا محصولات فروش رفته از میزان فروش محصولات، سود ناخالص یا سود ناویژه را مشاهده کرد.

  سود ناخالص = فروش خالص _ بهای تمام شده کالای فروش رفته

سود عملیاتی یا سود قبل از کسر مالیات

برای محاسبه سود عملیاتی با کم کردن هزینه های عمومی اداری فروش و هزینه های استهلاک از سود ناخالص، سود عملیاتی یا همان سود قبل از کسر مالیات را داریم.

سود عملیاتی = سود ناخالص _ مجموع هزینه‌های عمومی اداری فروش و استهلاک

سود خالص

در آخرین نوع از سودهای صورت سود و زیان این بار با کم کردن هزینه های غیر عملیاتی و مالیات از مجموع سود عملیاتی و درآمد های غیر عملیاتی، سود خالص را خواهیم داشت.

سود خالص  = مجموع سود عملیاتی و درآمد‌های غیر عملیاتی _ مجموع هزینه‌های غیر عملیاتی و مالیات

نکته

اگر حاصل عبارات بالا منفی باشد زیان به دست خواهد آمد.

پیشنهاد میشود بخوانید: تفاوت سود خالص و ناخالص در چیست؟

جدول صورت سود و زیان در شرکتهای بازرگانی

جدول زیر با اعداد نمایش داده شده است تا نحوه محاسبه دقیق تر و قابل فهم باشد:

صورت سود و زیان در حسابداری چیست و چطور محاسبه میشود؟
جدول صورت سود و زیان در شرکت های بازرگانی

⬇️ دانلود اکسل محاسبه سود و زیان در حسابداری

در این قسمت می‌توانید اکسل محاسبه سود و زیان در صورت سود و زیان شرکت خدماتی، صورت سود و زیان شرکت بازرگانی و جدول صورت سود و زیان در اظهارنامه اشخاص حقوقی را دانلود کنید. همچنین در این قسمت می‌توان محاسبه سود و زیان در اکسل، محاسبه درصد سود و زیان در اکسل، فرمول محاسبه سود و زیان در اکسل، محاسبه سود فروش در اکسل، محاسبه درصد سود و زیان در اکسل و… را مشاهده نمود.

صورت سود و زیان جامع چیست؟

در این صورت کلیه هزینه ها و درآمدها طی یک دوره مالی شناسایی و به صورت مجزا نوشته می‌شوند. به این ترتیب صورت سود و زیان جامع نشانگر مواردی مانند: سود و زیان خالص دوره طبق صورت سود و زیان، درآمدها و هزینه های شناسایی شده شامل تحقق یافته و نیافته هستند.

پیشنهاد میشود بخوانید: حساب انتظامی

🔍 اطلاعات موجود در صورت سود و زیان جامع

سود یا زیان خالص دوره

تعدیلات سنواتی

سایر درآمدها و هزینه‌های شناسایی شده به تفکیک

صورت سود و زیان در حسابداری چیست و چطور محاسبه میشود؟
صورت سود و زیان جامع

نکته

توجه داشته باشید که ملاک تصمیم گیری اقتصادی افراد ذینفع و پیش بینی سودها و جریان های نقدی در آینده، مطالعه صورت های مالی تهیه شده توسط بنگاه اقتصادی است ضرورت دارد تا در تهیه صورت سود و زیان جامع تمام درآمد و هزینه های شناسایی شده طی دوره مورد توجه قرار گیرد. البته صورت سود و زیان جامع به ارزیابی عملکرد مدیران در دوره مالی کمک چندانی نمی‌کند.

صورت سود و زیان تلفیقی چیست؟

منظور از صورت سود و زیان تلفیقی به مجموعه گزارشات مالی از یک شرکت یا موسسه مادر و شرکت های فعال زیر نظر آن نیز است. صورت سود و زیان تلفیقی سلامت یک مجموعه را به شکل کلی نشان داده و از مجموعه گزارشات مالی جداگانه چندین شرکت تبعیت می‌کند و تلفیق آن ها را با یکدیگر تشکیل و نشان می‌دهد.

در اصل چون یک شرکت با زیر مجموعه‌های خود در حال انجام فعالیت است، تهیه گزارشی که وضعیت آنها را در کسب و کار به صورت کلی نشان دهد دارای اهمیت است و این گزارش کلی صورت سود و زیان تلفیقی نام دارد. بر اساس GAAP یا همان اصول حسابداری عمومی پذیرفته شده، شرکت مادر بایستی صورت های مالی تلفیقی را تهیه کند تا رفاه مالی شرکت مادر و شرکت های تابعه آن گزارش دهد.

پیشنهاد می شود بخوانید: آموزش ثبت حسابداری

این صورت ها اکثرا با استفاده از نرم‌افزار تلفیق مالی تهیه می‌شود که ارقام مالی را از هر شرکت تابعه جداگانه می‌گیرد و آنها را در یک گزارش کلی ترکیب می‌کند.

نکته

هر شرکت فرعی گزارشات مالی مستقل خود را نیز تهیه می‌کند. شاید این یک کار اضافی است. اما اهمیت تجزیه و تحلیل صورت های مالی تلفیقی نشان می‌دهد که این گزارشات مزایای زیادی را برای سرمایه گذاران، تحلیل‌گران مالی و سایر افرادی که ممکن است سلامت شرکت مادر را ارزیابی کنند، به همراه دارند. به همین دلیل هم تهیه و بررسی آنها کار اضافی نیست.

🎥 ویدیوی تهیه اکسل صورت سود و زیان در حسابداری

شاید سوال شما باشد → کلیک کنید

۱. صورت سود و زیان شرکت در پایان چه آیتمی را نشان می‌دهد؟

 میزان سود یا زیان شرکت در پایان سال مالی.

۲. آیا ارائه صورت سود و زیان الزامی است؟

 بله، شرکت‌ها موظف هستند در پایان هر سال مالی صورت سود و زیان خود را تهیه کنند.

۳. مبنای محاسبه صورت سود و زیان چیست؟

حسابداری تعهدی به عنوان مبنای محاسبه صورت درآمد و هزینه در نظر گرفته می‌شود. هر نوع مبلغی که از حساب شرکت به خارج از آن انتقال یابد به عنوان هزینه و هر مبلغی که به حساب شرکت واریز شود به عنوان درآمد در نظر گرفته می‌شود.

۴. هزینه استهلاک در صورت سود و زیان چگونه محاسبه می‌شود؟

این مبالغ مشمول مالیات نمی‌شوند و جزو هزینه‌های غیرنقدی فعالیت‌های شرکت هستند که در متن فوق بیشتر به این موضوع پرداخته ایم.

۵. تفاوت صورت سود و زیان با صورت سود و زیان جامع در چیست؟

از آنجایی که برخی هزینه‌ها و درآمدها در صورت سود و زیان نمایش داده نمی‌شوند، برای نمایش دقیق آنها صورت سود و زیان جامع تهیه می‌شود. برای این منظور، تمام درآمدها و هزینه‌های شناسایی‌شده را به موارد قبلی اضافه می‌کنند.

🔻🔺🔻 اگر جواب سوال خود را اینجا پیدا نکردید برای ما کامنت بگذارید در اولین فرصت پاسخ خواهیم داد 🔺🔻🔺

پیشنهاد ما

وظیفه هر حسابدار در طول دوره مالی تهیه یک سری گزارشات است که صورت سود و زیان هم شامل این گزارشات می‌شود. اما قبل از سپردن کارها از جمله محاسبه صورت سود و زیان به یک حسابدار باید اطمینان حاصل کنیم که حسابدار شرکت فردی کاربلد و حرفه ای است. برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای کافی است در دوره های آموزش حسابداری از مبتدی تا پیشرفته شرکت کرده و موفقیت خود را در این زمینه تضمین کنیم.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

    1. از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :