فهرست مطالب

آیا رستوران ها مجاز به دریافت ارزش افزوده هستند؟

بله بر اساس فراخوانهای ارزش افزوده کلیه رستورانها مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رستوران هستند

نرخ مالیات بر ارزش افزوده رستورانها چقدر است؟

نرخ مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها مطابق نرخ مصوب سالیانه است

بر اساس کدام قانون رستوران ها باید ارزش افزوده بدهند؟

سازمان مالیاتی رستوران ها و کلیه تهیه کنندگان غذای آماده را طی سه مرحله برای انجام تکالیف قانونی ارزش افزوده فراخوان نموده است

دریافت مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها و تهیه کنندگان غذا، تکلیف مهمی برای بسیاری از فعالان در حوزه تهیه غذای آماده ایجاد نموده است. لازم است بدانید بی‌اطلاعی از تکالیف مالیات بر ارزش افزوده و یا عدم انجام این تکالیف منجر به جرایم مالیاتی سنگینی برای مودی می‌شود؛ از این رو در این مطلب آموزش مالیات، با هدف ارتقای فرهنگ مالیاتی، قصد داریم شما عزیزان را با مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها، تهیه کنندگان غذا و غذاخوری‌ها آشنا نماییم. همراه ما بمانید.

برای اطلاع از فراخوان نهم ارزش افزوده در مورد ارزش افزوده غذای بیرون بر (کترینگ) و کافی شاپها مطلب “آشپزخانه ها و کافی شاپ ها هم مشمول ارزش افزوده شدند” را مطالعه نمایید.

فراخوان ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها

رستورانها، طباخی‌ها، تهیه کنندگان غذاهای آماده و بیرون‌بر و به طور کلی فعالان حوزه غذای آماده، طی سه مرحله در لیست مشمولین ارزش افزوده قرار گرفتند. این مراحل عبارتند از:

  • فراخوان مرحله چهارم مورخ 1389/7/1
  • فراخوان مرحله ششم مورخ 1394/1/1
  • فراخوان مرحله نهم مورخ 1402/4/1

فراخوان مرحله چهارم مورخ 1389/7/1

در این فراخوان “صاحبان تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، تهیه‌کنندگان غذای آماده، ارائه‌دهندگان خدمات پذیرایی و کرایه‌دهندگان ظروف” مشمول ثبت نام و انجام تکالیف ارزش افزوده شدند.

فراخوان مرحله ششم مورخ 1394/1/1

اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده 95 ق.م.م فارغ از مبلغ فروش سالانه آنها موظف به ثبت نام و انجام تکالیف مالیاتی شدند. این گروه‌های شغلی عبارتند از:

چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد؛ فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز

فراخوان مرحله نهم مورخ 1402/4/1

كليه اشخاص حقيقی و حقوقی كه بر اساس شرایط فراخوان‌های مراحل اول تا هشتم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده‌اند، در صورت اشتغال به فعاليت‌های ذيل با هر ميزان فروش يا درآمد، مشمول مرحله نهم ثبت نام (ارزش افزوده کترینگ و کافی شاپ) محسوب و مکلف به اجرای مقررات قانون از ابتدای تیرماه سال 1402 خواهند بود:

  • تهیه و ارائه انواع غذا به صورت بیرون بر (آشپزخانه‌ها و کیترینگ ها) اعم از صنعتی یا خانگی
  • کافی شاپ­ ها

خوب است بدانید:

یکی از مهم‌ترین تکالیف مالیاتی رستوران داران، ارائه اظهارنامه مالیات بر عملکرد است. نحوه تهیه و تنظیم این اظهارنامه را در مطلب اظهارنامه عملکرد رستوران داران مطالعه کنید.

ارزش افزوده رستورانها و غذای آماده
فراخوانهای ارزش افزوده رستوران ها و تهیه کنندگان غذای آماده

آیا تهیه و توزیع غذا مشمول ارزش افزوده است؟

شاید برخی فعالان حوزه مواد غذایی، تهیه و توزیع غذا را نیز همانند محصولات کشاورزی فرآوری نشده (موضوع برخی موارد مذکور در بند الف ماده 9 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده)، معاف از ارزش افزوده بدانند. اما باید بدانید که به استناد تعریف مالیات بر ارزش افزوده، ارزشی که طی عملیات تهیه و توزیع کالا به آن افزوده می‌شود، مشمول پرداخت مالیات است. بر این اساس تهیه غذا از محصولات فرآوری نشده که موجب تغییر در ماهیت آنها می‌شود نیز مشمول پرداخت ارزش افزوده است.

کدام واحدهای تهیه غذا معاف از ارزش افزوده هستند؟

تا قبل از سال 1402، بر اساس نامه معاونت مالیات بر ارزش افزوده به اتحادیه رستوران داران، برخی از گروه‌های شغلی تولید و توزیع کننده غذا، نظیر واحدهای عرضه‌ جگر، دل، قلوه، واحدهای تهیه کله پاچه، کبابی‌ها، تهیه کنندگان آش و حلیم، اغذیه‌فروشان خرد (فست فودها)، واحدهای بیرون‌بر و کترینگ‌های تهیه غذا، مشمول ثبت نام و انجام تکالیف ارزش افزوده نبودند.

اما مطابق جدیدترین فراخوان ارزش افزوده از تاریخ 1402/4/1 کلیه واحدهای تهیه و توزیع غذای بیرون‌بر (آشپزخانه‌ها و کیترینگ‌ها) مشمول ثبت نام و انجام تکالیف مالیات بر ارزش افزوده شدند. بر این اساس هیچ یک از فعالان حوزه رستوران و تهیه غذای آماده از ارزش افزوده معاف نیستند.

خوب است بدانید:

در حال حاضر مطابق فراخوان‌های نظام مالیات بر ارزش افزوده:

  • کلیه صاحبان رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره خانه‌های سنتی
  • کلیه اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد با هر میزان فروش فارغ از مساحت محل کسب و کار و مرجع صدور مجوز و…
  • کلیه اشخاص حقوقی که به هر نوع فعالیت از جمله فعالیت‌های مذکور و فعالیت‌های مشابه (آشپزخانه)
  • و مطابق آخرین فراخوان ارزش افزوده (فراخوان 9) کلیه صاحبان کافی شاپها و صاحبان مراکز تهیه و ارائه انواع غذا به صورت بیرون بر (آشپزخانه‌ها و کیترینگ‌ها) اعم از صنعتی یا خانگی

به عنوان مودی مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده هستند؛ اما سایر فعالان حوزه تهیه و توزیع غذا، در صورتی که رسته صنفی فعالیت اقتصادی نامبرده در پروانه فعالیت آنان از مصادیق عناوین فراخوان شده نباشد، مشمول ارزش افزوده نخواهند بود.

به بیان دیگر، از آنجا که در این فراخوان صراحتا به عناوین شغلی “اغذیه فروشی” و یا “فست فود” اشاره نشده است، این فعالان اقتصادی تنها در صورتی که مطابق فراخوان ششم مشغول فعالیت باشند، مشمول ارزش افزوده هستند.

آیا رستوران ها مجاز به دریافت ارزش افزوده هستند؟

بر اساس فراخوانهای سازمان مالیاتی برای ثبت نام و اجرای تکالیف ارزش افزوده، کلیه فعالان حوزه رستوران و آشپزخانه‌ها و کترینگها مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها

ارزش افزوده رستورانها و واحدهای تهیه و توزیع غذا، همانند ارزش افزوده سایر کالاها و خدمات به نرخ مصوب سالیانه محاسبه می‌شود. اما باید بدانید که به دلیل معافیت برخی مواد اولیه در تهیه غذا، ارزش افزوده دریافتی در واحدهای تهیه و توزیع غذا، بابت طبخ (فرآوری) و ارائه غذا و خدمات پذیرایی است.

اما لازم است بدانید ارزش افزوده پرداختی فعالان حوزه غذای آماده برای خرید مواد اولیه لازم، در بهای تمام شده آنها منعکس می‌شود.

خوب است بدانید:

نحوه محاسبه مالیات رستورانها بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن مالکیت آنها متفاوت است. در این خصوص مطالعه مطالب نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی و چگونگی محاسبه مالیات اشخاص حقوقی را به شما توصیه می‌کنیم.

شرایط دریافت ارزش افزوده رستورانها

بر اساس آخرین فراخوان سازمان مالیاتی برای کترینگها و کافی شاپها، کلیه واحدهای تهیه غذای آماده بدون هیچ محدودیت خاصی موظف به دریافت ارزش افزوده از مشتریان خود و پرداخت مالیات و عوارض در مهلت مقرر هستند. به این ترتیب مودیان موظف به رعایت قوانین و اجرای تکالیف قانونی به شرح زیر هستند:

ارزش افزوده جگرکی، بریانی، آش و حلیم

سازمان مالیاتی طی نامه‌ای اعلام نمود فعالان اقتصادی در حوزه جگرکی، بریانی، آش و حلیم که در فراخوان‌های قبلی مشمول ارزش افزوده نبوده‌اند، مشمول فراخوان مرحله نهم ارزش افزوده نخواهند بود.

در ادامه نامه سازمان مالیاتی را در این خصوص مشاهده می‌نمایید:

مشمولیت ارزش افزوده جگرکی، بریانی، آش و حلیم
ارزش افزوده فعالان حوزه جگرکی، بریانی، آش و حلیم، ساندویچ، فست فود، اغذیه و پیتزافروشی

ارزش افزوده فست فود ها

یکی از انواع مراکز تهیه غذا که مخاطبان زیادی نیز دارد، فست فودها هستند. بر اساس فراخوان‌های مالیات بر ارزش افزوده، تنها اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای مجاز به دریافت ارزش افزوده هستند.

همچنین به استناد نامه فوق، فروشگاه‌های فست فود غیرزنجیره‌ای اعم از فعالان در حوزه ساندویچ، فست فود، اغذیه و پیتزافروشی، مجاز به دریافت ارزش افزوده نیستند.

ارزش افزوده فست فودها
مشمولین ارزش افزوده فست فود

ارزش افزوده مضاعف به رستورانها پرداخت نکنید

نکته مهمی که در زمینه ارزش افزوده رستوران ها وجود دارد، این است که معمولا در فاکتور فروش پس از درج کلیه اقلام مورد استفاده مصرف کننده، مبلغ ارزش افزوده به عنوان ارزش افزوده بر روی جمع کل فاکتور در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، برخی رستورانها، اقلامی نظیر نوشیدنی‌ها یا چاشنی‌های کارخانه‌ای که یک بار مالیات و عوارض آنها پرداخت شده را نیز مجددا در محاسبه ارزش افزوده فاکتور لحاظ می‌کنند. این مسئله غیرقانونی و قابل پیگرد است. لازم است بدانید که رستوران ها و سایر تهیه کنندگان غذای بیرون بر، تنها مجاز به دریافت ارزش افزوده برای مواد غذایی تهیه شده در آشپزخانه رستوران هستند.

نحوه تعیین مشمولیت ارزش افزوده تهیه کنندگان غذا

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، اظهار نظر نسبت به مشمولیت فعالان اقتصادی در حوزه تهیه غذا، مستلزم بررسی پرونده عملکرد، دفاتر و اسناد و مدارک و موضوع فعالیت مودیان بر اساس واقعیت‌های موجود و شرایط اعلام شده در فراخوان‌های نظام مالیات بر ارزش افزوده است و مطابق فعالیت مندرج در جواز کسب، تشابه فعالیت با مودیان حایز شرایط نمی‌توان مشمولیت این دسته از مودیان را مشخص نمود.

تعیین مشمولیت یا عدم مشمولیت مودیان پس از بررسی اسناد و مدارک موجود، توسط سازمان مالیاتی انجام می‌شود.

کلام آخر

برای انجام بهتر تکالیف ارزش افزوده رستوران ها و تهیه کنندگان غذای آماده اطلاع از تکنیک‌های اجرایی ارزش افزوده ضروری است. زیرا مودی در صورت بی اطلاعی از نحوه اجرای تکالیف و یا عدم اجرای تکالیف، مشمول جرایم مالیاتی سنگینی خواهد شد. بر این اساس کسب آموزش تهیه و تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده برای کلیه مشمولین این قانون ضروری است.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

3 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه خدمات ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :