فهرست مطالب

به نام خدا و سلام به شما

در پست امروز می خواهم یک نمونه از قانون Return  سازمان امور مالیاتی را به شما آموزش دهم تا بجای باور داشتن صحبتهای پوچ در ارتباط با عدم برگشت هرگونه مالیات به مودیان، برای افراد مدعی دلیل و مستندات نشان دهید. این قانون امکان برگشت مالیات اضافی که توسط سازمان امور مالیاتی از اشخاص اخذ شده است را فراهم می کند. این بخش اختصاص دارد به کارکنان و افرادی که مالیات حقوق اضافی پرداخت کرده اند و یا از آنها توسط کارفرما اخذ شده است.

بر اساس این قانون مالیات اضافی مالیات حقوق مسترد خواهد شد فقط به شرطی که از مهلت مقرر عبور نکند، منظور از مهلت مقرر تیرماه سال آینده است که دقیقاً آخرین مهلت ارائه اظهارنامه می باشد و فقط به پرونده های تا پایان سال قبل رسیدگی می شود.

حالا افرادی که متوجه پرداخت مالیات اضافی حقوق شده اند باید همانند شرکتها اظهارنامه تکمیل و ارسال کنند. منظور ارائه اظهارنامه توسط شخص حقوق بگیر می باشد. در ادامه روند اجرای آن را با ذکر یک مثال توضیح می دهم. اجازه بدهید پاسخ این اشتباه را ریشه ای تر بررسی کنیم. هر ساله مبلغی به عنوان معافیت از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می شود که طبق آن بخشنامه مبلغی به عنوان سقف معافیت مالیاتی در نظر گرفته می شود.

روال کار هم به این صورت است که مثلاً معافیت یک سال 156,000,000 میلیون می باشد حسابدار مبلغ را تبدیل به ماه می کند حاصل مثلاً 13,000,000ريال می گردد. شما به عنوان حسابدار ، کل حقوق و مزایا تا حد 13،000،000ريال معاف محسوب نموده و مابقی را مثلا به نرخ بخشنامه 10 درصد در نظر می گیرید؟

سوال اینجاست فردی که  مجموع دریافتی در طول سال بیشتر از 156،000،000 نبوده ، چه تکلیفی دارد؟ فرض کنید ایشان در ماه اول و دوم 30,000,000ريال و در ماههای بعدی، حقوق زیر حد نصاب دریافت کرده است. حسابدار هم بابت دو ماه اول نرخ 10 درصد را اعمال نمود است، حال آنکه کارمند ادعا می کند کل کاکرد یکسال منطبق با حد نصاب بوده و نباید هیچگونه مالیاتی پرداخت نماید! 

سازمان امور مالیاتی یک راهکار پیش روی این مشکل قرارداده است

طبق ماده 87 قانون مالیاتهای مستقیم جمهوری اسلامی ایران، اضافه پرداختی بابت مالیات درآمد حقوق طبق مقررات این قانون مسترد خواهد شد

مشروط بر اين که بعد از انقضاي تير ماه سال بعد تا آخر آن سال با درخواست کتبي‌حقوق بگير از ادارة امور مالياتي محل سکونت مورد مطالبه قرارگيرد.ادارة امور مالياتي مذکور  موظف است  ظرف سه ماه از تاريخ تسليم‌درخواست رسيدگي‌هاي لازم را معمول و در صورت احراز  اضافه ‌پرداختي و نداشتن بدهي قطعي ديگر در آن ادارة امور مالياتي نسبت به استرداد اضافه پرداختي از محل وصولي‌هاي جاري اقدام کند. در صورتي که ‌درخواست‌کننده بدهي قطعي مالياتي داشته باشد اضافه پرداختي به ‌حساب بدهي مزبور منظور و مازاد مسترد خواهد شد.
وقتی موضوع را از طریق یکی از کارشناسان امور مالیاتی پیگیری کردم به این نتیجه رسیدم  که کارمند می بایست میزان درآمد خود را در قالب اظهارنامه به حوزه مالیاتی پرداخت کننده حقوق ارائه نماید.
برگشت مالیات حقوق نیاز به درخواست کتبی حقوق بگیر از اداره امور مالیاتی محل سکونت خود دارد که اشتباه برخی از اعتراض کنندگان همینجا رقم میخورد. درخواست کتبی به منزله تایید و واریز مبلغ مالیات اضافی از طرف سازمان امور مالیاتی قلمداد نمی گردد. درخواست کتبی حقوق بگیر باید ظرف مدت 8 ماه ( از ابتدای مرداد سال بعد تا آخر آن سال ) صورت پذیرد.بنابراین درخواست کتبی طی سال پرداخت حقوق و یا 4 ماه ابتدای سال بعد قابل قبول نخواهد بود.
برگشت مالیات اضافی در حقوق در صورتی که شرایط مورد تایید باشد حداکثر در 3 ماه از تاریخ درخواست نامه کتبی حقوق بگیر انجام می گیرد. بنابراین اقدام اداره امور مالیاتی پرداخت کننده حقوق در خصوص عدم فرصت کافی جهت رسیدگی و یا استرداد اضافه پرداختی مربوطه بصورت قسطی ( طی چند مرحله ) قابل قبول نیست.
برای شما آرزوی موفقیت دارم / میثم حاجی محمدی

کاپیتان اسناد حسابداری،سند حقوق و دستمزد است

آیین نامه تنظیم حقوق و دستمزد و بیمه

کنترل های الزامی دایره حقوق و دستمزد(ویژه مدیران مالی)

دانلود رایگان(فیلم آموزش):جدید ترین روش برای صدور فیش حقوقی درسال۹۴!!!!

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

5 پاسخ

  1. با سلام واحترام
    من حسابدار ارزی یه شرکت می باشم
    یه پک سخت افزاری خریداری کردم به نرخ ریال 100000000رای که 6000000ریال بعنوان جایزه شناسایی شده است لذا این کالای جایزه در پرفروماواینویس لحاظ گردیده است از دیگاه شما برای ثبت سند حسابداری چه برخوری باید با این فرایند لحاظ گرددکه قیمت تمام شده کالابالاتر برود وهمچنین اگر ممیز مالیاتی استعلامی از بستانکاران ارزی داشته باشد مبلغ 96000000می باشد درصورتیکه من میخواهم قیمت تمام شده کالا را 100000000نمایش بدهو در صورتهای مالی
    با تشکر فراوان

  2. با سلام . ما در سال 93 برای کارمندی 4 میلیون تومان حقوق ریختیم ولی برای 5 ماه فقط برای ما کارکرده است .

    جمعا 21 میلیون تومان شد. الان باید 12میلیون معافیت سال رو ازش کم کنیم بعد برای مابقیش مالیات بدیم ؟؟؟
    یا اینکه 5 میلیون(فقط معافیت 5 ماه) ازش کم کنیم و مالیات بپردازیم ؟؟؟

    با تشکر از سایت خوبتون

    1. دوست عزیز سلام :
      ضمن تشکر از حسن نظر شما به آگاهی میرسانم : شما بعنوان کارفرما مکلف هستید هر ماه معافیت ماهانه یعنی در سال 93 مبلغ 10000000 ریال را اعمال و مالیات متعلقه را محاسبه و به اداره مالیات واریز نمایید تا مشمول جریمه نشوید لیکن حقوق بگیر میتواند بر اساس ماده 86 ق. م.م عمل نموده و مدعی شود که در سال 93 مثلا 210000000 ریال جعا حقوق دریافت نموده و چنانچه مالیات اضافه پرداخت نموده درخواست استرداد نماید . در هرصورت شما باید به وظیفه قانونی خود عمل نمایید تا مشمول جریمه نگردید . با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :