فهرست مطالب

با سلام و عرض ادب محضر همه دوستان عزیز ، کتاب همراه حسابداری را همراه خود نگه دارید! این بهترین عنوانی بود که به ذهنم رسید ، شاید شما منظورم را متوجه شده باشید ، حسابداران و مدیران ارشد مالی همیشه چند کتاب را با خود حمل می کنند و همیشه همراه خود نگه می دارند. من اسم این کتابها را کتاب همراه حسابداری نامگذاری کردم ، کتاب قانون مالیاتهای مستقیم ، قانون مالیات برارزش افزوده از این دسته هستند.

این بخش از مطالب را به ارزش افزوده اختصاص دادم . عنوانی که هم اکنون تقریبا” همه اشخاص و بنگاه ها با آن سرو کارداشته و ارتباط های قانونی را برقرار کرده اند. در همین راستا مسئولیت حسابداران هم بالاتر رفته و به نوعی جزو فرایندهای شغلی آنها شده است . نتیجه گیری اینکه ، شناخت اصل قانون و بکارگیری دستورالعمل های اجرایی مالیات بر ارزش افزوده برای همه علی الخصوص حسابداران ، ضروری می باشد. از اینرو تسلط و همراه داشتن این کتاب الزامیست .

البته این فرآیند زیاد پیچیده نیست و شما با شناخت موارد اجرایی قانون به راحتی می توانید گزارشات خود را در قالب اظهارنامه به سازمان مالیات بر ارزش افزوده ارائه نمایید. در بخش قبلی پرشین حساب ، موارد مقدماتی و اجرایی مالیات بر ارزش افزوده را خدمت شما توضیح دادم ، موضوع این عناوین شامل نحوه ثبت نام ، نحوه ارائه اظهارنامه و جرائم مالیات بر ارزش افزوده بود . مطالعه و آگاهی از اصل قانون مالیات بر ارزش افزوده لازم و ضروری است و جزء لاینفک اجرای این قوانین است ، در حالت کلی باهم نگاهی به مواد قانونی ارزش افزوده می کنیم تا بتوانیم موارد آن را بهتر و ملموس تر اجرا نماییم.

بطور کلی قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل 10 فصل و 53 ماده قانون می باشد. فصول این کتاب شامل موارد زیر است :

  • فصل اول : کلیات و تعاریف
  • فصل دوم : معافیتها
  • فصل سوم : ماخذ نرخ و نحوه محاسبه مالیات
  • فصل چهارم : وظایف و تکالیف مودیان
  • فصل پنجم : سازمان مالیات بر ارزش افزوده و وظایف و اختیارات آن
  • فصل ششم : سایر مقررات
  • فصل هفتم : عوارض کالاها و خدمات
  • فصل هشتم : حقوق ورودی
  • فصل نهم : سایر مالیاتها و عوارض خاص
  • فصل دهم : تکالیف سایر قوانین مرتبط و تاریخ اجرا
M_Id_376098_cooking_tax_book

در این قسمت اشاره ای به مواد مربوط به فصل اول این کتاب می کنیم . فصل اول کتاب مالیات بر ارزش افزوده مواد 1 تا 11 را پوشش می دهد و بیشتر به تعاریف و توضیحات مالیات بر ارزش افزوده می پردازد . قصد من توضیح مواد قانونی پیچیده تر در این بخش بود ، ولی دیدم تمامی مواد می تواند مهم و دانستن آن ضروری باشد.

پیشنهاد میشود بخوانید: با ۳۵ موضوع جذاب برای مقاله‌های حسابداری را اینجا آشنا شوید

در ماده یک مشمول بودن کالاها و خدمات را اینطور بیان می کند: عرضه کالا و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آنها  مشمول مقررات این قانون می باشد. مین یک جمله برای تعداد زیادی از دستورالعمل های اجرایی کافی است ، به عنوان مثال من با اکثر فعالان واحدهای خدماتی  و مشاغل این تیپی که برخورد داشتم تعریف مالیات بر ارزش افزوده را شامل خرید ها و فروش مطرح می کردند ، در صورتی که درصد این مالیات شامل هرگونه ارائه خدمات نیز می شود.

یک واحد تعمیرگاهی و یا واحد های خدماتی آزاد به غیر از معافیتها مکلف به ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده و اعمال آن و در نتیجه ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می باشند. فاکتور فروش این گروه از مشاغل ، قید کردن نوع دستمزد و محاسبه درصد مشخص مالیات بر ارزش افزوده در فاکتورها است.

در ماده دو واژه ارزش افزوده را بخوبی در یک جمله بیان می کند : بدین صورت که ارزش افزوده تفاوت بین ارزش کالا و خدمات عرضه شده و کالا و خدمات خریداری و تحصیل شده در یک دوره معین است.

در بخش های بعدی ، دیگر مواد قانون مالیات ر ارزش افزوده را مرور می کنیم .

موفق و پر انرژی باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :