فهرست مطالب

به نام خدا و با سلام به همه شما دوستان عزیز ، مطلب این بخش در مورد یکی دیگر از وظایف حسابداران نشات می گیرد ، عملیات ثبت نام و تنظیم گزارشات جهت سازمان تامین اجتماعی . از اینرو بد نیست شما کاربران عزیز را با یک سری اقدامات کلی در مورد سازمان تامین اجتماعی آشنا کنم. اکثر شما دوستان این اقدامات را انجام داده اید و شاید با مشکلات زیادی در تنظیم این گزارشات برخورد کرده باشید .
در بیشتر شرکت ها و موسسات با توجه به تنظیم لیست حقوق و دستمزد در یایان ماه توسط حسابداران و کنترل کارکرد پرسنل توسط آنها ، موارد ارتباطی با سازمان تامین اجتماعی بر عهده حسابداران گذاشته می شود . از این رو اکثر حسابداران وکیل شرکت خود در شعبه تامین اجتماعی می باشند ، پس لازم است که تا حدودی به قوانین و موارد قانونی این سازمان آشنا باشند.
چند مورد که می تواند مستقیما” در حیطه وظایف بخش مالی قرار بگیرد شامل مواردی زیر است:

• پیگیری تشکیل پرونده در شعبه بیمه تامین اجتماعی و دریافت کد کارگاهی از سامانه بیمه
• ارسال لیست حقوق و دستمزد در پایان ماه
• کنترل تامین مالی در پرداخت حق بیمه ماهیانه در ماه بعد
• اعمال تغییرات مربوط به پرسنل جدید و تسویه شده در لیست حقوق و دستمزد
• ارائه و کنترل قراردادهای مرتبط با سازمان ( شرکت های پیمانکاری )
• دریافت مفاصا حساب از شعبه تامین اجتماعی
در حال حاضر شما با ارسال لیست بیمه از طریق وب خیلی بهتر از قبل می توانید در وقت خود صرفه جویی کرده و راحتتر این عملیات را انجام دهید . شما برای ارسال از این طریق باید بصورت حضوری به شعبه بیمه خود مراجعه کرده و یک فرم توافقنامه مبتنی بر ارسال لیست بیمه از طریق اینترنت را تکمیل کرده و نام کاربری و رمز عبور را دریافت کنید . نشانی ارسال لیست https://samt.sso.ir می باشد که با ورود نام کاربری و رمز ورود وارد سامانه شده و بقیه مراحل را ورود اطلاعات کنید . همیشه برای حضور در شعبه تامین اجتماعی برای هر اقدامی مهر شرکت و معرفی نامه ( برای اولین بار ) را همراه خود داشته باشید .

9394_127

نکته بسیار مهم این که در تنظیم لیست حقوق و دستمزد جهت ارائه به شعبه تامین اجتماعی چند مورد را دقت کنید :

• لیست حقوق و دستمزد ثبت شده در نرم افزار بیمه باید کاملا” منطبق با لیست ثبت شده در اداره دارایی باشد .

• هر ماه اطلاعات پرسنل را قبل از تنظیم با لیست حقوق سیستم حسابداری چک کنید تا افراد جدید را در نر م افزار بیمه ورود اطلاعات کنید و افراد تسویه شده را ترک کار بزنید .

• مبلغ پرداختی بیمه باید با کل 30% مبلغ ثبت شده در لیست حقوق نرم افزار یا اکسل شما منطبق باشد .

• هواستان به مهلت ارائه لیست در ماه بعد باشد کاررا به روز آخر موکول نکنید و یک روز را برای خود مشخص کنید مثلا” 20 ام ماه بعد مناسب تر است .

اگر قرارداد پژوهشی با شخص حقیقی داشته باشید بطور کلی از پرداخت بیمه معاف می باشد، همچنین اگر قرارداد پژوهشی با دانشگاه ها و موسسات علمی وتحقیقاتی داشته باشید و آنها هیچگونه بدهی به سازمان تامین اجتماعی نداشته باشند این قراردادها نیز از پرداخت حق بیمه معاف است .

در صورت تاخیر در ارسال لیست و یا عدم پرداخت به موقع حق بیمه کارفرما مشمول جریمه مشخص از سوی سازمان می گردد ، اگر کارفرما به دلیل تاخیر درپرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن ( همچنین تاخیر یا عدم ارسال لیست ) مشمول جریمه شود واصل حق بیمه و بیمه بیکاری را قبل از صدور برگ لازم الاجرا کلاً پرداخت نماید. ازپرداخت 30% جریمه های مربوطه معاف خواهد بود .
با توجه به گستردگی این قوانین سعی می کنم در بخش های بعدی نکات دیگری از این دسته قوانین را محضر شما اطلاع دهم .

امیدوارم همیشه در کارها و زندگی تسلط کافی را داشته باشید .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :