فهرست مطالب

آشنایی با قوانین و تبصره های بیمه بیکاری، یکی از اصلی‌ترین نیازهای مشمولین قوانین کار و تامین اجتماعی است؛ زیرا گاهی نادیده گرفتن یک شرط ساده، می‌تواند بیمه شده را از دریافت بیمه بیکاری محروم نماید. از این رو برای استفاده از این امتیاز قانونی اطلاع از جدیدترین قوانین و تبصره‌ها در خصوص بیمه بیکاری ضروری است. در این مقاله آموزش حسابداری، قصد داریم جدیدترین قوانین و تبصره های بیمه بیکاری را همراه با فایل‌های PDF مربوطه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ همچنین نحوه استفاده از بیمه بیکاری را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم. همراه ما بمانید.

قوانین و تبصره های بیمه بیکاری

قوانین و تبصره های بیمه بیکاری در سال 1369 تصویب و ابلاغ شده است. با گذشت سال‌های طولانی، علیرغم صادر شدن بخشنامه‌هایی برای برخی مواد قانونی، متن قانون، مشمولین بیمه بیکاری و مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری مورد اصلاحات اساسی قرار نگرفته است. در ادامه به مواد قانونی و تبصره ‌های مربوط به بیمه بیکاری را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

ماده 1 قانون بیمه بیکاری: مشمولین و غیرمشمولین

كليه مشمولين قانون تامين اجتماعی كه تابع قانون كار و قانون كار كشاورزی هستند، مشمول مقررات قانون بیمه بیکاری هستند.

تبصره:

گروههای زير از شمول مقررات اين قانون مستثنی هستند:

  • بازنشستگان و از كار افتادگان كلی
  • صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بيمه شدگان اختياری
  • اتباع خارجی

ماده 2 قانون بیمه بیکاری: مصادیق کلی بیکاری

بيكار از نظر اين قانون بيمه شده‌ای است كه بدون ميل و اراده بيكار شده و آماده به كار باشد.

تبصره 1: بيمه شدگانی كه به علت تغييرات ساختار اقتصادی واحد مربوطه به تشخيص وزارتخانه ذی‌ربط و تاييد شورای عالی كار، بيكار موقت شناخته شوند، نيز مشمول مقررات اين قانون خواهند بود.

تبصره 2: بيمه شدگانی كه به علت بروز حوادث قهريه و غيرمترقبه از قبيل سيل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و… بيكار می‌شوند، با معرفی واحد كار و امور اجتماعی محل، از مقرری بيمه بيكاری استفاده خواهند كرد.

ماده 3 قانون بیمه بیکاری: لزوم پرداخت بیمه بیکاری

بيمه بيكاری به عنوان يكی از حمايت‌های تامين اجتماعی است و سازمان تامين اجتماعی مكلف است با دريافت حق بيمه مقرر، به بيمه شدگانی كه طبق مقررات اين قانون بيكار می‌شوند مقرری بيمه بيكاری پرداخت نمايد.

ماده 4 قانون بیمه بیکاری: ارائه معرفی نامه بیکاری

بيمه شده بيكار با معرفی كتبی واحد كار و امور اجتماعی محل از مزايای اين قانون منتفع خواهد شد.

 تبصره: بيكاران مشمول اين قانون كليه حقوق و مزايا و خسارات مربوطه (موضوع قانون كار) را دريافت خواهند نمود.

شرط پرداخت بیمه بیکاری
شرط پرداخت بیمه بیکاری، تایید شرایط بیکاری غیرارادی از سوی وزارت کار است

ماده 5 قانون بیمه بیکاری: نرخ حق بیمه بیکاری

حق بيمه بيكاری به ميزان 3% مزد بيمه شده است كه كلا توسط كارفرما تامين و پرداخت خواهد شد.

تبصره: مزد بيمه شده و نحوه تشخيص تعيين حق بيمه بيكاری، چگونگی وصول آن، تكليف بيمه شده و كارفرما و همچنين نحوه رسيدگی به اعتراض، تخلفات و ساير مقررات مربوطه در اين مورد بر اساس ضوابطی است كه برای حق بيمه ساير حمايت‌های تامين اجتماعی در قانون و مقررات تامين اجتماعی پيش بينی شده است.

ماده 6 قانون بیمه بیکاری: شرایط احراز

بيمه شدگان بيكار در صورت احراز شرايط زير استحقاق دريافت مقرری بيمه بیكاری را خواهند داشت:

الف- بيمه شده قبل از بيكار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشد. مشمولين تبصره 2 ماده 2 اين قانون از شمول اين بند مستثنی هستند.

نکته: دیوان عدالت اداری در رای شماره 90/923/هـ مصوب 1393/5/26 برخورداری از حداقل 6 ماه سابقه در یک کارگاه را جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری تایید نموده است.

ب- بيمه شده مكلف است ظرف 30 روز از تاريخ بيكاری با اعلام مراتب بیكاری به واحدهای  كار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به كار تخصصی و يا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه بعد از سی روز با عذر موجه و با تشـخيص هيئت حل اختلاف تا سه ماه امكان‌پذير خواهد بود

ج- بيمه شده بيكار موظف است در دوره‌های كارآموزی و سوادآموزی كه توسط واحد وزارت كار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی و يا ساير واحدهای ذی‌ربط با تایيد وزارت كار و امور اجتماعی تعيين می‌شود شركت نموده و هر دو ماه يكبار گواهی لازم در اين مورد را به شعب تامين اجتماعی تسليم نمايد.

تبصره 1: كارگرانی كه در زمان دريافت مقرری بيمه بيكاری به شغل يا مشاغلی گمارده شوند كه ميزان حقوق و مزايای آن از مقرری بيمه بيكاری متعلقه كمتر باشد مابه‌التفاوت دريافتی بيمه شده از حساب صندوق بيمه بيكاری پرداخت خواهد شد.

تبصره 2: مدت دريافت مقرری بيمه بيكاری جزء سوابق پرداخت حق بيمه شده از نظر بازنشستگی، از كار افتادگی و فوت محسوب خواهد شد.

ماده 7 قانون بیمه بیکاری:

مدت پرداخت بیمه بیکاری

مدت پرداخت مقرری بيمه بيكاری و ميزان آن به شرح زير است:

الف- جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزايای بيمه بيكاری اعـم از دوره اجرای آزمايشی و يا دائمی آن برای مجردين حداكثر 36 ماه و برای متاهلين يا متكلفين حداكثر 50 ماه بر اساس سابقه كلی پرداخت حق بيمه و به شرح جدول زیر است:

سابقه پرداخت حق بیمهحداکثر مدت استفاده از مقرری جمعا با احتساب دوره‌های قبلی برای مجردینحداکثر مدت استفاده از مقرری جمعا با احتساب دوره‌های قبلی برای متاهلین یا متکفلین
از 6 ماه لغایت 24 ماه6 ماه12 ماه
از 25 ماه لغایت 120 ماه12 ماه18 ماه
از 121 ماه لغایت 180 ماه18 ماه26 ماه
از 181 ماه لغایت 240 ماه26 ماه36 ماه
از 241 ماه به بالا36 ماه50 ماه
جدول مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری

تبصره: افراد مسن مشمول اين قانون كه دارای 55 سال سن و بيشتر هستند، مادامی‌كه مشغول به كار نشده‌اند می‌توانند تا رسيدن به سن بازنشستگی تحت پوشش بيمه بيكاری باقی بمانند

ب- ميزان مقرری روزانه بيمه شده بيكار معادل 55% متوسط مزد يا حقوق و يا كارمزد روزانه بيمه شده است. به مقرری افراد متاهل يا متكفل، تا حداكثر 4 نفر از افراد تحت تكفل به ازای هر يك از آنها به ميزان 10% حداقل دستمزد افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دريافتی مقرری‌بگير نبايد از حداقل دستمزد كمتر و از 80% متوسط مزد يـا حقوق وی بيشتر باشد.

ج- مقرری بيمه بيكاری از روز اول بيكاری قابل پرداخت است.

تبصره 1: نحوه محاسبه مبلغ مقرری بیمه بیکاری

متوسط مزد يا حقوق روزانه بيمه شده بيكار به منظور محاسبه مقرری بيمه بيكاری عبارتست از:

متوسط مزد يا حقوق روزانه بيمه شده بيكارروزهای کار ÷ (جمع كل دريافتی بيمه شده كه به ماخذ آن حق بيمه دريافت شده در آخرين 90 روز قبل از شروع بيكاری)
نحوه محاسبه متوسط مزد بیمه شدگان برای محاسبه بیمه بیکاری

و در مورد بيمه شدگانی كه كارمزد دريافت می‌کنند آخرين مزد عبارتست از:

آخرین مزد بیمه شدگانی که کارمزد دریافت می‌کنند90 ÷ (جمع كل دريافتی بيمه شده كه به ماخذ آن حق بيمه دريافت شده در آخرين 90 روز قبل از شروع بيكاری)
نحوه محاسبه متوسط مزد بیمه شدگان کارمزدی برای محاسبه بیمه بیکاری

در صورتی كه بيمه شده كارمزد، ظرف 3 ماه مذكور، مدتی از غرامت دستمزد استفاده نموده باشد متوسط مزدی كه مبنای محاسبه غرامت دستمزد قرار گرفته به منزله دستمزد ايام بيكاری تلقی و در محاسبه منظور خواهد شد.

تبصره 2: افراد تحت تکفل بیمه شده بیکار

افراد تحت تكفل موضوع اين ماده عبارتند از:

1- همسر (زن يا شوهر)

2- فرزندان اناث مادام كه ازدواج ننموده و فاقد حرفه و شغل باشند

3- فرزندان ذكور كه سن آنان كمتر از هجده سال تمام باشد و يا منحصرا به تحصيل اشتغال داشته و يا طبق نظر پزشك معتمد سازمان تامين اجتماعی، از كار افتاده كلی باشند

4- پدر و مادر كه سن پدر از 60 سال متجاوز باشد و يا طبق نظر پزشك معتمد سازمان تامين اجتماعی از كار افتاده كلی باشند و در هر حال معاش آنان منحصرا توسط بيمه شده تامين گردد

5- خواهر و برادر تحت تكفل در صورت داشتن شرايط مربوط به فرزندان اناث و ذكور، مذكور در بندهای 2 و 3 این تبصره

تبصره 3: دريافت مقرری بيمه بيكاری مانع از دريافت مستمری جزئی نمی‌گردد.

تبصره 4: در صورت بيكاری زوجين فقط يكی از آنان (زن يا شوهر) محق به استفاده از افزايش مقرری به ازای هر يك از فرزندان خواهد بود.

تبصره 5: بيمه شده بيكار و افراد تحت تكفل، در مدت دريافت مقرری بيمه بیكاری از خدمات درمانی موضوع بندهای «الف» و «ب» ماده 3 قانون تامين اجتماعی استفاده خواهند كرد.

تبصره 6: مقرری بيمه بيكاری مانند ساير مستمری‌های تامين اجتماعی از پرداخت هر گونه ماليات معاف خواهد بود.

ماده 8 قانون بیمه بیکاری: موارد قطع بیمه بیکاری

در موارد زير مقرری بيمه بيكاری قطع خواهد شد:

الف- زمانی كه بيمه شده مجددا اشتغال به كار يابد

ب- بنا به اعلام واحد كار و امور اجتماعی محل و يا نهضت سوادآموزی و ساير واحدهای ذی‌ربط از طريق وزارت كار و امور اجتماعی، بيمه شده بيكار بدون عذر موجه از شركت در دوره‌های كارآموزی يا سوادآموزی خودداری نمايد

ج- بيمه شده بيكار از قبول شغل تخصصی خود و يا شغل مشابه پيشنهادی خودداری ورزد

د- بيمه شده بيكار ضمن دريافت مقرری بيمه بيكاری مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی و يا از كارافتادگی كلی شود

هـ- بيمه شده به نحوی از انحاء با دريافت مزد ايام بلاتكليفی به كار مربوطه اعاده گردد

تبصره 1: در صورتی كه پس از پرداخت مقرری بيمه بيكاری محرز شود كه بيكاری بيمه شده ناشی از ميل و اراده او بوده است كارگر موظف بـه استرداد وجوه دريافتی به سازمان تامين اجتماعی خواهد بود. مشمولين بند (هـ) اين ماده نيز مكلف به بازپرداخت مقرری بيمه بيكاری دريافتی، به سازمان مذكور هستند.

 تبصره 2: چنانچه بيمه شده بيكاری اشتغال مجدد خود را مكتوم داشته و مقرری بيمه بيكاری را دريافت كرده باشد. ملزم به بازپرداخت مقرری دريافتی از تاريخ اشتغال خواهد بود.

تبصره 3: دريافت كمك هزينه حين كارآموزی مانع استفاده از مقرری بيمه بيكاری نخواهد بود.

ماده 9 قانون بیمه بیکاری: شرایط معرفی به کار بیکاران

كارفرمايان موظفند با هماهنگی شوراهای اسلامی و يا نمايندگان كارگران فهرست محلهای خالی شغل را كه ايجاد می‌شوند به مراكز خدمات اشتغال محل اعلام نمايند. محلهای شغلی مذكور (به استثنای رده‌های شغلی كارشناسی به بالا) منحصرا توسط مراكز خدمات اشتغال و با معرفی بيكاران تامين می‌گردد.

تبصره 1: دولت مكلف است همه ساله از طريق سيستم بانكی و منابع اعتباری سازمان تامين اجتماعی و با استفاده از اعتبارات قرض الحسنه، طرحهای اشتغال‌زای مشخصی را جهت اشتغال به كار بيكاران مشمول اين قانون در بودجه سالانه كشور پيش‌بينی و راسا يا از طريق شركتهای تعاونی و يا خصوصی و با نظارت وزارت كار و امور اجتماعی به مورد اجرا گذارد

تبصره 2: بيكاران مشمول اين قانون در اخذ پروانه‌های كسب و كار و موافقت اصولی و تاسيس واحدهای اقتصادی از وزارتخانه‌های صنعتی، كشاورزی و خدماتی با معرفی وزارت كار و امور اجتماعی در اولويت قرار خواهند داشت.

تبصره 3: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت كار و امور اجتماعی مكلف است هم‌زمان با اجرای قانون بيمه بيكاری، آموزش مهارتهای مورد نياز بازار كار و نيز بازآموزی و تجديد مهارت كارگران تحت پوشش بيمه بيكاری موضوع بند «ج» ماده 6 اين قانون را در مراكز آموزش فنی و حرفه‌ای و يا مراكز آموزش جوار كارخانجات فراهم نمايد. هزينه‌های مربوط از محل اعتبارات حساب صندوق بيمه بيكاری مطابق آئين‌نامه‌ای كه به پيشنهاد سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای كشور و تامين اجتماعی تهيه و به تصويب وزرای كار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی خواهد رسيد قابل پرداخت است.

تبصره 4: نهضت سوادآموزی موظف است با همكاری كارفرمايان و وزارتخانه‌های ذی‌ربط نسبت به تشكيل كلاسهای سوادآموزی برای بی‌سوادان مشمول اين قانون اقدام نمايد.

ضرورت آموزش کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری
آموزش کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری ضروری است

ماده 10 قانون بیمه بیکاری: وظایف تامین اجتماعی در خصوص حسابهای متعلق به بیکاری

سازمان تامين اجتماعی مكلف است حسابهای درآمد حق بيمه بيكاری و پرداخت مقرری بيمه بيكاری موضوع اين قانون را جداگانه نگهداری و در صورت‌های مالی خود منعكس نمايد و گزارش عملكرد مالی خود را هر سال يكبار به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وزير کار و امور اجتماعی و شورای اقتصاد ارائه نمايد.

ماده 11 قانون بیمه بیکاری: مجری قانون بیمه بیکاری

وزارت كار و امور اجتماعی و سازمان تامين اجتماعی مجری اين قانون خواهند بود.

ماده 12 قانون بیمه بیکاری: محل تامین هزینه های بیکاری

سازمان تامين اجتماعی مكلف است هزينه‌های موضوع اين قانون را منحصرا از محل درآمدهای ناشی از آن تامين نمايد. هزينه‌های اداری و پرسنلی هر دو دستگاه مجری قانون به طوری كه از 10% ميزان مقرری پرداختی به بيمه شدگان تجاوز ننمايد با تاييد وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وزير كار و امور اجتماعی تعيين و تشخيص داده می‌شود.

ماده 13 قانون بیمه بیکاری: زمان اجرای قانون بیمه بیکاری

زمان اجرای اين قانون از زمان اتمام قانون آزمايشی بيمه بيكاری 1369/5/6 لازم‌الاجراء است.

ماده 14 قانون بیمه بیکاری: آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری

آئين نامه اجرائی اين قانون ظرف يك ماه توسط وزارت كار و امور اجتماعی و سازمان تامين اجتماعی تهيه و به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد.

قانون فوق مشتمل بر چهارده ماده و بيست و يك تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بيست و ششم شهريور ماه يكهزار و سيصد و شصت و نه مجلس شورای اسلامی تصويب و در تاريخ 1369/7/10 به تائيد شورای نگهبان رسيده است.

دانلود قوانین و تبصره های بیمه بیکاری

در ادامه می‌توانید قانون بیمه بیکاری و آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری وحدت رویه اجرای بیمه بیکاری مصوب سال 1369 را به صورت PDF دریافت نمایید.

سازمان تامین اجتماعی برای ارتقای سطح دانش و آگاهی بیمه شدگان، شرایط و نحوه برخورداری مشمولین قانون کار از مقرری بیمه بیکاری را در قالب یک بروشور تهیه نموده است. این بروشور نیز با کلیک بر دکمه زیر به صورت یک فایل PDF در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نحوه استفاده از بیمه بیکاری

برای استفاده از بیمه بیکاری، اولین قدم ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری است. برای این کار باید پس از احراز شرایط ثبت نام، در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام و مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری را به دقت تکمیل نمایید. جزئیات مربوط به این مسئله در مطلب دیگری به صورت مفصل مطرح شده است.

کلام آخر

توجه به قوانین و تبصره های بیمه بیکاری در استفاده از مقرری بیمه بیکاری بسیار تاثیرگذار است. از این رو آشنایی با قوانین و تبصره های بیمه بیکاری از اهمیت زیادی برخوردار است. اما مهم‌تر از موارد مربوط به بیمه بیکاری، آموزش قوانین کار و تامین اجتماعی است. زیرا یک نیروی کار آشنا به حقوق و وظایف خود می‌تواند از تمامی تسهیلات و امتیازات قانونی بهترین استفاده را داشته باشد.

از این فرصت استفاده کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :