فهرست مطالب

افشا اطلاعات به چه معنی است؟

آشکار کردن اطلاعات مالی درباره یک واحد اقتصادی در قالب گزارشهای مالی و معمولاً سالیانه

چک لیست افشای رعایت استانداردهای حسابداری در تهیه صورتهای مالی چه کمکی میکند؟

حسابرسان از طریق این چک لیست می توانند از افشای حداقل اطلاعاتی که طبق استانداردهای حسابداری ضروری است، مطمئن شوند

اصل افشا در حسابداری تقریباً تمامی فرآیند گزارشگری مالی را در بر می‌گیرد بخش مهمی از این گزارشگری مربوط به صورتهای مالی ست پس افشا صحیح اطلاعات صورتهای مالی برای تصمیم گیری مناسب استفاده‌کنندگان صورتهای مالی بسیار مناسب است. شاید شما به عنوان حسابدار و یا مدیر مالی از نکاتی که حسابرسان در عملیات بررسی صورتهای مالی بکار می برند اطلاعات نداشته باشید. در این سری از مطالب آموزش رایگان حسابداری، امکان دانلود جدیدترین چک لیست افشا در صورت های مالی رابرای شما قرار دادیم تا بتوانید نکاتی حساس که حسابرس یه آنها توجه دارد را به همراه شماره استاندارد و شماره بند استاندارد به خوبی مشاهده کنید.

افشا اطلاعات به چه معنی است؟

آشکار کردن اطلاعات مالی درباره یک واحد اقتصادی در قالب گزارشهای مالی و معمولاً سالیانه، افشا اطلاعات نام دارد.

هدف از افشاى اطلاعات مالى

هدف افشای اطلاعات ارائه اطلاعات لازم برای رسیدن به اهداف زیر است:

♦️ ارزیابی عملكرد واحد انتفاعی

♦️ قضاوت در مورد چگونگی استفاده  واحد انتفاعی از منابع موجود

♦️ پیش بینی روند سودآوری واحد انتفاعی در آینده  

بنابر این، اطلاعاتی که از طریق گزارشهای مالی ارائه میشــود بـاید قـابل اعتمـاد، مربـوط، مناسـب و کامل باشـد. درافشای اطلاعات مالی باید خواسته های سرمایه گذاران اصلی، موسسات سرمایه گذاری، اعتبــاردهندگان و تحلیل گران مالی مورد توجه باشد.

اطلاعات مالی برای چه کسانی افشا میشود؟

 گزارشهای مالی معمولا برای صاحبان سهام، سایر سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و سایر بستانكاران تهیه  و ارائه میشود. اما گاهی، مشتریان، ارگانهای دولتـی و سـایرین نـیز بـه استفاده کننده گزارشهای مالی هستند.

چگونه میتوان گزارش های مالی را افشا نمود؟

در گزارشگری مالی اطلاعات را میتوان به  گونه های مختلف افشا کرد که انتخاب بهترین راه  بـه  مـاهیت و اهمیـت نسبی اطلاعات بستگی دارد. روشهای متداول و مرسوم برای افشای اطلاعات مالی به این صورت است:

  1. شكل و ترتیب صورته ای مالی اساسی
  2. اصطلاحات و ارائه  جزئیات
  3. یادداشتهای همراه  صورتهای مالی
  4. گزارش حسابرس مستقل
  5. گزارش هیأت مدیره  

چک لیست افشای رعایت استانداردهای حسابداری در تهیه صورتهای مالی

حسابرسان از طریق این چک لیست می توانند از افشای حداقل اطلاعاتی که طبق فایل لیست ستانداردهای حسابداری ضروری است، مطمئن شوند. این چک لیست در بر گیرنده حداقل اطلاعاتی است که با توجه به استانداردهای حسابداری لازم است درصورتهای مالی افشا شود. استفاده از چک لیست ها باعث صرفه جویی در زمان و ارتقا کیفیت کار میشود.

دانلود چک لیست حسابرسی افشا در صورت های مالی

چک‌ لیست افشا در صورتهای مالی- موارد خاص که با توجه به آخرین تغییرات در استانداردهای حسابداری ۹ تا ۴۲ توسط کمیته فنی سازمان حسابرسی تهیه و بازنگری شده است. این چک لیست از تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱ قابل اجراست.

در این جا فرم حسابرسی چک لیست حسابرسی افشا در صورت های مالی به صورت pdf در اختیار شما قرار گرفته است:

کلام آخر

در این مطلب میتوانید جدیدترین چک لیست افشا صورتهای مالی را دانلود کرده و از آخرین تغییرات آن که مطابق با استانداردهای حسابداری است مطلع شوید. اگر صورتهای مالی مطابق استانداردهای حسابداری تهیه شود باعث میشود این صورتها برای استفاده کنندگان قابل فهم باشد و در تصمیم گیری بهینه به آنها کمک کرده و همچنین موقع حسابرسی نیز در تهیه گزارش حسابرسی تاثیر زیادی دارد تهیه صورت های مالی و در نظر گرفتن نکات مهم حین تنظیم آن با آموزش حسابداری صحیح امکان پذیر است.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. با درود بر شما . با توجه به اینکه الان دانلود کردم . نیاز به زمان برای مطالعه چک لیست دارم . در فرصت مناسب نتیجه را به اطلاع میرسانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :