فهرست مطالب


دوستان و همراهان خوبم سلام. می‌دونم که این روزهای آخر حسابی درگیر اظهارنامه مالیاتی‌تون هستید؛ به همین خاطر با سری سوم نکات کاربردی و مهم در تهیه اظهارنامه مالیاتی در خدمتتون هستیم. اساتید ما سعی کرده‌اند تا در این لحظه‌های سرنوشت‌ساز، نکات مهمی که برای شما کارایی بیشتری دارند، عنوان کنند. امیدواریم این نکات شما را برای تکمیل صحیح اظهارنامه مالیاتی و استفاده از تخفیف‌ها یاری کند. با ما همراه باشید.

علامت کلیدی دارایی‌های ثابت در اظهارنامه مالیاتی

علامت کلیدی دارایی های ثابتنکات کاربردی در تهیه اظهارنامه مالیاتی را با دارایی‌های ثابت دنبال می‌کنیم. در مطلب آموزش نکات کلیدی تهیه اظهارنامه مالیاتی (بخش دوم) در مورد اهمیت دارایی‌های ثابت و جریمه بسیار زیاد کتمان درآمد حاصل از آنها صحبت کردیم. در ادامه کلیدی که سازمان امور مالیاتی در اظهارنامه برای این مسئله قرار داده، به شما معرفی می‌کنیم. داخل جدول ترازنامه در اظهارنامه مالیاتی، دو کادر با عناوین

  • مجموع خرید دارایی‌های ثابت طی دوره
  • مجموع خرید سایر دارایی‌ها طی دوره

وجود دارد. کادر اول کلید مورد نظر ماست؛ که اهمیت فوق‌العاده دارایی‌های ثابت را نشان می‌دهد. سازمان امور مالیاتی مقدار ثبت شده در این کادر را با میزان اعلام شده در دفاتر سال قبل شما مقایسه می‌کند؛ و در صورت وجود افزایشی که در دفاتر سال جاری (سال ارائه اظهارنامه) ثبت نشده باشد، معادل 80% مالیات متعلق جریمه خواهید شد. دقت کنید که این جریمه غیرقابل بخشش است.

سوال شماره 18 اظهارنامه مالیاتی

یکی از نکات مهم در تهیه اظهارنامه مالیاتی ، سوال شماره 18 در فرم تکمیل اطلاعات اختصاصی، به وضعیت پرونده مالیاتی شما می‌پردازد. برای این سوال و برای استفاده از معافیت‌ها و امتیازات موجود، بهتر است وضعیت سال گذشته شرکت‌‌تان را قطعی کنید. روش کار به این صورت است که: شخصا باید به حوزه مالیاتی‌تان مراجعه و وضعیت پرونده‌تان را پیگیری کنید؛ در صورت نداشتن اعتراض، برگه تشخیص سال گذشته‌تان را قطعی کنید. به این ترتیب می‌توانید اظهارنامه جدید و یا اصلاحات مورد نیاز را به راحتی داخل آن اعمال کنید.

یک اشتباه

برخی از مودیان بدون مراجعه به اداره امور مالیاتی و فقط برای راحتی خودشان، در این فرم گزینه “بدون اطلاع” را فعال می‌کنند. بدون اطلاع یعنی بلاتکلیف! یعنی از بسیاری از فرصت‌هایی که در اظهارنامه برای کاهش مالیات وجود دارد، نمی‌توانید استفاده کنید. پس حتما وضعیت تشخیص پرونده مالیاتی‌تان را پیگیری کنید؛ و در صورت تایید بودن، همان وضعیت تشخیص داده شده را قطعی و پرداخت نمایید.

یک فرصت در فرم اطلاعات اختصاصی اظهارنامه مالیاتیفرم اطلاعات اختصاصی

در سوال‌های 19 و 20 از شما خواسته می‌شود میزان افزایش درآمد خود را نسبت به سال قبل ابراز کنید. در واقع سازمان امور مالیاتی در اینجا شما را برای استفاده از یکی از تخفیف‌های مالیاتی، راهنمایی می‌کند. بر اساس تبصره 7 ماده 105 ق.م.م: اگر میزان درآمد ابرازی شما نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد، به ازای هر 10% از 1% تا سقف 5% واحد، از مالیات شما کاسته می‌شود.

چه کسانی مشمول استفاده از این تخفیف هستند؟

به جرات می‌توان گفت همه مودیانی که تکالیف خود را درست، به موقع و صادقانه انجام می‌دهند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. زیرا مودیان اگر مشمول مالیات باشند، قطعا در کسب و کارشان پیشرفت و سود داشته‌اند؛ و در این صورت درآمدشان از سال قبل بیشتر بوده است. در نتیجه به میزان افزایش در درآمد بیشتر از مالیاتشان کاسته می‌شود.

نکته: برای استفاده از این فرصت باید وضعیت تشخیص داده شده برای پرونده مالیاتی‌تان قطعی شده باشد؛ و مالیات خود را پرداخت کرده باشید.

ترتیب تکمیل جداول محاسباتی اظهارنامه مالیاتی

یکی از نکات کاربردی در تهیه اظهارنامه مالیاتی، برنامه‌ریزی برای تکمیل جدول‌های محاسباتی است؛ زیرا ترتیب انتقال اطلاعات از داخل دفاتر قانونی به جداول محاسباتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

1- تکمیل جداول را از جدول شماره 12، جدول سود و زیان، آغاز کنید؛ فروش‌ها و جزئیات مرتبط با آن را وارد کنید؛ سپس سود مجموعه خود را محاسبه نمایید.

2- در ادامه جدول شماره 13، جدول گردش حساب سود و زیان انباشته، را با کمک اطلاعات جدول 12 و به منظور تخصیص سود، تکمیل کنید.

3- اینک نوبت تکمیل جدول شماره 11، جدول صورت وضعیت مالی یا ترازنامه، است. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد، استفاده از محاسباتی است که برای جداول 12 و 13 انجام داده‌اید؛ به این صورت که به سادگی می‌توانید در قسمت سرمایه، مقادیر: سود انباشته و اندوخته‌های مورد نیاز را جایگزین نمایید. در ادامه بقیه بخش‌های ترازنامه را براساس دفاتر شرکت و تراز خروجی سیستم حسابداری‌تان تکمیل و ترازنامه را تایید نمایید.

به این ترتیب جداول محاسباتی شما به بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن تکمیل می‌شوند؛ و مغایرتی نیز در ترازنامه شما پیش نخواهد آمد.

رسیدگی به تکالیف را اولویت‌بندی کنید

یکی از نکات کاربردی در تهیه اظهارنامه مالیاتی ، اولویت‌بندی و رسیدگی به امور پراهمیت‌تر است. در این فرصت کم و روزهای پرترافیک وقت خود را به نظم و ترتیب دادن به نرم‌افزار خود اختصاص ندهید. اولین حساسیت‌های اداره مالیاتی نظم نرم‌افزار و مرتب بودن کدینگ شما نیست. اگر سیستم شما همچنان بهم ریخته است؛ انتقال داده‌ها انجام نشده؛ کدها به درستی سامان‌دهی نشده‌اند؛ و … زمان پرداختن به آن الان نیست. این مسئله تنها شما را از انجام تکلیف اصلی‌تان و تهیه اظهارنامه مالیاتی دور می‌کند. با آرامش و دقت تمام اظهارنامه خود را تکمیل و ارسال کنید؛ و پس از آن به حل مشکلات مربوط به نرم‌افزار بپردازید.

توصیه‌هایی برای روزهای پایانی

نکات کاربردی در تهیه اظهارنامه مالیاتی

در روزهای آخر و پرترافیک کاری برای فعالان بخش‌های مالی و مالیاتی هستیم؛ روزهایی که انگار تمامی فعالیت‌ها را روی دور تند گذاشته‌اند. اما در همین ایام نیز دقت به یک سری امور حیاتی است. همان‌گونه که می‌دانید بدترین اتفاقات در رانندگی در لحظه‌های آخر و نزدیک به مقصد رخ می‌دهند؛ در تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیز، بزرگترین خطاها به دلیل اتفاقات و حرکت‌های عجولانه‌ای است که در روزهای پایانی انجام می‌شوند. در این ایام با دو گروه افراد مواجه هستیم.

  • دسته اول مجموعه‌هایی که اظهارنامه و تمامی مدارک و مستندات‌شان درست و آماده است. اما به دلیل وسواس هنوز اقدام به ارسال اظهارنامه نکرده‌اند.

به این گروه توصیه می‌کنیم اگر قرار نیست اتفاق دیگری بیفتد شک و دو دلی را کنار بگذارند و ارسال اظهارنامه را برای روز آخر قرار ندهند.

  • دسته دوم مجموعه‌هایی هستند که تهیه مدارک و انجام تکالیف را به روزهای پایانی موکول کرده‌اند؛ استعلام‌ها آماده نشده‌اند؛ یک سری مستندات هنوز تهیه نشده‌اند؛ حسابدارها با هیئت مدیره درگیر هستند؛ و مواردی از این دست. اما این گروه نیز باید در این روزهای باقی مانده به هرنحو ممکن اظهارنامه را تکمیل و ارسال کنند.

بهترین راهکار برای دسته دوم تکمیل اظهارنامه مالیاتی با دیدگاه اداره امور مالیاتی است.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی با کمک مستندات موجود

یکی از نکات مهم حسابداری در تهیه اظهارنامه مالیاتی دانستن این مسئله است که: اداره امور مالیاتی بیش از هرچیز به عدم مغایرت حساس است. پس شما باید در هر مرحله تمامی مستنداتی که دارید جمع‌آوری کرده و بر اساس آنها بخش‌های مختلف اظهارنامه را تکمیل کنید. به عنوان مثال

  • فروش

در بخش فروش باید تمامی مدارک و مستنداتی که برای ارائه فروش دارید، از قبیل: بانک، صدور فاکتورها، گزارشات معاملات فصلی که در سامانه اعلام کرده‌اید؛ تمامی این موارد را کنترل و با هم تطبیق دهید و در نهایت بخش فروش در اظهارنامه را تکمیل کنید.

  • هزینه‌ها

در مورد هزینه‌ها نیز به همین ترتیب تمامی اطلاعات هزینه‌کرد، مانند: فاکتورها، مدارک، مستندات، ورود و خروج بانک، طرف‌های معامله و خرید، را جمع‌آوری و کنترل کنید؛ و پس از دسته‌بندی در بخش خریدها، هزینه‌ها و دارایی‌ها داخل اظهارنامه قرار دهید.

نکته اینجاست که بخش‌های مختلف باید به یک تراز و برابری برسند؛ این برابری همان تراز آزمایشی است که صحت عملکرد شما را نمایش می‌دهد.

سند اصلاحی و سند افتتاحیه

کنترل مهم دیگری که بسیار حائز اهمیت است، ترسیم وضعیت شرکت است. شما پس از تلاش زیاد و براساس آنچه از مستندات درآمدها و هزینه‌ها در اختیار داشتید، اظهارنامه عملکرد خود را برای حوزه مالیاتی ارسال نمودید؛ اداره امور مالیاتی نیز براساس مدارک شما و استعلام‌هایی که انجام می‌دهد، به بررسی اظهارنامه شما می‌پردازد. اما اظهارنامه مالیاتی شما رد می‌شود!

دست نگه‌دارید

قبل از ارسال اظهارنامه کمی صبر کنید و نگاهی به عقب بیندازید؛ آخرین و شاید مهم‌ترین نکته از نکات کاربردی در تهیه اظهارنامه مالیاتی ، بررسی وضعیت شرکت در سال‌ قبل است؛ شما باید براساس اظهارنامه و مالیات تشخیصی سال قبل، تعدیلاتی در سند پس از سند افتتاحیه شرکت ایجاد کنید. در حقیقت عدم مطابقت اظهارنامه سال جاری با سال قبل در سند اصلاحی و  سند افتتاحیه یکی از مسائل مهم برای سازمان امور مالیاتی است؛ و می‌تواند برای شما مشکلات زیادی ایجاد نماید.

پیشنهاد پرشین‌حساب

تکمیل اظهارنامه تنها عددگذاری و تکمیل جداول نیست؛ برای ارائه اظهارنامه‌ای دقیق و مورد تایید سازمان مالیاتی، از مشاوره مالیاتی ما کمک بگیرید. همچنین میتوانید با تهیه دوره آموزش تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی نکات اظهارنامه اشخاص حقوقی را بیشتر و بهتر بیاموزید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :