فهرست مطالب


دوستان خوبم سلام. در مطلب آموزش نکات کلیدی اظهارنامه مالیاتی همراه با مثال، چند نکته برای تسهیل فرآیند تهیه اظهارنامه برای شما بزرگواران مطرح کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم ادامه نکات مهم در تهیه اظهارنامه مالیاتی را از زبان اساتید توانمند پرشین‌حساب، برای‌تان بازگو کنیم. نکات مهمی که شاید هربار به سادگی از کنارشان عبور کرده باشید؛ اما اهمیت‌شان را به خوبی درک نکرده باشید. برای کمک به کسب و کارتان، با ما همراه باشید.

  • چگونه یک مشاور مالیاتی موفق باشید؟

نکات مهم اظهارنامه مالیاتی، مشاور مالیاتیقبل از پرداختن به مبحث نکات مهم در تهیه اظهارنامه مالیاتی، بد نیست نگاهی به مسیر تبدیل شدن به یک مشاور مالیاتی حرفه‌ای بیندازیم. برای حرفه‌ای شدن در امور مالیاتی باید:

  • به روز باشید؛ و به طور مداوم زمانی را به مطالعه جدیدترین قوانین و اصول مالیاتی اختصاص ‌دهید
  • درگیر اجرای تکالیف مالیاتی شوید

نکته قابل توجه اینجاست که اجرای تکالیف مالیاتی، در گرو اجرای خدمات مالی و حسابداری است؛ به عبارت دیگر، راه ورود به دنیای مالیات از میان امور حسابداری و خدمات مالی می‌گذرد.

راه‌حل کاربردی

برای این منظور باید زمانی که به عنوان حسابدار در یک مجموعه، هرچند کوچک، مشغول به کار می‌شوید، سعی کنید صفر تا صد امور حسابداری و مالیات را خودتان انجام دهید. به این ترتیب با انجام هر حرکت درست یا اشتباه در انجام تکالیف، حرکت بعدی دومینووار در برابرتان ظاهر می‌شود؛ لایحه نویسی، رفت و آمد در هیئت‌ها برای دفاع، رد کردن اظهارنامه و سایر چالش‌‌هایی که از هرکدام نکات مهمی می‌آموزید. پس از گذراندن این مراحل و موفقیت در انجام تکالیف مجموعه اولیه، اعتبار لازم برای پذیرفته شدن در مجموعه‌های بزرگتر و رویارویی با چالش‌های خطرناکشان را پیدا می‌کنید. پس سعی کنید در هر مجموعه‌ای هستید، بهترین خودتان باشید.

  • مطابقت حساب‌های بانکی شرکت با حساب‌های بانکی اظهارنامه

حساب‌های بانکییکی از نکات مهم در تهیه اظهارنامه مالیاتی، تطبیق حساب‌های بانکی فعال شرکت با حساب‌های بانکی معرفی شده در سامانه امور مالیاتی است؛ موضوعی که اخیرا و در رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شما هنگام ثبت نام در سامانه یکپارچه مالیاتی، در بخش معرفی حساب‌ها، باید تمامی حساب‌های بانکی درگیر فعالیت‌های اقتصادی شرکت خود را معرفی کنید. گاهی برخی از حساب‌های اعضای هیئت مدیره درگیر فعالیت‌های شرکت است؛ مانند تنخواه‌گردان، خریدها، فروش‌ها و مواردی از این دست. معرفی این حساب‌ها نیز ضروری است.

اما معرفی حساب‌ها به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید حجم ریالی گردش حساب‌های بانکی شرکت (اعم از حساب‌های شرکتی یا حساب‌های معرفی شده اعضای هیئت مدیره)، با حساب‌هایی که در سامانه امور مالیاتی معرفی کرده‌اید، هم‌سو باشد.

راه‌حل کاربردی

مشکل زمانی ایجاد می‌شود که یک عضو هیئت مدیره فعالیت‌هایی نظیر واریزی‌ها و خرید و فروش‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت را از حساب شخصی معرفی نشده خود انجام می‌دهد؛ اما این تراکنش‌ها، داخل حساب‌های شرکت وارد نمی‌شوند. در نتیجه هماهنگی بین حساب‌های معرفی شده در سامانه از بین می‌رود؛ و مغایرت در خرید و فروش‌ها با حساب‌های بانکی ایجاد می‌شود.

برای حل این مشکل چه باید کرد؟

بنابر قوانین سازمان امور مالیاتی و اداره کل مبارزه با پولشویی، ابتدا باید مبلغ معامله به یکی از حساب‌های معرفی شده در سامانه واریز شود؛ سپس پرداخت وجه از آن حساب صورت گیرد.

  • با تهیه جدول استهلاک، جریمه نشوید

تهیه جدول استهلاکیکی از خطرات بزرگی که در زمان تهیه اظهارنامه مالیاتی در کمین اشخاص (حقیقی یا حقوقی) است، بی‌دقتی در ثبت فروش دارایی‌های ثابت است. به این صورت که در هنگام فروش دارایی‌های ثابت، گزارش فروش اعلام نمی‌شود؛ و درآمدی از محل فروش دارایی ثابت شناسایی نمی‌شود. از آنجا که کتمان درآمد حاصل از فروش دارایی‌های ثابت یکی از بیشترین ضرایب را در جرایم مالیاتی و معادل 80% مالیات متعلقه داراست؛ شناسایی این درآمد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گاهی شرکت‌ها به صورت ناخواسته و غیرعمد با این مشکل مواجه می‌شوند؛ به ویژه شرکت‌های پیمانکاری که عمده فعالیتشان خرید و فروش تجهیزات است.

راه‌حل کاربردی

راه‌حل این مشکل تهیه و تنظیم جدول استهلاک است. دوست و همکار عزیز، شما باید برای عددی که در جدول دارایی‌های ثابت در اظهارنامه عملکرد خود درج می‌کنید، جدول استهلاک مستند داشته باشید.

ویژگی‌های جدول استهلاک مستند عبارت است از:

  • استهلاک در دفاتر ثبت شده باشد
  • در صورت نیاز، دارای قیمت کارشناسی شده باشد
  • تجهیز دارای شناسنامه و مستندات معتبر باشد
  • بازی خطرناک برخی مودیان با اظهارنامه مالیاتی

تحریر دفاتر قانونی، تهیه جدول استهلاکیکی از بزرگترین اشتباهات برخی مودیان تحریر دفاتر قانونی بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی است. این حرکت ریسک زیادی را متوجه کسب و کار این‌گونه مودیان می‌کند و جرایم سنگینی به دنبال دارد. تحریر دفاتر بعد از ارسال اظهارنامه از چند جهت خطرناک است:

  • پذیرش ریسک بازرسی مالیاتی موضوع ماده 181 ق.م.م با وجود دفاتر نانویس

شرکت این ریسک را می‌پذیرد که با وجود نانویس بودن دفاتر قانونی، فعالیت‌ها را در سامانه اظهارنامه مالیاتی ثبت کند؛ با این امید که مشکلی پیش نیاید! پس از ارسال اظهارنامه در فرصت مناسب و بر اساس آنچه در اظهارنامه درج شده، اقدام به تحریر دفاتر نمایند. حال اگر پیش از اتمام تحریر دفاتر، مجموعه مورد رسیدگی مالیاتی قرار بگیرد، مشکلات و جرایم سنگینی به دنبال خواهد داشت.

  • مغایرت اظهارنامه با دفاتر قانونی

گاهی پیش می‌آید که در زمان تکمیل اظهارنامه برخی رویدادها را فراموش می‌کنید؛ اما آنها را در دفاتر قانونی درج می‌کنید. یعنی اظهارات شما در دفاتر با اظهارنامه مغایرت دارد. دفاتر قانونی شرکت شما، سند صحت اظهاراتتان در اظهارنامه مالیاتی است؛ و وجود مغایرت میان دفاتر و اظهارنامه سرآغاز شک سازمان امور مالیاتی نسبت به تمامی فعالیت‌های شما خواهد بود.

راه‌حل کاربردی

اظهارنامه تنها ملاک سازمان امور مالیاتی برای تعیین مالیات نیست؛ بلکه اظهارنامه باید با چندین گزارش و اظهار دیگر که در زمان‌های مختلف اعلام می‌شوند، مطابقت داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این گزارش‌ها ثبت‌های موجود در دفاتر قانونی پلمپ شده است. پس یکی از نکات بسیار مهم در تهیه اظهارنامه مالیاتی و راه‌کار عدم برخورد با این مشکل، تحریر به موقع و روز به روز دفاتر قانونی است.

  • اپراتور تکمیل فرم‌های اظهارنامه مالیاتی نباشید

نکات مهم اظهارنامه مالیاتیگاهی بعضی از حسابداران یا حتی مدیران کسب و کار تمایل به تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود دارند؛ اما بدون بررسی‌های لازم اقدام به انجام این کار می‌کنند. تکمیل اظهارنامه تنها براساس ترازنامه یا سایر صورت‌های مالی و بدون بررسی و تطبیق اطلاعات با دیگر بانک‌های اطلاعاتی یک شرکت، کار عاقلانه‌ای نیست؛ زیرا احتمال قبول نشدن اظهارنامه به دلیل وجود مغایرت در اطلاعات وجود دارد. این مسئله هم شرکت را درگیر مشکلات پیچیده‌ای می‌کند؛ و هم اعتبار حسابدار تکمیل کننده اظهارنامه را زیر سوال می‌برد.

راه‌حل کاربردی

شاید شما به عنوان یک حسابدار تمایل داشته باشید از این بازار پررونق تکمیل اظهارنامه‌ها بهره‌ای ببرید. ما هم شما را تشویق و حمایت می‌کنیم؛ اما دقت کنید کیفیت را فدای کمیت نکنید. اگر پروژه‌ای را گرفتید بانک‌های اطلاعاتی آن را کامل و از تمامی زوایا بررسی کنید؛ پس از اطمینان از صحت و عدم مغایرت نسبت به تکمیل اظهارنامه اقدام نمایید. بی‌احتیاطی نکنید و اظهارنامه را براساس اطلاعات و مستندات ناقص تکمیل نکنید. توجه کنید که شما در قبال اظهارنامه‌ای که تکمیل می‌کنید، مسئولیت تضامنی دارید.

  • مالیات اجاره چگونه محاسبه می‌شود؟

اظهارنامه مالیاتی، تحریر دفاتر قانونیهر فعال اقتصادی برای تکمیل اظهارنامه عملکرد، باید هویت مکانی مشخصی داشته باشد. این مکان یا در تملک شرکت است و یا استیجاری می‌باشد. در این قسمت قصد داریم نکاتی در مورد مالیات اجاره و شناسایی درآمد املاک برای شما مطرح کنیم.

مالیات بر درآمد اجاره

این نوع مالیات بر عهده مالک ملک است؛ مالکان باید اظهارنامه املاک را به صورت موازی با مهلت مقرر اظهارنامه اشخاص حقوقی تکمیل و ارسال نمایند.

مالیات بر اجاره

براساس تبصره 9 ماده 53 ق.م.م، اگر مستاجر یک شخصیت حقوقی باشد، موظف است مالیات اجاره را هر ماه از اجاره‌بها کسر کند؛ و تا پایان ماه بعد به حوزه مالیاتی خود اعلام و پرداخت نماید.

نحوه محاسبه مالیات اجاره به صورت زیر است:

  • از مبلغ اجاره‌بها، 25% بابت هزینه استهلاک کسر کنید.
  • مالیات اجاره براساس مقررات ماده 131 ق.م.م (معادل 15% الی 20% مبلغ اجاره) از 75% باقیمانده در نظر گرفته می‌شود.

 

دوستان و همراهان عزیز، نکات مهم اساتید ما برای تهیه اظهارنامه مالیاتی همچنان ادامه دارد. منتظر بخش سوم نکات مهم در تهیه اظهارنامه مالیاتی باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :