فهرست مطالب

slide-3

IESBA مخفف The International Ethics Standards Board for Accountants به معنی هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی برای حسابداران می باشد .هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی برای حسابداران (IESBA)، یک هیئت استانداردگذار مستقل است که توسط فدراسیون بین المللی حسابداران تعیین شده و تحت حمایت آیفک فعالیت می کند.

هدف

هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی برای حسابداران، استانداردهای اصول اخلاقی با کیفیت بالا و سایر بیانیه ها برای حسابداران حرفه ای در جهت منافع عموم برای استفاده در سرتاسر دنیا را تدوین و منتشر می کند. آئین رفتار حرفه ای آیفک برای حسابداران حرفه ای برای کلیه حسابداران حرفه ای چه در بخش حسابرسی، صنعت، آموزش و بخش عمومی کاربرد دارد. آئین‌ یادشده به عنوان مبنایی برای اصول اخلاقی مدون و لازم‌الاجرای مراجع عضو آیفک است. هیچ مرجع عضو آیفک یا موسسه ای که گزارشهای خود را براساس استانداردهای بین المللی حسابرسی و اطمینان بخشی صادر می کند، مجاز به استفاده از این استانداردها کمتر از آن چیزی که در آئین‌ یادشده مقرر شده است، نمی باشد.

phpThumb_generated_thumbnailjpg

فرایند انجام کار

هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی از فرایند نظرخواهی سختی پیروی می کند که برای کسب اطمینان از اینکه دیـدگـاه های گـروه های متـاثـر از استانداردها و تفاسیر آن به طور کامل مورد توجه قرار می گیرند. این فرایند برای تدوین کلیه بیانیه های هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی برای حسابداران استفاده می شود.
• پژوهش و مشورت: معمولاً کـارگروهی پروژه ای با مسئولیت تدوین پیشن‌نویس استاندارد یا راهنمای به کارگیری آن تعیین می شود. این کارگروه مواضع خود را براساس پژوهش و مشورت مناسب ارائه می دهد.
• مباحثه شفاف: یک استاندارد یا تفسیر پیشنهادی به عنوان دستور جلسه برای بحث در جلسه هیئت استانداردهای بین المللی اصـول اخلاقـی برای حسابـداران کـه به طور علنی برگزار می شود، ارائه می گردد.
• انتشار برای نظرخواهی عمومی: پیش‌نویس های نظرخـواهی در مرکز اطلاع رسانی این هیئت قرار می گیرد و به طور گسترده ای برای نظرخواهی عمومی توزیع می گردد. معمولاً دوره نظرخواهی کمتر از 90 روز نیست.
• توجه به نظرات رسیده: در جلسات هیئت، به نظرات و پیشنهادات دریافت شـده توجـه می شود. اگر تغییرات انجام شده بعد از نظرخواهی از نظر هیئت اساسی باشد، دوباره پیش‌نویس برای نظرخواهی صادر خواهد شد.
• تایید نهایی: تایید پیش‌نویس ها، استانـداردهـا و تفـاسیر با رای مثبت حداقل دو سوم اعضا انجام می شود.

اصول بنیادی

آئین رفتار حرفه ای حسابداران را ملزم به رعایت پنج اصل بنیادی می کند:

• درستکاری: حسابدار حرفه ای باید در انجام خدمات حرفه ای صادق و درستکار باشد.
• بی طرفی: حسابدار حرفه ای نباید اجازه دهد فعالیتهایی چون سو‌گیری، تضاد منافع یا بی اثر کردن نفوذ سایرین برای باطل کردن قضاوت های حرفه ای و کاری به کار رود.
• صلاحیت و مراقبت حرفه ای: حسابدار حرفه ای وظیفه ای مستمر برای حفظ دانش و مهارت های حرفه ای در سطح لازم برای برای ارائه خدمات حرفه ای به مشتری و کارفرما به صورت پیوسته دارد. حسابدار حرفه ای هنگام ارائه خدمات حرفه ای باید با پشتکار بالا و مطابق با استانداردهای فنی و حرفه ای قابل اجرا عمل کند.
• رازداری: حسابدار حرفه ای باید به رازداری اطلاعات بدست آمده در نتیجه روابط حرفه ای و کاری احترام بگذارد و نباید هرگونه اطلاعاتی را به اشخاص ثالث بدون اختیار و اجازه کامل افشا کند مگر اینکه حق یا وظیفه قانونی و حرفه ای برای افشا وجود داشته باشد. اطلاعات محرمانه بدست آمده بخاطر روابط حرفه ای و کاری نباید برای منافع شخصی حسابدار حرفه ای یا شخص ثالثی استفاده شود.
• رفتار حرفه ای: حسابدار حرفه ای باید قوانین و مقررات مربوط را رعایت کند و از هرگونه عملی که حرفه را بدنام می سازد، پرهیز کند.

نقش گروه مشورتی هیئت استانداردهای بین المللی اصول خلاقی برای حسابداران

هیئت مشورتی هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی متشکل از نمایندگان گروه های قانونگذار، سازمان های حرفه ای و بین المللی است که در تدوین استانداردهایی با کیفیت بالا ذینفع هستند. هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی از طریق مشورت فعال، نظرات ارزشمند عمومی را درباره دستور جلسات، جدول زمانی پروژه ها، اولویت ها، و موضوعات فنی دریافت می کند.

اعضای هیئت استانداردهای بین المللی اصول اخلاقی

هیئت شامل یک رئیس و 17 عضو داوطلب از سرتاسر جهان شمال نمایندگانی از مراجع عضو آیفک، شاغلان در حرفه حسابرسی و سایر افراد علاقمند به کار این هیئت می شود. هیئت مدیره آیفـک اعضای هیئت را براساس پیشنهاد کمیته انتخابات منصوب می کند و به تایید هیئت نظارت عمومی می رساند.

منبع : انجمن حسابداران خبره ایران

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :