فهرست مطالب

به نام خدا و سلام

یکی از پایگاه های اطلاع رسانی در کشور سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور است.برخی از افراد این سامانه را با سامانه ثبت اسناد کشور یا سامانه ثبت شرکتها اشتباه می گیرند و برخی دیگر هم تصور می کنند تمامی اطلاعات کدملی در اینجا قابل دسترسی است، در صورتی که تنها اطلاعات شناسه ملی در این سامانه قابل دسترسی می باشد.آدرس الکترونیکی این سامانه https://ilenc.ir/ است و با تمامی مرورگرها قابل استفاده است.

چرا سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی در امور مالی و مالیاتی تاثیر گذار است؟ 

سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی

یکی از تکالیف الزامی قانون مالیاتها که تمامی شرکتها، ارگانها و حتی اشخاص حقیقی ملزم به اجرای آن هستند ماده 169 مکرر یا گزارش صورت معاملات فصلی می باشد.مهمترین پارامتر در این تکلیف مالیاتی درج کد اقتصادی خریداران و یا فروشندگان است که با توجه به رعایت حدنصاب هر دوره باید گزارش شوند. مشکل اصلی بسیاری از حسابداران و حتی مدیران عدم دسترسی به کد اقتصادی مشتریان یا فروشندگان می باشد که سازمان امور مالیاتی راهکار خیلی خوبی ارائه نموده است. شما بجای کد اقتصادی می توانید از شناسه ملی اشخاص استفاده کنید.

یک تیر با دونشان 

شما با استفاده از سامانه اشخاص حقیقی می توانید به دو نکته مهم اشرافیت پیدا کنید، صحت سنجی هویت قانونی طرفین معامله ، دسترسی به نشانی و کدپستی انها. وقتی نام شرکت را در سامانه وارد کنید و پاسخ عدم دریافت اطلاعات را دریافت کردید مطمئن باشید هنوز شرکتی با این نام به ثبت نرسیده و ممکن است شما را دچار اختلالات مالیاتی نماید. اگر در سامانه گزارش معاملات فصلی که هر سه ماه الزام به اجرای ان هستید، نتوانید شناسه ملی شرکتهای طرف خرید و یا فروش را درج کنید و همین عامل باعث درگیر کردن پرونده مالیاتی شما به عنوان مغایرت شود.

مشکل اصلی در خصوص ارائه گزارشات فصلی مربوط به درج شماره اقتصادی یا شناسه ملی اشخاص حقوقی در سامانه گزارشات الکترونیکی معاملات فصلی است. در حال حاضر سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور، خیلی راحت این مشخصات را به همراه آدرس و کدپستی تمامی اشخاص حقوقی اعم از دولتی و خصوصی در اختیار کاربران قرار می دهد. دوستانی که تمایل دارند از امکانات این سایت استفاده کنند می توانند به آدرس www.ilenc.ir رجوع کنند و اطلاعات مربوط به گزارشات خود را تکمیل نمایند.

نحوه استفاده از سامانه 

برای استفاده از سامانه، در قسمت جستجو ، فقط کافی است نام اختصاصی شرکت مورد نظرتان را در قسمت نام شخصیت وارد کنید و در ادامه تصویر امنیتی را ثبت نمایید و کلمه جستجو را کلیک کنید. ممکن است سامانه چندین نام مشابه در چندین صفحه برای شما پیدا کند که شما می توانید با دقت نام کامل و مشخصات شرکت را پیدا کنید. به عنوان مثال شما می خواهید شرکت پرشین گلف یادمان را پیدا کنید. در قسمت مورد نظر بنویسید: پرشین گلف یادمان و دیگر کلمه شرکت را قبل از وارد نکنید، چون همنام شرکت به مراتب بیشتر از هم نام اصلی شرکت است و دیگر نیازی به استفاده از این کلمه نیست.

بازهم یادآوری میکنم این سامانه فقط شرکتها و اشخاص حقوقی که دارای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها می باشند را به شما نشان می دهد .

برای پیشرفت اطلاعات به روز مالیاتی وقت کافی اختصاص دهید- سربلند باشید میثم حاجی محمدی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :