فهرست مطالب

Namaye Bironi

به نام خدا و سلام به شما دوست گرامی

بنده حاجی محمدی هستم و خیلی خوشحالم که امروز با ارائه یک مطلب کاربردی در خدمت شما هستم .

همانطوریکه می دانید سال مالی دانشگاه ها از اول شهریور تا  30ام مرداد رقم می خورد و طبق ماده  110قانون مالیاتهای مستقیم ارائه اظهارنامه مالیات بر عملکرد این موسسات چهار ماه بعد یعنی در آذر ماه ارسال می شود. چندی پیش دو پروژه دانشگاه غیر انتفاعی جهت بررسی اسناد به من محول شد که خواستم از این طریق یک سری نکات را بیان کنم شاید دوستانی که علاقمند به یادگیری حسابداری حوزه خدماتی باشند از آن استفاده کنند.

برخلاف حرف و حدیثهای غیر حرفه ای هیچ گرایشی از حسابداری کار ساده نیست و هر گرایش مدل خاص و ترفندهای اختصاصی خود جهت اجرا را می طلبد. از این رو در جریانات مربوط به امور دانشگاه ها باید به نکات زیر که می تواند در قالب چند راهکار مورد استفاده قرار بگیرد، توجه فرمایید :

نرم افزار حسابداری: سیستم های دانشگاهی می بایست مجهز به نرم افزار حقوق و دستمزد و دارایی و اموال باشند.

اجاره محل: در مورد اجاره محل محاسبه مالیات را باید هر ماه به عنوان مالیات تکلیفی در نظر گرفته شود.

قرارداد : در مورد قرارداد بااساتید معمولا به دوصورت عمل می شود : حق التدریس، استخدامی . در حالت حق التدریس معمولا اشتباهی که صورت می گیرد قراردادی منعقد نمی شود و اگر هم اجرا شود معمولا کسورات قانونی شامل بیمه و مالیات در نظر گرفته نمی شود. این در صورتی است که معمولا جرائم ماده 104 هر آن ممکن است مجموعه را به خطر بیندازد. نکته مهمی که باید اینجا در نظر گرفت منظور نمودن مالیات تکلیفی ماهیانه اساتید و مدرسین حق التدریس در هر پرداخت است . مشکل بعدی عدم ارائه صورتحساب یا صورت کارکرد از طرف اساتید است . معمولا امور مالی طبق ساعت کلاسی، خودش کارکرد را محاسبه می کند و وجوه را واریز می کند که در ادامه ثبت سند حسابداری را انجام می دهد. اشکال اینجاست که این اسناد بدون مدارک مستند ثبت شده و حتما می بایست صورتحساب ها ضمیمه سند حسابداری گردد.

در مورد قراردادهای استخدامی نیز باید کاملا منطبق بر لیست بیمه تمامی اساتیید استخدامی و هیات علمی ارائه شوند. نکته مهم لحاظ نمودن اضافه کار است که باید منطبق بر قوانین اداره کار و امور اجتماعی باشد. همچنین معمولا بیشتر اساتید دانشگاه ها مشمول مالیات حقوق می باشند که می بایست در سیستم آنلاین پرداخت حقوق سازمان امور مالیاتی ثبت گردند.

همینطور معمولا جهت پیمانکاران نیز باید قراردادهای قابل قبولی ارائه شود. قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که پیمانکاران دانشگاه بیشتر در چرخه رستوران، سرویس ایاب و ذهاب و پروژه های عمرانی فعالیت می کنند که رعایت کردن نکات بیمه ای و منظور نمودن در صورت وضعیتها بسیار مهم خواهد بود.

صورت معاملات فصلی : از تکالیف بسیار مهمی است که باید طبق ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اجرا شود. دانشگاه ها و موسسات می بایست هر سه ماهه گزارشات درآمدی و خرید و هزینه های خود را در سامانه صورت معاملات فصلی گزارش کند.

کنترل دارایی و اموال : برچسب گذاری در بیشتر دانشگاه ها اجرا می شود ولی متاسفانه در برخی از دانشگاه ها تازه تاسیس و نوپا این تکلیف خیلی جدی گرفته نمی شود و کار محاسبه استهلاک را با خطرات جدی مواجه می کند. پیشنهاد بنده این است که با یک سیستم کنترل دارایی و اموال و اعمال برچسب بر روی کلیه اثاثیه می توان هزینه های قابل قبولی را برای دانشگاه به ارمغان آورد .

امیدوارم با ارئه این نکات شاهد هیچگونه مشکلی در سیستم دانشگاه های کشور نباشیم .

موفق باشید/ میثم حاجی محمدی

 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. دارای لیسانسیه حسابداری جزء اولین های وشروع به کار دانشکده های حسابداریم .علاقه مفرط به یاد گیری هرچه بیشتر حسابداری دارم و دوست دارم آنچه را که می دانم به دیگران انتقال دهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :