فهرست مطالب

مامور تشخیص مالیات کیست؟

ماموران اجرایی سازمان مالیاتی را، مامور تشخیص مالیات مینامند

مامور مالیات چگونه استخدام میشود؟

مامور مالیاتی پس از پذیرش در آزمون استخدامی و احراز شرایط لازم در این سازمان استخدام میشود

حقوق ماموران تشخیص مالیات چقدر است؟

حقوق مامور تشخیص مالیات بر اساس عوامل مختلفی تعیین میشود که در مقاله به آنها پرداخته ایم

مامور تشخیص مالیات یکی از اولین کارشناسان مالیاتی است که وظیفه رسیدگی به پرونده مالیاتی مودی جهت تعیین درآمد و محاسبه مالیات را بر عهده دارد. از این رو نیازمند کسب مهارتهای لازم در خصوص تشخیص صحت اطلاعات مندرج در اظهارنامه مالیاتی و محاسبه مالیات است. در این مطلب آموزش مالیات همراه ما بمانید تا شما را با وظایف مامور تشخیص مالیات و اطلاعات مورد نیاز ممیزان مالیاتی آشنا نماییم.

با آموزش صفر تا صد مالیات پرشین حساب، نسخه مالیاتی خودت رو به بازار عرضه کن. روی لینک زیر کلیک کن.

آموزش صفر تا صد مالیات

شغل مامور تشخیص مالیات چیست؟

مامور تشخیص مالیات یا ممیز مالیاتی یا کارشناس امور مالی، مامور اجرایی سازمان امور اقتصادی و دارایی کشور (یکی از سازمان‌های دولتی) است که پس از احراز برخی شرایط و کسب آموزش‌های مورد نیاز، در این سمت استخدام می‌شود.

بر اساس ماده 219 ق.م.م، وظیفه مامور تشخیص مالیات، استفاده از کلیه ظرفیت‌های قانونی و به کارگیری مهارت و تجربه شخصی خود در جهت شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات های مستقیم است.

وظایف مامور تشخیص مالیات

ممیزان یا ماموران تشخیص مالیات وظایف پیچیده‌ و زیادی دارند. شاید بتوان عمده کار مامور تشخیص مالیات را به صورت زیر خلاصه نمود:

  • بررسی اطلاعات مندرج در اظهارنامه مالیاتی اشخاص جهت وجود مغایرت و یا عدم رعایت قوانین و مقررات قانونی
  • تطابق اظهارنامه با اطلاعات به دست آمده از سایر منابع اطلاعاتی جهت بررسی صحت اظهارات مودی  و  پیشگیری از فرار مالیاتی
  • انجام استعلامات سیستمی و بررسی‌های میدانی جهت اطلاع از کلیه منابع درآمدی مودی برای کشف کتمان درآمد
  • تنظیم و صدور اوراق تشخیص و قطعی مالیاتی
  • ایجاد تغییرات مورد نیاز در سامانه‌های مالیاتی مودیان و راهنمایی آنان جهت اجرای تکالیف مالیاتی هماهنگ با اصول و مفروضات حسابداری
  • حضور در هیئتهای مالیاتی به نمایندگی از سازمان مالیاتی
وظایف مامور تشخیص مالیات
مامور تشخیص مالیات وظایف متعدد و حساسی دارد

با سلسله مراتب ماموران مالیاتی آشنا شوید

کلیه کارکنان شاغل در سازمان مالیاتی که به کار شناسایی، تشخیص، مطالبه و یا وصول مالیاتهای مستقیم اشتغال دارند، مامور مالیات نامیده می‌شوند.

بر اساس ماده 13 فصل دوم آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیات های مستقیم طبقات شغلی ممیزان مالیاتی به شرح زیر تعریف شده است:

  • کمک کارشناس مالیاتی (کمک ممیز مالیاتی بامدرک تحصیلی دیپلم)
  • کاردان مالیاتی (کمک ممیز مالیاتی بامدرک تحصیلی کاردانی)
  • کارشناس مالیاتی (کمک ممیز مالیاتی با مدرک تحصیلی لیسانس)
  • کارشناس ارشد مالیاتی (ممیز مالیاتی)
  • رئیس گروه مالیاتی (سر ممیز مالیاتی)
  • رئیس امور مالیاتی (ممیز کل مالیاتی)

 در ادامه به معرفی هر یک از عناوین شغلی بالا و شرح مختصری از وظایف آنها می‌پردازیم.

لازم است بدانید مامور تشخیص مالیات با ذیحساب متفاوت است. برای آشنایی با تفاوت حسابرس، ممیز و ذیحساب روی لینک کلیک نمایید.

کمک کارشناس مالیاتی و وظایف او

کمک کارشناس مالیاتی پایین‌ترین شغل در هرم شغلی یک اداره مالیاتی به شمار می‌آید. اشخاص فارغ التحصیل با مدرک تحصیلی دیپلم در رشته‌های امور مالی یا اقتصادی می‌توانند در این سمت فعالیت نمایند. وظیفه گردآوری اطلاعات، تهیه جداول آماری و گزارشات مقدماتی مورد نیاز بر عهده این افراد قرار داشته و نسبت به دقت و کنترل اطلاعات و آمار و گزارشات مزبور مسئولیت دارند؛ این اشخاص تحت نظر کارشناس مسئول مالیاتی، انجام وظیفه می‌نمایند.

کاردان مالیاتی و وظایف او

کاردان مالیاتی یا فوق دیپلم (کاردانی) ازبین کارمندان “سازمان” با مدرک تحصیلی فوق دیپلم، یا حداقل 3 سال سابقه خدمت در شغل کمک کارشناس مالیاتی انتخاب می‌شود و حداقل یکی از وظایف اصلی “سازمان” را عهده‌دار بوده و تحت نظر کارشناس مسئول مالیاتی، انجام وظیفه می‌نماید.

کارشناس مالیاتی و وظایف او

این سمت که در رده بالاتری نسبت به کاردان قرار دارد، از بین کارمندان با تحصیلات کارشناسی و بالاتر و یا پس از حداقل 3 سال سابقه خدمت به عنوان کاردان مالیاتی به شخص محول می‌شود. کارشناس مالیاتی یا کمک ممیز زیر نظر کارشناس ارشد مالیاتی (ممیز مالیاتی) فعالیت نموده و می‌تواند بر اساس آموزش‌های دریافتی، در صحت سنجی اظهارنامه مالیاتی و تشخیص مالیات به ممیز مالیاتی کمک نماید.

کارشناس ارشد مالیاتی و وظایف او

کارشناس ارشد مالیاتی، کارشناس مسئول مالیاتی یا ممیز مالیاتی از میان متقاضیان در سازمان مالیاتی با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر و یا پس از حداقل 3 سال خدمت در سمت کارشناس مالیات انتخاب می‌شود. ممیز مالیاتی وظیفه سرپرستی یک واحد مالیاتی را در یک مجموعه بر عهده داشته و مسئولیت تایید گزارشات مالی و مالیاتی اشخاص، اجرای صحیح قوانین و مقررات مالیاتی توسط مودیان و تشخیص مالیات و صدور اوراق بر عهده ایشان است. کارشناس ارشد مالیات در هرم شغلی، تحت نظر رئیس گروه مالیاتی (سرممیز) فعالیت می‌کند.

رئیس گروه مالیاتی و وظایف او

رئیس گروه مالیاتی یا سرممیز مالیاتی از میان کارمندان سازمان با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر و یا اشخاصی که حداقل 3 سال سابقه خدمت به عنوان کارشناس ارشد مالیات را داشته‌اند، انتخاب می‌شود.

سر ممیز مالیاتی یا رئیس گروه مالیاتی که در هرم شغلی کارمندان سازمان مالیاتی در دومین سطح قرار دارد، سرپرستی تعدادی از واحدهای مالیاتی را جهت انجام صحیح قوانین سازمانی در واحدهای مالیاتی بر عهده دارد و تحت نظر رئیس امور مالیاتی انجام وظیفه می‌کند.

رئیس امور مالیاتی و وظایف او

رئیس امور مالیاتی یا ممیز کل مالیاتی از بین کارمندان سازمان با تحصیلات لیسانس و بالاتر و با حداقل 3 سال سابقه خدمت در سمت رئیس گروه مالیاتی انتخاب می‌شود. رئیس امور مالیاتی که در بالاترین سطح در هرم شغلی سازمان مالیاتی قرار دارد، مسئولیت نظارت بر حسن عملکردگروه‌های مالیاتی، اجرای صحیح مقررات در کل سازمان، پیشگیری از تخلفات اداری و رعایت حقوق مودیان را بر عهده دارد. به بیان دیگر کلیه اقدامات انجام شده در سازمان مالیاتی با مسئولیت رئیس امور مالیاتی انجام می‌شود.

حقوق ممیز مالیاتی چقدر است؟

سازمان امور مالیاتی یکی از سازمان‌های دولتی محسوب می‌شود. از این رو حقوق کلیه ماموران تشخیص مالیات تابع قانون مدیریت خدمات کشوری است. بر این اساس دستمزد مامور تشخیص مالیات بر اساس عواملی مانند سابقه کار، تحصیلات، مهارت‌ها و توانایی‌های فردی، سمت شغلی و همچنین عوامل دیگری مانند انجام کار اضافی و یا ماموریت، شرایط محل خدمت و مواردی از این قبیل تعیین می‌شود.

در واقع حقوق این گروه از دو بخش تشکیل شده است:

  • حقوق پایه که همه ساله از سوی هیئت وزیران تعیین می‌شود
  • پاداش و فوق العاده‌ها که به واسطه انجام فعالیتی بیش از شرح وظایف کارمندان به ایشان پرداخت می‌شود
حقوق مامور تشخیص مالیات
حقوق مامور تشخیص مالیات بر اساس عوامل مختلفی نظیر سابقه فعالیت، تحصیلات و … بستگی دارد

مهارتهای مورد نیاز ماموران تشخیص مالیات

یک مامور تشخیص مالیات برای انجام بهتر وظایف، نیازمند کسب مهارتهای زیر است:

  • تسلط بر قوانین و مقررات مالیاتی و اطلاع از به روزترین اخبار و بخشنامه‌های مالیاتی جهت نظارت بر اجرای صحیح قوانین از سوی مودیان از یک سو و استفاده از کلیه ظرفیتهای قانونی در جهت تسهیل امور مودیان از سوی دیگر
  • توانایی تفسیر اطلاعات مالی در جهت بررسی و کشف مغایرتهای احتمالی در حسابهای بانکی مودیان
  • کسب مهارتهای ارتباطی مناسب با هدف بهبود سطح ارتباط با مودیان و همچنین تهیه و ارائه گزارشات دقیق برای سازمان و سایر مراجع قانونی
  • کسب مهارتهای کامپیوتری و نرم افزارهای مورد نیاز برای انجام امور اداری
  • آشنایی با مهارتهای الکترونیکی و همچنین آشنایی کامل با سامانه‌های سازمان مالیاتی

چگونگی استخدام مامور تشخیص مالیات

برای استخدام در سازمان مالیاتی به عنوان مامور تشخیص مالیات، باید همانند استخدام در سایر ارگان‌های دولتی پس از فراخوان سازمان مالیاتی در آزمون‌ها و مصاحبه‌های اختصاصی مربوطه شرکت نموده و امتیازهای لازم را کسب نمایید.

برای موفقیت در آزمونهای استخدامی و مصاحبه‌ها مطالعه منابع تخصصی آزمون نظیر قانون مالیاتهای مستقیم، قانون ارزش افزوده، اصول حسابداری، حسابداری صنعتی، قوانین و مقررات مالی و اقتصاد خرد، کلان و مالیه عمومی ضروری است.

کلام آخر

مامور تشخیص مالیات یکی از مهم‌ترین عناوین شغلی مربوط به سازمان امور مالیاتی است. برای پذیرش در این شغل، اطلاع از قوانین مالی و مالیاتی ضروری است. از این رو توصیه ما به شما استفاده از آموزش مالیات پرشین حساب است. بدین ترتیب می‌توانید مهارت لازم برای موفقیت در آزمونهای استخدامی سازمان مالیاتی را کسب نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

22 پاسخ

  1. سلام
    ببخشید من شنیدم برا استخدام مامور تشخیص مالیات بعد از مصاحبه حتی آزمایشات پزشکی و دندان پزشکی سخت گیرانه ای داره درسته یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص به یکی از شعب اداره مالیاتی مراجعه نموده و از ماموران حراست و اطلاعات سازمان مالیاتی پرسش نمایید.

  2. سلام یه سوال داشتم.اداره مودیان متوسط تهران آیا از لحاظ سلسله مراتب پایین تر از اداره امور مالیاتی در استانها و شهرستانها محسوب میشه یا خیر؟

    1. سلام دوست عزیز
      سلسله مراتب معمولا برای مقایسه سمت‌ها به کار می‌رود نه مقایسه یک اداره با اداره دیگر. در هر حال برای کسب اطلاع در این خصوص می‌توانید با سامانه ارتباطات مردمی سازمان مالیاتی با شماره 1526 تماس حاصل نمایید.

      1. سلام من به عنوان حسابدار در اداره مالیات دعوت به مصاحبه شدم. میشه راجب اینم توضیح بدید لطفا

        1. سلام دوست عزیز
          پاسخ به پرسش شما نیازمند دریافت اطلاعات بیشتری در خصوص دعوت به همکاری مزبور است. وظایف حسابداران در صورتی که به عنوان حسابدار معمولی در بخش اداری سازمان مالیاتی مشغول فعالیت شوند، با وظایف حسابداران رسمی متفاوت است. در مطلب شرح وظایف حسابدار به بیان وظایف عمومی و تخصصی حسابداران پرداخته‌ایم.

  3. سلام.من امسال قصد دارم در آزمون مالیاتی با شغل مامور تشخیص مالیات شرکت کنم.ممنون میشم اگه از درآمد و مزایای این شغل بگید.
    واینکه یکی چه نمونه سوالاتی رو باید بخونم؟من شش سال پیش مدرک ارشد مدیریت گرفتم و الانم چیزی از کتابها یادم نیست چطوری باید قبول بشم…؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      مامور تشخیص مالیات وظیفه بررسی صحت ادعای مودی در اظهارنامه مالیاتی و تعیین مالیات قابل پرداخت را برعهده دارد. برای این کار گاهی موظف به حضور در محل کار مودیان است. در خصوص حقوق و مزایا از آنجا که این شغل در رسته مشاغل وابسته به امور دولتی و اجرایی قرار دارد، تعیین مبالغ دستمزدی آن بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری انجام می‌شود.

  4. سلام . مامور تشخیص مالیات کارش چیه داخل اداره کار میکنه یا باید بره بیرون …شنیدم خیلی شغل سختیه حقوق و مزایا و امنیت این شغل چجوریه اخه میخام واسه ازمون دستگاه اجرایی انتخاب کنم این شغل رو …ممنون مبشم کمکم کنین سپاس گزارم

    1. سلام دوست عزیز
      مامور تشخیص مالیات وظیفه بررسی صحت ادعای مودی در اظهارنامه مالیاتی و تعیین مالیات قابل پرداخت را برعهده دارد. برای این کار گاهی موظف به حضور در محل کار مودیان است. در خصوص حقوق و مزایا از آنجا که این شغل در رسته مشاغل وابسته به امور دولتی و اجرایی قرار دارد، تعیین مبالغ دستمزدی آن بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری انجام می‌شود.

  5. با سلام : لطفا بفرمائید سولات مالیاتی خود در مورد مالیات مستغلات (درصورتیکه اداره مالیاتی شهرستان نداند)از کجا بپرسیم ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در صورتی که ممیز پرونده از سوال شما اطلاعی ندارد از مراتب بالاتر مانند رئیس گروه یا رئیس امور مالیاتی اداره کمک بگیرید در صورتی که باز به نتیجه نرسیدید میتوانید سوالات خود را از دفتر فنی مالیاتی یپرسید. همچنین میتوانید از مشاوره مالیاتی افراد خبره در این زمینه کمک بگیرید.

  6. رئیس اداره امور مالیاتی—رئیس گروه —کارشناس ارشد —کارشناس —کاردان
    سه تا آخر , از آخر تحصیلات دانشگاهی مد نظر تون باشه
    دو تا هم رئیس داریم

  7. با سلام بنده به تازگی در آزمون مالیاتی پذیرفته شده ام و با سمت مامور تشخیص مالیات ولی در حال حاضر در یک شرکت بورسی معتبر در سمت حسابداری فروش مشغول به کار هستم ولی حالا تردید دارم که آیا مسیر شغلی خود را تغییر دهم یا خیر با تشکر از سایت خوبتون ممنون میشم راهنماییم کنید .

    1. با سلام و درود
      دوست عزیز شما خودتان باید بررسی کنیید که اینده شغلی کدام بهتر میباشد این بستگی به هدف شما دارد ایا دنبال امنیت شغلی هستید یا دنبال درامد بالا شما یک جدول بکش و هدفتون را در ان مشخص کنید و بررسی نمایید
      موفق و پیروز باشید

  8. باسلام. ۱سوال داشتم.
    ایا مامور تشخیص مالیات همان ممیز مالیاتی است یا خیر‌؟
    لطفا توضیح دهید.
    سپاس

      1. سلام من به عنوان مامور تشحیص مالیات پذیرفته شدم،سوالم اینه که آیا مامور تشخیص مالیات همون کمک ممیز هست؟

        1. سلام دوست عزیز
          ممیزین مالیاتی معمولا به 4 دسته کمک ممیز، ممیز، سر ممیز و ممیز کل تقسیم می شوند.
          کمک ممیز شخصی است که حداقل مدرک دیپلم و یا فوق دیپلم دارد و تحت نظر کارشناس ارشد مالیاتی فعالیت میکند.
          مامور اظهارنامه مالیاتی و تشخیص مالیات و همچنین تعیین میزان مالیات قابل دریافت در یک حوزه مالیاتی از وظایف ممیز مالیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :