فهرست مطالب

با سلام به همکاران خوبم .در ادامه معرفی قانونهای مالیاتی  بخش سوم این قانونها را ارائه می نماییم.

بند (الف) ماده (141) ق م م:

معافیت 100% درآمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده کالاهای صنعتی محصولات بخش کشاورزی ـ شامل محصولات:

– زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مرتع

و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن و معافیت 50% درآمد حاصل از صادرات سایر کالاهایی که به منظور دست یافتن به اهداف صادرات کالاهای غیر نفتی به خارج از کشور صادر می شوند (فهرست کالاهای مشمول این ماده در طول هر برنامه به پیشنهاد وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و بازرگانی ـ کشاورزی و جهاد سازندگی و وزارتخانه های صنعتی به تصویب هیأت وزیران می رسد. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: صادر کنندگان محصولات بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن تا پایان برنامه سوم توسعه موقوف الاجرا می باشد و طبق ماده 113 قانون برنامه سوم عمل خواهد شد)

مطابق بند (ب) ماده (141) ق م م:

معافیت 100% درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد شده یا می شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می شوند. (صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف می باشند)

مطابق ماده (142) ق م م:

درآمد کارگاههای:

فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت های تعاونی و اتحادیه های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف است. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: شرکتهای تعاونی تولیدی و اتحادیه های تولید صنایع دستی)

مطابق ماده (143) ق م م:

معافیت 10% مالیات شرکتهایی که سهام آنها طبق قانون مربوط از طرف هیأت پذیرش برای معامله در بورس قبول می شود از سال پذیرش تا سالیکه از فهرست نرخها در بورس حذف نشده باشند در صورتیکه کلیه نقل و انتقالات سهام از طریق کارگزاران بورس انجام در دفاتر ثبت گردد. (اشخاص برخوردار از معافیت: شرکتهای پذیرفته شده در بورس)

balance-pilot1

مطابق ماده (145) ق م م:

سود دریافتی بهر عنوان در موارد زیر از پرداخت مالیات معاف است.

1- سود متعلق به سپرده های مربوط به کسور بازنشستگی و پس انداز کارمندان و کارگران نزد بانکهای ایرانی در حدود مقررات استخدامی مربوطه.

2- سود یا جوایز متعلق به حسابهای پس انداز و سپرده های مختلف نزد بانکهای ایرانی یا موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز (این معافیت شامل سپرده هایی که بانکها یا موسسات اعتباری غیر بانکی نزد هم می گذارند نخواهد بود)

3- جوایز متعلق به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه.

4- سود پرداختی بانکهای ایرانی به بانکهای خارج از ایران بابت اضافه برداشت (اوردرافت) و سپرده ثابت به شرط معامله متقابل.

5- سود جوایز متعلق به اوراق مشارکت.

مطابق بند (2) ماده (145) ق م م: اشخاص دریافت کننده سود یا جوایز متعلق به حسابهای پس انداز و سپرده های مختلف نزد بانکهای ایرانی یا مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز از پرداخت مالیات معاف می باشند (این معافیت شامل سپرده هایی که بانکه یا مؤسسات اعتباری غیر بانکی نزد هم می گذارند نخواهد بود).

مطابق بند (3) ماده (145) ق م م: دریافت کنندگان جوایز متعلق به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه از پرداخت مالیات معاف می باشند.

مطابق بند (4) ماده (145) ق م م: سود پرداختی بانکهای ایرانی به بانکهای خارج از ایران بابت اضافه برداشت (اوردرافت) و سپرده ثابت به شرط معامله متقابل به اشخاص دریافت کننده سود از پرداخت مالیات معاف می باشند)

مطابق بند (5) ماده (145) ق م م: اشخاص دریافت کننده سود و جوایز متعلق به اوراق مشارکت از پرداخت مالیات معاف می باشند.

مطابق بند (هـ) ماده (4) برنامه سوم توسعه: معافیت نقل و انتقال سهام در ارتباط با اجرای این ماده (ناشی از ادغام، انحلال، تجدید سازمان) از پرداخت مالیات معاف است. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی دولتی)

مطابق ماده (26) برنامه سوم توسعه: نقل و انتقال سهامی که در اجرای این قانون (برنامه سوم) فروخته می شوند یا بین دستگاههای اجرایی نقل و انتقال می یابند از پرداخت مالیات معاف می باشند. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی دولتی)

مطابق ماده (49) برنامه سوم توسعه: کاهش مالیات کارفرمایان کارگاههایی که در دوران برنامه از طریق مراکز خدمات اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی که مبادرت به استخدام نیروی کار جدید نمایند، به میزان مالیات بر حقوق دریافتی از کارکنان جدید الاستخدام. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی.)

مطابق ماده (50) برنامه سوم توسعه: معافیت از حقوق و عوارض دولتی برای سرمایه گذارانی که در مناطق کمتر توسعه یافته اقدام به سرمایه گذاری می نمایند. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی)

مطابق ماده (62) برنامه سوم توسعه: معافیت از پرداخت مالیات تجدید ارزیابی دارائی های ثابت شرکت های دولتی که 100% سهام آنها متعلق به شرکت های دولتی مذکور هستند در دوران برنامه سوم توسعه برای یکبار. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی دولتی.)

مطابق ماده (66) برنامه سوم توسعه : معافیت از پرداخت مالیات نسبت به فروش اموال مازاد بر نیاز شرکتهای دولتی موضوع ماده این قانون و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی دولتی.)

مطابق بند (ب) ماده (113) برنامه سوم توسعه: کالاها و خدماتی که صادر می شوند مشمول پرداخت عوارض و مالیات نخواهد بود. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: کلیه اشخاص حقوقی که در زمینه صادرات فعالیت دارند.)

مطابق ماده (4) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (113) قانون برنامه سوم: به منظور تشویق شرکتهای صنعتی به اصلاح ساختار مالی معادل افزایش سرمایه پرداخت شده که طی چهار سال بعد از تاریخ تصویب این قانون صورت پذیرد طی پنج سال از درآمد مشمول آنها کسر خواهد شد.

شرکتهایی که نسبت سرمایه به بدهی آنها کمتر از سی درصد باشد و همچنین شرکتهایی که پس از افزایش سرمایه نسبت به کاهش آن اقدام نمایند از تاریخ تصویب کاهش سرمایه از این مشوق برخودرار نخواهند بود. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: شرکتهای صنعتی که مبادرت به افزایش سرمایه طی چهار سال بعد از تاریخ تصویب این قانون نمایند.)

مطابق بند (الف) ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (113) قانون برنامه سوم: تسری معافیت موضوع تبصره (2) ماده (132) قانون مالیاتهای مستقیم به “واحدهای تولیدی فن آوری اطلاعات”. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی.)

مطابق بند (ب) ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (113) قانون برنامه سوم: ب) عبارت زیر به انتهای تبصره (3) ماده (138) قانون مالیاتهای مستقیم اضافه می شود:

کارخانه های واقع در شعاع یکصدوبیست کیلومتری تهران و حوزه استحفاظی شهرهای بزرگ (مشهد – تبریز – اهواز – اراک – شیراز و اصفهان) که تأسیسات خود را به شهرکهای صنعتی مصوب انتقال دهند از تاریخ بهره برداری در محل جدید از نصف معافیت مالیاتی موضوع این تبصره برخوردار خواهند شد. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی.)

مطابق ماده (13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی مصوب 7/6/1372: اشخاصی حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیتهای اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیاتی بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم معاف خواهند بود و پس از انقضای پانزده سال تابع مقررات مالیاتی خواهد بود که با پیشنهاد هیأت وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی)

امید است توانسته باشیم کمکی به دوستان در راستای آشنایی با قانونهای کاربردی مالیاتی کرده باشیم.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :