فهرست مطالب

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی بر چه مبنایی محاسبه میشود؟

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی بر اساس شرایط حاکم بر قرارداد محاسبه میشود که در مطلب به آن پرداخته ایم

نحوه محاسبه درصد مکانیکی و دستی بیمه چگونه است؟

نحوه محاسبه درصد بیمه مکانیکی و دستی برای حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی را در مطلب ببینید

نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای دو ماخذه چگونه است؟

حق بیمه هر بخش (بخش مکانیکی و بخش دستی) بر اساس درصد انجام فعالیت، به صورت مجزا محاسبه می‌شود؛ در نهایت مجموع مقادیر به عنوان حق بیمه در نظر گرفته می‌شود

محاسبه ضرایب حق بیمه قراردادهای پیمانکاری (اعم از حق بیمه قراردادهای عمرانی و حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی)، یکی از مهم‌ترین و حساسترین وظایف حسابداران است؛ زیرا بی‌اطلاعی در این خصوص می‌تواند تبعات خسارت باری برای کارفرما به دنبال داشته باشد. اهمیت این مسئله تا اندازه‌ای است که سازمان تامین اجتماعی واحد مجزایی را برای بررسی قراردادها و تعیین ضرایب حق بیمه در نظر گرفته است. در این مطلب آموزش رایگان حسابداری همراه ما باشید تا با شما از مبنای محاسبه حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی و ضریب حق بیمه این نوع قراردادها صحبت نماییم.

تعریف قرارداد پیمانکاری غیر عمرانی

قرارداد پیمانکاری قراردادی است که طی آن شخصی (حقیقی یا حقوقی) اجرای یک عملیات خاص را در مدت معین و در ازای پرداخت مبلغ مشخص به شخص (حقیقی یا حقوقی) دیگری واگذار می‌نماید. شخصی که مجری عملیات است، پیمانکار یا مقاطعه کار نامیده می‌شود.

به استناد بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران (به شماره 1000/99/12101 مورخ 1399/12/20)، قراردادهای پیمانکاری به قراردادهای عمرانی، قراردادهای غیر عمرانی و حالات خاص قراردادهای غیر عمرانی تقسیم می‌شوند. نحوه محاسبه حق بیمه برای هر یک از موارد فوق متفاوت است. در این نوشته ما به بررسی حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی می‌پردازیم.

قرارداد پیمانکاری که شرایط زیر را داشته باشد، قرارداد پیمانکاری غیر عمرانی نامیده می‌شود:

  • اعتبار قرارداد از محلی به غیر از بودجه عمرانی دولت تامین شود
  • برای انعقاد قرارداد محدودیتی (از حیث بهای کل قرارداد و ضوابط اجرایی) از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود نداشته باشد
  • شرایط قرارداد غیر عمرانی می‌تواند منطبق و یا متفاوت با شرایط عمومی پیمان باشد

برای دریافت PDF بخشنامه تنقیح و تلخیص به شماره 1000/99/12101 مورخ 1399/12/20، تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

طبقه بندی قراردادهای غیر عمرانی

قراردادهای غیر عمرانی به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند و نرخ حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی بر اساس نوع هر قرارداد تعیین می‌شود؛ این دسته بندی‌ها به شرح زیر هستند:

  • قراردادهای مکانیکی
  • قرارداهای غیرمکانیکی (دستمزدی)
  • قراردادهای دستمزدی – مکانیکی

نحوه تعیین حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی مکانیکی

قبل از هر چیز خوب است با قراردادهای مکانیکی آشنا شوید؛ فعالیتی که به وسیله دستگاه و ماشین آلات انجام شود، قرارداد مکانیکی نامیده می‌شود.

در این نوع قرارداد موضوع قرارداد ارائه خدمات است و نوع کار به گونه‌ای است که کلا به صورت مکانیکی و با استفاده از ماشین آلات انجام می‌شود.

حالات مختلف قرارداد مکانیکی

حق بیمه قراردهای غیر عمرانی در قراردادهای با مصالح و بدون مصالح متفاوت است. از این رو قراردادها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

1- هر گاه در اجرای این قراردادها تهیه کلیه مصالح مصرفی بر عهده پیمانکار و با هزینه او باشد، مطابق بند 1-37 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران، حق بیمه به شرح جدول زیر محاسبه می‌شود:

شرح حق بیمه پرداختیماخذ محاسبه حق بیمه
حق بیمه قرارداد مکانیکی7% مبلغ ناخالص کارکرد
نحوه محاسبه حق بیمه پیمانکاری با مصالح

! نکته: قراردادهایی که در اجرای آنها تهیه مصالح مصرفی کلا به عهده و هزینه پیمانکار باشد یا موضوع قرارداد منحصرا ارائه خدمات بوده و یا در اجرای کار نیازی به مصالح نباشد و نوع کار ایجاب نماید که کل کار به صورت مکانیکی انجام پذیرد، نیز مطابق بند 3-37 بخشنامه تنقیح و تلخیص در گروه فوق قرار می‌گیرد.

2- در برخی موارد تهیه قسمتی از مصالح به عهده و هزینه پیمانکار و قسمتی به عهده و هزینه کارفرما است. در این موارد مطابق بند 5- 37 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران، ارزش ریالی مصالح واگذاری به پیمانکار به مبلغ ناخالص کل کارکرد افزوده می‌‌شود؛ سپس حق بیمه به ماخذ 7 درصد مبلغ ناخالص کارکرد محاسبه می‌گردد. همچنین مفاصاحساب قرارداد بر مبنای کل کارکرد پیمانکار صادر خواهد شد.

3- گاهی مسئولیت تهیه تمامی مصالح و ماشین آلات بر عهده کارفرما است؛ در این موارد مطابق بند 2 – 37 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران، نحوه محاسبه حق بیمه به شرح زیر است:

شرح حق بیمه پرداختیماخذ محاسبه حق بیمه
حق بیمه قرارداد مکانیکی15% مبلغ ناخالص کارکرد
جدول حق بیمه قراردادهای پیمانکاری مکانیکی

نحوه تعیین حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی با تامین انحصاری یا اختصاصی مصالح

در برخی قراردادها، کارفرما مصالح را به صورت انحصاری و یا اختصاصی در اختیار گرفته و به پیمانکار انتقال می‌دهد؛ از جمله این مصالح می‌توان به ملزومات آسانسور و تاسیسات، پارچه در قراردادهای دوخت، آسفالت در قراردادهای آسفالت کاری و جاده سازی و موکت و کفپوش در قراردادهای مربوطه اشاره نمود. لازم به ذکر است در چنین مواردی برای محاسبه حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی، هزینه مصالح به مبلغ ناخالص کارکرد اضافه نمی‌شود.

خوب است بدانید:

در بخشنامه تنقیح و تلخیص به شماره 1000/99/12101 مورخ 1399/12/20 در خصوص بیمه بیکاری صحبتی نشده است؛ اما به استناد ماده 28 قانون تامین اجتماعی و ماده 5 قانون بیمه بیکاری، کارفرما موظف است مبلغ بیمه بیکاری را در محاسبات مربوط به حق بیمه قراردادها لحاظ نماید.

نحوه تعیین حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی غیر مکانیکی (دستمزدی، خدماتی)

قراردادهای پیمانکاری دستمزدی قراردادهایی است که طی آن اموری با کمک نیروی انسانی و یا به صورت دستی (غیرماشینی) انجام می‌شود. از نمونه این قراردادها می‌توان به قرارداد ارائه خدمات حسابداری با انعقاد قرارداد حسابداری اشاره نمود.

نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای خدماتی بر اساس بند 2 – 37 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران، به شرح جدول زیر است:

شرح حق بیمه پرداختیماخذ محاسبه حق بیمه
حق بیمه قرارداد مکانیکی15% مبلغ ناخالص کارکرد
جدول حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی پیمانکاری دستمزدی

با مطالعه مطلب حق بیمه و مالیات قراردادهای مشاوره ای چگونه محاسبه می‌شود؟ با نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای مشاوره ای غیر عمرانی آشنا شوید.

نحوه تعیین حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی خدماتی دستمزدی – مکانیکی

عمومی‌ترین نوع از قراردادهای پیمانکاری، نوعی از قراردادهای خدماتی است که دو ماخذه نامیده می‌شود؛ به این صورت که تمام یا بخشی از کار به صورت مکانیکی و با کمک وسایل و ماشین آلات مکانیکی متعلق به پیمانکار و بخش دیگر به صورت دستی انجام می‌شود. به این ترتیب با اعلام مراتب و ارسال مدارک از سوی پیمانکار، محاسبه درصد بیمه پیمانکاری دوماخذه (به استناد بند 7 – 37 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران) به صورت زیر انجام خواهد شد:

شرح حق بیمه پرداختیماخذ محاسبه حق بیمه
حق بیمه برای بخش مکانیکی7% مبلغ ناخالص کارکرد
حق بیمه برای بخش غیرمکانیکی15% مبلغ ناخالص کارکرد
مجموع کل حق بیمه پرداختی برای قراردادهای دوماخذه(15% + 7%) مبلغ کل ناخالص کارکرد
جدول حق بیمه قراردادهای پیمانکاری مکانیکی – دستمزدی

! نکات 

1- گاهی پیمانکار اصلی برای انجام بخشی از پروژه، قراردادی با یک پیمانکار فرعی منعقد می‌نماید؛ در این صورت حق بیمه پیمانکاران فرعی با توجه به تعهدات درج شده طرفین در شرایط پیمان و بر اساس ضوابط، محاسبه و وصول خواهد شد؛ همچنین هنگام محاسبه حق بیمه پیمانکار اصلی، میزان ناخالص کارکرد او پس از کسر کارکرد پیمانکار فرعی در نظر گرفته می‌شود.

2- در صورتی که پیمانکار جزو موسساتی باشد که مشمول قوانین حمایتی ویژه‌ای (به غیر از سازمان تامین اجتماعی) هستند؛ همچنین پیمانکار از پرسنل مشمول این قوانین حمایتی جهت انجام پروژه استفاده نماید؛ با ارائه گواهی معتبر از موسسات مذکور، پیمانکار تکلیفی در قبال محاسبه و وصول حق بیمه برای پرسنل نخواهد داشت. اما کارفرما بایستی مفاد ماده 38 قانون تامین اجتماعی را رعایت کند.

نحوه کسر حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی برای مصالح خریداری شده از خارج از کشور

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی که مصالح آن از خارج از کشور تامین می‌شود نیز همانند سایر انواع قراردادهای پیمانکاری غیر عمرانی، بر اساس مکانیکی یا دستی بودن بر اساس فرمول‌های مطرح شده محاسبه می‌شود.

در این خصوص لازم است بدانید بر اساس بند 4-37 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران، قیمت تجهیزاتی که پیمانکار از طریق گشایش اعتبار اسنادی از خارج کشور خریداری می‌نماید مشمول کسر حق بیمه نیست.

اما چنانچه تجهیزات قراردادها بدون گشایش اعتبار اسنادی از خارج کشور خریداری شود، پیمانکاران مکلفند جهت احراز خرید تجهیزات، نسبت به ارایه مدارکی که به تایید واگذارنده کار رسیده باشد، به واحد اجرایی مربوطه اقدام نمایند. از جمله این مدارک عبارتند از:

  • صورتحساب یا سیاهه تجاری (Commercial Invoice)
  • اعلامیه تامین ارز
  • پروانه ارزیابی (برگ سبز گمرکی) یا پروانه ارزیابی الکترونیکی
  • گواهی ورود کالا به منطقه ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد

تمام یا قسمتی از این مدارک که به نام پیمانکار یا کارفرما باشد می‌تواند جهت احراز موضوع، کفایت لازم را داشته باشد.

! نکته: ماشین آلات و تجهیزاتی که به صورت عبور موقت به کشور وارد و پس از اتمام کار از کشور خارج می‌شود و همچنین مصالح مصرفی خارجی مشمول این بند نیست.

ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری غیرعمرانی

بر اساس بند 10-37 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران، با توجه به ماهیت مالیات بر ارزش افزوده، در صورت تایید کارفرما، مبالغ پرداختی به مقاطعه کاران بابت مالیات مذکور، مستند به صورت وضعیت قطعی یا صورتحساب، مقاطعه کار مشمول ماده 41 قانون تامین اجتماعی نخواهد بود و جزء ناخالص کارکرد مندرج در مفاصاحساب ماده 38 قانون محسوب نمی‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه محاسبه ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری، مطلب “مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری با مثال” را مطالعه نمایید.

ارزش افزوده قراردادهای غیرعمرانی
ارزش افزوده قراردادهای غیرعمرانی

حالت های خاص قراردادهای غیرعمرانی

سازمان تامین اجتماعی با همکاری سایر نهادهای مرتبط، نسبت به تعیین لزوم استفاده از تجهیزات مکانیکی و ماشین آلات برای برخی قراردادهای پیمانکاری معمول اقدام نموده و نرخ حق بیمه را برای این قراردادها، تعیین نموده‌اند. این حالات خاص قراردادهای غیرعمرانی به شرح زیر هستند:

  • قراردادهای پیمانکاران و مهندسان مشاور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • قراردادهای کلید دردست PC یا EPC در پروژه‌های مخابراتی شرکتهای مخابرات و ارتباطات سیار
  • قراردادهای PC و EPC مورد اجرای پیمانکاران برخی شرکتهای دولتی
  • قراردادهای خدمات شهری و نگهداری فضای سبز
  • قراردادهای تنظیفات ساختمانهای اداری، تجاری، بیمارستانها، مراکز آموزشی و … و نگهداری تاسیسات و محوطه آنها
  • قراردادهای حمل و نقل مواد نفتی
  • قراردادهای حمل و نقل بار و کالا بین شهری و جابه‌جایی مسافر بین شهری و درون شهری
  • قراردادهای باطله برداری، استخراج و تحویل مواد معدنی
  • قراردادهای بازاریابی و جذب پیامهای بازرگانی
  • قراردادهای حمل و نقل ریلی
  • قراردادهای اجاره فضا و ارایه خدمات تبلیغاتی
  • قراردادهای خدمات دریایی
  • قراردادهای خن‌کاری در بنادر
  • قراردادهای اجرایی ژئوتکنیک
  • قراردادهای بهره برداری از جایگاه‌های سوخت
  • قراردادهای خرید و فروش

برای اطلاع از نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی فوق، بخش سوم بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران (به شماره 1000/99/12101 مورخ 1399/12/20) و اصلاحیه‌های بعد از آن را از بخش دسترسی آزاد به بخشنامه های سازمان تامین اجتماعی مطالعه نمایید. در ادامه PDF بخشنامه را جهت دانلود در اختیار شما قرار داده‌ایم.

! نکته: از آنجا که تعیین وضعیت قراردادهای پیمانکاری نیازمند بررسی دقیق قرارداد فی‌مابین پیمانکار و کارفرما است، برای رسیدگی و تعیین ضریب بیمه تامین اجتماعی واحد مجزایی در ادارات تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. بر این اساس محاسبه آنلاین حق بیمه قراردادهای پیمانکاری منطقی به نظر نمی‌رسد.

کلام آخر

نحوه تعیین ضریب حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی همواره یکی از بزرگترین چالش‌های حسابداران است. از این رو توصیه می‌کنیم برای تعیین ضرایب دقیق حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی حتما همراه با مستندات خود به واحد درآمدهای بیمه تامین اجتماعی مراجعه نمایید.

اطلاع از ضرایب حق بیمه در کنار آموزش حسابداری پیمانکاری می‌تواند به شما در اجرای صحیح و دقیق تکالیف حسابداری و مالیاتی‌تان یاری نماید تا بتوانید از مزایای مالی و مالیاتی سازمان مالیاتی بهره‌مند شوید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

50 پاسخ

  1. با سلام .
    چندتا سوال داشتم . ممنون میشم جواب بدین . یکی این که این مبالغ در هر صورت باید به بیمه پرداخت بشه از سمت کارفرما ؟ پس گرفتن مفاصا حساب کجا لازمه ؟ و دوم این که بعضا بیمه عنوان می کنه کد کارگاه پیمانکار ارائه بشه . اون چه تاثیری در روند حسابرسی داره ؟

    1. سلام دوست عزیز
      سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. برای دریافت پاسخ سوال خود در خصوص امور بیمه‌ای، با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

  2. سلام قرار داد غیر عمرانی 7.8% مکانیکی بوده کم کردم این روش درسته یا باید حتما 5% با قسط آخر کم بشه ؟ چون مبلغ قسط آخر 30% قرار داد می باشد .

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 38 قانون تامین اجتماعی، در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار میشود کارفرما باید در قراردادی که منعقد میکند مقاطعه کار ‌را متعهد نماید که کارکنان خود همچنین کارکنان مقاطعه‌ کاران فرعی را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون‌ بپردازد.‌ پرداخت پنج درصد بهای کل کار مقاطعه ‌کار از طرف کارفرما موکول به ارائه مفاصاحساب از طرف سازمان خواهد بود. ‌در مورد مقاطعه ‌کارانی که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود را در موعد مقرر به سازمان تسلیم و پرداخت میکنند معادل حق بیمه پرداختی بنا به درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد.‌ هرگاه کارفرما آخرین قسط مقاطعه ‌کار را بدون مطالبه مفاصاحساب سازمان بپردازد مسئول پرداخت حق بیمه مقرر و خسارات مربوط خواهد بود و حق ‌دارد وجوهی را که از این بابت به سازمان پرداخته است از مقاطعه ‌کار مطالبه و وصول نماید. کلیه وزارتخانه‌ ها و موسسات و شرکتهای دولتی -‌ همچنین شهرداریها و اتاق اصناف و موسسات غیردولتی و موسسات خیریه و عام‌المنفعه مشمول مقررات این ماده هستند.

  3. سلام وقت بخیر
    من نمایندگی یه فروشگاه زنجیره ای رو گرفتم بیمه میاد 16% از کل پورسانت سالانه مارو حساب میکنه مثلا میشه 60 میلیون منم برا دو نفر بیمه دارم میریزم کل مبلغ سالانه اونم حساب میکنه میشه 48 میگه شما باید 12 میلیون به بیمه پرداخت کنین یا از سال بعد یه نفر دیگه رو اضافه بیمه کنین و به کار بگیرین..
    اصلا همچین قوانینی هست و راه حلی هست بشه مالیاتشو نداد یا کمش کرد
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه حق بیمه قرارداد نمایندگی فروش بر عهده واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی است. از این رو شما موظفید همراه با مدارک انعقاد قرارداد خود به واحد درآمدهای شعبه محل کار خود مراجعه نمایید.
      در خصوص پرداخت حق بیمه برای کارگران، در صورتی که شما با کارگران خود قرارداد کار منعقد نموده باشید، مطابق ماده 148 قانون کار، موظف به بیمه نمودن کارگران خود بر اساس قوانین تامین اجتماعی هستید.
      سایر پرسش‌های خود در خصوص حق بیمه قرارداد و یا کارگران خود را می‌توانید از سامانه پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی به شماره 1420 پیگیری نمایید.
      لازم است بدانید تکالیف مربوط به بیمه و مالیات به صورت مجزا انجام و پیگیری می‌شوند. همچنین در صورتی که افرادی در استخدام شما هستند، موظف به ارسال لیست مالیات حقوق نیز هستید.

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

  4. سلام
    وقت بخیر
    به دلیل طرح ادعا از سوی شریک تجاری، نیاز دارم نحوه محاسبه 7 درصد ضریب بیمه با مصالح و یک نهم آن را استخراج کنم.آیا شما مرجعی در این خصوص سراغ دارید؟
    ممنون از لطف شما

    1. سلام دوست عزیز
      مرجع صلاحیت دار برای تعیین ضرایب بیمه قراردادهای پیمانکاری، واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی است. به این ترتیب همراه با قرارداد خود و کلیه مدارک عقد قرارداد به این واحد مراجعه نمایید.
      همچنین برای اطلاع از نحوه محاسبه ضرایب، توصیه میکنیم بخشنامه جایگزین سری 14 در خصوص ضوابط بیمه ای مقاطعه کاران به شماره 1000/99/12101 مورخ 1399/12/20 و الحاقات بعدی آن را مطالعه نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      مرجع صلاحیت دار برای تعیین ضرایب حق بیمه قراردادهای پیمانکاری، واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی است. به این ترتیب همراه با قرارداد خود و کلیه مدارک عقد قرارداد به این واحد مراجعه نمایید.

  5. سلام آیا بخشنامه ای در این خصوص وجود دارد که پروژه های عمرانی به دلیل استفاده بیش از 25 درصد در صورت وضعیت قطعی از آیتم های ستاره دار تبدیل به پروژه غیرعمرانی شود؟؟ و نرخ حق بیمه بر اساس پروژه غیرعمرانی محاسبه گردد یعنی بجای 6.6 از 7.8 استفاده شود

    1. سلام کاربر گرامی
      مرجع تشخیص ضرایب حق بیمه ، واحد درآمد شعبه بیمه مربوطه است. با همراه داشتن مدارک و قرارداد خود به واحد درآمد شعبه محل مربوطه مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      تهیه قرارداد کار به صورت اصولی که کلیه حقوق و وظایف طرفین را در نظر بگیرد، مستلزم مشورت با وکلای حقوقی و مالیاتی است. توصیه می‌کنیم در این خصوص از راهنمایی مشاوران این حوزه بهره‌مند شوید.
      برای آشنایی با حقوق و قوانین مربوط به کارگر و کارفرما استفاده از بسته آموزش قوانین کار و تامین اجتماعی پرشین حساب را به شما توصیه می‌کنیم.

  6. با سلام و درود
    مبلغ ناخالص کارکرد در محاسبه حق بیمه برای پیمانهای عمرانی و غیرعمرانی، آیا با احتساب ۹درصد مالیات ارزش افزوده هست ؟
    یعنی ناخالص کارکرد= مبلغ برآورد اولیه ×ضرایب پیمان× ۹درصد مالیات ارزش افزوده

  7. سلام
    ببخشید در سامانه معاملات جزیی متوسط ستاد ایران آیا به استعلام هایی که میزارن بیمه تعلق میگیره؟
    به فرض زده تهیه و تحویل لوازم برقی
    یا
    نصب و حمل و اجرای درب پی وی سی
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام کاربر گرامی،
      تعلق میگیرد و میزان آن بسته به نوع معاملات دارد. میتوانید با همراه داشتن مدارک از واحد درآمد شعبه بیمه مربوطه راهنمایی بگیرید.

  8. سلام وقت بخیر
    بنده یک پروژه پیمانکاری با فهرست بهایی ۱۴۰۰ از شهرداری گرفتم
    طبق آنالیز تک به تک آیتم ها مشخص شده ۵۹ درصد خرید مصالح و ابزار ،۲۹.۵ درصد دستمزد و ۱۱.۵ درصد حمل مصالح داشتم
    سازمان بیمه ضریب بیمه ۱۶.۶۷ از من کم کرده هرچی اعتراض هم میزنم نتیجه ای نداره
    تا جایی که من میدونم باید ۷.۷۸ کم کنن
    آیا شما راهکاری در این خصوص دارید؟

  9. با سلام
    پروژه ایی داریم بصورت دستمزدی که مبلغ 16.67 درصدش حق بیمه میدهیم و مبلغ دستمزدها هم بر اساس آنالیز آیتم های فهرست بها ابنیه سال 1400 و مبالغ نیرو ها هم براساس قانون اداره کار سال 1400 با کلیه حق و حقوقات کارگر . با توجه به تورم سال 1400 که طبق اعلام بانک مرکزی حدود 47 درصد تورم داشتیم ، چگونه میتوانیم تعدیل یا تورم از کارفرما بگیریم ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید یا بخشنامه یا راهکاری ارائه کنید .

    1. سلام کاربر گرامی،
      هر تغییری در قرارداد به واسطه الحاقیه به قرارداد امکان پذیر است و از نظر سازمان تامین اجتماعی ایرادی ندارد اما این مورد بسته به توافق طرفین قرارداد است.

    2. سلام و احترام
      دریافت تعدیل آحاد بها با توجه به بخشنامه و دستورالعمل تعدیل محاسبه می شود و تنها وقتی که در متن قرارداد مشابه این عبارت ذکر شده باشد، امکان پذیر است: ” این قرارداد مشمول تعدیل آحاد بها می باشد”
      موفق باشید

  10. سلام آیا شرکتهای حمل و نقل جاده ای (تریلی-خاور) که برای کارفرما خدمات حمل بار انجام میدهند (ماشین و راننده مستقل و شخصی و بیرون از شرکت میباشد) هم در قرارداد هایشان مشمول نرخ 7/8 بیمه توسط تامین اجتماعی میشوند ؟ این در حالیست که رانندگان خود بیمه تامین اجتماعی موضوع رانندگان هستند و اگر یک ماه حق بیمه خود را نپردازند منجر به قطع کد هوشمند راننده خواهند شد ، ممنون میشم پاسخ بفرمائید موضوع فوق با توجه به حجم بالای ارقام تبادل شده دغدغه ای شده برا این شرکت ، سپاسگذارم

    1. سلام کاربر گرامی،
      تا زمانی که قرارداد رویت نشود و جزئیات کار مشخص نباشد اعلام ضریب بیمه امکان پذیر نیست. برای مشخص شدن ضریب بیمه، پیشنهاد میشود با همراه داشتن قرارداد به واحد درآمد شعبه بیمه مربوطه مراجعه نمایید، در این موارد راهنمایی خواهید شد.

  11. سلام و عرض ادب
    آیا در قرارداد های غیر عمرانی به جز مبلغی که در حقوق محاسبه و بیمه تامین اجتماعی پرداخت میشه مبلغی به جز سپرده بیمه در هزینه های شرکت باید شناسایی بشه از محل وضعیت های تایید شده شرکت

    1. سلام کاربر گرامی،
      اگر منظور شما ثبت های حسابداری مربوط به قرارداد های پیمانکاری است موارد زیر از مهمترین ثبت های قراردادهای پیمانی هستند:
      ثبت حسابداری پیش پرداخت به پیمانکار – تایید صورت وضعیت پیمانکار – پرداخت به پیمانکار و آزاد کردن سپرده بیمه و حسن انجام کار

  12. با سلام و احترام
    در حسابرسی صورت گرفته از دفاترشرکت حسابرس 3 مورد از تامین کنندگان مواد بسته بندی را در کاربرگ شماره3 در لیست قرارداد های پیمانکاری قرار داده در صورتی که خرید های ما به صورت قراردادی نبوده و تسویه شده ، از طرفی از شعبه بیمه تامین اجتماعی نامه زدن که با توجه به حسابرسی صورت گرفته و عدم ارسال فاکتورها جهت اخذ مفاصا حساب اقدام کنیم . خواهمشند است راهنمایی بفرمایید
    سپاس.

    1. سلام کاربر گرامی،
      فاکتورها احتمالا فعالیت هزینه ای خدماتی هست برای همین مشمول پیمان شده است. (ماده 38 قانون تامین اجتماعی)
      بهتراست بخشنامه های 12 و 14 متناسب با فعالیت خود را مطالعه نمایید. در هرفاکتوری که نصب، اجرت، حمل و… باشه مشمول پیمان با ضریب مربوط به خدمت خواهد شد.
      در صورتی که اینطور نبوده میتوانید اعتراض کنید اما باید اثبات کنید در غیر اینصورت مشمول جرائم بیمه ای خواهید شد.

  13. با سلام
    یک سوال در خصوص قرارداد تامین نیرو (قرارداد حجمی نیست) برای دستگاه دولتی
    بنده حسابدار یک اداره دولتی هستم و با یک پیمانکار خصوصی قرارداد بسته ایم
    باتجه به اینکه پیمانکار کار را توسط تعدادی کارگرانجام می دهد باید 23 درصد بیمه کارفرما (شرکت) و 7 درصد از کارگر کسر و به بیمه پرداخت نماید
    موقع پرداخت صورت وضعیت بنده به شکل زیر اقدام می کنم
    1- مبلغی که بابت حقوق پایه و …. و اضافه کار و … به نیروها داده
    2- حق مدیریت (سود شرکت)
    3- بیمه کارفرما

    سوال اینجاست آیا بنده باید 23 درصد اقلام مشمول بیمه لیست حقوق شرکت (ردیف 1 فوق) را محاسبه و بعنوان بیمه کارفرما به ایشان بدهم یا بابت جمع اقلام ردیفهای 1 و 2 که میشود هزینه من مستقیم 15 و یک نهم (به فرض اینکه قرارداد دستمزدی است) به ییمانکار یا به بیمه پرداخت کنم؟
    ممنون میشم پاسخ بفرمایید.

    1. سلام کاربر گرامی،
      نرخ حق بیمه بسته به متن و نوع قرارداد (مکانیکی یا دستی بودن) %7.78 یا 16.67% است که این نرخ روی کل مبلغ قرارداد (بهای تمام شده قرارداد که شامل تمام هزینه هاست) اعمال میشود.
      هنگام دریافت مفاصا لازم است مشخص شود که از لیست بیمه پیمانکار کدام کارگران دقیقا برای این قرارداد کارکرده اند و مبلغ حق بیمه برای آنها چقدر پرداخت شده است. سپس به نسبت ما به التفاوت حق بیمه پرداختی پیمانکار و نرخ حق بیمه قرارداد، مابقی مبلغ به بیمه پرداخت شده و مفاصا دریافت میشود.

  14. براي كار چاپ تمبر كه كاغذ و ماشين الات از پيمانكار است ولي كاركنان از خود اداره پست هستند چون امنيتي است نحوه محاسبه بيمه قراداد چگونه خواهد بود

    1. لازم است در قرارداد تمام موارد به صورت کاملا شفاف ذکر شود که ماشین آلات و تجهیزات از کارفرما بوده و به دلیل امنیتی بودن کارکنان از کارفرما هستند که در این حالت ضریب 7.78 و در صورتی که هزینه تعمیر و نگه داری ماشین آلات به عهده پیمانکار باشد ضریب 16.67 محاسبه خواهد شد. و در پایان پس از دریافت مفاصا مبالغ سپرده برگشت داده شده و مفاصا صفر است.

  15. باسلام
    در یک پروژه غیرعمرانی در صورتی که پیمانکار ماد 48 بشه و بیشتر کار انجام شده رو به صورت مکانیکی انجام داده باشه آیا مبنای محاسبه درصد مکانیکی و دستی براساس کل قرارداد محاسبه میشه یا براساس کارکردی که داشته
    ممنون میشم پاسخ بدید

  16. با سلام و احترام
    ممنون از پست بسیار مفیدتون
    من یک کار غیر عمرانی غیر مکانیکی برداشتم. تامین اجتماعی هزینه محاسبه شده حق خودشو بیشتر از 16.67 درصد محاسبه و ابلاغ کرده و میگه ما فرمولاسیون خودمون را داریم؟! آیا حق بیمه ای بیش از این 16.67 درصد به کارکرد ناخالص داریم؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    با تشکر

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق بخشنامه 14 درآمد تامین اجتماعی، در قراردادهای غیر عمرانی، حق بیمه بخش مکانیکی 7.8% و حق بیمه بخش دستی(غیر مکانیکی) به ماخذ 16.67% محاسبه میشود. مجموع نرخ حق بیمه برای بخش غیر مکانیکی برابر با 16.67% کل ناخالص کارکرد است؛ که از این میزان 15% آن حق بیمه و 1.67% نیز بیمه بیکاری است. از واحد مربوطه تامین اجتماعی، مبنای محاسبه را درخواست نمایید در صورتی که خلاف بخشنامه عمل شده میتوانید در مهلت مقرر به مبنای محاسبه اعتراض نمایید.

    1. با سلام
      متشکریم … همراهی شما باعث افتخار ماست . اگر از مطالب راضی بودین میتونین برای دوستان و همکاران حسابدارتون هم لینک مطالب رو ارسال کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :