فهرست مطالب

به نام خداوند مهربان وعرض سلام و خسته نباشید به همه شما عزیزان همراه پرشین حساب.پیش از این به توضیح موارد مربوط به حسابداری دولتی پرداختیم و توضیح دادیم که حسابداری دولتی چگونه صورت می گیرد و به دو مورد از موارد افتراق حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی اشاره کردیم ، اکنون، نوبت به ارائه مابقی تفاوت ها می رسد که در ادامه تشریح خواهد شد .

3- توجه دقیق به بودجه و اعتبارات تعیین شده در حسابداری دولتی :

هر سازمان و دستگاه اجرایی برای تحقق اهداف و برنامه ریزی های خود دارای بودجه و اعتبارات است که پس از طی مراحل قانونی قابل مصرف می باشد . نکته مهم اینکه هیچ مقامی مجاز نیست بیشتر از مقدار تعیین شده هزینه کند و یا تعهدی برای دولت به وجود آورد .البته سازمان های غیر دولتی نیز دارای بودجه هستند ، ولی اهمیت این موضوع برای سازمان های دولتی بیشتر است و برای پرداخت هزینه های وجوه دولتی بایدقبلا اعتبار لازم تامین گردد .

در حسابداری دولتی به خاطر اهمیت کنترل بودجه مصوب ، ثبت اقلام درآمد و هزینه به منظور کنترل و مقایسه با ارقام پیش بینی شده در بودجه صورت می گیرد.بنابراین سیستم حسابداری دولتی باید به گونه ای باشد که اهداف ذکر شده را برآورده سازد.

4- لزوم نگهداری حسابهای مستقل در حسابداری دولتی:

در حسابداری بازرگانی ( واحدهای تجاری ) تنها شاهد یک شخصیت حسابداری ( واحد حسابداری ) بوده و کلیه فعالیت های موسسه را در قالب آن منعکس می کنیم و ولی درحسابداری دولتی برای هر یک از منابع موسسه یک شخصیت حسابداری جداگانه در نظر گرفته می شود که همچون یک موسسه مستقل دفاتر و حسابهای جداگانه ای تنظیم می کنند .از اینرو در حسابداری دولتی با توجه به منابع مختلف ، حسابهای مستقل متعددی در مورد استفاده قرار می گیرد .بر این اساس برای یک سازمان دولتی می توان چندین شخصیت حسابداری ایجاد کرد.

5- تفاوت در ثبت و گزارشگری دارایی های سرمایه ای :

در حسابداری دولتی خرید دارایی های سرمایه ای هزینه محسوب می شود ولی در حسابداری بازرگانی خرید دارایی های سرمایه ای در بدو امر به عنوان دارایی در حسابها منظور می شود و سپس با مستهلک کردن ، دارایی به هزینه تبدیل می شود. در هر دو حالت مبلغ پرداختی بابت تحصیل دارایی سرانجام به هزینه تبدیل می شود و اختلاف موجود در آنها به زمان شناسایی هزینه مربوط است.
در پایان عمر مفید دارایی ( در صورتیکه ارزش اسقاط دارایی صفر باشد)حساب استهلاک انباشته برابر با حساب دارایی خواهد بود . در این زمان این دو حساب با هم تهاتر شده و در عمر مفید دارایی هیچ اثری از دارایی در دفاتر وجود نخواهد داشت . در واقع در حسابداری بازرگانی دارایی در طول عمر مفید خود به روشی سیستماتیک به هزینه تبدیل می گردد.

6 – استفاده از فرمها ، دفاتر و اسناد مشخص در حسابداری دولتی :

هر سیستم مالی در جریان عملیات واحد خود از مقداری فرم ها ، اسناد و مدارک استفاده می کند که ممکن است با تغییر نوع و حجم کار تغییر کند . ویژگی سیستم حسابداری دولتی در این است که معمولا برای کلیه سازمانهای دولتی به طور مشابه طراحی شده و یکنواخت عمل می کند .

ناگفته پیداست که در بعضی از واحدهای مالی بنابر وضع خاصی که ممکن است وجود داشته باشد تا حدودی استثنا وجود دارد لیکن رعایت نمونه فرمها و دفاتر در پیشبرد اهداف سازمانها مخصوصا ادارات ذیحساب الزامی است .

7- حساسیت جامعه به وضعیت مالی دولت :

دولت در انجام امور عمومی خود با کلیه افراد جامعه ارتباط دارد و از لحاظ امور مالی ( چه از نظر پرداخت ها و چه از نظر وصول درآمدها ) با اکثر اشخاص حقیقی و حقوقی تماس دارد .
بنابراین اتخاذ روشهای صحیح و مناسب در تنظیم امور مالی دولت و ارائه اطلاعات مالی به مردم می تواند در جلب اعتماد بیشتر افراد جامعه به اقدامات دولت ، موثر واقع شود. بی نظمی و فساد در اداره امور مالی یک سازمان خصوصی با اینکه ناپسند است ، اما منافع تعداد محدودی را به خطر می اندازد ولی نابسامانی در سیستم مالی دولت نه تنها اثر نامطلوب اقتصادی و اجتماعی به بار می آورد بلکه موجبات بدبینی کلیه افراد جامعه را فراهم می کند.

8- تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی:

مبانی مختلف ، ازشناسایی درآمدها و هزینه ها در زمان های متفاوت خبر می دهد. در حسابداری بازرگانی صرفا استفاده از مبنای تعهدی کامل مجاز می باشد ولی در حسابداری دولتی با توجه به قوانین و مقررات ناظر بر امور مالی دولتها ممکن است از مبانی نقدی کامل ، نقدی تعدیل شده ، نیمه تعهدی ، تعهدی تعدیل شده و تعهدی کامل ، برحسب مورد استفاده شود .در ادامه به بررسی هر کدام از این مبانی خواهیم پرداخت:

الف) مبنای نقدی:

درآمدها در زمان دریافت و هزینه ها در زمان پرداخت وجه نقد ثبت می شوند.
1111

ب ) مبنای نقدی تعدیل شده:

درآمدها در زمان دریافت و هزینه ها در زمان پرداخت وجه نقد بابت تعهدات ایجاد شده (تعهدات ناشی از دریافت کالاها و خدمات) شناسایی می شوند. بنابراین در این مبنا شناسایی هزینه ها مستلزم دو شرط (1) ایجاد تعهد (تحویل کالا یا انجام خدمات ) و (2) انجام پرداخت می باشد. در این مبنا پرداختهایی نظیر پیش پرداخت و یا علی الحساب به عنوان دارایی ثبت می شوند.

2222

ج ) مبنای نیمه تعهدی:

درآمدها بر مبنای نقدی کامل و هزینه ها بر مبنای تعهدی کامل شناسایی می شوند.

3333333333

د) مبنای تعهدی تعدیل شده :

درآمدها برخی تعهدی و برخی نفدی و هزینه ها تعهدی شناسایی می شود .درآمدهایی که بر مبنای تعهدی شناسایی می شوند باید دارایی هر دو ویژگی زیر باشند:

  1. قابل اندازه گیری باشند :یعنی مبلغ ریالی آنها را بتوان با دقت کافی مشخص کرد.
  2. آماده و در دسترس باشند :یعنی در طول دوره مالی یا مدت کوتاهی پس از پایان دوره مالی قابل وصول باشند ، به گونه ای که بتوان تعهدات پرداخت نشده دوره مربوط را از محل ان تامین و پرداخت کرد .

سایر درآمدها (که فاقد یکی از دو ویژگی هستند) با استفاده از مبنای نقدی شناسایی می شوند .در واقع درآمد هایی که در دوره مالی قابل اندازه گیری نباشند و یا اینکه اگر هم قابل اندازه گیری باشند در طول دوره مالی و یا مدت کوتاهی پس از آن قابل وصول نباشند ، منحصرا در زمان وصول وجه نقد شناسایی می شوند .

تصویر 4444444
ه) مبنای تعهدی:

درامدها در زمان تحقق و هزینه ها به محض تحقق شناسایی می شود.

55555555

در ادامه مباحث مربوط به حسابداری دولتی به ارائه راهکارهایی خواهیم پرداخت تا بهتر بتوانید درآمد و هزینه ها را در مبانی مختلف به دست آورید و با ارائه یک مثال جامع مطالب گفته شده در این بخش و بخش قبل را تشریح می کنیم.

اعظم رزی

مطالب مرتبط:

مبانی حسابداری دولتی (بخش اول)

مبانی حسابداری دولتی (بخش دوم)

مبانی حسابداری دولتی (بخش سوم)

مبانی حسابداری دولتی (بخش چهارم)

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :