فهرست مطالب

به نام خدا و عرض سلام به شما کاربران محترم. در سالهای اخیر تعدادی قرارداد بین شرکت های خارجی و دولت ایران یا شرکت های ایرانی منعقد گردیده که به لحاظ بی سابقه بودن و عدم مطابقت با قوانین و مقررات مالیاتی لازم است درباره آنها با توجه به مقررات مالیاتی و استانداردهای حسابداری بحث و بررسی شود.

1- قرارداد بیع متقابل (BUY-BACK)

دراین گونه قراردادها کارفرما معمولا منابع مالی برای اجرای موضوع قرارداد را در اختیار ندارد و با یک شرکت خارجی که امکانات سرمایه ای دارد قرارداد منعقد می کند ، این نوع قراردادها تا به حال بین شرکت های دولتی و خصوصی با پیمانکاران خارجی برای حفاری چاه های نفت و استخراج مواد زیرزمینی منعقد گردیده است.

در قرارداد منعقده پیمانکار تعهد می کند که کل هزینه های پروژه را تقبل نماید. پیمانکار از اولین مبالغی که بابت انجام کار هزینه می نماید ، بهره به نرخ بین بانکی لندن (LIBOR) به اضافه درصدی به مبالغ هزینه اضافه می نماید تا زمانی که پروژه به بهره برداری برسد.

تجهیزاتی که برای اجرای پیمان لازم است از خارج وارد شود ، از زمان حمل بهره فوق به قیمت تمام شده اضافه تا زمان بهره برداری از پروژه ، مبلغی حدود 20% بابت حق مدیریت یک پروژه به مبالغ فوق اضافه می شود. کل مبالغ فوق قیمت تمام شده قرارداد (پروژه) را تشکیل می دهد.
زمانی که پروژه به بهره برداری رسید تمام یا درصدی از محصول پروژه برای جبران هزینه های انجام شده به پیمانکار تعلق می گیرد تا کل هزینه های انجام شده بازیافت شود.

نکات قابل توجه قراردادها از نظر مقررات مالیاتی و استانداردهای حسابداری

1- پیمانکار کل هزینه های انجام شده (هزینه های اجرای کار ، قیمت تمام شده تجهیزات ، بهره ، حق مدیریت) را به حساب پروژه بدهکار و وجوه پرداختی بابت هزینه ها و تجهیزات را به حساب بانک بستانکار و بهره منظور شده و حق مدیریت را به حساب درآمد بستانکار می نماید.

2- پیمانکار مکلف به نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک و ارائه صورت های مالی به اداره امور مالیاتی است.

3- در صورتی که پیمانکارخود مجری عملیات باشد نسبت به درآمد حاصل از عملیات پیمانکار مشمول بند الف ماده 107 اصلاحی و تبصره های آن است و در خصوص سایر درآمدها (بهره ، امتیازات و سایر حقوق) مشمول مقررات مالیاتی بخش های مربوطه است.

4- با توجه به این که پیمانکار در این گونه قراردادها تعهد می نماید در صورتی که پروژه به بهره برداری نرسد حق دریافت وجوه مربوط به هزینه های انجام شده را ندارد از این رو درآمد پیمانکار از زمان تحویل محصول مشمول مالیات پیمانکاری است.

5- در صورتیکه در قرارداد منعقده مالیات به عهده کارفرما باشد میزان مالیات به مبلغ قرارداد اضافه می شود و در صورتیکه بخشی از مبلغ قرارداد بصورت ارز در خارج از ایران دریافت شود کلیه وجوه دریافتی (ارز و ریال) درآمد پیمانکار است و فروش ارز در ایران به بیش از نرخ مندرج در قرارداد مابه التفاوت درآمد پیمانکاری است.

2- قراردادهای ساخت و انتقال B and T

الف – قرارداد :B-O-TBuild Operate Transfer

این گونه قراردادهامعمولا بین شرکت های خارجی که سرمایه لازم را در اختیار دارند و شرکت ها و سازمان های ایرانی برای ایجاد و تاسیس نیروگاه های تولید برق ، پتروشیمی و سایر کارخانجات صنعتی منعقد می گردد.

نحوه عمل شرکت مجری (خارجی) در خصوص انجام هزینه ها و تجهیزات وارداتی و بهره و سود مشارکت و سایر هزینه ها مثل قرارداد بیع متقابل است و شرکت مجری از زمان شروع بهره برداری از کارخانه تمام یا بخشی از محصول کارخانه را در اختیار گرفته و می فروشد تا کل هزینه های انجام شده و سود مورد نظر بازیافت شده و در پایان مدت توافق شده کارخانه را بلاعوض به کارفما منتقل می نماید.

نحوه ثبت حسابداری و مقررات مالیاتی شبیه قرارداد فوق بوده با این تفاوت که در این نوع قراردادها شرکت خارجی در سال های بهره برداری از کارخانه و فروش محصول از نظر مقررات مالیاتی مشمول بند ج ماده 107 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم است.

ب) قرارداد BOOT ساخت ، مالکیت ، بهره برداری و انتقال Build Own Operate Transfer

قرارداد فوق شبیه قرارداد BOT بوده با این تفاوت که شرکت خارجی مجری در طول بهره برداری و تا زمان توافق شده مالک کارخانه است.

ج ) قرارداد BRTساخت ، اجاره ، انتقال Build Rent Transfer

در این قرارداد شرکت خارجی بعد از ساخت کارخانه به مدت توافق شده کارخانه را به اجاره واگذار نموده و در پایان مدت به کارفرما منتقل می نماید.

د )قرارداد BOOST ساخت ، مالکیت ، بهره برداری ، یارانه و انتقال Build Own Operate Subsidize Transfer

در این قرارداد به علت بالا بودن بهای تمام شده محصول ، کارفرما برای مشتریان استفاده کننده از محصول تخفیف ویژه ای در نظر می گیرد یا یارانه می پردازد.

ه ) قرارداد BOO ساخت ، مالکیت ، بهره برداری Build Own Operate

این نوع قرارداد از نظر ساخت و تملک و بهره برداری مانند قرارداد BOT است با این تفاوت که مالکیت منتقل نمی شود.
خسته نباشید . از این که وقتتان را با ما گذراندید تشکر می کنم.

اعظم رزی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :