فهرست مطالب

آیا مرخصی استحقاقی با حقوق است؟

طبق ماده 62 قانون کار، مرخصی استحقاقی شامل روزهایی در ماه می‌شود که شخص شاغل می‌تواند بدون آنکه از حقوقش کسر شود در محل کار خود حضور نداشته باشد.

زمان مرخصی استحقاقی مطابق قانون چند روز است؟

مطابق با ماده 64 قانون کار، مرخصی استحقاقی سالانه کارگران، با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است.

منظور از یک ماه با احتساب ۴ رو جمعه چیست؟

یعنی اگر کارگری بخواهد به صورت کلی یک ماه به مرخصی برود در داخل ۳۰ روز به صورت معمول ۴ روز جمعه قرار دارد که جزو ایام مرخصی استحقاقی خواهد بود.

یکی از مسائل مهمی که هر کارمند و کارگری در طول دوره فعالیت شغلی خود به آن نیاز دارد مرخصی است. ممکن است روزهایی در هفته به غیر از روزهای تعطیل، کارگران و کارمندان مشمول قانون کار، به دلایل مختلفی نتوانند در محل کار حاضر شوند و این موضوع یکی از دغدغه های فکری آنان باشد که چه نوع مرخصی هایی از نظر قانون کار برای آن‌ها در نظر گرفته شده است؟ کدام مرخصی دارای حقوق و مزایا است؟ و کدام بدون حقوق و مزایا است؟ در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری، شما را با انواع مرخصی و قواعد و شرایط آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

مرخصی چیست؟ 

مرخصی یک عامل تشویقی برای کارمندان محسوب شده و استفاده کارمندان از آن باعث افزایش انرژی و روحیه‌ی آن‌ها می‌شود و قادر خواهند بود با خلاقیت و حوصله بیشتری مسائل و موضوعات مربوطه را پیش ببرند.

مرخصی حقی است که کارگران برای ترک محیط کار در روزهای عادی یعنی روزهای غیر تعطیل دارند. مثلا به دلیل بیماری یا مسائل پیش بینی نشده مجبورند محیط کار را ترک کنند، به همین علت قانون کار، کارگران را مجاز کرده که 2/5 روز در ماه بتوانند از مرخصی استفاده کنند.

مرخصی سالانه 26 روز یا 30 روز؟

طبق ماده 64 قانون کار، مرخصی با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است. مثلا فردی از اول تا پایان ماه مرخصی می‌گیرد این مدت یک ماه است، یعنی چهار روز جمعه دریک ماه است و به طورخالص 26 روز است. معمولا رویه استفاده از مرخصی به صورت خالص 26 روز است.

مرخصی کارگران چند روز و چند ساعت است؟

طبق قانون کار، کارگران می‌توانند از 26 روز به عنوان مرخصی استحقاقی استفاده کنند. ایام تعطیل هفتگی و یا تعطیل رسمی که بین روزهای مرخصی واقع می‌شود جزء این 26 روز محاسبه نمی‌شود.

برای به دست آوردن میزان مرخصی استحقاقی کارگران، باید 26 روز مرخصی سالانه را به 12 ماه تقسیم کرد. نتیجه به دست آمده، مرخصی ماهانه 2 روز و 17 صدم روز است، یک روز کاری معادل 7 ساعت و 20 دقیقه است.17 صدم روز کاری حدود 75 دقیقه است بنابراین میزان مرخصی ماهانه معادل 2 روز و 75 دقیقه است.

انواع مرخصی طبق قانون کار

مرخصی گرفتن از کارفرمایان یکی از دغدغه‌های اساسی کارکنان و کارگران است و گاهی پیش آمده است که افراد برای انجام کاری نیاز ضروری و مبرم به گرفتن مرخصی دارند اما با مخالفت کارفرمای خود روبه رو می‌شوند، در حالی که برابر قانون مرخصی اداره کار، گرفتن مرخصی حق بدیهی و طبیعی هر فرد در طول ایام کار حساب می‌آید. قانون کار جمهوری اسلامی ایران با ذکر مواردی نحوه گرفتن انواع مرخصی را تشریح کرده است.

مرخصی استحقاقی

طبق ماده 62 قانون کار، مرخصی استحقاقی شامل روزهایی در ماه می‌شود که شخص شاغل می‌تواند بدون آنکه از حقوقش کسر شود در محل کار خود حضور نداشته باشد.

🔻نکته

روزهای تعطیل سال، به هیچ عنوان، جزو مرخصی‌های استحقاقی کارگران مشمول قانون کارنیست و جزو مرخصی سالانه نیز نخواهند بود.

پیشنهاد میشود بخوانید: مفهوم حق السعی در قانون کار

مرخصی استعلاجی

مرخصی استعلاجی مخصوص ایام بیماری ست. در قانون کار هیچ محدودیتی برای گرفتن مرخصی استعلاجی کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته نشده است و به هر میزان که پزشک معالج تجویز کرده باشد، می‌توان از مرخصی استعلاجی استفاده کرد، البته این مرخصی باید به تایید پزشک معتمد و معالج و یا کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی برسد تا غرامت آن پرداخت شود و همچنین جز سابقه کار فرد لحاظ شود.

مرخصی زایمان

مطابق ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب 1392/03/20 مدت مرخصی زایمان زنان شاغل در بخش‌های دولتی و غیر دولتی ۹ ماه کامل است. همسران این افراد (زنان شاغل) نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی با استفاده از مزد) علاوه بر مرخصی‌های استحقاقی از بدو تولد نوزاد برخوردار می‌شوند.

مرخصی ساعتی

مرخصی ساعتی کارگران جزو مرخصی‌های استحقاقی آنها به حساب می‌آید و از مرخصی استحقاقی کسر میشود. زمانی‌که جمع مرخصی‌های ساعتی کارگر به 7ساعت و 20 دقیقه برسد، به عنوان یک روز مرخصی استحقاقی برای او در نظر گرفته می‌شود.

مرخصی پاس شیر

مطابق ماده ۶ قانون ترویج تغذیه نوزاد با شیر مادر و نیز حمایت از مادران شیرده، کارگر زن می‌تواند برای مدت دو سال، یعنی تا دو سالگی نوزاد روزانه به مدت یک ساعت از مرخصی ساعتی (مرخصی پاس شیر) به منظور شیردهی به نوزاد استفاده کند.

مرخصی حج واجب

هر کارگر حق دارد برای ادای فریضه حج در تمام مدت کار و فقط برای یک نوبت از یک ماه مرخصی استحقاقی استفاده کند و در صورتی که مرخصی طلب نداشته باشد از مرخصی بدون حقوق بهره‌مند شود.

مرخصی بین التعطیلی

مرخصی بین تعطیلی یکی دیگر از انواع مرخصی‌ است که در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته در میان کارکنان و کارگران رایج شده است. این نوع مرخصی جزو مرخصی استحقاقی آنها محسوب خواهد شد.

مرخصی بدون حقوق یا تحصیل

این نوع مرخصی بدون مزد و حقوق ماهیانه است. در واقع، مرخصی بدون حقوق ممکن است به دلیل موضوعات شخصی و یا خانوادگی باشد تا کارگر یا کارمند بتواند در مدت مرخصی بدون حقوق، به امور شخصی خود رسیدگی کند.

ماده 72 قانون کار نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران، مدت آن و شرایط برگشت آنها به کار را پس از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما معین کرده است.

🔻 نکته

مرخصی بدون حقوق ، حقوقی را شامل نمی‌شود و حق بیمه ای بابت آن به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی‌گردد. در نتیجه سابقه بیمه‌ای نیز به همراه ندارد.

اگر میزان مرخصی ساعتی از کل مرخصی استحقاقی در طول ماه بیشتر باشد، حکم مرخصی بدون حقوق و کسر از کار را دارد. کارفرما می‌تواند برای این ساعات بیمه پرداخت نکند.

موارد استفاده مرخصی بدون حقوق

♦️ تحصیل

♦️ انجام سفرهای طولانی

♦️ امور شخصی

♦️ گرفتاری های خانوادگی

♦️ گذراندن دوره آزمایشی برای کار جدید

و …..

♦️ در حالتی که فرد مرخصی استحقاقی نداشته و نیاز به مرخصی داشته باشد، مجاز است با موافقت مسئول مربوطه از مرخصی بدون حقوق استفاده کند

مدت زمان استفاده از مرخصی بدون حقوق

طبق ماده 16 قانون کار قرارداد کارگرانی که مطابق این قانون از مرخصی تحصیلی و یا دیگر مرخصی‌های بدون حقوق یا مزد استفاده می‌کنند، در طول مرخصی و به مدت دو سال به حال تعلیق در می‌آید. و طبق تبصره آن مرخصی تحصیلی برای دو سال دیگر قابل تمدید است. آن دسته از کارمندان زن که همسر‌شان در ماموریت هستند تا پایان ماموریت حداکثر به مدت 6 سال می‌توانند از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند.

پیشنهاد میشود بخوانید: چطور می‌ توان حق بیمه سنوات گذشته را پرداخت کرد؟

مرخصی ازدواج و فوت

طبق ماده 73 قانون کار کلیه کارگران در صورت ازدواج دائم، فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان حق برخورداری از سه روز مرخصی با استفاده از مزد را دارند. این مورد با مرخصی استحقاقی سالانه کارگران بی ارتباط بوده و جداگانه محاسبه می‌شود. ضمناً زمان استفاده از این سه روز، موضوع ماده ۷۳ قانون کار همزمان با فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان و یا ازدواج دائم بوده و قابل انتقال و استفاده در زمان‌های دیگر نیست.

انواع مرخصی
انواع مرخصی طبق قانون شامل مرخصی استحقاقی، استعلاجی، زایمان، پاس شیر، حج واجب، ازدواج و فوت ، مرخصی بدون حقوق و…

چند نکته مهم از مرخصی طبق قانون کار

♦️ در مورد کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور ماده 65 قانون کار مرخصی سالیانه را 5 هفته منظور کرده است که استفاده از این مرخصی حتی الامکان در دو نوبت و در پایان هر شش ماه کار صورت می‌گیرد.

♦️ طبق ماده 63 قانون کار، روز 11 اردیبهشت جزء تعطیلی کارگران با استفاده از مزد است.

♦️ ماده 67 قانون کار این حق را به کارگران داده است که به منظور ادای فریضه حج واجب در تمام مدت کار خویش تنها برای یک نوبت یک ماه به عنوان مرخصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق استفاده کنند.

♦️ به موجب ماده 70 قانون کار مرخصی کمتر از یک روز کاری جزو مرخصی‌های استحقاقی منظور می‌شود به این معنی که اگر کارگری فرضا در یک روز کاری دو ساعت مرخصی گرفته باشد آن دو ساعت جزو مرخصی‌های استحقاقی او در سال محاسبه خواهد شد.

♦️ طبق ماده 71 قانون کار در صورت فسخ یا خاتمه قرارداد کار، بازنشستگی و از کارافتادگی کلی کارگر و یا تعطیلی کارگاه مقرر کرده است که مطالبات مربوط به مرخصی استحقاقی کارگر به وی و در صورت فوت به ورثه او پرداخت شود.

پیشنهاد میشود بخوانید: مهمترین نکات تنظیم قرارداد کاری

♦️ روز جمعه، روز تعطیلی هفتگی کارگران همراه با دستمزد است.

♦️ سایر روزهای تعطیل جزو ایام مرخصی نیست.

♦️طبق ماده 66 قانون کار، کارگران فقط 9 روز از مرخصی خود را در سال می‌توانند ذخیره کنند.

♦️ در صورت تنظیم مرخصی کارگران (سه ماهه آخر سال برای سال بعد با تایید شورای اسلامی کار) ، امکان جابه جایی مرخصی در روزهای سال بین خود کارگران وجود دارد.

♦️ در صورت استعفا و ترک کار کارگر، وی نمی‌تواند بابت مرخصی باقی مانده خود طلبی داشته باشد.

♦️ نحوه استفاده کارگران از مرخصی بدون حقوق و مدت و شرایط برگشت آن‌ها به کار بعد از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما تعیین می‌شود.

♦️ در صورتی که بین کارفرما و کارگر بر سر گرفتن مرخصی اختلاف نظر پیش آید ماده 69 قانون کار مقرر کرده که تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر و کارفرما تعیین شود و در صورت بروز اختلاف بین طرفین نظر اداره کار قطعی و لازم الاجرا باشد، به عبارتی کارفرما باید در صورت ارائه درخواست مرخصی استحقاقی از سوی کارگر موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند. بدیهی است در صورت مخالفت کارفرما این امر الزاما به منزله عدم استفاده کارگر از مرخصی مورد تقاضا نخواهد بود بلکه بر اساس ماده 69 قانون، نظر قطعی اداره کار محل در این خصوص قابلیت اجرا خواهد داشت.

♦️ در محاسبه مانده مرخصی، مرخصی بدون حقوق اثری ندارد.

♦️ اگر افراد شاغل در یک شرکت، مجبور باشند در طول ساعات کاری روز پنجشنبه را در طول هفته پر کنند، و به صورت توافقی پنجشنبه را تعطیل باشند، استفاده از مرخصی استحقاقی در طول هفته نباید بیشتر از مجموع ساعت کاری موظف باشد.

♦️ مرخصی‌های روزهای پنجشنبه بستگی به میزان ساعت کار در شرکت یا کارگاه دارد. ولی معمولا با توجه به اینکه پنجشنبه‌ها کار به صورت پاره وقت است، مرخصی ساعتی محسوب شده و ۴ ساعت در نظر گرفته میشود.

انواع مرخصی
مرخصی روزهای پنجشنبه، بستگی به میزان ساعت کار در شرکت یا کارگاه دارد

مرخصی‌های استفاده نشده

در صورتی که کارگری بخواهد مرخصی‌های استحقاقی سالانه خود را ذخیره کند، طبق ماده 66 قانون کار تنها امکان ذخیره 9 روز مرخصی خود را دارد. بنابراین، حتی اگر کارگر یا کارمند اصلاً از مرخصی استحقاقی خود استفاده نکند، بیشتر از نه روز آن ذخیره نخواهد شد. اگر شخصی در طول سال از تمام مرخصی خود استفاده نکند، می‌تواند کل مبلغ مربوط به مرخصی خود را از شرکت دریافت نماید، اما اگر بخواهد می‌تواند ۹ روز آن را ذخیره کند و مابقی آن باید در پایان سال به کارگر پرداخت شود. درشرکت‌های خصوصی، در پایان سال همزمان با محاسبه عیدی، مبلغ مرخصی استفاده نشده کارمندان محاسبه و واریز می‌شود.

بازخرید مانده مرخصی در سال 1400 مربوط به کارگرانی است که یا مدت قرارداد آن‌ها به پایان رسیده یا بازنشسته می‌شوند. مبنای محاسبه مبلغ بازخرید مانده مرخصی کارگران حق السعی روزانه است. کلیه دریافتهای قانونی که کارگر برحسب قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق، کمک عائله مندی، هزینه های مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می‌نماید را حق السعی می‌نامند.

انواع مرخصی
می‌توان 9 روز از مرخصی را ذخیره نمود

فرمول و نحوه محاسبه مانده مرخصی کارگران در قانون کار

در اینجا محاسبه مانده مرخصی کارگران را به صورت مثال بیان میکنیم:

نحوه محاسبه 2.5 روز مرخصی در قانون کار

اگر کارگری در پایان قرارداد کاری 2.5 روز مرخصی استفاده نشده داشته باشد؛ مانده مرخصی وی در اتمام قرارداد کار بازخرید می‌شود. اساس محاسبه مبلغ بازخرید مرخصی در اتمام قرارداد کار به ازای هر روز مبلغی معادل آخرین حق السعی است.برای محاسبه آخرین حق السعی باید حقوق، بن، مسکن، اولاد، ایاب و ذهاب و پاداش سایر مبالغ موضوع ماده ۳۴ قانون کار که ماهانه به کارگر پرداخت می‌شود را به تعداد روزهای آخرین ماه تقسیم می شود.

مثال محاسبه 2.5 روز مرخصی استفاده نشده

حقوق و مزایای کارگری با یک فرزند در سال 1400 به این شرح است:

عنوانمبلغ – ریالعنوانمبلغ
حقوق ماهانه26،554،950کمک هزینه مسکن4،500،000
کمک هزینه عائله مندی 1 فرزند2،655،495کمک هزینه اقلام مصرفی(بن)6،000،000
جمع کل دریافتی39،710،445 
مثال محاسبه 2.5 روز مرخصی

حق السعی روزانه = جمع درآمد ماهانه تقسیم بر 30 روز

1،323،682 ریال = 39،710،445 تقسیم بر 30 روز

حال اگر کارگر در انتهای قرارداد کاری میزان 2.5 روز مرخصی استفاده نشده داشته باشد به این شکل به او پرداخت می‌شود:

مبلغ 2.5 روز مرخصی استفاده نشده = حق السعی روزانه * 2.5 روز

3،309،204 ریال = 1،323،682 ریال * 2.5 روز مرخصی استفاده نشده

نکته

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد مرخصی سالیانه کارگران 26 روز است که اگر آن را تقسیم بر 12 کنیم،2.17 است (عدد کمتر از 2.5 بدست می آید). بنابراین دو و نیم روز مرخصی در ماه ، عددی تقریبی بوده و دقیق بیان نمی شود.

فرمول و نحوه محاسبه تعداد روزهای مانده از مرخصی استحقاقی

قرارداد کارگری 1400/01/01 شروع شده و 1400/12/29 پایان می‌یابد. این کارگر در طول سال 1400 از 14 روز مرخصی استحقاقی و 5 روز مرخصی استعلاجی استفاده کرده است. می‌خواهیم مانده مرخصی سال 1400 وی را ذخیره کنیم. محاسبه کنید که آیا در پایان سال 1400 مبلغی بابت مرخصی استفاده نشده خود دریافت می‌نماید یا خیر؟

به نسبت یکسال کارکرد سال 1400: میزان مرخصی استحقاقی 26 روز است. مانده مرخصی در پایان سال 1400

روز 12=14- 26

فرمول و نحوه محاسبه مبلغ بازخرید مرخصی

فرض کنیم کارگری در پایان قرارداد کار، 15 روز مانده مرخصی داشته باشد. ریز آخرین حقوق و دستمزد و مزایای این کارگر به شرح زیر است. محاسبه کل مبلغ بازخرید مرخصی به صورت زیر خواهد بود.

عنوانمبلغ – ریالعنوانمبلغ
مزد ثابت روزانه 1،000،000کمک هزینه مسکن4،500،000
حقوق ماهانه30،000،000کمک هزینه اقلام مصرفی(بن)6،000،000
جمع40،500،000
جدول حقوق و دستمزد

از تقسیم حق السعی ماهانه به تعداد روزهای ماه حق السعی روزانه به صورت زیر به دست می آید:

1،350،000= 30/ 40،500،000

با ضرب حق السعی روزانه در تعداد روز مرخصی مانده کل مبلغ بازخرید مرخصی این کارگر در سال ۱۴۰۰ به صورت زیر به دست می آید:

20،250،000 = 15 * 1،350،000

بنابراین کارفرما باید هنگام تسویه حساب پایان قرارداد این کارگر مبلغ 20،250،000 ریال را بابت بازخرید مانده مرخصی‌ به وی پرداخت نماید.

🎥 ویدئو آموزشی مرخصی در قانون کار

سوالات متداول → کلیک کنید

1) آیا مرخصی بدون حقوق جزء سابقه افراد حساب می‌شود؟

مرخصی بدون حقوق جزو سابقه افراد محسوب نمی‌شود.

2) مرخصی استحقاقی کارگران بر اساس قانون کار چیست ؟

حداکثر مدت زمان مرخصی استحقاقی یک ماه به ازای هر سال کار است 

3) آیا مبلغ مرخصی به ورثه کارگر تعلق می‌گیرد؟

در صورت فوت کارگر میزان مرخصی باقیمانده او بر حسب حقوق روزانه محاسبه و به ورثه آن پرداخت می‌شود. برای دریافت این مبلغ باید مراحل قانونی وراثت طی گردیده و تعداد وراث و یا قیم آن‌ها کاملاً مشخص باشد و مبلغ طبق قانون به آن‌ها پرداخت می‌شود. البته اگر روزهای ذخیره داشته باشد در غیر این صورت چیزی به ورثه تعلق نخواهد گرفت و در صورت از کارافتادگی کارگر و یا بازنشستگی یا تعطیلی کارگاه میزان مرخصی‌های باقیمانده محاسبه و به فرد پرداخت می‌شود. پرداخت مبلغ تعطیلی کاری در این مواقع به صورت جداگانه صورت نمی‌گیرد بلکه در کنار محاسبه سایر حق و حقوق کارگر این موضوع هم بررسی و محاسبه شده و به مجموع طلب شخص افزوده می‌شود.

4) آیا کارفرما می‌تواند مرخصی ندهد؟

در صورتی که بین کارفرما و کارگر بر سر گرفتن مرخصی اختلاف نظر پیش آید ماده 69 قانون کار مقرر کرده که تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر و کارفرما تعیین شود و در صورت بروز اختلاف بین طرفین نظر اداره کار قطعی و لازم الاجرا باشد، به عبارتی کارفرما باید در صورت ارائه درخواست مرخصی استحقاقی از سوی کارگر موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند. بدیهی است در صورت مخالفت کارفرما این امر الزاما به منزله عدم استفاده کارگر از مرخصی مورد تقاضا نخواهد بود بلکه بر اساس ماده69 قانون، نظر قطعی اداره کار محل در این خصوص قابلیت اجرا خواهد داشت.

5) میزان مرخصی استحقاقی کارگران فصلی چگونه تعیین می‌شود؟

مطابق ماده 68قانون کار، در خصوص مرخصی استحقاقی کارگران فصلی، میزان این مرخصی، بر حسب ماه‌های کارکرد، محاسبه می‌شود.

6) مرخصی استحقاقی کارگران اقماری چگونه است؟

به کارگرانی که به دلیل سختی کار و محیط کار؛ 14 روز مشغول به کار بوده و 14 روز استراحت می‌کنند؛ اقماری گفته می‌شود.این کارگران در صورت استفاده از یک روز به عنوان مرخصی استحقاقی در روزهای فعالیت خود، به ميزان کارکرد روزانه موظفی آنان، از مرخصی استحقاقی ساليانه کسر می‌شود.

مثال: کارگر اقماری که در روز 10 ساعت کار می‌کند، اگر همان ساعات را به مرخصی برود، 10 ساعت از جمع مرخصی سالانه وی کسر می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله، در مورد انواع مرخصی از نظر قانون کار، نکاتی در مورد مرخصی، مرخصی بدون حقوق و انواع و شرایط آن، هم‌چنین در مورد مرخصی استفاده نشده از نظر قانون کار و فرمول و نحوه محاسبه مرخصی استفاده نشده نیز توضیح دادیم. حال اگر بخواهید به عنوان یک حسابدار، در مورد قوانین کار وضع شده در مورد حق و حقوق کارگران و کارمندان که امروزه مورد نیاز همگان است، اطلاعات و تجربه لازم و کافی را داشته باشید، باید بر قوانین و مقررات قانون کار و تامین اجتماعی تسلط کافی داشته باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

58 پاسخ

  1. با سلام
    ما در شرکتی کار میکنیم به صورت 12-24 (12 کار و 24 ساعت استراحت)، در پایان ماه طبق ساعت موظفی ماهیانه از کارکرد کسر و مابقی را اضافه کاری میدهند و روزهایی که مرخصی رفته باشیم نیز از اضافه کاری کسر میشود.
    آیا این روال درست است ؟؟؟ چونکه ما زمان کاری موظفی ماهیانه را تکمیل کرده ایم

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که کار شما در طول ماه گردش ندارد، شیوه محاسبه حقوق و دستمزد قانونی است. در صورتی که نیاز به توضیحات بیشتری دارید با سرپرست واحد حسابداری خود صحبت نموده و از ایشان در خصوص نحوه محاسبه حقوق و دستمزد توضیح بخواهید.

  2. سلام شرکت ما هفته ای ۴۰ ساعت کارمندان را موظف به کار می‌کند
    اما می‌گویند به دلیل بالا ،میزان استفاده از مرخصی شیردهی تا ۱۸ ماهگی کودک است آیا این منطقی است؟

    1. سلام دوست عزیز
      تعداد ساعات کار موظفی کارگران مشمول قانون کار مطابق تبصره 1 ماده 51 این قانون، 44 ساعت در هفته است. مطابق قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده، مدت مرخصی زايمان (يک و دو قلو) زنان شاغل در بخشهای دولتی و غيردولتی نه ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق العادههای مربوط تعيين میشود. همچنین مطابق قانون ترويج تغذيه با شير مادر و حمايت از مادران در دوران شيردهی مادران شيرده بعد از شروع به كار مجدد در صورت ادامه شيردهی ميتوانند حداكثر تا 24 ماهگی كودك روزانه يك ساعت از مرخصی (بدون كسر از مرخصی استحقاقی) استفاده كنند.

  3. سلام وقتتون بخیر
    در مورد پرداخت غرامت دستمزد در مرخصی استعلاجی سه روز و کمتر توسط کارفرما بخشنامه یا ماده ای داریم یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق بند 1 ماده 62 قانون تامین اجتماعی، غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه‌ای و به موجب تشخیص سازمان تأمین خدمات درمانی قادر به کار‌نباشد پرداخت خواهد شد.
      ‌در مواردی که عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت ‌خواهد شد. پرداخت غرامت 3 روز اول توسط کارفرما انجام می‌شود. لازم است بدانید در طول سال کارگران فقط یکبار میتوانند از مرخصی استعلاجی 3 روزه که حقوق آن توسط کارفرما پرداخت میشود استفاده کنند. در این خصوص هیچ قانون یا بخشنامه‌ای وجود ندارد اما بسیاری از کارفرمایان این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

  4. سلام و احترام. اگر 200 روز انباشته مرخصي داشته باشم ، آيا ميتوانم مثلا در سال 1403 كل مرخصي را يكجا مثلا در 6 ماه پشت سر هم استفاده كنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 66 قانون کار، کارگر نمی‌تواند بیش از 9 روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند.

  5. سلام
    شرکتی کار میکنم که روز پنجشنبه تعطیلی خود شرکت هست و مثلا اگر روز یکشنبه تعطیلی رسمی باشد روز شنبه را تعطیل میکند (مابین تعطیلی) اما چهار روز مرخصی کم میکند پنجشنبه جمعه شنبه و یکشنبه
    ایا این حق را دارد که چهار روز مرخصی از پرسنل خود کم کند ؟!

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 62 قانون کار، روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد است.
      همچنین مطابق تبصره 3 این ماده قانونی، کارگاههایی که با انجام 5 روز کار در هفته و 44 ساعت کار قانونی کارگرانشان از دو روز تعطیل استفاده میکنند. مزد هر یک از دو روز تعطیل هفتگی برابر با مزد روزانه کارگران خواهد بود.
      همچنین به استناد ماده 64 قانون کار، سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نمی‌شود.

  6. سلام
    اگر طبق توافق برخی پنجشنبه‌ها شرکت تعطیل اعلام شود (ساعت کاری در هفته از ساعت 8 صبح الی 16:00 می‌باشد) و فقط برخی افراد جهت حضور در شرکت برای شیف مجوز داشته باشند، نحوه اعمال مرخصی چگونه خواهد بود؟
    آیا روزهای پنجشنبه (8:00 الی 13:00) می‌بایست از مرخصی آن‌ها کسر شود؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که کارکرد کارکنان در طول هفته (شنبه تا چهارشنبه) ساعات کار موظفی ماهانه آنها را تکمیل می‌کند، عدم کارکرد در روز 5شنبه تاثیری بر حقوق و دستمزد آنها و یا مرخصی استحقاقی آنها نخواهد داشت. اما در صورتی که کارکرد هفتگی (شنبه تا چهارشنبه) کمتر از ساعات کار موظفی ماهانه است، طبق توافق با کارگر میتوان از مرخصی استحقاقی و یا حقوق و دستمزد او کسر نمود.

  7. در صورتی که شخصی ۳۰ روز مرخصی بگیرد و اصلا جمعه در مرخصی ها تنظیم کند که نداشته باشد اون وقت تکلیف ۴ جمعه چی میشن؟
    و همچنین ۴ جمعه را چطور می تونیم در مرخصی اونهایی که تنظیم می کنند که جمعه در مرخصی هاشون نیفته انجام بدیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 64 قانون کار، مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است. به بیان دیگر، بدون احتساب 4 روز جمعه، هر کارگر جمعا 26 روز مرخصی طی یک سال کار تمام وقت دارد.
      همچنین برای کار کمتر از یک سال، مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود.
      توصیه می‌کنیم برای آشنایی با مفاهیم قانون کار، از آموزش قانون کار پرشین حساب استفاده نمایید.

  8. سلام من توکارگاه نجاری کارمیکنم دونفربیشترنیستیم میگه مرخصی ۱روزنیم درسته یاداره سرم کلاه میذاره

    1. سلام دوست عزیز
      میزان مرخصی برای کارگران مشمول قانون کار، به نسبت تعداد ساعات کارکرد روزانه تعیین می‌شود. مطابق ماده 64 قانون کار، برای کارگران تمام وقت، مرخصی استحقاقی سالانه با استفاده از مزد و با احتساب چهار روز جمعه، جمعا معادل 30 روز است. همچنین برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود.

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 64 قانون کار، مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعاً یک ماه است. سایر روزهای تعطیل جزء ایام‌مرخصی محسوب نخواهد شد. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود. بر این اساس برای ساعات مرخصی استحقاقی، حقوق دریافت خواهید کرد اما جزء ساعات کارکرد لحاظ نخواهد شد.

    1. سلام دوست عزیز
      مرخصی استحقاقی برای کارگران پاره وقت به نسبت مدت زمان فعالیت، به آنها تعلق می‌گیرد.
      برای دریافت پاسخ دقیقتر، نیاز است قرارداد شما با مجموعه مذکور مورد بررسی قرار گیرد. در صورت تمایل می‌توانید جهت درزرو وقت مشاوره با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  9. سلام وقتتون بخیر
    کارگری که در طول یکسال طی ۵ یا ۶ ماه سال از مرخصی استحقاقی خودش به مدت ۳۰ روز استفاده کرده،آیا میتونه درخواست مرخصی استحقاقی بکنه یا نه،از چه نوع مرخصی میتونه استفاده کنه،بدون حقوق؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 64 قانون کار، مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعاً یک ماه است. سایر روزهای تعطیل جزء ایام‌مرخصی محسوب نخواهد شد. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود.
      به این ترتیب شخصی که از مدت مرخصی استحقاقی خود استفاده نموده، امکان استفاده از این مرخصی را نداشته و تنها می‌تواند از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید. لازم به ذکر است مطابق ماده 72 ق.م.م نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و مدت آن و شرایط برگشت آنها به کار پس از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر یا‌نماینده قانونی او و کارفرما تعیین خواهد شد.

  10. سلام وقت بخیر. ساعت کاری موظفی در کارگاه ما 12 ساعت است.
    الان وقتی ما یک روز به مرخصی میرویم. آیا کارفرما باید بابت آن یک روز مرخصی، 12 ساعت از سقف مرخصی استحقاقی ما کم کند یا 7.33؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 51 قانون کار و تبصره آن مجموع ساعات کار موظفی کارگران نباید از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته تجاوز نماید. ساعات کار اضافی باید به عنوان اضافه کاری لحاظ گردد. در نتیجه در زمان مرخصی، باید معادل ساعات کار موظفی کارگران در روز (به عنوان مثال 8 ساعت و یا 7.33 ساعت) از سقف مرخصی استحقاقی شما کسر شود.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حقوق خود به عنوان کارگر می‌توانید آموزش قانون کار و تامین اجتماعی پرشین حساب را تهیه نموده و مانع از تضییع حقوق قانونی خود شوید.

  11. سلام وقت بخیر
    تعطیلات رسمی در بین مرخصی استحقاقی چگونه محاسبه میشود؟
    اگر مرخصی از چهارشنبه شروع و در جمعه ی هفته بعد به پایان برسد چند روز محاسبه میشود

    1. سلام دوست عزیز
      طبق ماده 64 قانون کار مرخصی استحقاقی در سال ۲۶ روز کاری است و اگر ایام تعطیل رسمی بین روزهای مرخصی واقع شود، جزء این ۲۶ روز محاسبه نمی شود.

  12. سلام وقت بخیر هر کارگر تا چه سقفی در ماه میتواند از مرخصی ساعتی استفاده کند ؟ مثلا اگر 16 ساعت در ماه باشد امکان گرفتن مرخصی در هر روز نیم ساعت یا 1 ساعت می تواند استفاده کنه ؟ چطور از مرخصی های ساعتی بی رویه جلوگیری کنیم

    1. سلام کاربر گرامی،
      مرخصی ساعتی بخشی از مرخصی استحقاقی است که میزان آن در هر شرکت با توجه به آیین نامه مرخصی شرکت متفاوت است. مرخصی ساعتی میتواند به حدی باشد که کل مرخصی استحقاقی ماهانه کارگر (16 ساعت) استفاده شود.
      مرخصی با درخواست کتبی کارگر و موافقت شرکت امکان پذیر است. میتوانید طبق آیین نامه مرخصی شرکت (که به تایید اداره کار رسیده باشد) با مرخصی ساعتی موافقت نمایید.
      به طور مثال ممکن است در آیین نامه مرخصی ذکر شود که با توجه به فعالیت شرکت با مرخصی ساعتی بیش از 8 بار در ماه موافقت نخواهد شد. (مثلا 8 بار مرخصی دو ساعته) که در این صورت مرخصی استحقاقی ماهانه به طور کامل استفاده شده است.
      البته این موارد در شرکتهای مختلف با توجه به فعالیت متفاوت است.

  13. باسلام و احترام چنانچه کارگری از روز شنبه تا چهارشنبه مرخصی بدون حقوق بگیرد و در ادامه هفته بعد نیز شنبه تا چهارشنبه مرخصی بدون حقوق بگیرد آقای پنجشنبه و جمعه بین دو مخصی بدون حقوق نیز مرخصی بدون حقوق محسوب خواهد شد یا خیر؟ سپاسگزارم
    (شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه) پنجشنبه جمعه (شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه)
    مرخصی بدون حقــــــــــــــــــوق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مرخصی بدون حقــــــــــــــــــوق

    1. سلام کاربر گرامی،
      چنانچه تعطیلات رسمی بین روزهای غیبت یا مرخصی بدون حقوق واقع شود جزء روزهای غیبت یا مرخصی بدون حقوق محسوب شده و کارگر مستحق دریافت مزد تعطیلات رسمی که بین روزهای غیبت و یا مرخصی بدون حقوق واقع می‌شود نخواهد بود.

      1. با سلام خدمت شما ببخشید یه سوال داشتم یک کارگر در یک بازار در جزیره کیش شروع به کار کند و با او قرار دادی بسته نشود و از او روزی ۱۱ساعت کار بکشند .چند کار مختلف در ۱۱ساعت و بعد ۳ماه مشگل شون حل بشه و بعد به خاطر مرخصی ساعتی استعلاجی که ۱ساعت دیر کند اخراج میکنند و به او ماهی ۶میلیون و با جای خواب…و میگویند مرخصی بهت تعلق نمیگیرد .خواستم بدونم در سال ۱۴۰۱با این گرانی این حق حقوق یک کارگر هست که از مرخصی استفاده نکردم .لطفا جواب بدهید.سپاس از شما

        1. سلام کاربر گرامی
          همه کارگران مشمول قانون کار طبق ماده 64 حق استفاده از مرخصی استحقاقی سالانه با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا به میزان یک ماه را دارند. برای کار کمتر از یک سال، میزان مرخصی به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود.

  14. من یه مطلبی در مورد تفاوت تعداد مرخصی کارگران در کارگاه های کوچک با سایر کارگاهها دیدم. آیا واقعا تفاوتی بین تعداد روزهای مرخصی کارگاههای کوچک با بقیه کارگاهها وجود داره؟

    1. به موجب ماده 191 قانون کار و آیین نامه معافیت كارگاههای کوچک، مرخصی سالانه پرسنل بنگاه‌های اقتصادی با تعداد پرسنل کمتر از 10 نفر، معادل 21 روز و 4 جمعه (جمعا معادل 25 روز) خواهد بود. مرخصی سالانه پرسنل بنگاه‌های اقتصادی با بیش از 10 نفر پرسنل، برابر با 26 روز به همراه 4 جمعه (جمعا معادل 30 روز) است.

  15. سلام روز بخیر
    آیا در زمان محاسبه حقوق و دستمزد، تعطیلات و مرخصی ها از حقوق و دستمزد کسر میشود؟

    1. سلام کاربر گرامی، تعطیلات رسمی و مرخصیهای مجاز از حقوق کسر نخواهد شد.
      روز جمعه روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد است. در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب، برق، اتوبوسرانی و یا در کارگاههایی که حسب نوع کار و یا توافق طرفین، به طور مستمر روز دیگری برای تعطیل هفتگی تعیین شود، همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود. به هر حال تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است. کارگرانی که به هر عنوان در روزهای جمعه یا تعطیل هفتگی، کار می‌کنند در مقابل عدم استفاده از تعطیلی روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت می‌کنند.

    1. سلام کاربر گرامی،
      در قانون کار هر کارگر موظف به ۴۴ ساعت انجام کار موظف در هفته است. برای محاسبه ساعات کار قانونی هر روز ۴۴ ساعت تقسیم بر ۶ روز کاری =۷.۳۳ که همان ۷ ساعت و بیست دقیقه میشود. بنابراین میزان ساعات کار موظفی کارگران طبق قانون کار در هر روز کاری 7.33 ساعت است که اگر در تعداد روزهای کاری هفته ضرب شود، ساعات موظفی کارکرد طی ماه تعیین می‌شود. از آنجا که تعداد روزهای کاری در ماههای مختلف متفاوت است، تعداد ساعات کار موظفی نیز در ماههای مختلف متفاوت است.

  16. سلام وقتتون بخیر
    برای محاسبه مبلغی مانده مرخصی علاوه بر مزایای گفته شدنه حق سرپرستی و حق مسئولیت در صورت داشتن باید در نظر گرفته شود؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      مبنای محاسبه مرخصی، حق السعی است یعنی تمام آیتم های دریافتی کارگر. حق السعی یک دریافتی مجزا از حقوق و دستمزد نیست؛ بلکه کل پرداختی‌ها که شامل انواع موارد قانونی و آنچه کارفرما برای نیروی کار خود در نظر گرفته را در برمی‌گیرد. بنابراین دو آیتم حق سرپرستی و حق مسئولیت در محاسبه مرخصی لحاظ خواهد شد.

  17. باعرض سلام
    در کارگاه‌هایی که اقماری هستند و ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت می باشد ، آیا مرخصی ۳۰ روزه استحقاقی هم شاملشان می‌شود یا خیر؟ ممنون

    1. سلام کاربر گرامی،
      مرخصی استحقاقی سالانه با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است. و به طور خالص 26 روز کاری است. بله این میزان مرخصی شامل کارگاه های اقماری خواهد شد و به میزان ساعات مرخصی استفاده شده از جمع مرخصی سالانه کسر میگردد.

    1. سلام کاربر گرامی،
      مرخصی منفی قابل انتقال و ذخیره نیست و در قانون کار مرخصی منفی پیش بینی نشده است. کارفرما یا باید بیش از سقف مجاز مرخصی را تایید نکند یا در صورت نیاز کارمند به مرخصی، مرخصی بدون حقوق و با کسر کارکرد باشد. که در این صورت به مرخصی بدون حقوق هیچ حقی مانند حقوق، عیدی، سنوات و… تعلق نمیگیرد.

  18. با سلام وقت بخیر
    من در یک کارگاه کار میکنم هر ماه کارفرما ما رو مجبور میکنه از مرخصی هامون استفاده کنیم و به صورت اجباری ما رو به مرخصی میفرسته. میخاستم بدونم از نظر قانونی این مسئله درست هست؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق ماده 69 قانون کار، تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر و کارفرما تعیین می‌شود و در صورت اختلاف بین کارگر و کارفرما نظر اداره کار و امور اجتماعی محل لازم‌الاجراء است. کارفرما نمیتواند به اجبار کارگر را ملزم به استفاده از مرخصی نماید.

    1. سلام کاربر گرامی،
      در یک سال مجاز به استفاده از مرخصی استحقاقی به میزان 26 روز هستید. درصورتی که از مرخصی اصلا استفاده نکرده باشید میتوانید از این میزان مرخصی استفاده کنید در غیر اینصورت میزان مرخصی استفاده شده از 26 روز کسر شده و روزهای باقیمانده را میتوانید استفاده کنید.

  19. سلام اساتید و دوستان محترم
    ضمن تشکر از مطالب مفیدتون.
    استاد حاجی محمدی اگر امکانش هست راجع به کارافتادگی بیمه و همچنین شرایط بازنشستگی کسانی که درصدی از کارافتادگی دارن به چه صورت هست مطالبی ارائه بدید بسیار ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      حتما این مطلب را در پست های اینده پرشین حساب میتوانید مطالعه نمایید.
      موفق باشید

  20. سلام آقاي حاجي محمدي هفته پيش توي كلاس ثبت دفاتر قم از ماهيت حسابها گفتيد براي دانلود ولي من هر چي گشتم پيدانكردم داخل سايت لطف ميكنيد فايلش را براي بنده قرار بديد براي بار سوم دارم درخواست ميكنم ولي جواب نداديد خواهش ميكنم فايلش را قرار بديد مرسي

    1. سلام جناب جعفری نسب
      بنده یکبار پاسخ شما را در سامانه پرسش و پاسخ دادم . لطفا بررسی کنید.
      موفق باشید.

  21. با سلام

    سوال بنده از آقای حاجی محمدی این است که چه تضمینی وجود داره که بعد از شرکت در کلاسهای تهیه صورتهای مالی

    اشراف کامل بر روی این کار و زوایای مختلف اون پیدا کنیم؟

    با تشکر
    09/24

    1. سلام

      یک دوره خیلی خوب در کنار تبلیغات خوب باید محتوی مشخصی داشته باشد تا شرکت کنندگان بتوانند راحتتر تصمیم گیری کنند . در مورد ضمانت هم بنده تضمین می کنم اگر دوره برای شما کاربردی نباشد کل مبلغ به شما مسترد شود.
      موفق باشد.

  22. ممنون بسيار واضح و روشن مطلب عنوان شده است در صورت امكان در خصوص مرخصي استعلاجي مطالب بيشتري بنويسيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :