فهرست مطالب

طبقه بندی دارایی های غیر جاری(بلند مدت) در ترازنامه چگونه صورت می گیرد؟

با یاد خدا و عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه شما کاربران عزیز و محترم.امیدوارم حالتون خوب باشد . در ادامه توجه به توصیه حسابداران با تجربه به نگاه موشکافانه به ساده ترین مسائل حسابداری ، ادامه مطالب را باهم دنبال می کنیم .
پیش از این طبقه بندی دارایی جاری (کوتاه مدت) در ترازنامه به حضورتان ارائه گردید.می دانیم که در ترازنامه (به هر طریق که تهیه شود اعم از شکل T یا به صورت گزارشی) اول دارایی های جاری می آید و سپس در ادامه دارایی های بلند مدت عنوان می گردد.اکنون که طبقه بندی دارایی جاری را یاد گرفتیم نوبت به طبقه بندی دارایی های غیر جاری می رسد. دارایی هایی که انتظار نمی رود ظرف مدت یکسال یا چرخه عملیات، هرکدام طولانی تر است به وجه نقد تبدیل گردد یا مصرف شود، در زمره دارایی های غیر جاری طبقه بندی می گردد. این دسته از دارایی ها شامل اموال، ماشین آلات و تجهیزات، دارایی های نامشهود، و همچنین سرمایه گذاری های بلند مدت می باشد.

1. دارایی های ثابت مشهود :

این گروه یکی از طبقات مهم ترازنامه هستند که عبارتند از :زمین ، ساختمان ، ماشین آلات و تجهیزات ، اثاثیه و منصوبات ، بهسازی اموال استیجاری و بهسازی زمین. اگر واحد تجاری از دارایی مورد نظر برای ایجاد درآمد از طریق عملیات استفاده کند ، در نتیجه این دارایی در زمره دارایی ثابت مشهود قرار می گیرد. اگر دارایی فوق به صورت فعال در عملیات مورد استفاده قرار نگیرد آنها را باید از طبقه دارایی ثابت مشهود خارج و در قالب سایردارایی ها گزارش کرد. دارایی های ثابت مشهود در زمان تحصیل به بهای تمام شده آنها (یا مبلغ تجدید ارزیابی) در قالب هزینه در دوره هایی که از آن دارایی استفاده می کنیم منظور می شود. مبلغی که در هر دوره به این منظور کنار گذاشته می شود، استهلاک می گویند. دارایی های استهلاک پذیر در ترازنامه به بهای تمام شده (یا مبلغ تجدید ارزیابی) منهای استهلاک انباشته تا تاریخ ترازنامه گزارش می شوند.

2. دارایی های نامشهود :

دارایی های نامشهود نیز مثل دارایی های مشهود عموما چندین دوره سود و انتفاع به همراه دارند. تفاوت این دو دسته در این است که دارایی های نامشهود فاقد ماهیت فیزیکی هستند. این دسته از آن جهت ارزشمندند که حقوق و امتیازاتی را برای مالکان خود به همراه دارند. سرقفلی محل کسب، حق امتیاز ها ، حق انتشارات، علایم تجاری و فرانشیز نمونه هایی از دارایی های نامشهود به شمار می روند. در تعیین عمر مفید این دارایی ها باید به عمر قانون ، قراردادی و همچنین حق تمدید آنها توجه کرد. البته عمر مفید بعضی از دارایی های نامشهود نا معین بوده به همین خاطر مستهلک نمی شوند.

3. سرمایه گذاری های بلند مدت:

دارایی های غیر عملیاتی که در تولید کالاها و خدمات مستمر شرکت نقش ندارند جزو این دسته قرار می گیرند مثل سرمایه گذاری در اوراق بهادار و یا سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت ها که انتظار می رود سود سهام جدید ایجاد کند. سرمایه گذاری های بلند مدت در تراز نامه پس از دارایی های نامشهود گزارش می شود و مبنای اساسی برای ارزشیابی سرمایه گذاری های بلند مدت بهای تمام شده تاریخی است. منظور از بهای تمام شده سرمایه گذاری، بهای خرید و سایر مخارج تحصیل مثل کارمزد کارگذار، عوارض پرداختی و… می باشد. نکته ی لازم این است که بهای تمام شده سرمایه گذاری ها شامل مخارج مالی( بهره) تحمل شده در رابطه با تحصیل تدریجی سرمایه گذاری نیست.
اگر سرمایه گذاری در قبال واگذاری ما به ازای غیر از وجه نقد مثل زمین، ساختمان، و … کسب شود، بهای تمام شده سرمایه گذاری معادل ارزش منصفانه دارایی واگذار شده خواهد بود. البته چنانچه ارزش منصفانه سرمایه گذاری تحصیل شده با سهولت بیشتری قابل تعیین باشد، بهای تمام شده سرمایه گذاری همان ارزش منصفانه سرمایه گذاری خواهد بود.

در نتیجه با توجه به مطالب ارائه شده در روزهای اخیر در رابطه با طبقه بندی دارایی های جاری و مطالب امروز در رابطه با طبقه بندی دارایی های غیر جاری، اکنون طرف راست ترازنامه به شکل T  کامل شد و می توانیم تمام دارایی های خودمان  را در طبقه های مربوط به صورت صحیح قرار دهیم:

در نتیجه با توجه به مطالب ارائه شده در روزهای اخیر در رابطه با طبقه بندی دارایی های جاری و مطالب امروز در رابطه با طبقه بندی دارایی های غیر جاری، اکنون طرف راست ترازنامه به شکل T کامل شد و می توانیم تمام دارایی های خودمان را در طبقه های مربوط به صورت صحیح قرار دهیم:

6666

انشا الله طی روزهای آتی به تکمیل موارد مربوط به ترازنامه و طبقه بندی بدهی ها می پردازیم.
امیدوارم ساعات خوشی در انتظارتون باشه.
اعظم رزی

توصیه حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش اول)

توصیه حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش دوم)

توصیه ی مهم حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش سوم)

توصیه مهم حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش چهارم)

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :