فهرست مطالب

سلام و عرض ادب خدمت همه شما پرشین حسابی های عزیز

در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری براتون مطالبی درباره هزینه های تاسیس و بهره برداری آماده کردیم.

هزینه های تاسیس

برای‌ تأسیس‌ یك‌ واحد تجاری‌ فعالیتهای‌ خاصی‌ انجام‌ می‌شود. این‌ فعالیتها مستلزم‌ صرف‌ مخارجی‌ است‌ كه‌ در ابتدا توسط‌ مؤسسین‌ پرداخت‌ می‌شود. این‌ مخارج‌ شامل‌ مخارج‌ حقوقی‌ برای‌ تهیه‌ اساسنامه‌ و شركت‌ نامه‌، حق‌ مشاوره‌، حق‌الزحمه‌ حسابداری‌، مالیات‌، مخارج‌ ثبت‌ و سایر مخارج‌ مربوط‌ به‌ تأسیس‌ است‌. پرداخت‌ این‌ مخارج‌ با هدف‌ كسب‌ منافع‌ آتی‌ در طول‌ عمر واحد تجاری‌ صورت‌ می‌گیرد، لیكن‌ به‌ خودی‌ خود منافع‌ اقتصادی‌ آتی‌ ندارد.

در واقع‌ این‌ مخارج‌ منجر به‌ جریان‌ ورودی‌ وجوه‌ نقد یا كاهش‌ جریان‌ خروجی‌ وجوه‌ نقد نمی‌شود و بنابراین‌ در تعریف‌ دارایی ها قرار نمی‌گیرد. اگرچه‌ در عمل‌ شركت ها این‌ مخارج‌ را مطابق‌ با قوانین‌ مالیاتی‌ یا دوره‌های‌ اختیاری‌ به‌ حساب‌ هزینه‌ منظور می‌كنند، لیكن‌ براساس‌ الزامات‌ استاندارد، در زمان‌ تحمل‌ به عنوان‌ هزینه‌ دوره‌ منظور می‌شود.

بر اساس استانداردهای fasb هزینه هایی مثل تهیه و تنظیم اساسنامه، وکیل و مشاوران حقوقی، برگزاری مجمع، ثبت شرکت، درج آگهی و… بعلت داشتن منافع آتی به عنوان هزینه طبقه بندی نمی شوند و بعنوان دارایی نا مشهود تحت عنوان هزینه های تاسیس و تحت سرفصل مخارج انتقالی طبقه بندی شده و در پایان هر سال قسمتی از آن بعنوان هزینه دوره جاری می آید.

بر اساس استانداردهای ایران: انجام این مخارج (هزینه) با هدف کسب منافع آتی در طول عمر واحد تجاری صورت می گیرد و لیکن به خودی خود منافع اقتصادی آتی ندارند، بنابراین در تعریف دارایی قرار نمی گیرند، به همین دلیل در زمان تحمل به عنوان هزینه دوره منظور میشوند (استاندارد شماره 17) هزینه هایی از قبیل: هزینه تاسیس، مخارج قبل از تاسیس، مخارج آموزش، تبلیغات، سازماندهی مجدد و…

هزینه های تاسیس ازقبیل مخارج ثبت موسسه؛ حق المشاوره و نظایر آن وهزینه های زاید بر درآمد (دوره قبل از بهره برداری و دوره بهره برداری آزمایشی) جزء در مواردی که ضمن جدول مقرر در ماده 151 این قانون تصریح خواهد شد، حداکثر تا مدت 10 سال از این تاریخ بهر ه برداری به طور مساوی قابل استهلاک است.

دسته بندی مخارج واحدهای تجاری در مرحله قبل از بهره برداری

به سه گروه تقسیم میشوند:

الف . مخارجي كه به منظور تحصيل داراييهاي ثابت مشهود، داراييهاي نامشهود و موجودي مواد و كالا تحمل مي گردد. اين مخارج با رعايت معيارهاي شناخت 11، 13 و 17 در دوره وقوع ، مندرج در استانداردهاي حسابداري شماره 8 به عنوان دارايي شناسايي مي شود. مخارج مزبور، حسب مورد، در بر گيرنده مخارج سربار اداري و عمومي است كه بتوان آن را به طور مشخص با تحصيل دارايي يا رساندن آن به وضعيت قابل بهره برداري ارتباط داد و لذا اين گونه هزينه ها براساس مباني منطقي بين داراييهاي مربوط تسهيم مي شود. علاوه بر اين ، مواردي از قبيل پيش پرداخت بيمه يا حقوق و دستمزد، در صورت انطباق با معيارهاي شناخت دارايي در مفاهيم نظري گزارشگري مالي، به عنوان دارايي شناسايي مي شود.

ب . مخارجي كه هر چند ممكن است به جريان منافع اقتصادي آتي كمك كند، اما به عنوان يك دارايي جداگانه قابل تشخيص نيست و لذا حائز معيارهاي شناخت به عنوان دارايي نمي باشد. اين گونه مخارج در دوره وقوع به عنوان هزينه شناسايي مي شود.

ج . مخارجي كه هيچ گونه منافع اقتصادي آتي ندارد و لذا در دوره وقوع به عنوان هزينه شناسايي مي شود. مخارج دوران توقف غير عادي در فعاليتهاي قبل از بهره برداري، خسارات وارده به دارايي ها، مخارج دوباره كاري و مخارج نيروي كار مازاد، نمونه هايي از اين گونه مخارج است .

 هزینه های قبل از بهره برداریبه طور خلاصه 

مخارج قبل از بهره برداری انجام شده یا به دارایی مشخصی قابل انتساب است یا نیست.

اگر مخارج انجام شده به دارایی مشخصی قابل انتساب باشد، به بهای تمام شده دارایی مربوطه منظور می گردد.

اگر مخارج انجام شده به دارایی مشخصی قابل انتساب نباشد، چه از آن انتظار منافع آتی برود و چه از آن انتظار منافع آتی نرود، به سود و زیان دوره منظور می گردد.

پیشنهاد میشود بخوانید: حسابداری مخارج تحقیق و توسعه چگونه است؟

اما نکته بسیار مهم:

آن مقدار از هزینه های قابل قبول دوره قبل از بهره برداری که مورد پذیرش دستگاه مالیاتی قرار گیرد از تاریخ بهره برداری به مدت 10 سال قابل استهلاک می باشد و آن بخش از هزینه های قبل از بهره برداری که مورد پذیرش دستگاه مالیاتی قرار نگیرد در هز سالی که به حساب هزینه منظور گردد برگشت داده شده و ظبق مقررات مربوط عمل خواهد شد.

قابل قبول بودن هزینه بستگی به اساسنامه شرکت در سامانه ثبت شرکتها و ماده 148 دارد.

زمان مشمولیت مالیات

آن مقدار از هزینه های قابل قبول دوره قبل از بهره برداری كه مورد پذیرش دستگاه مالیاتی قرار گیرد از تاریخ بهره برداری به مدت 10 سال قابل استهلاك می باشد و آن بخش از هزینه های دوره قبل از بهره برداری كه مورد پذیرش دستگاه مالیاتی قرار نگیرد، در هر سالی كه به حساب هزینه منظور گردد برگشت داده شده و طبق مقررات مربوط عمل خواهد شد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

19 پاسخ

  1. با سلام
    ضمن تشکر از راهنمایی های شما ، شرکت بازرگانی را در بهمن ماه 1401 ثبت کردیم . هزینه هایی قبل از تاریخ ثبت داشتیم که مربوطه به مراحل ثبت شرکت بوده و هزینه هایی هم از تاریخ ثبت تا پایان سال داشتیم که مربوطه به تامین و تجهیز واحد اداری و اجاره و دارایی ثابت و اقداماتی که برای ثبت نمایندگی داشتیم و نهایتا در سال 1401 همه پرداختها برای ثبت و شروع فعالیت ها بوده و هیچ درآمدی هنوز حاصل نشده و عملا به مرحله درآمدزایی نرسیده ایم
    سوال این است که آیا این هزینه ها بعنوان هزینه دوره 1401 منظور میشود و صورتهای مالی دوره زیان ده نشان داده شود؟ یا کل هزینه ها باید بعنوان هزینه های قبل از بهره برداری و در شاخه سایر دارایی ها ثبت شود و سود و زیان صفر گزارش شود؟
    ممنون از پاسخ دوستان

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس استاندارد حسابداری شماره 24 ( گزارشگري مالی واحدهای تجاری در مرحله قبل از بهره برداری )، گزارش این موارد بسته به اینکه منافع آتی دارد یا خیر متفاوت است؛ برای بررسی جزئیات، این استاندارد را مطالعه نمایید؛ همچنین برای تهیه صورتهای مالی، میتوانید با یک مشاور مالیاتی مشورت نمایید.

  2. سلام
    شرکت بازرگانی دارم که در سال ۱۴۰۰ تاسیس شده
    خرید و فروش کلا سه مورد داشتیم که روی هم چهارمیلیون روی هم سود داده
    اما هزینه های اداری وحقوق حدود چهارصد میلیون شده که کلا به زیان سنواتی بردم
    آیا ممیز دارایی این زیان را میپذیرد ؟
    چه عواقبی دارد این نوع ثبت
    آیا می‌شد هزینه خارا با توجه به سه خرید ‌فروش به حساب هزینه های قبل از بهره برداری ببرم تا این مبلغ زیان در اظهار نامه ثبت نگردد؟!

    1. سلام کاربر گرامی،
      اگر فعالیت یک شرکت در طول سال مالی به جای سود، زیان ده باشد بحث زیان سنواتی پیش می آید. با توجه به گفته شما، سود کسب کرده اید و نمیتوانید در حساب زیان ثبت کنید.
      (به طور کلی ثبت زیان نیاز به مدارک و مستندات کامل که نشان دهنده زیان باشد و توجیه کافی ایجاد زیان دارد).
      طبق استاندارد شماره 24، هزینه های قبل بهره برداری مربوط به زمانی است که الف) عملیات اصلی برنامه ریزی شده برای واحد تجاری شروع نشده باشد یا ب) عملیات اصلی برنامه ریزی شده شروع شده ولی درآمد عملیاتی قابل توجهی از آن حاصل نشده است. مخارج واحد های تجاری در مرحله قبل از بهره برداری، طبق بند 6 استاندارد حسابداری شماره 24، به سه گروه تقسیم میشود.
      پیشنهاد میشود این مورد را مطالعه کنید.

  3. سلام وقتتون بخیر
    ما یه شرکت در اسفند1400 تاسیس کردیم که حوزه فعالیت آن تولید نرم افزار هست اما قبل از تاریخ تاسیس شرکت یک نرم افزار به تولید رسیده و هزینه حقوق و دستمزد آن توسط یک شرکت دیگر که با شرکت ما عضو هیات مدیره مشترک دارد پرداخت و لیست بیمه و مالیات آن ارسال گردیده ،میخواستم بدونم ما میتونیم اون هزینه ها رو قبل از بهره برداری برای شرکت ثبت کنیم و به حساب پروژه درجریان ساخت ببریم و بعد از تاریخ ثبت شرکت سند بزنیم و طرف بستانکار رو اون شرکنتی که حق بیمه و مالیات و حقوق و دستمزد پرسنل مارو پرداخت کرده بزنیم و اون شرکت هزینه هارو از حساب خودش خارخ کنه و به حساب بدهی ما ببره ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    1. سلام کاربر گرامی،
      امکان اینکه هم شرکت اصلی موظفی رد کنه و هم شرکت دیگر هزینه کنه نیست چون مجبور میشه جریمه مالیات بده. در این حالت فرض تفکیک شخصیت از بین میده. چون عملا دو نفر از یک هزینه استفاده میکنند.

  4. سلام وققتون بخیر.
    ممنون میشم نظرتون رو راجع به این سوال بفرمایید.
    شرکتی رو خریدیم ( داشتیم میخریدیم) که مالیات بر درآمدش پرداخت نشده بوده.
    شرکت قبلی مبالغی رو به حساب خریدار واریز میکنه تا مالیاتش رو که قبلا توسط خریدار پرداخت شده رو تسویه کنه.مقداری هم مانده داره و تسویه نکرده که اصلا سوخت شده و پس داده نمیشه.
    ثبتش چطوره؟

    1. سلام
      پاسخ به موضوع شما نیازمند بررسی کارشناس است لطفا در تلگرام یا واتس اپ 09207112980 مطرح کنید

  5. با سلام وخسته نباشید می خواستم سوال کنم که کلنیک دندانپزشکی هنوز به بهره برداری نرسیده و دفاتر خود را پلمب نکرده (شروع به کار ننموده ) . حال هزینه های از جمله خرید اثاثه ، تجهیزات دندانپزشکی و مواد اولیه جهت ترمیم داندان و بنایی وکابینت خریداری نموده است . حال از سوال داشتم که هزینه های فوق قبل از بهره برداری باید به چه حسابهای ثبت و چه ثبتی زده شود ضمنا فاکتورها از سال 98 و 99 است ممنون می شوم من را راهنمایی کنید.

    1. سلام
      به هزینه دوره در زمان بهره برداری ثبت میشوند
      در اینخصوص در دوره ثروت افرین تدریس شده است جهت اطلاع از محصولات با شماره 09217112980 تماس بگیرید

  6. سلام
    اگر هزينه هاي قبل از بهره برداري به عنوان هزينه طي سنوات قبل در اظهارنامه قيد شده باشد طبيعتا زيان نشان ميدهد . ايا مي توان مثلا در اظهارنامه 98 اصلاح كرد و سود و زيان را بستانكار كرد و در مقابل
    دارايي ثابت – دارايي درجريان ساخت – هزينه عملياتي و … بدهكار كرد؟
    ممنون

    1. سلام

      پاسخ سئوال شما نیاز به بررسی توسط کارشناس ما دارد لذا خواهشمند است در تلگرام یا واتس آپ شماره 09207112980 سئوال و درخواست خود را ثبت نمائید.

  7. سلام در صورتی که هزینه حقوق و دستمزد یک کارخانه در حال ساخت به جای اینکه در بهای تمام شده کارخانه اضافه شود در هزینه های عمومی رفته و کارخانه زیان انباشته دارد میتوان بعد از ساخت تمامی زیان یا حداقل میزان پرداختی حقوق و دستمزد در 10 سال را به حساب داراییها برد

    1. سلام

      با توجه به اینکه مشمول مرور زمان شده اید و با توجه به اینکه با چنین اصلاحاتی زیان انباشته سنوات قبل به سود تبدیل میشوند و چون رسیدگی های سنوات قبل انجام شده لذا چنین تغییراتی باعث ایجاد بار مالیاتی و جرایم تاخیر سنوات قبل و صدور برگ متمم های مالیاتی میگردد و نیاز به بررسی و تائید حسابرس و ممیزین مالیاتی خواهید داشت. بهتر است دارایی ها را تجدید ارزیابی کنید تا از معافیتهای مربوطه هم برخوردار شوید.

  8. سلام وقتتون بخیر -سوال من در مورد هزینه هایی هست که در مورد دارایی درجریان ساخت انجام میشه مثل عملیاتی مثل جوشکاری و حقوق و دستمزد و خرید اهن الات و هزینه حمل -خواستم بدونم که برای این هزینه ها کدتفضیلی را میتوان در گروه دارایی ثابت بصورت زیر ایجادکرد کد کل : دارایی ثابت کد معین :دارایی در جریان ساخت کد تفضیلی:هزینه خرید ملزومات یا هزینه عملیاتی یا هزینه حقوق و دستمزد(بسته به نوع هزینه ) ایا این تعریف کد تفضیلی حساب درسته؟

    1. سلام

      مخارجی که به منظور تحصیل داراییهای ثابت مشهود، داراییهای نامشهود و موجودی مواد و کالا تحمیل می گردد. این مخارج با رعایت معیارهای شناخت ۱۳ و ۱۷ در دوره وقوع ،۱۱ ، مندرج در استانداردهای حسابداری شماره ۸ به عنوان دارایی شناسایی می شود.
      مخارج مزبور، حسب مورد، در بر گیرنده مخارج سربار اداری و عمومی است که بتوان آن را به طور مشخص با تحصیل دارایی یا رساندن آن به وضعیت قابل بهره برداری ارتباط داد و لذا اینگونه هزینه ها براساس مبانی منطقی بین داراییهای مربوط تسهیم می شود. علاوه بر این ، مواردی از قبیل پیش پرداخت بیمه یا حقوق و دستمزد، در صورت انطباق با معیارهای شناخت دارایی در مفاهیم نظری گزارشگری مالی ، به عنوان دارایی شناسایی می شود.

      با توجه به توضیح فوق، میتوانید کدینگی که اعلام نمودید را استفاده نمائید
      (کد کل : دارایی ثابت کد معین :دارایی در جریان ساخت کد تفضیلی:هزینه خرید ملزومات یا هزینه عملیاتی یا هزینه حقوق و دستمزد(بسته به نوع هزینه ))

  9. بسیار مطلب عالی بود . از اینکه یه بخشی به عنوان “خلاصه مطلب” گنجانده بودید هم بسیار سودمند و عالی بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :