فهرست مطالب

به نام خدا و عرض سلام ، امروز در خدمت شما عزیزان هستیم با یکی دیگر از بخش های مهم مباحث جاری در حسابداری ، به نام حسابداری معاملات ارزی.

هنگامی که یک معامله ارزی انجام می شود، از نرخ روز ارز در تاریخ انجام معامله برای ثبت آن استفاده می شود به عنوان مثال فرض کنید شرکت پرشین در اول شهریور ماه 1388 ماشین آلای را به مبلغ 500,000 یورو از کشور آلمان خریداری کرده است.

نرخ یورو در این تاریخ 12,100 ريال است. بدین ترتیب شرکت پرشین این خریدرا اینطور ثبت می کند : ماشین آلات 6050 (بدهکار) و حسابهای پرداختنی ارزی (یورو) 6050 (بستانکار).

در صورتی که بدهی مورد نظر تا پایان سال مالی تسویه نشود، باید به نرخ ارز در تاریخ ترازنامه مجدداً تسعیر گردد و سود و زیان حاصل از تسعیر ارز نیز شناسایی گردد.

دو روش حسابداری برای شناسایی سود و زیان ناشی از تسعیر ارز وجود دارد :

  • روش یک معامله ای
  • روش دو معامله ای

روش یک معامله ای :

در این روش معامله ارزی به عنوان یک معامله واحد در نظر گرفته می شود . به عنوان مثال شرکت آلفا زمانی که نرخ روز تسعیر هر یورو 92/. دلار است کالای 1 میلیون یورویی را به شرکت آلمانی بفروشد. چنانچه و جه در تاریخ فروش دریافت شود ، شرکت آلفا بابت 1 میلیون یورو ، مبلغ 920,000دلار دریافت و به عنوان درآمد فروش شناسایی خواهد کرد.

ولی چنانچه شرکت آلفا برای تسویه ی وجه مهلتی 30 روزه به خریدار آلمانی داده باشد و در پایان مهلت مقرر هر یورو معادل 90/. دلار باشد، شرکت آلفا تنها 900,000دلار دریافت خواهد داشت . روش یک معامله ای بیان می دارد که نوسانات نرخ ارز در فاصله زمانی بین فروش تا تاریخ تسویه باید به ترتیب زیر شناسایی شود :

فروش 20,000 ( بهکار ) حسابهای دریافتنی ( یورو) بستانکار ، همانطور که ملاحظه می کنید ثبت اولیه تاریخ انجام معامله ارزی تعدیل شد. انتقاداتی که بر این روش وارد شده است این است این واقعیت را نادیده می گیرد که شرکت آلفا در صورت دریافت وجه در تاریخ فروش می توانست به جای 900,000 دلار ، 920,000 دلار دریافت کند.

در واقع شرکت بابت افت ارزش یورودر طول 30 روز ، متحمل زیانی معادل 20,000 دلار شده که در این روش انعکاسی از آن در حسابها داده نمی شود. هیئت استانداردهای حسابداری مالی  این روش را رد کرده است .

روش دو معامله ای :

تفاوت های ناشی از تسویه یا تسعیر اقلام پولی ارزی واحد تجاری به نرخ هایی که در ثبت اولیه یا در تسعیر این اقلام در صورت های مالی دوره قبل به کار رفته است، باید به عنوان درآمد یا هزینه دوره وقوع شناسایی شود.

طبق این روش فروش صادراتی و وجوه نقد وصولی آن دو رویدار مستقل از هم تلقی می شوند. بنابراین شرکت آلفا باید فروش را به نرخ روز ارز در تاریخ فروش ثبت کند و از آن تاریخ به بعد دیگر حساب فروش را تغییری ندهد.

هرگونه تفاوت بین تعداد دلارهایی که می توانست در تاریخ فروش دریافت شود با تعدادی که عملاً در 30 روز بعد دریافت خواهد شد ناشی از نوسانات نرخ ارز بوده که باید به حساب سود یا زیان ارز منظور شده و در بخشی مجزا از حساب فروش در صورت سود و زیان شرکت گزارش شود.

مطالب از کتاب مباحث جاری در حسابداری تالیف دکتر شکرالله خواجوی خلاصه نویسی شده است.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :