فهرست مطالب


مودی مشاغل خودرویی می‌تواند در هر لحظه نسبت به وضعیت پرونده خود از طریق سامانه جامع مالیاتی اقدام نماید. فٰرآیند این سامانه به صورت ثبت نام و تسلیم اظهارنامه و دریافت قبض مالیاتی مقطوع عملکرد و در نتیجه صدور مفاصا حساب مالیاتی خودرو است. امور مالیاتی مودیان مالیات مشاغل خودرویی و وسایل نقلیه از طریق دفاتر پیشخوان دولت قابل انجام است. لازم به ذکر است که نحوه محاسبه مالیات بر درآمد این مشاغل در مقاله محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی به تفصیل توضیح داده‌شده‌است.

مدارک لازم جهت صدور اظهارنامه مالیاتی

  1. مدرک شناسایی مودی: کارت ملی یا شناسنامه جدید
  2. مدرک شناسایی مالکیت خودرو (یکی از این موارد): سند کمپانی خودرو – سند قطعی یا بنچاق – قراد داد اجاره به شرط تملیک – برگ ترخیص از گمرک – وکالت نامه – نامه مزایده
  3.  برگ سبز

هم‌چنین استعلام دفاتر اسناد رسمی برای صدور گواهی یا تکمیل فرم درخواست مفاصا حساب مورد نیاز است. در صورتی که خودرو فرسوده باشد اصل و تصویر وکالتنامه سایر مدارک از قبیل توقیفی، تصادفی، پارکینگ مراکز انتظامی و … نیز جهت صدور مفاصا حساب مورد نیاز می‌باشد.

نکته: لازم به ذکر است که صدور مفاصا حساب مالیاتی با مدارک موجود در پرونده بررسی و تایید می‌شود که قطعی نیست و امکان تغییر و درخواست مدارک کمتر یا بیشتر وجود دارد.

نحوه صدور مفاصا حساب مالیاتی خودرو

در سامانه جامع مالیاتی اگر اطلاعات خودرو توسط سیستم به صورت خودکار قابل شناسایی نباشد، اطلاعات خودرو جهت بررسی بیشتر به کارتابل ممیز مربوطه ارسال شده و حداکثر ظرف 10 روز کاری نتیجه آن اعلام می‌شود و بعد از آن مودی می‌تواند برای صدور مفاصاحساب اقدام کند.

  • تا وقتی که ممیز اطلاعات را تایید نکند، صدور مفاصا حساب امکان پذیر نیست ولی مودی می‌تواند اظهارنامه خود را ارائه نماید.
  • برای ورود اطلاعات پایان مالکیت ابتدا باید مفاصاحساب گرفته شده و بعد از طریق “ویرایش” اطلاعات خودرو ورود این اطلاعات صورت گیرد.

درخواست مفاصا حساب مشاغل خودرویی از طریق سامانه جامع مالیاتی

در قسمت درخواست مفاصا حساب مشاغل خودرویی در سامانه جامع مالیاتی خلاصه مشخصات مودی و خودرو و نیز مشخصات آخرین مفاصا حساب مودی و اطلاعات مالک قبلی (درصورت وجود) قابل مشاهده است.

در این بخش باید کاربر از مودی سوال کند که آیا درخواست مفاصاحساب جهت نقل و انتقال خودرو می‌باشد یا خیر. اگر پاسخ “بله” باشد، گزارش ارزیابی عملکرد تا تاریخ روز و اگر پاسخ “خیر” باشد، گزارش تا پایان سال عملکرد قبلی صادر خواهد شد. پس از پاسخ به این سوال و ثبت گزارش ارزیابی توسط کاربر، وضعیت بدهی مودی از سال 1388 نمایش داده خواهد شد.

در این سامانه می‌توانند پرینتی از گزارش ارزیابی تهیه کرده و به مودی ارائه نمایند. اگر مودی بدهی داشته باشد بدهی خود را قبول کند، قبض برای مودی صادر شده تا پس از پرداخت و اعلام وصول آن در سیستم، مفاصا حساب را صادر نمایند.

اگر مودی بدهی را قبول نداشته باشد باید مدارک خود را در قالب درخواست‌هایی که در سیستم وجود دارند یا با ثبت درخواست از پشتیبان، ارائه نماید تا وضعیت بدهی او مجددا بررسی شود. اگر وضعیت بدهی مالکین قبلی خودرو از سال 1388 در سیستم مشخص نباشد باید اطلاعات آخرین مالک (مالکین) قبلی وارد نمایند. پس از ورود اطلاعات مالک قبلی ابتدا یک قبض به نام آخرین مالک قبلی صادر شده و پس از تسویه بدهی قبلی خودرو، مالک فعلی خودرو می‌تواند برای خودروی خود اقدام به صدور مفاصاحساب نماید.

مهلت ارسال اظهارنامه مشاغل خودرویی

مودیان مالیاتی مشاغل خودرویی باید تا پایان خردادماه هر سال نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سال قبل اقدام نمایند. البته این مهلت برای عملکرد سال 1398 به دلیل بحران کرونا و شرایط اقتصادی تا پایان مرداد 1399 تمدبد شده‌است.

با کلیک بر روی سامانه ماليات بر مشاغل خودرو می‌توانید از راهنمای این سامانه استفاده کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام در سیستم هنگام صدور مفاصا خطای روابط مالکیت به درستی وارد نشده است ،لطفا ابتدا روابط را کامل کرده،سپس اقدام به گرفتن گزارش ارزیابی اقدام نمایید .را می‌دهد در این حالت چه باید انجام داد

    1. سلام کاربر گرامی،
      برای صدور مفاصا حساب مالیاتی خودرو نیاز است که اطلاعات درخواستی به طور کامل در سیستم ثبت شود. در این مورد باید اطلاعات تشکیل پرونده را بررسی کنید. در صورتی که خودرو مالک قبلی داشته ممکن است تشکیل پرونده برای مالک قبل درست ایجاد نشده باشد که لازم است پرونده آن بررسی شده و پس از ثبت اطلاعات مالک قبل نسبت به ثبت درخواست اعلام واگذاری اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :