فهرست مطالب

یکی از موضوعات مهم و پرمخاطب قانون مالیات های مستقیم بحث ممنوع الخروجی است. ماده 202 قانون مدیران اشخاص حقوقی را نسبت به بدهی شخص حقوقی مسئول و مشمول حکم ممنوع الخروجی می داند. ولی بدلیل قید قسمت انتهایی متن ماده 202 موضوع ممنون الخروجی مدیران اشخاص حقوقی به موضوعی چالشی و بحث برانگیز تبدیل گشته است. در این مطلب از آموزش رایگان مالیات قصد داریم به تشریح این موضوع بپردازیم.

ممنوع الخروجی در قانون مالیات های مستقیم

طبق ماده 202 ق.م.م مقررات ممنوع الخروجی افراد به شرح زیر است:

اگر بدهی مالیاتی قطعی اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره ‌برداری از مراجع قانونی ذیربط از بیست درصد سرمایه ثبت شده و یا مبلغ پنج میلیارد ریال

سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از ده‌ درصد سرمایه ثبت شده و یا دو میلیارد ریال

سایر اشخاص حقیقی از یکصد میلیون ریال

بیشتر باشد، سازمان امور مالیاتی می تواند از خروج آنها از کشور جلوگیری نماید.

حکم این ماده در رابطه با مدیران اشخاص حقوقی در رابطه با مالیات عملکرد و مالیات های تکلیفی نیز جاری است. این بدان معناست که اگر یک شرکت بازرگانی به میزان 200 میلیون تومان بدهی قطعی مالیاتی داشته باشد، سازمان امور مالیاتی می تواند با رعایت مفاد این ماده مدیران این شرکت را ممنوع الخروج نماید. اما چگونه؟ در ادامه خواهیم خواند.

یکی دیگر از نکاتی که در ماده 202 ق.م.م به آن اشاره شده در رابطه با اشخاصی است که عازم سفر واجب هستند. مثلا زمانی که بدلیل صعب العلاج بودن بیماری شخص می بایست به خارج از کشور اعزام و درمان گردد. در این موارد با درخواست و تایید مراجع ذیربط اعزام‌کننده مبنی بر میسور نبودن پرداخت بدهی مالیاتی مربوط، با اخذ تضمین لازم امکان خروج از کشور وجود دارد.

نحوه ممنوع الخروج نمودن اشخاص

نحوه ممنوع الخروج نمودن بدهکاران مالیاتی طی بخشنامه شماره 31/93/200 مورخ 07/03/1393 رئیس کل وقت سازمان امور مالیاتی ابلاغ گردیده است که ذیلا به تشریح برخی مفاد این بخشنامه می پردازیم:

1- ابلاغ به مودی

سازمان می تواند برای شناسایی دارایی ها و نشانی واقعی مودیانی که در نشانی قانونی اعلامی حضور ندارند، حسب مورد از مراجعی که می توانند اطلاعات مذکور را داشته باشند، در اجرای مواد 230 و 231 اقدام نموده و سپس نسبت به ابلاغ اوراق مالیاتی به هر دو محل، نشانی واقعی و قانونی اعلام شده اقدام نمایند. از مفاد این بند استنباط می شود که سازمان می تواند در موارد خاص با رعایت قانون ابلاغ واقعی و قانونی به مودی داشته باشد.

2- وصول مالیات

در بند سوم این بخشنامه انواع روش های اقدام برای وصول بدهی مالیاتی مودیان ذکر شده است. اقـدامات اجرایی به منظور وصول بدهی های مالیاتی اینگونه مودیان می بایست از طریق توقیف و برداشت از حسابهای بانکی مودی، وصول مطالبات مودی نزد اشخاص ثالث، فروش و حراج اموال توقیف شده و سایر ابزارهای مشابه صورت پذیرد.

3- اخطار و ممنوع الخروجی

چنانچه استفاده از ابزارهای قانونی منجر به وصول مالیات نگردد، ابتدا به مودی اخطار ممنوع الخروجی ابلاغ می گردد و سپس نسبت به ممنوع الخروج نمودن مودی اقدامات لازم انجام می گردد. پس از ممنوع الخروج شدن مودی دارای بدهی مالیاتی توسط مراجع ذی صلاح، می بایست مراتب توسط اداره امور مالیاتی مربوط به مودی مالیاتی نیز اعلام گردد.

مسئولیت مالیاتی مدیران اشخاص حقوقی

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که با توجه به اینکه در برخی انواع شرکت ها مثل شرکت های مسئولیت محدود و سهامی، مسئولیت سهامداران به اندازه سرمایه آنهاست، آیا مدیران شرکت که غالبا جزء سهامداران نیز هستند در خصوص بدهی مالیاتی هم مسئولیت دارند و آیا این مسئولیت نامحدود است یا محدود.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع شرکت ها و حدود مسئولیت سهامداران می توانید به مطلب چه شرکتی ثبت کنیم مراجعه بفرمایید)

طبق ماده 198 قانون مالیات های مستقیم در شرکتهای منحله، مدیران تصفیه اشخاص حقوقی و در سایر شرکتها مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی به‌طور جمعی یا فردی، نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و همچنین مالیات ‌هایی که اشخاص حقوقی به ‌موجب این قانون و قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلف به کسر یا وصول یا ایصال آن می‌باشند و در دوران مدیریت آنها قطعی شده باشد با شخص حقوقی مسئولیت تضامنی خواهند داشت. این مسئولیت مانع از مراجعه ضامنها به شخص حقوقی نیست.

کدامیک از مدیران ممنوع الخروج می شوند؟

با ابلاغ دادنامه شماره 1909 مورخ 27-11-1393 مبنی بر ابطال رای شماره 6544-4-30 مورخ 13/6/1378 شورای عالی مالیاتی درخصوص ممنوع الخروجی مدیران اشخاص حقوقی، صرفا مدیران دارای حق امضای اسناد تعهدآور (اعم از موظف و غیر موظف) را می توان ممنوع الخروج نمود. ضمنا با توجه به مفاد ماده 202 قانون مالیاتهای مستقیم، ابتدا مدیران صاحب امضا مجاز فعلی و در صورت عدم امکان وصول مالیات، مدیرانی که بدهی قطعی مالیاتی شخص حقوقی مربوط به دوران مدیریت آنان و صاحب امضای مجاز بوده اند مسئولیت دارند.

نام مدیرانی که حق امضای اسناد تعهد آور را دارا هستند در روزنامه رسمی ثبت و تغییرات شرکت ذکر می شود.

جهت مطالعه بیشتر می توانید مطلب سقف بدهی ممنوع الخروجی را نیز مطالعه بفرمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :