فهرست مطالب

چه کسانی باید از پایانه فروشگاهی استفاده کنند؟

داشتن پایانه فروشگاهی برای خرده‌فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، الزامی است.

جریمه تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده چقدر است؟

ماهیانه معادل 2% نسبت به
1- مبالغ پرداخت نشده
2- یا مدت تاخير از زمان انقضای مهلت تسليم اظهارنامه يا سررسيد پرداخت ماليات و عوارض
هر کدام مقدم باشد

یکی از منابع مهم درآمدی هر کشور، مبالغ دریافتی بابت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است. از این رو نحوه محاسبه و چگونگی دریافت و پرداخت و استرداد وجوه برای حکومت‌ها از ارزش زیادی برخوردار است. در همین راستا برای نظارت بر اجرای صحیح قوانین، جریمه‌های زیاد و سنگینی مقرر نموده است.

سازمان مالیاتی در تیر ماه 1400، قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده را ابلاغ نمود. قبلا در مورد مهم‌ترین قوانین اجرایی و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و نرخ آن و نحوه صحیح عملکرد مودیان مشمول بر اساس تغییرات قانون ابلاغی آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم آخرین تغییرات جرائم مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قانون دایمی را برای شما مطرح نماییم. با ما همراه باشید.

چه کسانی مشمول ثبت نام در نظام ارزش افزوده هستند؟

سازمان مالیاتی مشمولین ارزش افزوده را طی 8 مرحله فراخوان معرفی نموده است. به این ترتیب کلیه صاحبان مشاغل به جز مشاغل معاف مشمول ثبت نام و انجام تکالیف ارزش افزوده هستند.

دوره مالیاتی ارزش افزوده

سازمان مالیاتی هر سال را به 4 دوره سه ماهه تقسیم می‌کند؛ به عبارت دیگر، دوره مالیاتی ارزش افزوده سه ماهه (فصلی) است. مودیان موظفند حداکثر 15 روز پس از پایان هر دوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تسلیم و کلیه اطلاعات مربوط به خرید و فروش‌های خود را به سازمان اعلام نمایند.

منبع محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ماخذ محاسبه مالیات ارزش افزوده و عوارض بهای کالا و خدمات مندرج در صورتحساب است. به عبارت دیگر، قیمت‌های فروش ثبت شده از سوی سازمان‌ها و اتحادیه‌های ذی‌ربط در صورتحساب‌ها معیار محاسبه مالیات قرار می‌گیرد.

نکته: در صورتی که سازمان به صورتحساب مودی از طریق سامانه مودیان دسترسی نداشته باشد، قیمت روز کالا و خدمات ماخذ محاسبه مالیات است.

منبع محاسبه مالیات بر ارزش افزوده
منبع محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، اطلاعات مندرج در صورتحساب‌ها است.

عدم ثبت نام در سامانه مودیان

یکی از اصلی‌ترین تکالیف مودیان مالیاتی، پس از راه‌اندازی سامانه مودیان، ثبت نام و ثبت کلیه معاملات خود در این سامانه است. ثبت معاملات (اعم از خریدها و فروش‌ها) در این سامانه، به منزله ثبت در دفاتر قانونی است. بدیهی است که ثبت نام نکردن مشمول جریمه خواهد بود.

عدم استفاده از پایانه‌های فروشگاهی

اشخاص مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، باید به وسیله پایانه فروشگاهی که دارای حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است، نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام نمایند. عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی شامل جریمه خواهد شد.

خرده فروشی­ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند. استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیانی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛ اما مودیان مزبور موظفند کلیه صورتحساب‌های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، از طریق سامانه مودیان صادر کنند.

عدم پرداخت عوارض سبز

سازمان مالیاتی برای واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده که به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست

♦ حدود مجاز و استانداردهای زیست محیطی را رعایت نکرده‌اند

♦ تا مهلت مقرر از سوی سازمان نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام نکنند

بر اساس معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی، عوارضی با عنوان عوارض سبز در نظر می‌گیرد. عوارض سبز با نرخ‌های 0/5% یا 1% و یا 1/5% نسبت به ماخذ فروش کالا یا خدمات برای این واحدها اعمال می‌شود. توجه کنید که عدم پرداخت عوارض سبز جریمه به همراه خواهد داشت.

جرائم مالیات بر ارزش افزوده

ماده‌های 35، 36 و 37 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده به جرائم مالیات بر ارزش افزوده اعم از جریمه اظهارنامه ارزش افزوده، جریمه عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده و سایر جرایم مرتبط با ارزش افزوده می‌پردازد. به این ترتیب در صورتی که مودی از انجام تکالیف مقرر خودداری نماید و یا از قوانین تخلف نماید، ضمن تسلیم اظهارنامه هر دوره مالیاتی، حداکثر تا یک ماه پس از پایان دوره، مشمول جرایم ارزش افزوده به شرح زیر خواهد بود:

  • پرداخت مالیات متعلق
  • پرداخت جریمه تاخیر

در ادامه به ذکر جرایم مالیات ارزش افزوده و مجازات‌های آن بر اساس جدیدترین تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازیم.

جرائم مالیات بر ارزش افزوده
پرداخت مالیات متعلق، جریمه تاخیر و تسلیم اظهارنامه با شرایط خاص جزء مجازاتهای ثابت است

❌ جریمه عدم ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده

سازمان مالیاتی در قانون دائمی ارزش افزوده صحبتی از عدم ثبت نام در نظام ارزش افزوده به میان نیاورده است؛ اما بر اساس مفاد قانون موقت، چنانچه موديان در مهلت مقرر ثبت نام نکنند دو حالت برای آنان متصور است:

1- مودی توسط واحد مالياتی شناسایی شود: در اين حالت ماليات و عوارض معوقه از زمان مشموليت و اجرای قانون، از وی مطالبه خواهد شد؛ همچنین برای عدم ثبت نام تا زمان شناسايی به ميزان هفتاد وپنج درصد (75%) ماليات و عوارض مطالبه شده به‌ عنوان جريمه به مبلغ مطالبه شده اضافه می‌شود.

2- مودی بعد از مهلت مقرر ثبت نام می‌كند: در اين حالت از زمانی كه مشمول اجرای قانون است تا تاريخ ثبت نام، جرايم مزبور به ماليات و عوارض فعاليت وی در دوره تاخير در ثبت‌نام، اضافه خواهد شد.

جریمه عدم ثبت نام در سامانه نظام مالیات بر ارزش افزوده جهت مشمولین کدام است؟

کلیه مودیانی که بر اساس فراخوان‌های هشت گانه سازمان مالیاتی موظف به ثبت نام در سامانه ارزش افزوده شده اما از این کار خودداری نموده باشند، مشمول جرایم زیر خواهند بود:

🔸 جریمه عدم ثبت نام

🔸 جریمه عدم تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده در موعد مقرر

🔸 جریمه عدم پرداخت ارزش افزوده

🔸 جریمه تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض

❌ جریمه عدم ارسال اظهارنامه و عدم ثبت نام در سامانه مودیان

تا قبل از استقرار سامانه مودیان، جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و پس از آن عدم ثبت نام در سامانه مودیان مشمول کلیه مجازات‌های زیر خواهند بود:

مجازات برابر قانون دائمی ارزش افزوده: معادل 10,000,000 ریال یا 2 برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده تا مهلت مقرر هر کدام بیشتر باشد.

مجازات برابر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان: معادل 10% از مجموع مبلغ فروش انجام شده از روش‌های خلاف یا 20,000,000 ریال هر یک بیشتر باشد؛ همچنین محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی.

نکته: مجازات قانون پایانه‌های فروشگاهی برای آن دسته از مودیان مالیاتی است که حداقل یکی از جرائم زیر را مرتکب شده باشند:

  • عدم ثبت نام در سامانه مودیان
  • عدم استفاده از حافظه مالیاتی
  • استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان
  • واگذاری حافظه مالیاتی متعلق به خود به دیگران

جریمه عدم صدور فاکتور رسمی در قانون نظام صنفی چه مقدار است؟

بر اساس ماده 66 قانون نظام صنفی کشور مصوب 92/6/12، جریمه عدم صدور صورتحساب توسط مشمولین در هر بار تخلف معادل 200,000 ریال است.

❌ جریمه عدم ثبت نام عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات معاف در سامانه مودیان

مجازات برابر قانون دائمی ارزش افزوده: معادل نرخ مصوب سالیانه ارزش افزوده برای ارزش معاملات ثبت نشده در سامانه.

مجازات برابر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان: معادل 10% از مجموع مبلغ فروش انجام شده از روش‌های خلاف یا 20,000,000 ریال هر یک بیشتر باشد؛ همچنین محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی.

پیشنهاد میشود بخوانید: نحوه رسیدگی به اظهارنامه ارزش افزوده در سازمان مالیات

❌ جریمه کتمان معامله

كتمان معامله، بيش‌اظهاری ماليات و عوارض خريد يا كم‌اظهاری ماليات و عوارض فروش، ثبت معامله خود به نام غير يا معامله غير به نام خود، استناد به اسناد صوری، به طور کلی هر عملی كه به كم‌اظهاری ماليات يا استرداد غيرواقعی منجر شود:

مجازات برابر قانون دائمی ارزش افزوده: 2 برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده تا مهلت مقرر؛ در صورت تکرار تخلف قبل از دو سال، 3 برابر مالیات پرداخت نشده

جریمه کتمان معامله
استناد به اسناد صوری از مصادیق کتمان معامله است

دریافت مالیات و عوارض توسط افراد غیرمجاز

مجازات برابر قانون دائمی ارزش افزوده: در صورتی که اشخاصی غیر از ماموران سازمان مالیاتی اقدام به دریافت مالیات و عوارض نمایند، موظفند 2 برابر مالیات و عوارض دریافتی را پرداخت نمایند.

❌ جریمه عدم ارسال اظهارنامه واحدهای آلاینده محیط زیست

مودیان مشمول عوارض سبز، موظفند اظهارنامه مالیاتی خود را حداکثر یک ماه پس از پایان دوره مالیاتی تسلیم و مالیات و عوارض خود را پرداخت نمایند. در غیر این صورت مشمول جریمه‌ای معادل 10% میزان عوارض سبز خواهد بود. این جریمه غیرقابل بخشش خواهد بود.

پیشنهاد میشود بخوانید: مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

دریافت مالیات و عوارض برای کالاها و خدمات معاف

مجازات برابر قانون دائمی ارزش افزوده: دریافت مالیات و عوارض از کالاها و خدمات معاف توسط عرضه‌کنندگان آنها، مشمول جریمه‌ای معادل 2 برابر مالیات و عوارض دریافتی است. این جریمه قابل بخشودگی نیست.

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، برخی از کالاها و خدمات از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند. برای اطلاع از این کالاها و خدمات، مطلب “صفر تا صد معافیت‌ ارزش افزوده” را ببینید.

❌ تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلقه در هر بخش

مجازات برابر قانون دائمی ارزش افزوده: تاخیر در پرداخت مالیات ارزش افزوده متعلقه، مشمول جریمه‌ ماهیانه معادل 2% نسبت به

  • ماليات و عوارض پرداخت نشده
  • مدت تاخير از زمان انقضای مهلت تسليم اظهارنامه يا سررسيد پرداخت ماليات و عوارض

هر کدام كه مقدم باشد، خواهد بود.

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد مالیات بر ارزش افزوده

به بیان ساده‌تر، جریمه دیرکرد ارزش افزوده به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

جریمه دیرکرد در پرداخت برای ماه اول1.2 * (ماليات و عوارض پرداخت نشده)
جرائم ارزش افزوده برای دیرکرد در پرداخت مالیات در ماه اول

جریمه دیرکرد در پرداخت مالیات و عوارض در ماه دوم[1.2 * (ماليات و عوارض پرداخت نشده)] * 0.2 + (ماليات و عوارض پرداخت نشده)
جریمه ارزش افزوده برای دیرکرد در پرداخت مالیات و عوارض در ماه دوم

به این ترتیب جریمه عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده در موعد مقرر به صورت تصاعدی بالا می‌رود.

کلام پایانی

قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده شش ماه پس از ابلاغ اجرایی خواهد شد. به عبارت دیگر، از اوایل دی ماه 1400 قانون دایمی اجرا خواهد شد؛ تا قبل از آن قانون موقت تمدید و قابل اجرا است. مودیان باید در این مدت کلیه تکالیف و وظایف خود را دقیق و در مهلت مقرر انجام دهند؛ تا پس از اجرای قانون دایمی با مشکلی برخورد ننمایند. شاید آشنایی با شرایط سخت‌تر اعلام شده در قانون دایمی، مودیان را به اجرای دقیق‌تر تکالیف، در همین مهلت باقیمانده تشویق نماید.

نکته: همواره از مطابقت اظهارنامه ارزش افزوده با معاملات فصلی اطمینان حاصل نمایید؛ زیرا بروز اشکال در یکی، دیگری را نیز زیر سوال خواهد برد. شاید در نگاه اول سنگینی جرائم مالیات بر ارزش افزوده به نظر نیاید؛ اما با کمی محاسبه عمق این مسئله مشخص می‌شود. پس در اجرای دقیق و به موقع تکالیف دقت نمایید.

همچنین در صورت نیاز می‌توانید نسبت به اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده خود اقدام نمایید؛ تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

48 پاسخ

  1. سلام مهلت ارائه گزارشات مالیات برارزش افزوده فصل تابستان تا 15 مهرماه می باشد مهلت پرداخت مالیات آن تا چه زمانی می باشد با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 13 قانون دائمی ارزش افزوده، پس از راه اندازی سامانه مؤدیان، همه مشمولان این قانون موظفند به ترتیبی که سازمان مقرر و اعلام میکند، در سامانه مزبور ثبت نام نموده و معاملات خود را در آن ثبت نمایند. ثبت معاملات (خرید و فروش) در سامانه مودیان، به منزله ثبت در دفاتر قانونی است. تا آن زمان، ترتیبات ثبت نام، نحوه ارائه اظهارنامه های مالیاتی و رسیدگی به آنها حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387/2/17 و اصلاحات بعدی آن است. در سایر موارد، مفاد این قانون جاری است.
      از این ماده قانونی چنین استنباط میشود که مهلت پرداخت مالیات ارزش افزوده همانند قانون قبلی و 15 روز پس از پایان فصل است.

  2. سلام یه کالایی با ارزش افزوده خریداری کردیم و بدون دریافت ارزش افزوده به مشتری فروختیم میخواستم ببینم جریمه مالیاتی داره یا نه؟ ممنون میشم برعکس این حالت هم بگید چقدر جریمه داره تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص توصیه می‌کنیم فصل 8 قانون دائمی ارزش افزوده مورخ 1400/3/2 (مواد قانونی شماره 35، 36 و 37) را مطالعه نمایید.

      1. بله ممنون مطالعه کردم یعنی جریمه یک میلیون تومانی یا دو برابر مالیات و عوارض کالا
        الان من شخص حقوقی که خرید و فروش رو اظهار میکنم جریمه مشخصه ولی طرف حساب ما که شخص حقیقی هست و کد ملی هم نداریم تکلیفش چی میشه اون جریمه رو از ما میگیرن

        1. سلام دوست عزیز
          به استناد بند ب ماده 36 قانون دائم ارزش افزوده، کم اظهاری مالیات و عوارض فروش مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده تا موعد مقرر در ماده 4 این قانون و در صورت تکرار تخلف قبل از دوسال، مشمول جریمه‌ای معادل سه برابر مالیات پرداخت نشده است.

          1. سلام دوست عزیز
            شما می‌توانید برای رفع این مشکل نسبت به ارسال اظهارنامه الحاقی یا اصلاحی حسب مورد اقدام نمایید.

  3. باعرض سلام وخسته نباشیداگرچنانچه برایتان مقدورباشد به این سئوال بنده پاسخ دهید.اینجانب مدیرعامل شرکت ساختمانی بودم که فقط به عنوان مجری ذیصلاح کارهای نظرات ساختمان ازطریق نظام مهندسی دریافت میکردیم درسالهای حدود۹۲ پروژه ای راقرادادبستیم بازیربنای بالای۱۵هزارمتروارزش افزوده کامل انرامحاسبه کرده وبلافاصله دراظهارنامه آورده وپرداخت نمودیم ولی این پروژه بعلت مشکلات مالی کارفرمااصلا شروع نشد وکارمندان اداره دارایی اعلام نمودندکه مبلغ پرداختی شما رابرای ارزش افزوده کارهای دیگرتان محاسبه ودریافت میکنیم وحدوددو یاسه میلیون هم برای کارکردپروژه دیگرمان ازان پرداختی برداشتند وشرکت مانیزازهمان مواقع دیگرکاری نگرفتیم ودرخواست دادیم که الباقی مبلغ رابرایمان عودت دهند که چندبارمارابه کمیسیون فرستادندکه این پروسه چندین سال طول کشید ودرنهایت هم بدون هیچگونه دلیل قانع کننده ای درخواست ماحتی درکمیسیون تجدیدنظرردشد والان هم برایم پیامی اومده برای پرداخت ارزش افزوده .حالابه نظرشماجرائم ماچگونه حساب خواهدشد؟

  4. سلام وقت بخیر.برگه قطعی ارزش افزوده برام اومده به همراه جریمه ممنون میشم اگر کسی به نحوه پرداخت جریمه اشنایی داره راهنمایی کنه ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      پس از صدور اوراق مالیاتی (اعم از برگ تشخیص و برگ قطعی) و تعیین جرایم متعلقه، مجموع کل مبالغ قابل پرداخت برای مودی محاسبه شده و در قالب یک قبض در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید نسبت به پرداخت آن از طریق سامانه مایتکس اقدام نمایید.

  5. سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم قانون دائمی ارزش افزوده در حال حاضر اجرا میشه ؟
    برای مطالعه قانون جدید(دائمی ) رو باید بخونیم یا قدیم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      قانون ارزش افزوده مصوب 1400/3/2 از دی ماه 1400 اجرایی شده است. از این رو برای اطلاع از جدیدترین قوانین، قانون دائمی ارزش افزوده را مطالعه نمایید. برای اطلاع از تغییرات قانون دائمی نسبت به قانون موقت، مطلب “آخرین نسخه قانون مالیات بر ارزش افزوده” را مطالعه نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      برای پاسخ به شما اطلاعات بیشتری نیاز است. به عنوان مثال اگر شما در فرآیند بازرگانی و بدون تغییر در کالا، اقلام مشمول ارزش افزوده را بدون پرداخت ارزش افزوده خریداری نمایید و با احتساب ارزش افزوده به فروش برسانید مشمول جریمه خواهید شد.

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده 13 قانون دائمی ارزش افزوده، تا زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه مودیان ترتیبات ثبت نام، نحوه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی به آنها حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۲/۱۷ و اصلاحات بعدی آن است. بر این اساس
      در صورت عدم ثبت نام مودیان در مهلت مقرر و یا شناسایی توسط سازمان مالیاتی، مشمول پرداخت (75%) ماليات و عوارض تا تاریخ ثبت نام هستند. در صورتی که پس از مهلت مقرر اقدام به پرداخت مالیات ارزش افزوده نمایند، مطابق ماده 22 قانون موقت ارزش افزوده مشمول جریمه‌ای به میزان (2%) در ماه، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر خواهند شد.

  6. سلام ، قبض مالیات ارزش افزوده فصل تابستان 1400 پرداخت نشده ، الان پرداخت کنم چطوری جریمه را حساب کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده 37 قانون دائمی ارزش افزوده مصوب تیر ماه 1400، تاخیر در پرداخت مالیاتها و عوارض موضوع این قانون در مواعد مقرر با رعایت مفاد ماده (19) قانون مالیاتهای مستقیم، موجب تعلق جریمه‌ای به میزان 2% در ماه، نسبت به مالیات و عوارض پرداخت نشده و مدت تاخیر از زمان انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات و عوارض، هریک که مقدم باشد، خواهد بود.

      1. سلام من مالیات برام اومده نمی‌دونم دوره چند ماهه فقط زده سال منتهی به ۱۴۰۰ حق اعتراض برای مبلغ نداریم؟اظهارنامه مالیاتی پر نکردیم تا الان که جریمه تاخیر هم روش اومده میشه به مبلغ با مراجعه به اداره مالیات اعتراض کرد؟یا همون مبلغ باید بدیم؟الان چقدر دیگه روش دیرکرد میاد؟

        1. سلام دوست عزیز
          پاسخ به پرسش شما مستلزم بررسی اسناد و مدارک شماست. در صورت تمایل به استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی هستید جهت رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  7. استاد سلام
    من ارزش افزوده ، خرید و فروش فصلی و اظهارنامه عملکرد را به صورت کامل و سیستمی پرداخت میکنم و به مراکز امور مالیاتی مراجعه نمیکنم، خواستم بپرسم نیازی به مراجعه هست و درصورت عدم مراجعه مشکلی پیش نمیاد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که کلیه اطلاعات ارسالی شما شفاف و هماهنگ با دفاتر قانونی و اسناد مدارک باشد، انجام الکترونیکی تکالیف مالیاتی مانعی ندارد. در صورتی که نیاز به مراجعه به سازمان مالیاتی باشد، سازمان از طریق سامانه مایتکس، پیامک و یا ابلاغ فیزیکی به شما اعلام خواهد نمود.
      برای آشنایی با نکات مالیاتی جهت اجرای دقیقتر تکالیفتان آموزش مالیات پرشین حساب را به شما پیشنهاد میکنیم.

  8. سلام ببخشید جریمه ارزش افزوده رو چطور میتونم پرداخت کنم ؟
    در قسمت صدور قبض ، قسمت جریمه مبلغ جریمه رو وارد کنم ؟ دیگه به اون عدد اصلی پرداختی ارزش افزوده که در زیر جدول درج شده توجهی نکنم و مبلع اصلی رو صفر ارسال کنم ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      اگر اصل مالیات قبلا پرداخت شده و در حال حاضر قصد پرداخت جریمه را دارید در فیلد جریمه مبلغ جریمه را وارد کنید و مبلغ اصلی صفر وارد شود.

  9. سلام
    اشخاص حقیقی در صورت فروش کالا به شرکتها مشمول ارزش افروده‌می شوند. یا خیر ؟؟
    کالا هایی مثل ورق لاستیکی خام و چسب لاستیک

  10. با سلام و خسته نباشید
    شرکت ما یک شرکت خدمات کشاورزی هست اظهارنامه دوره مالی بهار 1400 رو 17 روز دیرتر رد کردم به دلیل مشکلاتی که داشتم کلا فراموش کردم جریمه شامل حالم میشه و چه مبلغی؟

    1. سلام، طبق ماده 22 قانون مالیات برارازش افزوده، جریمه عدم تسلیم ارزش افزوده در موعد مقرر 50% مالیات هست.

  11. با سلام و وقت بخیر
    یه سوال داشتم: دفاتر شرکتی رد و علی الراس شده ، زیان انباشته رد و مشمول مالیات شده است. الان ارزش افزوده درخواست رسیدگی کرده ، میخواستم ببینم به صلاح هست اسناد رو بدیم بررسی بشه و مشمول یه سری ارزش افزوده بشه یا خیر؟

    1. با سلام
      شرکت در رسیدگی ارزش افزوده و ارائه اسناد و مدارک به حسابرس مالیاتی الزامی میباشد و ضرر حاصل از امتناع ارائه اسناد و مدارک بر عهده مودی خواهد بود .

  12. سلام خسته نباشید ببخشید من با استفاده از راهنمایی ک تو سایت ارزش افزوده هس رفتم تو قسمت صدور قبض و از اونجا ی مبلغی رو تععین کردم و پرداخت کردم ینی اول تسلیم اظهارنامه رو نزدم الان 3ماه گذشته چیکار باید بکنم؟

    1. سلام مشمول تاخیر خواهید شد ، در اینگونه موارد با کارشناس حوزه هماهنگی کنید و مشکل اصلی ثبت و اصلاح اسناد حسابداری در این خصوص است.

  13. با عرض سلام و خسته نباشید. شرکت ما یک شرکت پیمانکاری هستش. تا سال 92 گواهی نداشته و توی سال 92 کارهای ارزش افزوده اش رو انجام دادیم که گفتن شامل جریمه میشیم. من به اینش کار ندارم. اینجا برام یه سوال اومده که صورت وضعیت های ما توش اصلا ارزش افزوده لحاظ نشده(یعنی دریافتی بابت ارزش افزوده نداشتیم) ولی الان که کم کم داریم گواهی رو میگیریم می خوام بدونم میشه رفت سراغ کارفرماها و ارزش افزوده هامون رو طلب کرد؟اگه میشه و کارفرما به ما پرداخت نکنه و بگه چون واسه سال 88 هستش دیگه پرداخت نمی کنم ؟ میشه از لحاظ قانونی کاریش کرد؟؟ حق با کیه ما یا کارفرما؟؟؟

    1. سلام به شما

      طبق قوانین شما در صورت نداشتن گواهینامه می بایست مبلغ مالیات را در صورت حساب هایی که در برگیرنده صورت وضعیت هستند درج کنید و همینطور در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ثبت و پرداخت کنید هنگامیکه گواهینامه دریافت شد می توانید با مراجعه به امور مالی کارفرما مالیاته های معوقه را دریافت کنید . الان هم با یک لابی شاید بتوانید صورتحسابها را با اعمال ارزش افزوده اخذ کنید البته در صورت اخذ گواهینامه بستگی به نظر کارفرما هم دارد

  14. با سلام اقای حاجی محمدی دو تا سوال داشتم.اول در مورد یک شرکت که پس از فارغالتحصیل شدن ثبت کردم اما طی این چند سال هیچ گونه فعالیتی نداشته و همه چی صفر است و فقط یک شرکت ثبت شده است.ایا نیاز به ارسال اظهارنامه یا دفاتر هست یا نه.دوم اینکه من به صورت شخص حقیقی برای شهرداری پیمانکاری میکنم و خود شهرداری مالیات فاکتور های من را از مبلغ چک کم میکند.با این حساب من دیگر تکلیفی از بابت تسلیم اظهارنامه یا موارد دیگر مالیاتی ندارم یا خیر؟ممنون میشم جواب کامل و روشنی را به ایمیلم ارسال کنید.

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز.بهتر بود که سوال خودتون رو در بخش پرسش و پاسخ مطرح میکردید.انشاله سوالات بعدی خودتون رو در اون بخش مطرح نمایید تا زودتر پاسخ داده شود.
      در خصوص سوال اول هر شرکتی که اداره ثبت شرکتها ثبت شده باشد باید برای آن اظهار نامه ارسال گردد،خواه فعالیت داشته باشد یا نه.شما میتوانید برای شرکت خود در اظهار نامه عدم فعالیت ذکر کنید.
      در خصوص سوال دوم مبالغ کسر شده بابت مالیات از چک های شما برایتان حکم پیش پرداخت مالیات را دارد.شما حتما باید اظهارنامه شرکت خود را تنظیم نمایید و تنها بایت پرداخت مالیات عملکرد خود،مبالغ مالیات کسر شده از چک های خود را از مالیات عملکرد کسر کرده و مابقی را به اداره دارایی پرداخت نمایید.به شما پیشنهاد میکنم اگر در این زمینه به مشکل برخوردید در بخش مشاوره سایت از مشاوران ما حتما کمک بگیرید.
      موفق باشید

  15. با سلام و احترام،ما حدود یکسال است که شرکتی ثبت کردیم ولی به دلیل گم کردن مدارک شرکت نتوانستیم ثبت نام مالیاتی انجام دهیم و همین طور پلمپ دفاتر نیز انجام ندادیم.لطفاٌ راهنمایی کنید که باید از کجا شروع کنیم و چه جریمه ای برای ما در نظر گرفته میشود.با تشکر

    1. سلام ، این دلایل اصلاً به هیچ عنوان دلیل قانونی برای اداره دارایی نیست . شما باید ابتدا از طریق اداره ثبت اقدام کنید و بلافاصله نامه ای به عنوان تاییدیه از طرف آن سازمان به حوزه مالیاتی ارائه کنید جهت ادامه روند پرونده مالیات و مالیات بر ارزش افزوده .

  16. با سلام.
    ممنون از راهنماییهای شما.
    میخواستم بدونم جریمه اعلام نکردن یک فاکتور با ارزش افزوده در موعد مقرر چند درصد میباشد.واگر این فاکتور را در فصول بعدی گزارش بدیم جریمه میشیم.
    با تشکر.

    1. سلام سرکار خانم بابایی
      در مورد جریمه ها طبق ماده 22 و 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده محاسبه میشه ، اما ارائه آن در فصول بعدی باید بیش از 10 روز نشود ، مثلاً فاکتور 25 آذر را می توانید در اول دی (دوره بعد ) لحاظ کنید و لی اگر تاریخ فاکتور مهر ماه باشد ، امکان پذیر نخواهد بود . برای مطالعه جرائم به این آدرس مراجعه کنید :
      https://www.persianhesab.com/%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D8%A7/

      1. درود بر شما
        جسارتا آیا اظهرنامه الحاقی مشمول جریمه خواهند شد؟چه مقدار و آیا قابل بخشودگی هستند؟

        1. سلام دوست عزیز
          ارسال اظهارنامه الحاقی پس از مهلت ارسال اظهارنامه، مشمول جریمه تاخیر در ارسال اظهارنامه خواهد شد. اما این جرایم بر اساس تصمیم گیری سازمان مالیاتی مشمول بخشودگی می‌شوند.

  17. سلام
    باتشكرازتوضيحات جامع شما
    يك سوال داشتم، من 2تاازفاكتور خريدم دير رسيد دستم يعني خريدوفروشهاي فصلي پاييز رو رد كردم و ثبت نهايي كردم بعد اين 2فاكتور رسيد دستم.ميخاستم ببينم بهترين كاري كه ميتونم الان انجام بدم تا جريمه نشيم چيه؟
    حسابدارمون گفت اظهارنامه رو اصلاح كن اما اظهارنامه يكباراصلاح شده بود ومن وقتي اصلاح زدم نوشت اظهارنامه الحاقي، به هرترتيب عدد اظهارنامه اصلاح شد اما توسايت امورمالياتي ريز گزارشات خريدم همچنان 2 تا فاكتورش يعني حدود 9420000ريال كمتره ، چطورميتونم اين روهم اصلاح كنم؟
    اگر جريمه بشيم بخاطر عدم تطابق معادل يك درصد كل خريدهاجريمه ميشيم يا يك درصد مبلغ فاكتور خريدي كه ثبت نشده ؟
    ممنون ميشم اگر جواب سوالاتم رو زودتر بديد

    1. سلام ، متشکرم ، اینطور که توضیح دادید منظور شما اظهارنامه ارزش افزوده است نه گزارشات فصلی ، چون گزارشات یک سامانه گزارشدهی است و می توانید در سه ماهه بعدی گزارش کنید .

  18. سلام
    ممنون از مطالب خوب و مفیدی که روی سایت میزارید.
    عذرخواهی میکنم من 1سوال داشتم خواهش میکنم در صورت امکان پاسخ دهید .
    من میخواستم بدونم هنگام تسلیم اظهار نامه مالیات ارزش افزوده باید چه مدارکی(دفاتر)را به اداره مذکور ارائه کنیم و
    اینکه اداره مالیات در چه صورتی صحت اظهار نامه را تایید میکند.و اگر ما اطلاعات نادرستی را ارائه کرده باشیم چگونه
    اداره مالیات به ان پی میبرد.

    1. سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه شما متشکرم ، همانطوریکه می دانید شما بصورت اینترنتی اظهارنامه را برای سازمان مالیات بر ارزش افزوده ارسال می کنید و همینطور پرداخت مالیات را در صورت بدهکاری از طریق درگاه پرداخت می نمایید . اطلاعات در سیستم سازمان ثبت نهایی می شود و شماره پیگیری را به شما می دهد . هنگام صدور گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده ، حوزه می تواند ارسال و نحوه ثبت شما را کنترل نماید . بهترین شیوه دستیابی به اشتباهات بررسی دفاتر و حسابرسی آن توسط حوزه مالیاتی است . اگر اطلاعات را اشتباه وارد نموده اید فقط یکبار می توانید آن را اصلاح کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :