فهرست مطالب

 با حادثه پلاسکو توجه به برخی از قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی مرتبط، اهمیت خاصی پیدا میکند که در این بخش به آنها میپردازیم:

اقدامات مهم مالیاتی کسبه پلاسکو
o اعلام کتبی موضوع خسارت توسط مؤدی حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ایجاد خسارت به فعالیت و دارایی موسسه، همراه با اسناد و مدارک مربوطه
o احراز خسارت مالی وارده از سوی اداره امور مالیاتی ذیربط پس از بررسی اسناد و مدارک مربوطه – گواهی یا تأییدیه خسارت وارده از سوی مراجع ذی صلاح که متولی تشخیص خسارت می باشند و یا هرگونه سند معتبر دیگری که خسارت وارده را تأیید نماید.
o صورتجلساتی که در خصوص ایجاد خسارت توسط مؤدی یا سایر مراجع در این زمینه تنظیم گردیده است.
o قرارداد های بیمه مربوط (خسارت مالی وارده طبق قانون و مقررات یا قرارداد های موجود جبران آن به عهده دیگری نبوده و یا در هر صورت از طریق دیگر جبران نشده باشد.)
o ارائه تعهد کتبی مؤدی مبنی بر این که خسارت از طرف هیچ مرجعی جبران نشده است .

اداره کار درباره پلاسکو قانونی دارد؟
مسولیت کارفرمای پلاسکو نسبت به فوت کارگر و پرداخت سنوات:

اگر چه در قانون کار مطلبی دال بر پرداخت سنوات خدمت برای ورثه کارگر فوت شده پیش بینی نشده است اما طبق تصمیم و تصویب سال 70 شورای عالی کار، در صورت فوت کارگر، کارفرما مکلف است سنوات خدمتی او را به میزان سالی یک ماه به وراث قانونی ایشان پرداخت نماید. ضمناً در کارگاه هائی که عرف و روال مبتنی بر پرداخت مبلغی بیش از این میزان باشد این رویه به قوت خود باقی خواهد بود .

کارگر حادثه دیده در محل کار پلاسکو :

طبق بند «ب» ماده 70 قانون تأمین اجتماعی چنانچه کاهش قدرت کار بیمه شده بین 33 تا 66 درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد بیمه شده از کارافتاده جزئی شناخته شده و مشمول مستمری مقرر در ماده 73 قانون مرقوم بوده و لذا درخواست بازگشت بکار این قبیل کارگران نیز با توجه به حدود توانایی انجام کار آنها قابل بررسی و رسیدگی در مراجع حل اختلاف قانون کار خواهد بود . بدیهی است چنانچه وضعیت این قبیل کارگران نهایتاً منتهی به خاتمه قرارداد کار گردد مزایای پایان کار آنها طبق مقررات ماده 32 قانون کار به میزان 2 ماه آخرین حقوق برای هر سال سابقه پرداخت می گردد .

مواد قانونی مطرح شده در قانون مالیات های مستقیم در خصوص حوادث مشابه

آیین‌نامه اجرایی ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 66.12.3 موضوع کسر خسارت وارده از درآمد مشمول مالیات بر‌اثر حوادث و سوانح

‌ماده 1 – در مورد مؤدیانی که طبق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه1366 دفاتر نگهداری می‌نمایند و درآمد مشمول مالیات آنان از طریق‌رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک تشخیص داده می‌شود میزان خسارت وارده طبق شرایط مقرر در فصل هزینه‌های قابل قبول و استهلاکات قانون یاد شده تعیین‌و از درآمد مشمول مالیات آن سال و سالهای بعد قابل کسر خواهد بود.

‌تبصره 1 – در مواردی که زیان سالهای قبل طبق مقررات مربوط قابل استهلاک است خسارت مذکور در این ماده پس از کسر زیان مزبور قابل کسر از درآمد‌ مشمول مالیات خواهد بود.

تبصره 2 – مرجع رسیدگی به اختلافات حاصله در مورد خسارت وارده موضوع این ماده کمیسیونهای مقرر در مواد 3 و 4 این آیین‌نامه حسب مورد می‌باشند.

‌ماده 2 – در مواردی که درآمد مشمول مالیات طبق مقررات مربوط از طریق علی‌الرأس تشخیص داده می‌شود خسارت وارده طبق مقررات مواد 3 و 4 و 5 این‌آیین‌نامه تعیین و از درآمد مشمول مالیات آن سال و سالهای بعد قابل کسر خواهد بود.

‌ماده 3 – در مواردی که خسارت به یک منطقه از کشور وارد گردد.
‌الف – چنانچه منطقه خسارت دیده واقع در محدوده یک بخش باشد میزان خسارت وارده توسط کمیسیونی مرکب از بخشدار یک نفر نماینده اداره کل امور‌اقتصادی و دارایی استان و یک نفر معتمد محل به انتخاب و معرفی شورای بخش و در غیاب شورای مزبور به انتخاب و معرفی دادستان استان تعیین و اعلام‌خواهد شد.
ب – چنانچه منطقه خسارت دیده واقع در محدوده یک شهر باشد میزان خسارت وارده توسط کمیسیونی مرکب از یک نفر نماینده وزارت امور اقتصادی و‌  دارایی، یک نفر نماینده فرماندار محل و یک نفر نماینده دادستان استان معین و اعلام خواهد شد.

‌ماده 4 – در مواردی که خسارت به مؤدی یا مؤدیان خاصی وارد گردد میزان خسارت وارده توسط کمیسیونی مرکب از یک نفر نماینده وزارت امور اقتصادی و‌ دارایی، یک نفر نماینده بیمه به انتخاب و معرفی بیمه مرکزی ایران در تهران و در شهرستانها در صورت عدم وجود شعبه یا نمایندگی بیمه مرکزی نماینده شرکت‌بیمه ایران و یک نفر قاضی دادگستری در تهران به انتخاب و معرفی وزارت دادگستری و در شهرستانها به انتخاب و معرفی رییس دادگستری محل تعیین و اعلام‌خواهد شد.

ماده 5 – مؤدی مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ وقوع حادثه و سانحه درخواست خود را همراه با مدارکی که در اختیار دارد به حوزه مالیاتی محل وقوع‌حادثه تسلیم نماید. حوزه مالیاتی مکلف است ظرف یک ماه درخواست مؤدی و مدارک ارائه شده را به کمیسیون‌های مذکور در مادتین 3 و 4 مذکور حسب‌مورد ارسال دارد و کمیسیون‌های یاد شده حداکثر ظرف شش ماه با بررسی اسناد و مدارک ارائه شده و اطلاعات مکتسبه میزان خسارت وارده را تعیین و اعلام‌نمایند.

‌تبصره 1 – دعوت از مؤدی جهت حضور در کمیسیونهای فوق الزامی است و عدم حضور وی در جلسه مانع رسیدگی و اعلام نظر کمیسیون نخواهد بود.

‌ماده 6 – در مواردی که خسارت وارده به یک منطقه از کشور باشد در صورتی که فرمانداری محل اقدام به اعلام اشخاص خسارت دیده به اداره امور اقتصادی و‌دارایی بنماید کمیسیون‌های مقرر در ماده 3 این آیین‌نامه طبق مقررات ماده 5 و تبصره‌های ذیل آن بر اساس اعلام فرمانداری رسیدگی و نسبت به تعیین میزان‌خسارت وارده اقدام خواهند نمود.
ماده 7 – در صورتی که خسارت وارده مربوط به فعالیت شغلی مؤدی موضوع منابع فصلهای دوم و چهارم و پنجم از باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب‌اسفند ماه 1366 باشد حسب مورد از درآمد مشمول مالیات منابع مربوط در آن سال و سالهای بعد قابل کسر است و در صورت ترک شغل خسارت وارده از درآمد‌مشمول مالیات سایر منابع درآمد باب مذکور قابل کسر است.

امید است که حسابداران با بهره گیری از مطالب عنوان شده و تجربیات کسب شده در وهله اول به ذخیره اطلاعات خود مبادرت ورزند و مدیران نیز استفاده از یک سیستم استاندارد حسابداری  را برای تمام فعالیت های مالی خود ضروری بدانند.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

5 پاسخ

  1. مرسی خانم خیری مطالبتون عالی بودن.انشا الله مقالات جدید .منتظر هستیم برای مطالب جدیدتون . احسنت به این سرعت عمل و پشتکار.موفق و مؤید باشید .

    1. سلام جناب. متشکر از پیگیری های شما برای مطالب سایت پرشین حساب. باعث افتخار ماست وجود کاربران خوبی چون شما و سایر دوستان. پیروز و سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :