فهرست مطالب

دورکاری چیست؟

دورکاری به معنای انجام مسئولیت‌های شغلی از راه دور و بدون حضور مستمر فیزیکی در محل شرکت است.

موانع ممکن برای حسابداری دورکاری چیست؟

عدم دسترسی به اسناد و نرم افزارهای حسابداری شرکت؛ که با استفاده از نرم افزارهای تحت وب و ارسال اسناد برای حسابدار این امکان فراهم شده است.

کلیدی‌ترین نکات برای پیشرفت کسب وکار به صورت حرفه‌ای چیست؟

برنامه ریزی، به روز رسانی سطح دانش و مهارتهای ارتباطی و بازاریابی از کلیدی‌ترین نکات برای پیشرفت کسب وکار است.

حسابداری دورکاری و انجام امور حسابداری و تکالیف مالیاتی به صورت غیرحضوری یکی از انواع مشاغل پولساز برای حسابداران است که با وجود سختی‌های بسیار، جایگاه خود را در حرفه حسابداری باز کرده است. در این شیوه کسب و کار، حسابدار با مدیریت زمان و همچنین به کارگیری دانش و تخصص خود در کنار نرم‌افزارهای حسابداری تحت وب می‌تواند در یک زمان چندین پروژه را مدیریت کند؛ و به صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی و یا تلفن با کارفرما ارتباط برقرار نماید. در ادامه این مقاله از سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری با پاسخ به این سوالات که دورکاری چیست؟ وظایف یک حسابدار دورکار چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ یک حسابدار غیرحضوری با چه موانعی مواجه است؟ شما را با نحوه راه اندازی و کسب درآمد از حسابداری دورکاری آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

دورکاری چیست؟

دورکاری به معنای انجام مسئولیت‌های شغلی از راه دور و بدون حضور مستمر فیزیکی در محل شرکت است. در این حالت مدیریت زمان به عهده فرد است و ممکن است متغیر باشد. در دنیای پیشرفته امروزی دورکاری یکی از شیوه‌های جدید کار‌کردن است؛ که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فراگیرشدن امکانات بسیاری از جمله اینترنت پرسرعت و ارزان، تلفن همراه، تله‌کنفرانس، رایانه‌های پرقدرت شخصی و شبکه‌های بی‌سیم، به سرعت در حال توسعه و گسترش است.

🔻 نکته

دورکاری مترادف آزاد‌کاری نیست! آزادکاری به معنی انجام کار مستقل و به صورت پروژه‌ای و عدم استخدام در شرکت است. در حالی که دورکاری اجرای امور شرکتی که در استخدام آن هستید از راه دور و بدون نیاز به حضور مداوم در سازمان یا شرکت مربوط است.

در این مقاله منظور از دورکاری همان آزادکاری یا فریلنسری است.

دورکاری در حسابداری به چه معناست؟

با توجه به معنای دورکاری، حسابداری دورکاری به معنی اجرای امور حسابداری شرکت‌ها به صورت غیرحضوری و یا پروژه‌ای است.

برای آغاز کسب و کار به عنوان یک حسابدار غیرحضوری یا دورکار، باید با توجه به مهارت و تجربه خود، رزومه کاری را برای شرکت‌هایی که نیاز به حسابدار پاره وقت یا غیرحضوری دارند، ارسال کنید. بعد از مصاحبه و قبولی شما به عنوان حسابدار غیرحضوری، آن‌ها توضیحات لازم در مورد شرایط برون سپاری حسابداری ارائه می‌دهند؛ با پذیرش این شرایط شما می‌توانید کار خود را به عنوان حسابدار دورکار آغاز نمایید.

حسابداری دورکاری
دورکاری به معنای انجام مسئولیت‌های شغلی محوله از راه دور و بدون حضور مستمر فیزیکی در محل شرکت است.

حسابداری دورکار برای کدام مشاغل مفید است؟

برخی از مشاغل که حسابداری فریلنس برای آنها مناسب است، عبارتند از:

  • کسب و کارهای کوچک
  • شرکت‌ها
  • مدارس
  • دانشکده‌ها
  • پیمانکاران

گروه دیگری که استفاده از حسابدار دورکار به آنها توصیه می‌شود، اشخاص حقیقی هستند. رسیدگی به حساب‌های اشخاص حقیقی که تعاملات مالی زیادی ندارند، به کمک یک حسابدار غیرحضوری با صرف زمان کم و هزینه مناسب قابل انجام است.

🔻 نکته

از آنجا که دستمزد یک حسابدار فریلنس معمولا پایین‌تر از حسابداران حضوری است، برای پیمانکاران مستقل و کسب و کارهای کوچک، گزینه مناسبی هستند.

حسابدار دورکار چه وظایفی دارد؟

یک حسابدار غیرحضوری هم مانند حسابداران حضوری، درآمدها و هزینه‌های کارفرمایان خود را مدیریت می‌کند؛ تا منابع مالی را به صورت کارآمد تخصیص دهند. برخی از وظایف یک حسابدار غیرحضوری عبارتند از:

♦️ ثبت درآمدها و هزینه‌ها و بررسی تراز بودن حساب‌ها

♦️ ارسال صورت‌حساب برای مشتریان و پیگیری علل تاخیر در پرداخت آنان

♦️ مدیریت حساب‌های پرداختنی

♦️ تهیه گزارش‌ها و صورت‌های مالی

♦️ رسیدگی به حساب‌های بانکی و رفع مغایرتها

♦️ رسیدگی به انجام تکالیف مالیاتی در مهلت مقرر

♦️ تطابق عملکرد کسب و کار با قوانین و استانداردها

به طور خلاصه می‌توان گفت: وظیفه حسابداران فریلنس همانند حسابداران استخدامی، مدیریت تمامی مسائل مالی و مالیاتی است که شرکت‌ها با آن مواجه هستند.

فرصت های شغلی برای دورکاری در حسابداری

فرصت‌های شغلی بسیاری برای حسابداری دورکاری وجود دارد؛ اما یک حسابدار باید حداقل 2 الی 3 سال به صورت حضوری در زمینه حسابداری فعالیت کند، تا بتواند تجربه لازم برای جذب پروژه‌های دورکاری را کسب کند. از مهم‌ترین فرصت‌های شغلی برای حسابداران دورکار می‌توان به تحریر دفاتر قانونی و ثبت اسناد در سیستم برای حسابداران نوپا و مشاوره مالی و مالیاتی و تحلیل پروژه‌ها برای حسابداران خبره اشاره نمود.

حسابداری دورکاری
وظیفه حسابداران فریلنس همانند حسابداران استخدامی، مدیریت تمامی مسائل مالی و مالیاتی است که شرکت‌ها با آن مواجه هستند

نقاط قوت و ضعف برای حسابداری دورکاری

دورکاری و یا آزادکاری، به ویژه در حرفه حسابداری مزایا و معایبی دارد؛ که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

مزایای دورکاری در حسابداری

حسابدار فریلنس مزایای زیادی نسبت به حسابدار استخدام شده دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

🔹 تنظیم دلخواه ساعات کار

🔹 انتخاب محل کار

🔹 اختصاص زمان دلخواه برای تفریح، استراحت، ورزش و حتی مرخصی

🔹 انتخاب کارفرما

🔹 پذیرش پروژه به تعداد دلخواه

🔹 طراحی محل کار متناسب با سلیقه شخصی

اما شاید مهم‌ترین امتیاز برای یک حسابداران دورکار، ایجاد روابط گسترده با کسب و کارهای مورد علاقه‌ باشد؛ بدین ترتیب امکان پیشنهاد شغل مناسب در یکی از این کسب و کارها برای آنها وجود دارد.

معایب دورکاری در حسابداری

با وجود تمام مزایایی که برای حسابداران دورکار برشمردیم، این حرفه معایبی نیز دارد:

🔹 بسیاری از کارفرمایان انتظار دارند حسابداران غیرحضوری، دستمزد پایین‌تری دریافت کنند

🔹 از مزایایی که قانون کار برای حسابداران استخدامی در نظر گرفته است، محروم هستند

🔹 پروژه‌ها و درآمدشان همیشه متناسب با سلیقه‌شان نیست

🔹 از لذت معاشرت با همکاران محروم هستند

🔹 همراهی برای ایجاد انگیزه و دلگرمی در کسب و کار ندارند

علاوه‌بر این پروژه‌های ابتدایی، احتمالا خسته کننده و پیش پا افتاده هستند، زیرا باید اعتماد کارفرمایان را برای جذب پروژه‌های بزرگ‌تر جلب کنید.

حسابداری دورکاری
کلیدی ترین مسئله در موفقیت حسابداران دورکار، آموزش مهارتهای لازم و برنامه ریزی مناسب است

چگونه یک حسابدار دورکار حرفه‌ای باشیم؟

برای تبدیل شدن به یک حسابدار دورکار حرفه‌ای، رعایت موارد زیر لازم است:

🔸 برنامه ریزی برای انجام به موقع کلیه امور در زمان مناسب

🔸 کسب مهارت‌های تخصصی لازم و به روز بودن؛ اصلی‌ترین عامل جذب پروژه حسابداری به صورت غیرحضوری، جلب اعتماد کارفرما از طریق ارتقای سطح دانش و به روز رسانی اطلاعات است

🔸 تعیین حوزه کاری در حسابداری و کسب اطلاعات تخصصی در این حوزه نظیر آموزش حسابداری صنعتی یا پیمانکاری

🔸 کسب مهارت‌های لازم جهت برقراری ارتباط موثر با مشتری

🔸 آماده سازی وسایل مورد نیاز مانند سیستم کامپیوتر، اینترنت پرسرعت، ماشین حساب حسابداری و سایر نیازمندی‌ها متناسب با نوع کسب و کارتان

🔸 بازاریابی و معرفی خدمات خود از طریق ارائه رزومه شغلی و عملکرد خود در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

🔸 ایجاد حساب کاربری شغلی در سایت‌های پربازدید مانند لینکدین

موانع حسابدار دورکار شدن چیست؟

یکی از مهم‌ترین موانع حسابداری دورکاری، عدم دسترسی به نرم افزار حسابداری و اسناد و اطلاعات مالی از راه دور است. به ویژه موسساتی که با نرم‌افزارهای حسابداری تحت ویندوز کار می‌کنند شاید در نگاه اول، دورکاری را غیرممکن بدانند. اما این مشکل با پیشرفت برنامه‌های حسابداری و امکان استفاده تحت وب از آن‌ها و همچنین استفاده از اینترنت، جهت کنترل و انجام امور محوله از راه دور، مرتفع شده است.

کلام آخر

حسابداری دورکاری یکی از نیازهای جامعه امروزی با گسترش کسب و کارهای غیرحضوری است. وظیفه حسابداران فریلنس نیز مانند سایر حسابداران، مدیریت تمامی مسائل مالی و مالیاتی است که شرکت‌ها با آن مواجه هستند. اصلی‌ترین نکته برای راه اندازی کسب و کار حسابداری از راه دور، جلب اعتماد کارفرما از طریق ارائه یک رزومه قوی و تجربیات زیاد است. از این رو برای اینکه بتوانید به عنوان یک حسابدار دورکار به انجام خدمات مشاوره مالی و تحلیل پرو‌ژه‌ها بپردازید، باید بعد از آموزش حسابداری به صورت کامل و درست، حداقل دو الی سه سال به صورت حضوری کار کنید و تجربه کسب نمایید؛ تا بتوانید نظر مدیران شرکت را برای برون سپاری کار حسابداری جلب نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام.من حسابدار حرفه ای هستم با ۱۳ سال کار مستمر حسابداری.کارهای پروژه ای و فریلنسری انجام می‌دهم ولی برای گسترش کارم نمیدونم چگونه تبلیغ کنم و جذب مشتری کنم.ممکن است راهنمایی بفرمایید؟
    ممنون

    1. سلام کاربر گرامی،
      راههای مختلفی برای تبلیغ و جذب مشتری وجود دارد. مانند تبلیغ در سایتهایی که کارهای فریلنسری را تبلیغ کرده و باعث آشنایی کارفرما با فریلنسر میشوند. تبلیغ در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و معرفی وبلاگ شخصی و ارائه رزومه کاری خود، روابط با افراد و….

  2. سلام وقتتون بخیر باشه
    من چند سال داخل یه رستوران حسابدار بودم که متاسفانه به خاطر کرونا به مشکل خورد و بسته شد؛ میخاستم بدونم واقعا میشه به صورت دورکاری حسابداری رو انجام داد؟ آیا کارفرما اعتماد میکنه؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      بله امکان کار به صورت دورکاری وجود دارد البته یه سری موانع ممکنه باشه که تا حدودی قابل حل هست مثلا از محل کار میتونن با ابزارهایی به شما دسترسی به نرم افزارهای موجود در محل کار رو بدهند. اگه برای کارفرما دورکاری حسابداری توجیه شود معمولا مشکلی برای انجام این کار نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :