فهرست مطالب

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چه زمانی است؟

بر اساس قانون دائمی ارزش افزوده تا زمان راه اندازی کامل سامانه مودیان نحوه و مهلت ارائه اظهارنامه ارزش افزوده مطابق قانون موقت مصوب 1387 است

مهلت تکمیل و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده چه روزی است؟

30 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی

آیا مهلت ارسال و پرداخت ارزش افزوده تمدید میشود؟

بله گاهی بنابر صلاحدید سازمان مالیاتی مهلت تکمیل، ارسال و پرداخت ارزش افزوده تمدید میشود

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در سال 1403 و همچنین نحوه ارسال این اظهارنامه در سال جدید تغییراتی نسبت به سالهای گذشته داشته است. از آنجا که مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده کوتاه است سهل انگاری در ارسال این اظهارنامه جرایمی برای مودیان به همراه خواهد داشت. در این مطلب آموزش مالیات همراه ما باشید تا شما را با آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده برای دوره‌های سال 1403 و همچنین آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1402 پس از تمدید مهلت آشنا نماییم.

مهلت ارسال ارزش افزوده زمستان 1402

آخرین مهلت ارسال ارزش افزوده زمستان 1402، پایان روز چهارشنبه 15 فروردین 1403 تعیین شده بود. اما سازمان مالیاتی به دلیل وجود تعطیلات نوروز و در راستای حمایت از مودیان، مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1402 را تمدید نمود.

تمدید مهلت ارسال ارزش افزوده زمستان 1402

سازمان مالیاتی با صدور بخشنامه‌ای، مهلت ویرایش و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1402 را تا پایان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 تمدید نمود. بر اساس این بخشنامه داریم:

در اجرای مقررات ماده 3 قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان آخرین مهلت استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم فصل زمستان سال 1402 یک ماه پس از پایان دوره مزبور است. لذا با توجه به درخواست‌های مودیان و به منظور تکریم ایشان و فراهم آوردن زمینه اجرای صحیح تکالیف قانونی برای آنان در اولین دوره اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در اجرای قانون صدرالاشاره، بنا به اختیار حاصل از ماده 191 ق.م.م مقرر می‌دارد:

ادارات کل مالیاتی موظفند در مورد مودیانی که تا پایان روز چهارشنبه مورخ 1403/2/12 اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره مالیاتی چهارم سال 1402 خود را اصلاح و با تکمیل (ثبت خرید و فروش‌هایی که صورتحساب‌های آنها در سامانه مودیان مالیاتی صادر نشده است) و به سازمان مالیاتی مسترد نمایند امکان برخورداری صد درصدی از بخشودگی جریمه تاخیر موضوع ماده 37 قانون مالیات بر ارزش افزوده را تا زمان فوق و همچنین جرایم موضوع بند (ب) ماده 36 قانون مذکور را تا سقف جرایم متعلق به مالیات و عوارض ابرازی (مندرج در تا اظهارنامه مسترد شده) برای موارد مذکور فراهم نمایند.

بدیهی است برای انجام محاسبات سیستمی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان برای دوره چهارم سال 1402 مقتضی است خریداران کالا و خدمات دارای صورت حساب الکترونیکی حداکثر تا تاریخ 1403/1/31 نسبت به تعیین تکلیف خریدهای خود در سامانه مؤدیان اقدام نمایند تا اعتبار خرید آنها و آثار مالیاتی فروش‌های نسیه برای فروشندگان در اظهارنامه پیش فرض دوره چهارم (زمستان) سال 1402 آنها لحاظ شود در صورت عدم اقدام مودی و در نتیجه عدم احتساب آثار مالیاتی اینگونه صورت حساب‌ها در دوره چهارم سال 19 زمستان آثار مالیاتی آن در دوره اول (بهار) سال 1403 لحاظ می‌شود.

بخشنامه تمدید مهلت ارزش افزوده اسفند 02
بخشنامه تمدید مهلت ارزش افزوده اسفند 02

خوب است بدانید:

سازمان مالیاتی به استناد صورتحساب‌های صادره در سامانه مودیان نسبت به تهیه اظهارنامه دوره مالیاتی زمستان سال 1402 اقدام و اظهارنامه مزبور را از طریق سامانه‌های tp.tax.gov.ir یا my.tax.gov.ir در نیمه اول فروردین ماه سال 1403 در دسترس مودیان محترم قرار خواهد داد. مودیان مذکور موظفند در مهلت مقرر بر اساس اطلاعات مربوط به صورتحساب‌های خارج از سامانه مودیان، اظهارنامه موردنظر را ویرایش، تکمیل و به سازمان مالیاتی مسترد و نسبت به پرداخت مالیات و عوارض متعلق اقدام نمایند.

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده طبق قانون چه زمانی است؟

تا پیش از این به استناد ماده 13 قانون دائمی ارزش افزوده مصوب تیر 1400، نحوه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی ارزش افزوده مطابق مقررات قانون موقت ارزش افزوده (مصوب 1387) و 15 روز پس از انقضای هر دوره مالیاتی بود.

اما از ابتدای سال 1403سازمان مالیاتی طی اطلاعیه‌ای اعلام نمود تهیه اظهارنامه ارزش افزوده بر اساس صورتحسابهای الکترونیکی صادره در سامانه مودیان و به صورت خودکار انجام می‌شود؛ بر این اساس مودیان تا یک ماه پس از پایان هر دوره مالیاتی فرصت دارند نسبت به ویرایش اظهارنامه تهیه شده و ثبت صورتحسابهای خارج از سامانه در آن اقدام نمایند.

مهلت پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، آخرین مهلت پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده پایان ماه بعد از انقضای دوره مالیاتی است.

! نکته

عدم تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده و یا ویرایش آن در مهلت مقرر و همچنین عدم پرداخت به موقع مالیات تعیین شده باعث تعلق جرائم مالیات بر ارزش افزوده برای مودیان مالیاتی خواهد شد.

مهلت ارسال ارزش افزوده بهار 1403

در راستای اجرای ماده 4 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین ماده 3 قانون تسهیل تکالیف مودیان، پیش بینی می‌شود مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار 1403 (ویرایش و ارسال اظهارنامه دوره اول 1403)، حداکثر یک ماه پس از پایان فصل بهار و تا پایان تیر ماه 1403 باشد. به این ترتیب آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بهار 1403 پایان روز یکشنبه 31 تیر ماه سال 1403 است.

مهلت ارسال ارزش افزوده تابستان 1403

بر اساس ماده 4 قانون دائمی ارزش افزوده، پیش بینی می‌شود مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده تابستان هر سال، تا یک ماه پس از انقضای دوره مالیاتی و تا پایان مهر ماه همان سال باشد. به این ترتیب آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده تابستان 1403 (ویرایش و ارسال اظهارنامه دوره دوم سال 1403)، پایان روز دوشنبه 30 مهر 1403 مورد انتظار است.

مهلت ارسال ارزش افزوده پاییز 1403

به استناد ماده 4 قانون دائمی ارزش افزوده، آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده پاییز 1403 (ویرایش و ارسال اظهارنامه دوره سوم سال 1403)، روز 30 دی ماه 1403 مورد انتظار است.

مهلت ارسال ارزش افزوده زمستان 1403

چنین به نظر می‌رسد که مهلت ویرایش و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1403 (ویرایش و ارسال اظهارنامه دوره چهارم 1403) پایان فروردین ماه 1404 باشد.

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده برای سال 1402

دوره مربوطهآخرین مهلت قانونی ارسال اظهارنامه ارزش افزودهآخرین مهلت ارسال اظهارنامه پس از تمدید
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بهار 140215 تیر 140226 تیر 1402
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده تابستان 1402 15 مهر 1402
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده پاییز 140116 دی 1402 (به دلیل تعطیلی روز 15 مهر)20 دی 1402
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 140215 فروردین 140331 فروردین 1403
جدول مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده سال 1402

آیا مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده قابل تمدید است؟

تا پیش از این گاهی اوقات به دلیل شرایط جامعه و رعایت حال مودیان مالیاتی، مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده طبق بخشنامه‌های سازمان مالیاتی تغییر می‌کرد. اما با تغییر نحوه تکمیل و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، باید منتظر تصمیم‌گیری‌های جدید سازمان مالیاتی و اطلاعیه‌های این سازمان در خصوص تمدید مهلت ویرایش و ارسال اظهارنامه بمانیم.

پیشنهاد میشود بخوانید: مقایسه قانون ارزش افزوده دائمی و موقت

خوب است بدانید:

  • نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به این صورت است که مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش کالا و خدمات (ارزش افزوده دریافتی از مشتریان) از اعتبار مالیاتی ارزش افزوده (مالیات ارزش افزوده پرداختی به طرف مقابل) کسر شده و باقی مانده به عنوان طلب سازمان مالیات بر ارزش افزوده در مهلت مقرر به سازمان پرداخت می‌شود
  • نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1403 به استناد بند «ر» تبصره 6 قانون بودجه سال 1403، با 1% افزایش 10% است
  • همچنین بر اساس آخرین تغییرات سامانه ارزش افزوده، هنگام ورود مالیات ارزش افزوده نیاز به تفکیک نرخ نیست و نرخ مالیات و عوارض به صورت یکجا و معادل 10% معامله انجام شده، ثبت می‌شود

کلام آخر

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات متعلقه در موعد مقرر، یکی از چالش‌های همیشگی حسابداران است. زیرا علاوه‌بر اینکه این گروه به عنوان نماینده کارفرما (اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی) در خصوص انجام تکالیف مالیاتی مسئولیت دارند، با متضرر شدن مجموعه اقتصادی، آنان نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد. این مسئله لزوم آموزش اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را برای این قشر بیش از پیش آشکار می‌کند.

خوب است بدانید آموزش ترفندهای تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده برای صاحبان کسب و کارها نیز مفید و کاربردی است؛ زیرا در نهایت این صاحبان اصلی کسب و کارها هستند که مخاطبین اصلی سازمان مالیاتی هستند.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

24 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 13 قانون دائمی ارزش افزوده، پس از راه‌اندازی سامانه مؤدیان، همه مشمولان این قانون موظفند به ترتیبی که سازمان مقرر و اعلام می‌کند، در سامانه مزبور ثبت نام نموده و معاملات خود را در آن ثبت نمایند. ثبت معاملات (خرید و فروش) در سامانه مؤدیان، به منزله ثبت در دفاتر قانونی است. تا آن زمان، ترتیبات ثبت‌نام، نحوه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی به آنها حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۲/۱۷ و اصلاحات بعدی آن است. در سایر موارد، مفاد این قانون جاری است.
      اما به دلیل عدم راه‌اندازی کامل و عدم حضور کلیه مشمولین ارزش افزوده در این سامانه، مطابق قانون ارسال اظهارنامه ارزش افزوده ضروری است.

  1. سلام و درود
    منظور از این تبصره ماده 19 قانون ارزش افزوده دائمی چیست؟
    تبصره ـ در صورتی‌که شروع یا خاتمه فعالیت مودی در خلال یک دوره مالیاتی باشد، ‏زمان فعالیت مودی طی دوره مربوط، یک دوره مالیاتی تلقی می‌شود.‏
    منظورش اینه که یعنی اگر خاتمه فعالیتت مثلا مرداد ماه باشه دوره مالیاتی 1.5 ماه تابستان هست و موظفی اظهارنامه رو تا آخر مرداد برامون ارسال کنی؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      منظور از تبصره ماده 19 قانون دائمی ارزش افزوده این است که مهم نیست شما فعالیت خود را در چه دوره زمانی آغاز می‌کنید و یا خاتمه می‌دهید (ابتدای دوره مالیاتی و یا میانه دوره مالیاتی)؛ در صورتی که مشمول انجام تکالیف ارزش افزوده هستید، بدون توجه به زمان عدم فعالیت، موظف به انجام تکالیف برای زمان فعالیت خود در آن دوره مالیاتی سه ماهه هستید.

  2. سلام وقتتون بخیر ما ارزش افزوده بهار 1402 رو رد کردیم و از سازمان بستانکار هستیم برای صدور قبض مبلغ صفر رو که میزنیم قبول نمیکنه و میگه حتما باید 1000 ریال بزنید تا قبض صادر بشه خواستم بدونم دلیلش چیه و ایا باید این 1000 ریال پرداخت بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      لازم است بدانید نمی‌توانید با درج مبلغ صفر، قبض صادر نمایید. از این رو با درج کمترین مبلغ قبض خود را صادر و عملیات را تکمیل نمایید.

  3. باسلام طبق اخرین خبر از بخشنامه های سازمان امورمالیاتی زمان ارسال اظهارنامه ها از 15 روز به 30 روز پس از پایان هر فصل خواهد رسید و برای بهار 1402 قابل اجرا خواهد بود

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس اعلام سازمان مالیاتی در حال حاضر آخرین مهلت ارسال ارزش افزوده زمستان 1401، پایان روز سه شنبه 15 فروردین 1402 است. تا این لحظه بخشنامه‌ای مبنی بر تمدید مهلت ارسال ارزش افزوده منتشر نشده است.

        1. سلام دوست عزیز
          در صورت تمدید مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، بخشنامه مربوطه از طریق سایت پرشین حساب منتشر می‌شود.

  4. سلام
    سایت معاملات فصلی قطع شده و امکان ارتباط با 1526 نیست و جوابگو نیستن ، آیا امکان تمدید مهلت ارسال گزارش فصلی پاییز 1401 هست یا خیر؟

  5. با سلام
    در ماده 4 قانون دایمی ارزش افزوده سخن از صرفا مهلت پرداخت مالیات ارزش افزوده زده شده و درمورد مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده چیزی رو پیدا نکردم
    با توجه با مطالبی که بیان کردین
    مهلت ارایه ارزش افزوده فصل پاییز 15 دی و مهلت پرداخت آن 30 دی هستش؟
    آیا بعد از راه اندازی سامانه مودیان هم همینگونه هست؟
    برخی منابع رو دیدم ک میگفتند تاقبل از راه اندازی سامانه مودیان مهلت ارسال و پرداخت همان 15،15 است
    و درمورد بعد از راه اندازی سامانه 30،30 فرصت داده میشود
    نظرشما چیه؟
    ممنون از سایت بروزتون

    1. سلام کاربر گرامی
      طبق ماده 4 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، مهلت پرداخت مالیات و عوارض بر ارزش افزوده حداکثر تا پایان ماِه پس از انقضای هر دوره مالیاتی است.

    1. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده زمستان 1400 در حال حاضر به پایان رسیده مهلت ارسال تا پایان روز 24 فروردین ماه 1401 بوده است.

  6. با سلام و عرض تبريك بابت فرا رسيدن سال نو خدمت سركار خانم دكتر خيري،
    مأخذ محاسبه مالیات واردات کالا طبق ماده 15 قانون ماليات بر ارزش افزوده مي باشد كه اشتباها در متن مقاله، قانون مالياتهاي مستقيم درج شده است.

    1. سلام به شما دوست عزیز. سال نو بر شما و خانواده محترمتان مبارک باد. سالی سرشار از برکت برایتان آرزومندم. سپاس از دقت و نکته سنجی شما. این مورد اشتباه تایپی بود که اصلاح شد. با تشکر. موفق و سربلند باشید.

  7. با سلام
    لازم به ذکر است که اگر در متن بخشنامه دقت بفرمایید حرفی از تمدید مهلت بیان نشده بلکه مهلت بخشودگی جرایم متعلقه تا پایان فروردین افزوده شده لذا بنظر میرسد که باید در انتخاب تیترها دقت بیشتر مبذول گردد

    1. سلام به شما دوست خوب. سال خوبی برایتان آرزومندیم. مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره 4 سال 96 تا 15فروردین 97 می باشد که با این بخشنامه هم مهلت تا پایان فروردین تمدید شد و هم جرائم از بخشودگی برخوردار میشود. قابل ذکر است که این تیتر در سایت سازمان امور مالیاتی هم منتشر شده است که به آدرس زیر مستند می شود:
      http://www.intamedia.ir/Pages/Action/Home
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :