فهرست مطالب

یکی از موارد مهمی که پس از تسلیم اظهارنامه های ارزش افزوده پیش می آید موضوع رسیدگی به این اظهارنامه ها توسط کارشناسان و ممیزان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور است.

در این نوع رسیدگی بر خلاف رسیدگی مالیات عملکرد سالیانه به دلیل جدید بودن نظام مالیات بر ارزش افزوده، هنوز بازه زمانی مشخص و معینی پیدا نکرده است و به همین علت ممکن است کارشناسان امور مالیاتی هنگام رسیدگی درخواست دفاتر و اسناد و مدارک چند سال را باهم به شما بدهند و شما موظف هستید در زمان تعیین شده دفاتر و اسناد و مدارک را به آنان تحویل نمایید.

بدیهی است رسیدگی نیز به دلیل تعدد سالها طولاتی تر خواهد بود. در ادامه باید حسابدارن قوانین ارزش افزوده را و مخصوصا مواد قانونی که بیشتر کاربرد دارند را مطالعه و به خاطر بسپارند.

الف) مسایل مربوط به نگهداری اسناد و مدارک ارزش افزوده

قانون 34: مودیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلفند از دفاتر و صورتحساب ها و سایر فرم های مربوط ، ماشین های صندوق یا سایر وسایل و روش های نگهداری حساب که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می کند استفاده نمایند . مدارک ذکر شده باید به مدت 10 سال توسط مودیان نگهداری و در صورت مراجعه ماموران مالیاتی ارائه گردد .

حسابداران محترم باید اسناد و مدارک  مربوطه را که طبق آن اظهارنامه ارزش افزوده را تهیه و ارسال نموده است را برای هر سال به صورت فصلی جداگانه نگهداری نماید تا هنگام رسیدگی این مدارک را به همراه مدارک مورد نیاز کارشناسان مالیاتی به آنان ارائه کند.

موارد مدنظرمدارک مورد نیاز
1- حساب فروش 2-حسابهای خرید: مواد و کالا ، داراییهای ثابت مشهود و همچنین هزینه های مشمول ارزش افزوده3 – حساب واردات مواد و کالا و خدمات اعم از مشمول و غیر مشمول   4-حساب صادرات کالا و خدمات 5-حساب سایر حسابهای دریافتنی – مالیات و عوارض بر ارزش افزوده  6- حساب سایر حسابهایصورت ریز گردش
1-فاکتورهای خرید 2- فاکتورهای فروش 3- صورت وضعیت ها در شرکت های پیمانکاریتصویر مدارک
1-گواهی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده 2- نسخه های تایید شده اظهارنامه ارزش افزوده 3-رسیدهای بانکی پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزودهسایر مدارک

پیشنهاد میشود بخوانید: نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

ب) زمان رسیدگی و مراجعه کارشناسان امور مالیاتی جهت تحویل و حسابرسی دفاتر و اسناد و مدارک توسط سازمان امور مالیاتی کشور، معاونت ارزش افزوده

مطابق ماده قانونی 26 ارزش افزوده و همچنین بخشنامه 260/84/94 سال 94، مامورین امور مالیاتی  قبل از انقضای مدت 10 ساله نگهداری مدارک و اسناد توسط مودی، به اقامتگاه قانونی مراجعه و برگ ابلاغ را تحویل مودی می دهند.

در ادامه مامورین مالیاتی ظرف یک هفته تا 15 روز بعد از تاریخ ابلاغ به مودی مراجعه و دفتر و اسناد و مدارک درخواستی را از مودی دریافت می کندو طی یک صورتمجلس که توسط مامور امور مالیاتی تنظیم می گردد و توسط حسابدار یا مدیر عامل امضاء اخذ می گردد، موارد درخواستی تحویل ماموران مالیاتی می گردد .مواردی مذکور که توسط کارشناسان امور مالیاتی درخواست می گردد به شرح ذیل است:

گردش حساب تصویر از مدارک سایر مدارک
  • دفاتر پلمپ شده روزنامه و کل سال مورد رسیدگی
  • دفاتر معین سال مورد رسیدگی
  • صورت محاسبات قیمت تمام شده محصولات یا خدمات
  • مدارک و مستندات مربوط به دارایی های ثابت و تغییرات آنان
  • پرینت صورتحساب های بانکی شرکت
  • تراز آزمایشی حداقل 4 ستونی در سطح کل ، معین و تفضیلی بصورت سالیانه و فصلی قبل و بعد از بستن حساب ها در حسابداری
  • سایر اسناد و مدارک شامل اسناد حسابداری
  • فهرست یا سی دی فروش مواد و کالا و خدمات
  • فهرست یا سی دی خرید کالا و مواد و خدمات
  • فهرست یا سی دی صادارت کالا و خدمات
  • فهرست یا سی دی واردات کالا و خدمات
  • کلیه قرادادهای منعقده برای دوره رسیدگی
  • آگهی تاسیس شرکت – آگهی آخرین تغییرات – اساسنامه –پروانه بهره برداری – گواهینامه ها و جواز فعالیت –
  • تصویر فاکتور فروش هر فصل سال مورد رسیدگی
  • تصویر صورت وضعیت هر فصل سال مورد رسیدگی
  • تصویر مدارک صادرات شامل پروانه های گمرکی و..
  • تصویر گزارش حسابرسی سال مورد رسیدگی
  • تصویر اظهارنامه عملکرد سال مورد رسیدگی
  • تصویر برگه تشخیص عملکرد مورد رسیدگی
  • تصویر صفحات درامدی در دفتر کل : درآمد عملیاتی –غیر عملیاتی – سایر درآمدها –سود و زیان انباشته – سنواتی – تعدیلات سنواتی
  • تصویر قراردادهای منعقده با کارفرما
  • درآمد عملیاتی
  • درآمدهای غیر عملیاتی
  • سود و زیان انباشته
  • موجودی کالا –کالای در جریان ساخت –بهای تمام شده کالا –
  • حساب تعدیلات سنواتی – سنواتی
  • حساب ارزش افزوده خرید سالانه و فصلی
  • حساب  ارزش افزوده فروش سالانه و فصلی

در ادامه نکاتی را که باید مودیان مالیاتی رعایت کنند که مشمول جرایم بندهای 22 و 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده نشوند:

راهکارهای جریمه نشدن جریمه مقرر شدهمواردی که منجر به جریمه می گردد
ثبت نام شرکت در موعد مقرر فراخوان ها در سایت ارزش افزوده75 درصد مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناساییعدم ثبت نام مودیان در مهلت مقرر
نام کامل مشتری را در صورتحساب وارد کنید – ثبت نام کداقتصادی و همچنین شناسه ملی را در صورتحساب وارد کنید – فاکنور های فروش را در سه نسخه تهیه و نسخه سوم نزد خودتان و نسخه اول نزد مشتری و نسخه دوم پس از امضای مشتری ضمیمه سند حسابداری می کنیم –تقدم و تاخر شماره فاکتور ها باید رعایت گرددمعادل یک برابر   مابه التفاوت مالیات متعلقهعدم درج صحیح قیمت در صورتحساب
یک برابر مالیات متعلقهعدم صدور صورتحساب
25 درصد مالیات متعلقهعدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب
تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر 15 روزه بعد از هر فصل سال و تسلیم به موقعمعادل 50 درصد مالیات متعلقهعدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام به بعد
آماده نمودن اسناد و مدارک و دفاتر مورد درخواست سازمان امور مالیاتیمعادل 25 درصد مالیات متعلقهعدم ارایه دفاتر یا اسناد و مدارک

و همچنین نکاتی را که باید مودیان رعایت کنند تا فاکتورهای  خرید های آنان به عنوان اعتبار مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شود به شرح ذیل است:

  1. مشمول بودن فروشنده در نظام مالیاتی
  2. فروشنده باید دارای  گواهینامه ثبت نام  در ارزش افزوده باشد
  3. احراز اصالت معامله از طریق کنترل فاکتور
  4. اخذ تاییدیه
  5. اسناد پرداختی شامل چک یا فیش بانکی که در وجه فروشنده باشد
  6. شناسایی فروشنده
  7. کنترل اسناد حمل و رسید انبار و …

در مرحله رسیدگی توسط ممیزان امور مالیاتی مطابق بخشنامه 260/84/94، حساب فروش – حساب برگشت از فروش و تخفیفات – حساب صادارات و سایر حسابها با مواردی که در این بند گفته شد رسیدگی انجام می گردد.

همچنین در این مرحله اعتبار مالیاتی را از طریق رسیدگی به حسابهای خرید کالا و خدمات، واردات کالا و خدمات، برگشت از خرید و تخفیفات، موجودی کالا و مواد اولیه، قیمت تمام شده کالای ساخته شده، حساب دارایی های ثابت و هزینه هایی که منجر به ایجاد اعتبار مالیاتی شده اند – مطابق دستورالعمل 260/84/94 – به صورت تفکیک شده مورد بررسی قرار می دهند.

در این مرحله کارشناسان امور مالیاتی مدارک اخذ شده مورد نیاز را با حساب ها و همچنین قوانین و بخشنامه ها مورد تطبیق و بررسی قرار می دهند و موارد اختلاف را گزارش می دهند.

پیشنهاد میشود بخوانید: آموزش اظهارنامه ارزش افزوده در سامانه الکترونیکی

ج) اتمام رسیدگی توسط کارشناسان امور مالیاتی و ابلاغ برگه مطالبات مالیات با برگه استرداد اضافه پرداختی

پس از رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک و ابلاغ برگه مطالبات و یا استرداد استرداد مالیات در صورتی که مودی ظرف مدت مقرر 20 روزه به برگه ابلاغ شده اعتراض نکند برگه ابلاغ شده قطعی محسوب می گردد ولی درصورتی که مودیان در مدت مقرر اعتراض کتبی خود را به اداره مالیات تسلیم نماید.

در صورت رفع اختلاف با مسولان ذیربط پرونده مختومه می گردد و درصورت به توافق نرسیدن در این مرحله پرونده مودیان به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می گردد که مودی در مرحله آخر در آنجا به حل و فصل پرونده مالیاتی خود با هیات حل اختلاف امور مالیاتی می پردازد و این مرحله آخر رسیدگی مدارک و اسناد ارزش افزوده مودیان مالیاتی است.

کلام آخر

نکته آخر اینکه در صورت نداشتن تجربه کافی حسابدار شرکت در امور مالیاتی ، مودیان محترم می توانند در کنار حسابدار شرکت  از مشاوره مالیاتی با سابقه که آشنا به امور مربوط مالیاتی است استفاده نمایند.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

3 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز،
      خوشحالیم که آموزشهای سایت پرشین حساب برای شما مفید واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :