فهرست مطالب

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

بر اساس قانون بودجه کل کشور، کلیه مراکز درمانی موظفند، 10 درصد از حق الزحمه پزشکان را به عنوان مالیات به حساب سازمان مالیاتی واریز نمایند.

مسئولیت پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان بر عهده کیست؟

مسئولیت پرداخت مالیات تکلیفی برای پزشکان بر عهده بیمارستانها و مراکز درمانی است که پزشک (بدون وجود رابطه کارگر و کارفرمایی) با آنها همکاری میکند

تفاوت مالیات تکلیفی پزشکان با مالیات بر حقوق پزشکان چیست؟

مالیات حقوق به آن دسته از پزشکان که با مراکز درمانی رابطه کارگر و کارفرمایی دارند تعلق میگیرد اما مالیات تکلیفی برای پزشکانی است که بدون وجود قرارداد کارگر و کارفرمایی با مراکز درمانی همکاری میکنند

مالیات تکلیفی پزشکان یکی از انواع مالیات قابل پرداخت برای پزشکان است که سازمان مالیاتی با هدف تشخیص منابع درآمدی پزشکان و همچنین برقراری عدالت اجتماعی وضع نموده است. اما در این خصوص هنوز ابهامات زیادی برای برخی از پزشکان وجود دارد. از جمله این ابهامات می‌توان به مشمولین پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان، تفاوت مالیات تکلیفی پزشکان با مالیات بر حقوق و ضرورت ارسال اظهارنامه مالیاتی برای پزشکانی که مالیات تکلیفی پرداخت نموده‌اند، اشاره نمود. برای آشنایی با مالیات تکلیفی پزشکان و رفع ابهامات در این خصوص، در این مطلب آموزش مالیات، همراه ما بمانید.

آشنایی با مالیات پزشکان و انواع آن

بر اساس ماده 1 ق.م.م، کلیه اشخاصی که به هر نحو به کسب درآمد در ایران مشغول هستند، موظف به پرداخت مالیات هستند؛ به این ترتیب، پزشکان نیز مشمول پرداخت مالیات هستند.

انواع مالیات بر درآمد پزشکان

بر اساس قوانین مالیاتی ایران، مالیات بر درآمد پزشکان به سه دسته تقسیم می‌شود:

1- مالیات بر درآمد حقوق پزشکان: این مالیات مخصوص پزشکانی است که با انعقاد قرارداد کار به استخدام بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و یا سایر مراکز خدماتی درمی‌آیند.

2- مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (مشاغل): این نوع از مالیات ویژه پزشکانی است که به صورت مستقل اقدام به ارائه خدمات و کسب درآمد می‌نمایند. این گروه از پزشکان موظفند اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را در مهلت مقرر تکمیل و ارسال نمایند.

3- مالیات تکلیفی پزشکان: مالیات تکلیفی پزشکان متعلق به گروهی از پزشکان است که در استخدام مراکز درمانی نیستند. این اشخاص با انعقاد قراردادهای مشارکتی و غیرمشارکتی و بدون وجود رابطه کارگر و کافرمایی، برای انجام برخی خدمات با بیمارستانها و یا مراکز درمانی همکاری می‌کنند. این دسته از پزشکان بر اساس بند ث تبصره 6 قانون بودجه 1403 مشمول کسر مالیات تکلیفی پزشکان هستند.

توصیه می‌کنیم بخوانید: مالیات دندانپزشکان

مالیات تکلیفی پزشکان
مالیاتی که مراکز درمانی از حق الزحمه پزشک غیر استخدامی به سازمان مالیاتی میپردازند

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

بر اساس احکام مالیاتی قانون بودجه (بند ث تبصره 6 قانون بودجه 1403 کل کشور)، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند 10% از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوطه تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، به حساب سازمان مالیاتی واریز نمایند.

ماليات علی‌الحساب اين بند شامل تمامی پرداخت‌هايی كه به عنوان درآمد حقوق و كارانه مطابق قوانين بودجه سنواتی پرداخت و ماليات آن كسر می‌شود، نخواهد بود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی موظف است فهرست تمامی مراكز موضوع اين بند را تا پايان ارديبهشت سال 1403 به سازمان مالياتی اعلام نمايد. سازمان مالياتی مكلف به معرفی متخلفان به مراجع ذی‌صلاح و ارائه گزارش هر سه ماه يک بار به مجلس شورای اسلامی است.

نکات مربوط به مالیات تکلیفی پزشکان

به این ترتیب می‌توان شرایط مالیات تکلیفی برای پزشکان را در جدول زیر خلاصه نمود:

جدول شرایط پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان
جدول شرایط پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سال 1403

مالیات تکلیفی چیست؟

مالیات تکلیفی نوعی مالیات است که پرداخت آن بر عهده مودی اصلی نیست. در واقع این نوع مالیات در مواردی که شخص دیگری (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) مسئولیت دریافت وجوه درآمدی مودی اصلی را بر عهده دارد، مصداق پیدا می‌کند.

به این ترتیب دریافت کننده وجوه قبل از پرداخت وجوه به مودی اصلی، باید نسبت به کسر مبلغ مالیات تکلیفی مودی و واریز آن به حساب سازمان مالیاتی اقدام نماید. از انواع مالیات تکلیفی می‌توان به مالیات بر درآمد اجاره و مالیات تکلیفی پزشکان اشاره نمود.

خوب است بدانید:

مشمولین مالیات تکلیفی، باید از این موضوع اطلاع داشته باشد که بخشی از درآمدشان به عنوان مالیات تکلیفی پرداخت می‌شود؛ زیرا ارائه اسناد و مدارک پرداخت مالیات تکلیفی جهت کسر از مالیات قابل پرداخت پزشک، ضروری است.

نحوه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

سازمان مالیاتی با هدف تسهیل پرداخت مالیات تکلیفی برای پزشکان از سوی مراکز درمانی، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای پرداخت الکترونیکی مالیات تکلیفی برای پزشکان نموده است. در نوشته نحوه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه، مراحل ثبت نام و پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان را به صورت تصویری از طریق سامانه مالیات تکلیفی برای شما عزیزان مطرح نموده‌ایم.

جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

به استناد بند ث تبصره 6 قانون بودجه سال 1403، تخلف مراكز درمانی از پرداخت مالیات تکلیفی برای پزشکان مشمول جرایم مالیاتی ماده 199 ق.م.م است.

مطابق ماده 199 ق.م.م هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر است، در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره، علاوه‌بر مسئوليت تضامنی که با مودی در پرداخت ماليات خواهد داشت، مشمول جريمه‌ای معادل 10% ماليات پرداخت نشده در موعد مقرر و 2.5% مالیات متعلق به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سررسید پرداخت خواهد بود.

چنانچه مالیات توسط دریافت کننده وجوه پرداخت شود، در این صورت جریمه 2.5% موضوع این ماده تا تاریخ پرداخت مالیات توسط مودی مزبور، از مکلفین به کسر و ایصال مالیات، مطالبه و وصول خواهد شد.

جدول جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان بر اساس ماده 199 ق.م.م
جدول جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان بر اساس ماده 199 ق.م.م

تفاوت مالیات بر حقوق با مالیات تکلیفی پزشکان

مالیات بر درآمد حقوق نوعی مالیات است، که به واسطه انعقاد قرارداد کار و اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی بر عهده کارفرما قرار می‌گیرد. در این حالت کارفرما موظف است درصدی از حقوق دریافتی پزشک را کسر و تا پایان ماه بعد به حساب سازمان مالیاتی واریز نماید.

اما در خصوص مالیات تکلیفی پزشکان موضوع بند ث تبصره 6 قانون بودجه سال 1403، نیازی به وجود رابطه کارگر و کارفرمایی نیست. تنها اثبات اینکه پزشک مربوطه خدمات خود را در یکی از مراکز مذکور انجام داده است، برای پرداخت مالیات تکلیفی پزشک مربوطه از سوی مرکز درمانی مربوطه کفایت می‌کند. به این ترتیب، مرکز درمانی موظف به کسر مالیات تکلیفی از حق الزحمه پزشک و واریز به حساب سازمان مالیاتی است.

3 سوال پرتکرار در مورد مالیات تکلیفی پزشکان

1) آیا مالیات تکلیفی پزشکان همان مالیات بر حقوق است؟

خیر – مالیات تکلیفی پزشکان به پزشکانی که به واسطه قراردادهایی به جز قرارداد کار با مراکز درمانی همکاری می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

2) آیا همه پزشکان موظف به پرداخت مالیات تکلیفی هستند؟

خیر – تنها پزشکانی که با انعقاد قراردادهایی به جز قرارداد کار (عدم وجود رابطه کارگری-کارفرمایی) با مراکز درمانی همکاری می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات تکلیفی هستند.

3) آیا پزشکی که مالیات تکلیفی می‌پردازد، باید اظهارنامه مالیاتی نیز تکمیل و ارسال نماید؟

بله – پرداخت مالیات تکلیفی، پزشکان را از تکمیل و ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی، معاف نمی‌کند. بلکه کلیه پزشکانی که به روشهایی غیر از انعقاد قرارداد کار مشغول به ارائه خدمات هستند، موظفند در مهلت مقرر اظهارنامه مالیات بر عملکرد اشخاص حقیقی خود را تکمیل و ارسال نمایند. در غیر این صورت مشمول جریمه عدم تسلیم اظهارنامه عملکرد خواهند شد.

کلام آخر

مالیات تکلیفی پزشکان یکی از مهم‌ترین انواع مالیات برای پزشکان است که گروه بزرگی از پزشکان مشمول آن هستند. از این رو اطلاع از وظایف و قوانین مالیاتی مربوطه، برای آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. لازم است بدانید آشنایی با فنون اجرای تکالیف مالیاتی کلیه مودیان، مستلزم کسب آموزش مالیات کسب و کارها است. بدین ترتیب یک بار برای همیشه با راهکار مشکلات مالی و مالیاتی خود آشنا خواهید شد.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

30 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه مالیات وابسته به موارد مختلفی از جمله حقیقی یا حقوقی بودن شخصیت مرکز مورد نظر است که اظهار نظر در مورد آن مستلزم بررسی پرونده مالیاتی شما است. در صورت تمایل می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

      1. سلام وقت شما بخیر
        ممنون میشم یه توضیح مختصری در خصوص امور مالیاتی درمانگاه ها بفرمایید(حقیقی و حقوقی) که مالیات عملکرد انها با سایر اشخاص حقیقی حقوقی تفاوت خاصی دارد؟
        ایا مشمول ارزش افزوده هم هستن یا معاف هستن؟
        با نکته مالیات خاصی در خصوص درمانگاه ها
        ممنون و سپاس

        1. سلام دوست عزیز
          اطلاعات مورد نیاز جهت کلیه مراکز پزشکی در مطلب ارائه شده است. در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وضعیت مالیاتی درمانگاه خاصی دارید، نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  1. با سلام
    اگر در سیستم پرداخت مالیات تکلیفی مالیات یک ماه رو اشتباه پرداخت کنیم مثلا برج 6 و 7 رو هر دو 6 پرداخت کنیم راهکار چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای ویرایش قبض پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان، با مراجعه به منوی جستجو، ثبت اطلاعات و ورود به حساب کاربری پزشک مربوطه، امکان حذف قبض نادرست وجود دارد. در خصوص استرداد مبلغ اضافه پرداختی با اسناد و مدارک خود به اداره مالیاتی مربوطه مراجعه نمایید و در این خصوص از کارشناسان این اداره کسب تکلیف نمایید.
      برای اطلاع از نحوه ثبت اطلاعات و پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه مربوطه، مطالعه مطلب “آموزش تصویری پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه” را به شما توصیه می‌کنیم.

  2. سلام.
    در صورت امکان جدول افزایش مالیات با تبصره ماده 100 نشان داده شود.
    اینگونه ما متوجه شویم که مالیات ما با ماده تبصره 100، چگونه و با چی فرمولی حساب می شود.
    اینکه درست حساب شده است یا نه؟
    جایی اعتراض دارد یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص با سامانه ارتباط مردمی سازمان مالیاتی با شماره 1526 تماس حاصل نمایید.

      1. سلام خسته نباشید
        درمانگاه های عمومی جز گروه اول هستن یا نه
        کلینیک تخصصی همون درمانگاه عمومی هستش یا فرق داره

  3. سلام، در جزء 1 بند ز تبصره 6 قانون بودجه 1401(قانون مالیات تکلیفی پزشکان) از واژه ((علی الحساب)) استفاده شده است. منظور از این واژه چیست؟ آیا امکان تغییر در میزان مالیات تکلیفی وجود دارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      در قانون بودجه، از مالیات تکلیفی با عنوان علی الحساب مالیات یاد شده است. زیرا مالیات تکلیفی بخشی از مالیات قابل پرداخت پزشکان است. پزشکان موظفند به عنوان اشخاص حقیقی صاحبان کسب و کار نسبت به تکمیل اظهارنامه عملکرد و پرداخت مالیات بر درآمد خود اقدام نمایند.

  4. سلام
    اگر پزشکی در مرکزی به صورت درصدی فعالیت داشته و بعد از دو سال متوجه شده که علیرغم کسر ۱۰ درصد بابت مالیات هیج پرداختی به اداره مالیات از طرف کلینیک انجام نشده چه راهکاری پیش رو دارد؟ و کلینیک عنوان میکند آن ده درصد بابت مالیات دستگاه پوز کلینیک کسر شده آیا این مطلب صحت دارد که این مالیات با این عنوان کسر شود؟

    1. سلام دوست عزیز
      همان گونه که در مطلب مالیات دستگاه کارتخوان اشاره کردیم، مالکیت دستگاه پوز راسا مشمول پرداخت مالیات نیست بلکه درآمد حاصل از آن مشمول پرداخت مالیات است. به این ترتیب مدیریت کلینیک مورد نظر از یک سو موظف به انجام تکالیف مالیاتی و پرداخت مالیات بر درآمد کلینیک است و از سوی دیگر موظف به پرداخت مالیات تکلیفی پزشکانی است که به صورت غیر استخدامی با این کلینیک همکاری می‌کنند و در صورت عدم پرداخت مشمول جرایم تبصره 1 ماده 86 ق.م.م خواهند بود. این دو تکلیف مستقل از یکدیگر هستند.
      اما در خصوص پزشکانی که بدون قرارداد کار (بدون استخدام شدن) با کلینیک همکاری می‌کنند، این اشخاص مانند سایر اشخاص حقیقی موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات بر درآمد هستند. البته بخشی از مالیات این اشخاص که به صورت مالیات تکلیفی توسط کلینیک پرداخت شده، قابل کسر از مالیات قابل پرداخت آنها خواهد بود. بدین ترتیب در صورتی که مستنداتی در خصوص کسر مالیات تکلیفی از سوی کلینیک مذکور دارید، ارائه مدارک به سازمان مالیاتی می‌تواند موثر باشد.

  5. سلام
    دندانپزشكي كه در كلينيك كار ميكند و ماليات ١٠٪؜ از او كسر ميشود و توسط كلينيك هر ماه به دارايي پرداخت ميشود و در سامانه اداره دارايي قابل رويت هست، آيا نياز به فرستادن اظهارنامه توسط پزشك در پايان سال و مراجعه به اداره دارايي هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد یکی از تکالیف قانونی اشخاص حقیقی است؛ کلیه اشخاص حقیقی صاحبان کسب و کار موظفند تا پایان خرداد ماه هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی تکمیل و ارسال نمایند وگرنه مشمول جرایم عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی خواهند شد. اما کسر مالیات تکلیفی و ارسال گزارش آن به سازمان بر عهده کلینیکی است که دندانپزشک با آن همکاری می‌کند اما سوابق آن برای دندانپزشک منظور خواهد شد.

  6. سلام وقت بخیر
    ما درمانگاه هستیم دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ رو از پزشکان ۱۰درصد مالیات رو کسر کردیم ولی به دلیل عدم اطلاع از سامانه مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه حقوق(ماده ۸۶)رد کردیم و مالیات پرداخت کردیم
    ولی الان پزشکان برای تعیین تکلیف مالیات اشخاص حقیقی که میرن متاسفانه دارایی نمیپذیره و ازشون میخواد که فیش واریزی از سامانه مالیات تکلیفی حقوق پزشکان ارائه بدن
    آیا راهی هست بشه این مبلغ رو استرداد کرد و‌دوباره در سامانه مالیات تکلیفی ثبت و پرداخت کرد

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که شما برای پرداخت مالیات پزشکان مورد نظر، مستنداتی دارید به صورتی که مالیات این گروه به صورت مجزا از مالیات درمانگاه پرداخت شده است، مدارک را به اداره مالیاتی محل فعالیت خود ارائه نمایید. بدین ترتیب با تصمیم سازمان مالیاتی ممکن است مالیات پرداختی برای پزشکان منظور شود.
      استفاده از مشاوره مالیاتی افراد خبره می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

  7. با سلام .
    اگر پزشکی مطب داشته و پرونده مالیاتی شخص حقیقی داشته باشد و در یک درمانگاه هم جداگانه کار می‌کند و دستمزد می‌گیرد.
    در چه صورت می توان مالیات تکلیفی رو به خاطر داشتن پرونده جدا مالیاتی بابت مطب از وی کسر نکرد ؟ آیا در قالب قرارداد امکان پذیر است ؟ قرارداد با توافق طرفین جهت عدم کسر مالیات .

    1. سلام دوست عزیز
      عدم پرداخت مالیات تکلیفی برای پزشکان تنها در حالتی امکان پذیر است که پزشک با مرکز درمانی قرارداد کار داشته و در واقع پزشک در استخدام مرکز مربوطه باشد. در این حالت به جای کسر مالیات تکلیفی، از حقوق و دستمزد او مطابق مقررات مواد 85 و 86 ق.م.م، مالیات حقوق کسر و به حساب سازمان واریز می‌شود.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پرداخت مالیات و انواع آن، استفاده از آموزش مالیات پرشین حساب را به شما توصیه می‌کنیم.

  8. سلام روزبخیر
    درمانگاه دندان پزشکی که پزشکانش از دادن 10درصد مالیات تکلیفی سرباز میزنندو اگر دستمزدانها را دردفاتر قانونی نشان داده نشود ، آیا درمانگاه از طرف اداره دارایی باز مشول کسر مالیات تکلیفی میگردد؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق جزء 1 بند ز تبصره 6 قانون بودجه 1401 (بند ح تبصره 6 بودجه 1400) تخلف مراکز درمانی از کسر و ایصال مالیات تکلیفی پزشکان علاوه‌بر مسئوليت تضامنی که این مراکز با مودی در پرداخت ماليات خواهد داشت، مشمول جريمه‌ای معادل 10% ماليات پرداخت نشده در موعد مقرر و 2.5% مالیات متعلق به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سررسید پرداخت خواهد بود.

  9. سلام. آیا دامپزشکان هم در گروه پزشکان قرار دارند و باید مالیات تکلیفی پزشکان از حق الزحمه ایشان کسر شود؟ و سوال بعد اینکه آیا مالیات تکلیفی به میزان ۱۰ درصد از کل حق الزحمه پزشک است یا اگر درآمد ماهیانه از مبلغی بالاتر باشد باید مالیات تکلیفی از حق الزحمه کسر شود و حق الزحمه کمتر از سقف تعیین شده مشمول مالیات نمیگردد مثل این قانون که دولت اعلام کرده که اگر درآمد ماهیانه کارگری کمتر از فلان مقدار باشد معاف از پرداخت مالیات است؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق بند ز تبصره 6 قانون بودجه 1401، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکتهای دولتی مکلفند: 10% از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورتحسابهای ارسالی به بیمه‌ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشـک مربوط تا پایان مـاه بعد از وصول مبلغ صورتحسـاب به حساب سازمان مالیاتی واریز کنند.
      در این تبصره دامپزشکان از سایر گروه‌های پزشکی مستثنی نشده‌اند؛ همچنین از آنجا که برای حیوانات خانگی نیز بیمه درمانی در نظر گرفته شده است، می‌توان دامپزشکانی که با مراکز درمانی به صورت غیر استخدامی همکاری می‌کنند، مشمول این بند دانست.
      سقف معافیتی برای مالیات تکلیفی در نظر گرفته نشده است. به بیان دیگر، مراکز درمانی موظفند از هر صورتحساب به نام هر پزشک، فارغ از کم یا زیاد بودن آن 10% به عنوان مالیات تکلیفی کسر و به حساب سازمان مالیاتی واریز نموده و اطلاعات پزشک و پرداختی‌های انجام شده به نام او را در سامانه مربوطه ثبت نمایند.

  10. سلام. یک مرکز درمانی ، مالیات تکلیفی سال ۱۳۹۹ را از درآمد پزشک کسر کرده ولی به حساب امور مالیاتی واریز نکرده. الان حسابرس مالیاتی اون مالیات را از پزشک مطالبه می کنه, راهکار چیه؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      عدم پرداخت به موقع مالیات مشمول جریمه خواهد شد. تخلف مراكز درمانی از پرداخت مالیات تکلیفی برای پزشکان بر اساس ماده 199 ق.م.م، علاوه‌بر وجود مسئوليت تضامنی كه با مودی در پرداخت ماليات خواهند داشت، مشمول جريمه‌ای معادل 10% ماليات پرداخت نشده در موعد مقرر نیز خواهند شد. همچنین در صورت عدم پرداخت مالیات به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت از سررسيد مشمول جریمه‌ای معادل 2.5% مالیات متعلق خواهند شد.

  11. با سلام
    آیا پرداخت مالیات تکلیفی برای پزشکی که صرفا به ارائه خدمات در مراکز درمانی مشغول است، کفایت میکند؟ یعنی او دیگر موظف به انجام تکالیف مالیاتی نیست؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      بر اساس ماده 93 ق.م.م درآمدی که اشخاص حقیقی در برابر اشتغال به کار کسب می‌کنند، پس از کسر معافیتها مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است. این مالیات برای آن دسته از پزشکان که به صورت مستقل در مطب یا کلینیک شخصی به ارائه خدمات درمانی (با ماهیت شخص حقیقی) و یا صرفا به ارائه خدمات در مراکز درمانی (بدون داشتن مطب شخصی) می‌پردازند محاسبه میشود.

  12. با سلام
    متاسفانه پس از رسیدگی به دفاتر سال 1397، حوزه مالیاتی مربوطه، طبق برگ تشخیص صادر شده، مرکز درمانی ما رو در سال 97 مشمول پرداخت 10% مالیات حقوق حق الزحمه پزشکان ذیل ماده 86 با در نظر گرفتن جرائم ماده 197 و 199 کرده در سنوات 95 و 96 (بعد از حذف ماده 104 ق م م) این مطلب وجود نداشته و جالبه ممیز و سر ممیز اظهار میکنند که سال 97 هم باید 10% رو کم میکردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :