فهرست مطالب

سلام کاربران عزیز

در ادامه بحث بخش اول تعیین درآمد مشمول مالیات، به بررسی و نحوه تعیین درآمد از طریق علی الرأس می پردازیم.

تعیین درآمد مشمول مالیات ( بخش اول )

از طریق علی الرأس:

طبق ماده 97 در موارد زیر درآمد مشمول مالیات مودی علی الرأس تشخیص خواهد شد:

  • در صورتیکه تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه تسلیم نشده باشد.
  • در صورتیکه مودی به درخواست کتبی ممیز از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خودداری نماید. در اجرای این بند هرگاه مودی از ارائه قسمتی از مدارک حساب خودداری نماید (منظور از محل کار در مورد اشخاص حقوقی نیز همان اقامتگاه قانونی آنها می باشد مگر اینکه مودی قبلا مرکز عملیات خود را برای ارائه دفاتر و اسناد و مدارک کتبا به حوزه مالیاتی مربوط اعلام نموده باشد) ، چنانچه مربوط به هزینه باشد از احتساب آن جزء هزینه های قابل قبول خودداری می شود و در صورتیکه مربوط به درآمد باشد درآمد مشمول مالیات این قسمت از طریق علی الرأس تععین خواهد شد.
  • در صورتیکه دفاتر و اسناد و مدارک ابزاری برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر ممیز و تایید سر ممیز مالیاتی غیرقابل رسیدگی تشخیص شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آئین نامه مربوط مورد قبول واقع نشود. که در این صورت مراتب باید بیا ذکر دلایل کافی کتبا به مودی ابلاغ و پرونده برای رسیدگی به هیأتیمتشکل از سه نفر حسابرس منتخب وزیر امور اقتصادی و دارائی احاله گردد. مودی می تواند ضرب یک ماه از تاریخ ابلاغ با مراجعه به هیئت مزبور نسبت به رفع اشکال رسیدگی و ادای توضیح کتبی درمورد نحوه رعایت موازین قانونی و آئین نامه حسب مورد اقدام نماید.

تبصره:  در اجرای  بند 3 این ماده دو ماه به مهلت رسیدگی موضوع ماده 156 این قانونی اضافه می شود. برای تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق علی الرأس لازم است که دو عامل قرینه مالیاتی و ضریب مالیاتی در یکدیگر ضرب شود:

                                      ضریب مالیاتی * قرینه مالیاتی = درآمد مشمول مالیات از طریق علی الرأس

قرائن مالیاتی:

طبق ماده 152 قرائن مالیاتی عبارتست از عواملی که در هر رشته از مشاغل با توجه به موقعیت شغل برای تشخیص درآمد مشمول مالیات بطور علی الرأس بکار میرود. مثل خرید سالانه، فروش سالانه، درآمد ویژه، میزان تولیدات کارخانجات و …

ضرائب مالیاتی:

ضرائب مالیاتی عبارتست از ارقام مشخصه ای که حاصلضرب آنها در هزینه مالیاتی در موارد تشخیص علی الرأس، درآمد مشمول مالیات تلقی می گردد.

در بخش های بعد ادامه مطالب خدمت شما دوستان عزیز ارائه خواهد شد.

موفق و پیروز باشد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :