فهرست مطالب

ردیف پیمان چیست؟

ردیف پیمان کدی است که به قرارداد هایی که پیمانکاران انجام می‌دهند اختصاص داده می‌شود و با شماره کارگاهی که مربوط به لیست بیمه کارکنان معمولی شرکت ها است متفاوت بوده و درج می‌شود.

نحوه دریافت کد پیمانکاری به چه شکل انجام پذیر است؟

هر شرکت و کارگاه پس از ثبت باید توسط نماینده و یا کارفرمای شرکت برای انجام امور بیمه کارکنان خود به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی رفته و کد پیمان را دریافت کند.

مدارک لازم برای دریافت ردیف پیمان پیمانکاران چیست؟

1- اصل و یا کپی برابر اصل قرارداد 2- نامه از سمت واگذارنده قرارداد یا کارفرما.

ردیف پیمان چیست؟ در لیست بیمه ردیف پیمان چگونه ارسال می‌شود؟ کد پیمان چیست؟ نحوه دریافت کد پیمانکاری به چه شکل است؟ و…که در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به بررسی مفصل نحوه دریافت ردیف پیمان و کد پیمانکاری بیمه خواهیم پرداخت و به سوالات فوق پاسخ خواهیم داد، همراه ما باشید.

ردیف پیمان و کد پیمانکاری بیمه در لیست بیمه چیست؟

ردیف پیمان کدی است که به قراردادهایی که پیمانکاران انجام می‌دهند اختصاص داده می‌شود؛ این کد با شماره کارگاهی مربوط به لیست بیمه کارکنان معمولی شرکتها متفاوت است. ردیف پیمان تنها برای پیمانکاران در نظر گرفته می‌شود. برای سایر کارگاهها این عدد 3 صفر است (000)، اگر کارفرمایی کد کارگاه و کد پیمانکاری خود را در سایت سازمان تامین اجتماعی به شکل صحیح وارد کند، می‌تواند اطلاعات کارگاه را به شکل کامل مشاهده کند.

نحوه دریافت ردیف پیمان و کد پیمانکاری بیمه
ردیف پیمان در لیست بیمه

نمایندگان منتخب از سمت شرکتها و موسسات مختلف برای ثبت و ارسال لیست بیمه در پایان هر ماه تنشهایی را متحمل می‌شوند. برای ارسال سریع و به موقع لیست بیمه نمایندگان شرکتها لیست بیمه را از طریق نرم افزار LIST DISK تهیه و تنظیم نموده و به صورت روش ایتنرنتی به سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌کنند؛ که در مقاله نحوه ارسال لیست بیمه به طور کامل مراحل را توضیح داده‌ایم.

کد پیمان چیست؟

هر سازمان، موسسه و یا شرکتی برای انجام امور بیمه خود کد کارگاه تامین اجتماعی را دریافت می‌کند. اما در شرکتهای پیمانکاری به همراه کد کارگاه تامین اجتماعی، برای اموری همچون پروژه‌های پیمانکاری، کد دیگری دریافت می‌شود که کد پیمان نام دارد. لیست افراد بیمه شده در هر پروژه براساس کد پیمان به دست سازمان تامین اجتماعی می‌رسد.

شرکتها و موسسات پیمانکاری برای لیست بیمه و برای هر پیمان باید یک محل خدمت جدید تعریف کنند؛ به این ترتیب کد پیمان مربوط به هرکدام به صورت مجزا تنظیم می‌شود. همه افرادی که در این پیمان مشغول به کار هستند بر اساس شماره بیمه باید پایان هر ماه طبق ماده 38 قانون تامین اجتماعی لیست پیمان گفته شده را با کد ردیف پیمان به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند.

نحوه دریافت کد پیمانکاری

هر شرکت و کارگاه پس از به ثبت رسیدن در اداره ثبت حالا باید توسط نماینده و یا کارفرمای شرکت برای به انجام رساندن امور بیمه کارکنان خود به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی رفته و در نهایت کد پیمان را دریافت کند.

مدارک لازم برای کارگاه های حقیقی

توجه داشته باشید کارفرماهای کارگاههایی که مشمول قانون هستند، باید ظرف 15 روز از تاریخ تاسیس کارگاه یا شرکت خود برای بیمه کردن کارمندان خود به نزدیکترین شعبه بیمه تامین اجتماعی واقع در محدوده فعالیت کارگاه خود رفته و مدارکی را که نشان دهنده کارفرما بودن آنها است را به آن شعبه تحویل داده و کد کارگاهی را دریافت کنند.

مدارک لازم جهت اثبات کارفرما بودن شخص به شرح زیر است:

♦️ اسناد مالکیت یا اسناد اجاره و یا صلح نامه کارگاه 

♦️ پروانه تاسیس یا بهره برداری

♦️ جواز کسب صنفی معتبر یا هرگونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح

♦️ تایید اتحادیه یا مجمع امورصنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره برداری کارگاه

حالا پس از اینکه شعبه سازمان تامین اجتماعی، کارگاه را تشخیص داد و همچنین تعداد کارکنان مشغول به کار را هم شناسایی نمود، پرونده کارگاه شکل گرفته و شماره کارگاه به شکل اختصاصی مشخص می‌شود. توجه داشته باشید هر کارفرما باید لیست کارکنانی که در لیست بیمه تامین اجتماعی هستند، بر اساس نوع قرارداد و ترتیب استخدام و یا حتی پرداخت حقوق و مزایا تا پایان ماه به سازمان تامین اجتماعی ارسال کند.

🔻نکته

اگر اولین بار است که لیست بیمه تامین اجتماعی رد می‌شود باید اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی کارکنان به شعبه بیمه تامین اجتماعی ارائه شود تا شماره بیمه دریافت شده و در لیست ماهانه برای هر فرد و کارمند درج شود، تا خدمات بیمه برای او لحاظ شود.

مدارک لازم برای کارگاه های حقوقی

مدارک لازم برای کارفرمایان کارگاه های حقوقی شامل موارد زیر است:

♦️ اساسنامه شرکت 

♦️ روزنامه رسمی کشور که آگهی تاسیس شرکت درآن اعلام شده است

♦️ تصویر سند مالکیت یا اجاره محل شرکت

♦️ نامه اعلام تاسیس شرکت

♦️ شعبه تامین اجتماعی پس از دریافت مدارک وانجام مراحل اداری ضمن تشکیل پرونده و اختصاص شماره کارگاه مراتب را به صورت کتبی به شرکت اعلام خواهد نمود

♦️ سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تاسیس شرکت بر حسب مورد 

مدارک لازم برای دریافت ردیف پیمان پیمانکاران

مدارک لازم جهت دریافت ردیف پیمان برای پیمانکاران به شرح زیر است:

♦️ اصل و یا کپی برابر اصل قرارداد

♦️ نامه از سمت واگذارنده قرارداد یا کارفرما

🔻نکته

توجه داشته باشید اگر قرارداد به نام شخص حقیقی باشد ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی پیمانکار و در صورتی که قرارداد حقوقی باشد یعنی به نام شرکت باشد، ارائه  آگهی تاسیس، تغییرات و روزنامه رسمی و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت مدارک کنترل و کپی برابر اصل نیز است.

نحوه دریافت ردیف پیمان و کد پیمانکاری بیمه
مدارک لازم برای دریافت پیمان پیمانکاران چیست؟

اخذ ردیف پیمان برای قراردادهای پیمانکاری

در شرکتهای پیمانکاری علاوه بر کد کارگاه تامین اجتماعی، برای هر پروژه پیمانکاری یک کد پیمان هم اختصاص داده می‌شود که لیست بیمه شدگان هر پروژه بر اساس کد پیمان به سازمان تامین اجتماعی تحویل داده می‌شود. شرکتهای پیمانکاری برای لیست بیمه باید برای هر پیمان یک محل خدمت جدید تعریف و کد پیمان مرتبط با هر کدام تنظیم می‌شود.

اخذ کد یا ردیف پیمان به جهت رعایت مفاد ماده 38 تامین اجتماعی است. همه افرادی که در این پیمان مشغول به کار هستند، بر اساس شماره بیمه‌‌ای باید آخر هر ماه طبق ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی لیست بیمه پیمان مذکور را با کد ردیف پیمان به این سازمان ارسال نمایند. پس از محاسبه حق بیمه طبق ضرایب ماده 38، مبلغ بیمه کارکنانی که مستقیما در آن پروژه فعالیت داشته‌اند از کل مبلغ کسر و مابقی به تامین اجتماعی پرداخت و مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی اخذ می‌شود.

بعد از انعقاد قرارداد حتما یک نسخه از آن باید توسط پیمانکار یا کارفرما به شعبه تامین اجتماعی تحویل داده شود. شعبه بعد از دریافت قرارداد برای کارگاه پرونده تشکیل داده و شماره کارگاه و ردیف پیمان اختصاص می‌دهد.

تشکیل پرونده و اخذ کد کارگاهی

اشخاص حقوقی یعنی موسسات و شرکت های موضوع قانون تجارت، با ارائه مدارک خود پس از گذراندن مراحل ثبت نام و تشکیل پرونده می توانند کد کارگاهی دریافت نمایند. مدارک شامل موارد زیر است:

♦️ اساسنامه

♦️ آگهی تاسیس و روزنامه رسمی

♦️ سند مالکیت یا سند اجاره محل

♦️ پروانه تاسیس یا بهره برداری

♦️ سایر مدارک مرتبط با ثبت شرکت یا شروع فعالیت حسب ضرورت

پس از طی سایر مراحل اداری، بازرس تامین اجتماعی جهت بازرسی به محل شرکت مراجعه می‌نماید. در صورت احراز شدن فعال بودن شرکت کد کارگاهی صادر می‌شود.

اشخاص حقیقی نیز می‌توانند با مراجعه به شعبه محل فعالیت خود و ارائه مدارکی از قبیل سند مالکیت، اجاره نامه محل، پروانه تاسیس یا بهره برداری و یا تاییدیه اتحادیه های صنفی و طی نمودن سایر مراحل اداری اقدام به تشکیل پرونده و اخذ کد کارگاهی نمایند.

نحوه ثبت نام کارگران جدید

کارگاههای تازه تاسیس

کارگاههایی که به تازگی کد کارگاهی دریافت می‌کنند باید با ارائه مدارک شناسایی کارکنان خود را نزد شعبه محل پرونده معرفی و نام نویسی کنند.

افراد تازه استخدام شده

اگر فرد جدیدی که استخدام شده قبلا در کارگاه دیگری سابقه بیمه پردازی داشته باشد، باید مراتب را طی یک نامه به شعبه محل پرونده کارگاه اعلام کند.
♦️ در صورتی که فرد مزبور تاکنون سابقه بیمه پردازی نداشته است، برگ نام نویسی بیمه شده جدید را باید که از شعبه دریافت نموده، تکمیل و مهر و امضا کند. کارگر به همراه برگ نام نویسی و مدارک شناسایی به شعبه بیمه مراجعه و نام نویسی خود را تکمیل می‌کند.

نحوه ارسال لیست بیمه با ردیف پیمان 

نحوه ارسال لیست بیمه با ردیف پیمان که مربوط به فعالیت های پیمانکاری است، مشابه لیست بیمه معمولی است که در مقاله نحوه ارسال لیست بیمه به طور مفصل توضیح داده‌ایم که از نرم افزار LIST DISK تهیه و تنظیم شده و به صورت اینترنتی ارسال می‌شود و در نهایت در سامانه eservicese.tamin.ir بارگذاری می‌شود. با این تفاوت که در ارسال لیست بیمه شماره کارگاهی وجود دارد که برای ارسال با ردیف پیمان باید ردیف پیمانی که از بیمه دریافت شده است وارد شود.

نحوه ارسال لیست بیمه با ردیف پیمان
نحوه ارسال لیست بیمه با ردیف پیمان

اصلاح اشتباهات لیست بیمه

در صورتی که در لیست بیمه اشتباهی رخ داده باشد تا پیش از انتخاب گزینه ارسال به شعبه می توان آن را اصلاح کرد. در صورتی که لیست تایید نهایی شود اما هنوز ارسال نشده و هنوز مبلغ آن پرداخت نشده باشد، می‌توان با مراجعه به شعبه محل پرونده، از کارشناس بیمه درخواست کنید تا لیست ارسالی را حذف نماید تا پس از اصلاح اشتباهات لیست بیمه مجددا در سامانه بارگذاری شود.

عدم تایید نهایی لیست

اگر پس از ارسال لیست، با وضعیت عدم تایید نهایی مواجه شدید، با کلیک بر روی گزینه مربوط می‌توانند لیست خطاها را مشاهده کنند.

نحوه دریافت ردیف پیمان و کد پیمانکاری بیمه
عدم تایید نهایی لیست

تغییر کارفرما از شخصیت حقیقی به حقوقی

اگر کارفرما شخص حقیقی بوده و قصد داشته باشد که به شخصت حقوقی تبدیل شود و یا به بیان دیگر شرکت ثبت نماید پس از تصمیم گیری درخصوص نوع شرکت، باید تمام قوانین و مقررات مربوط به آن نوع شرکت را طبق قانون تجارت انجام دهد. انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های شخص حقیقی به شرکت ثبت شده با توجه به نوع شرکت متفاوت و تابع قوانین مربوط به خود است.

پیشنهاد ویژه

گروه پرشین حساب برای اینکه پیمانکاران بتوانند به راحتی و با دقت هر چه بیشتر حسابداری پیمانکاری را در پروژه‌های خود لحاظ کنند،  آموزش حسابداری پیمانکاری را تهیه و تنظیم نموده تا پاسخی به تمامی پرسشهای پیمانکاران باشد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

62 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید من یک سوال داشتم اگر یک شرکت نرم افراری با یک پرسنل و چند قرارداد خدماتی که ملزم به گرفتن چند ردیف پیمان میباشد نحوه ارسال حق بیمه یک نفر برای چند ردیف پیمان به چه صورت میباشید؟

    1. سلام کاربر گرامی
      پاسخ دقیق به پرسش شما نیاز به بررسی بیشتر دارد. “در صورت تمایل میتوانید از خدمات مشاوره استفاده کنید. جهت رزرو نوبت مشاوره با شماره 02128111228 تماس بگیرید.

  2. سلام وقت بخیر
    یه سوال از خدمتتون داشتم یمانکاری هست که ردیف پیمان گرفته و2ماه هم لیست بیمه رد کرده حالا ماه سوم میخواد بصورت انلاین رد بکنه سامانه خطا میده که بدلیل عدم پرداخت حق بیمه ماههای قبل(بااینکه تایید نهایی شده ) امکان ارسال لیست از طریق اینترنت وجود ندارد.دلیل این چیست؟ .اگر کارفرما حق بیمه رو پرداخت نکنه یا باتاخیر پرداخت کنه مانع ارسال لیست بیمه میشه؟ بااینکه کارفرما قرارداد رو با نامه به بیمه ارسال کرده باشه همین کفایت میکنه وتا پایان قرارداد میشه براساس مبلغ قرارداد بیمه ارسال کرد؟ واینکه زمان ارسال لیست بیمه انلاین ایا ماباید کارخاصی بکنیم یا فقط انتخاب ردیف پیمان کافیست ؟یاباید بریم توی سایت بزنیم پرداخت ازمحل پیمان؟کجاباید اینکارو بکینم؟

    1. سلام دوست عزیز
      سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. برای دریافت پاسخ سوال خود، با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

  3. با سلام و عرض ادب
    میخواستم بدونم شرکتهای نرم افزاری که از راه دور پشتیبانی به شرکتهای دیگه ارائه میکنن , باید ردیف پیمان باز کنند ؟ من شنیدم ردیف پیمان برای شرکتهای مهندسی نیازی نیست و اخر کار باید برای مفاصا حساب اقدام کنند.
    ایام به کام

    1. سلام کاربر گرامی
      مراجع صلاحیت دار برای اظهارنظر در خصوص وضعیت شمول یا عدم شمول حق بیمه و ضرایب بیمه صرفا واحد درآمد بیمه تامین اجتماعی است که با بررسی قرارداد و شرایط کار در این خصوص راهنمایی خواهند کرد.
      (البته جهت داشتن اطلاعات بیشتر در مورد قراردادها و ضرایب مربوطه میتوانید بخشنامه های مرتبط حسابرسی تامین اجتماعی را مطالعه کنید.)

  4. سلام
    ما اولین باره که ردیف پیمان برای شرکتمون گرفتیم که برای تاریخ 27 اردیهشت ماهه و الان در سایت تامین اجتماعی قسمت ارسال لیست حق بیمه دو ردیف ظاهر شده که یکی دارای ردیف پیمان هست و یکی هم برای لیست هایی که همیشه ارسال می کردیم. سوالی که داشتم اینه که آیا الان باید هم برای ردیف بالا که دارای ردیف پیمان هست برای اردیبهشت ماه لیست ارسال کنیم و هم برای پایین طبق روال همیشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله – باید هر دو فیلد را تکمیل نمایید.
      در صورتی که در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نمایید.

      1. سلام من تمامی مدارکو در شعبه تامین اجتماعی تکمیل کردم کد کارگاهی گرفتم
        و قراردادمو بردم شعبه بعد بمن گفتن بعد سه چهار روز برو از سایت ردیف پیمان بگیر
        الان من از کدوم ادرس ردیف پیمان بگیرم و چجوری ؟

        1. سلام دوست عزیز
          شما می‌توانید با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در بخش کارفرمایان و مراجعه به صفحه خدمات کارفرمایان اطلاعات کارگاه خود را پیگیری نمایید. در صورتی که در این خصوص با مشکلی مواجه شدید با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نمایید.

  5. سلام قرارداد پیمانکاری لوله گذاری فاضلاب نسبت به پرداخت حق بیمه طبق ضرایب مبلغ محاسبه و پرداخت شده ولی در طول مدت قرارداد لیست بیمه بطور کامل ارسال نشده حالا کارگری بابت عدم بیمه از اداره کار رای اورده و تامین اجتماعی بطور جداگانه حق بیمه کارگر طلب کرده درحالیکه بابت قرارداد بیش از 70 درصد ضریب پراختی داشتیم ایا نمیشود هزینه حق بیمه کارگر از محل حق بیمه پروژه ایی که لیست انچنانی برای کارگران ارسال نشده محاسبه و کسر گردد ؟ممنون از زحمات و پاسخگویی شما .

    1. سلام دوست عزیز
      پاسخ گویی به سوال شما منوط به بررسی اسناد و مدارک پرونده شما است. برای دریافت پاسخ دقیق با شماره 28111228-021 تماس حاصل نموده و جهت رزرو وقت مشاوره در این خصوص اقدام نمایید.

  6. سلام وقت بخیر
    سوالی داشتم اینکه من به یکی از شعب تامین اجتماعی مراجعه کردم و برای یکی از پروژه های پیمانکاری ردیف پیمان گرفتم. داخل قرارداد ما با سازمان مربوطه نوشته شده که هر گونه پرداخت در صورت دریافت ردیف پیمان و ارائه آن از سوی پیمانکار که به صورت مکتوب توسط سازمان تامین اجتماعی صادر می شود امکان پذیر است. الان ردیف پیمان ما داخل سایت تامین اجتماعی ثبت شده ولی چطوری می تونم به صورت مکتوب ردیف پیمان رو از تامین اجتماعی بگیرم و به سازمان مربوطه ارائه کنم؟

  7. محل شرکت ما همدان هست و پروژه ای برای یکی از سازمانهای تهران انجام دادیم و حالا برای دریافت ردیف پیمان به یکی از شعب تامین اجتماعی همدان مراجعه کردیم و گفتن که باید از شعب تامین اجتماعی تهران ردیف پیمان بگیرید چون محل پروژه تهران هست. برای دریافت ردیف پیمان به یکی از شعب تهران مراجعه کردیمم و گفتن نباید میومدین اینجا و تو شهر خودتون باید ردیف پیمان می گرفتین و برای پروژه های انفورماتیک باید از تامین اجتماعی شهر خودتون اقدام کنید. الان تکلیف ما چیه؟ آیا محلی برای شکایت در این موارد وجود داره؟

    1. نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی (واقع درمحل اجرای پروژه).
      با 1420 تماس گرفته و تناقض صحبت شعبه ها را اطلاع دهید.

  8. با سلام و درود
    در قرارداد پیمانکاری با مصالح که واگذارنده کار (کارفرما)حقیقی و پیمانکار شخص حقوقی باشد، با توجه به ماده ۶ و ۷ شرایط عمومی پیمان (که گفته شده کارفرما شخصیت حقوقی و پیمانکار شخصیت حقوقی یا حقیقی باشد ) و همچنین با توجه به اینکه کارفرما چون شخص حقیقی است و کد کارگاهی و یا پرونده ای در سازمان تامین اجتماعی ندارد آیا پیمانکار ( که حقوقی است )می تواند برای کار موضوع قرارداد ردیف پیمان دریافت کند ؟ و از ضریب ۷/۸ بیمه استفاده کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا مطلب “نحوه دریافت ردیف پیمان و کد پیمانکاری بیمه” به دقت مطالعه نمایید. در خصوص تعیین ضریب حق بیمه کارکنان، پیمانکار موظف است همراه با قرارداد منعقده به واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی مراجعه نماید؛ تعیین ضریب حق بیمه قراردادها بر عهده واحد درآمد سازمان تامین اجتماعی است.

  9. سلام وقتتون بخیر
    یه سوال در رابطه با نام نویسی غیر حضوری کارگر توسط کارفرما در سایت تامین اجتماعی داشتم :کارفرما یه پروژه ای در استان دیگه ای برنده شده و الان قراره لیست بیمه رد کنه قبلا ردیف پیمان گرفته و کاراش رو در شعبه اون استان اوکی کرده حالا که میخواد نام نویسی تک تک افراد رو انجام بده شعبه مد نظرش رو پیدا نمی کنه اما ردیف پیمان با شعبه مورد در در قسمت ردیف پیمان ها نمایش داده میشه !الان چطور در قسمت نام نویسی بالا نمیاره ؟چطور میشه شعبه رو در این قسمت اضافه کرد؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      پس ورود به سایت، وارد منوی کارفرمایان شده، از منوی خدمات کارفرمایان، تکمیل اطلاعات کارفرمایی اشخاص حقوقی را انجام دهید.
      سپس از منوی خدمات کارفرمایان، درخواست استفاده از خدمات غیر حضوری را ثبت کنید.
      با ثبت تعهدنامه خدمات غیرحضوری، فهرست کارگاههای تکمیل درخواست شده برای شما قابل مشاهده است.
      در صورتی که این تعهد نامه را ثبت کرده اید ولی همچنان شعبه مدنظر خود را مشاهده نمیکنید با شماره 1420 تماس بگیرید تا موضوع بررسی شود.

  10. سلام ممنونم از مطالب بجا و ارزنده تون ، قرارداده اجاره خودرو با یک شرکت بستم و خودمم با خودرو کار میکنم و در قرارداد عنوان شده کسورات قانونی و بیمه بر عهده مستاجر (دارنده خودرو ) ، ممنون میسم راهنمایی بفرمائید باید چطور بیمه رد کنم ، بیمه بخشیده نیست ؟؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده 2 قانون بیمه شخص ثالث، كليه دارندگان وسايل نقليه موضوع اين قانون اعم از اينكه اشخاص حقيقی يا حقوقی باشند مكلفند وسايل نقليه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی كه در اثر حوادث وسايل نقليه مذكور به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به مقدار مندرج در ماده (۸) اين قانون نزد شركت بيمه‌ای كه مجوز فعاليت در اين رشته را از بيمه مركزی داشته باشد، بيمه كنند.
      تبصره ۱ـ دارنده از نظر اين قانون اعم از مالك و يا متصرف وسيله نقليه است و هر كدام كه بيمه نامه موضوع اين ماده را تحصيل كند تكليف از ديگری ساقط می‌شود.
      بر این اساس شما به عنوان متصرف وسیله نقلیه می‌توانید نسبت به بیمه شخص ثالث برای خودرو اقدام نمایید.
      برای اطلاع از کسورات قانونی و سایر موارد مربوط به خودروی اجاره‌ای، مواد قانونی 468 تا 506 قانون مدنی را مطالعه نمایید.

    1. سلام کاربر گرامی،
      متن نامه با توجه به نوع کار متفاوت است اما به صورت کلی نامه ای با اطلاعات کارکردی پیمانکار توسط کارفرما به شعبه تامین اجتماعی ارائه میشود. لازم است که در نامه کارفرما به موضوع درخواست تخصیص ردیف پیمان به پیمانکار اشاره کند همچنین شناسه ملی و کد کارگاهی کارفرما، شناسه ملی و کد کارگاهی پیمانکار، شماره قرارداد، تاریخ شروع و پایان قرارداد، محل و نحوه انجام قرارداد قید شود.

  11. سلام من تازه ثبت شرکت انجام دادم و هیچ پرسنلی ندارم و نیازی هم به پرسنل در محل شرکت ندارم.آیا میشه حق بیمه فقط بصورت ردیف پیمان و فقط زمان اجرایی پروژه پرداخت بشه؟
    و اینکه اگه مدتی هیچ پروژه ای نداشتم لیست بیمه باید صفر بفرستم؟

    1. سلام دوست عزیز
      پرداخت حق بیمه در صورتی که ثابت شود حقوق و دستمزد پرداخت می‌کنید بر عهده شما قرار دارد؛ در صورتی که هر گونه قرارداد شغلی منعقد نمایید، موظف به ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه هستید. در اینجا دو حالت ممکن است رخ دهد:
      1- تنظیم قرارداد کار و استخدام نیرو: در حالتی که رابطه کارگری و کارفرمایی وجود داشته باشد، شما به عنوان کارفرما موظف به ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه برای کارکنان خود هستید.
      2- تنظیم قرارداد پیمانکاری: در مواردی که قراردادهای پیمانکاری منعقد می‌کنید و پروژه را به مقاطعه کار (حقیقی یا حقوقی) می‌سپارید، بر اساس بخشنامه شماره 14 سازمان تامین اجتماعی در مورد ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی باید در قرارداد مقاطعه کار را متعهد نمایید که کارکنان خود و همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعی را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید. در چنین مواردی با ارائه قرارداد پیمانکاری و اسناد و مدارک قرارداد، کارشناس شعبه بیمه مربوطه ضریب حق بیمه پیمانکاری را مشخص می‌کند و باید برای پرداخت آخرین مرحله از مبلغ قرارداد، از پیمانکار مفاصا حساب بیمه دریافت نمایید. در واقع در این حالت شما موظف به ارسال لیست بیمه نیستید.
      اما اگر تمایل داشته باشید برای خودتان به عنوان کارفرما لیست بیمه ارسال و حق بیمه پرداخت نمایید، باید حداقل برای مدت یک ماه و حداقل برای یک نفر، لیست بیمه ارسال نمایید؛ پس از آن حتی بدون وجود نیروی کار می‌توانید با سمت کارفرما برای خود لیست بیمه ارسال نمایید.

  12. سلام و عرض ادب.من یه قرار داد شخصی با یه شرکت دولتی دارم.بهم گفتن واسه تسویه حساب باید بری ردیف پیمان بگیری تا بعد بتونیم نامه مفاصه حساب بهت بدیم.
    من که قراردادم شخصیه و بیمه از جایی دیگه واسم رد میشه و ادرس منزل توی قرار داد آوردم آیا بهم ردیف پیمان میدن؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      برای قراردادهای پیمانکاری باید ردیف پیمان دریافت شود که مدارک زیر لازم است:
      اصل و یا کپی برابر اصل قرارداد، نامه از سمت واگذارنده قرارداد یا کارفرما، کپی شناسنامه و کارت ملی پیمانکار به این ترتیب با ارائه مدارک فوق به سازمان تامین اجتماعی می‌توانید ردیف پیمان دریافت نمایید.
      توجه کنید، طبق بخشنامه 11/3 درآمد تامین اجتماعی، قرارداد پیمانکاری که (تبعیت دستوری و اقتصادی نداشته باشد) و موضوع عملیات پیمان منحصراً توسط شخص مقاطعه کار( پیمانکار) به تنهایی انجام گرفته باشد، با عنایت به دادنامه شماره 1815 مورخ 93/11/06 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، از شمول ماده 38 قانون اجتماعی خارج است. (اثبات انفرادی بودن کار مهم است).
      حتما با داشتن قرارداد به واحد درآمد شعبه بیمه مربوطه مراجعه کنید.

  13. سلام و وقت به خیر- چند سوال داشتم از خدمت شما. ما شرکت مهندسین مشاور هستیم. می خواستم بپرسم فرق رد کردن بیمه در ردیف پیمان و دفتر مرکزی چی هست؟ آیا در یک ماه می شود بخشی از پرسنل رو در دفتر مرکزی بیمه کرد و بخشی رو در یک یا دو ردیف پیمان مجزا؟
    چطور می توان این کار رو انجام داد

    1. سلام دوست عزیز،
      ردیف پیمان برای قراردادهایی که پیمانکاران انجام می‌دهند و صرفا برای پیمانکاران و پروژه های پیمانکاری در نظر گرفته می‌شود و لیست بیمه همه افرادی که در این پیمان مشغول به کار هستند بر اساس شماره بیمه خود با کد ردیف پیمان طبق ماده 38 قانون تامین اجتماعی به بیمه تامین اجتماعی ارسال میشود. اما لیست بیمه دفتر مرکزی برای پرسنلی است که در پروژه پیمانکاری مشغول به کار نیستند و برای شرکت کار میکنند. به عبارتی پیمانکاران علاوه بر کد کارگاهی تامین اجتماعی برای پروژه های پیمانکاری لازم است کد جداگانه ای دریافت کنند.
      برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره 1420 تماس بگیرید.

  14. با سلام و وقت بخیر
    اگر در قراردادی که مشمول ماده 38 میشود، ذکر نشده باشد که باید سپرده کسر شود و شکرت مورد نظر مفاصا حساب ارائه بدهد، کارفرما امکان درخواست مفاصا از آن شرکت را ندارد؟

    اگر از تاریخ قرارداد بیش از 1 سال گذشته باشد پیمانکار نمیتواند ار بیمه درخواست مفاصا کند؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در صورتی که ماهیت قرارداد پیمانی باشد امکان درخواست مفاصاحساب بیمه وجود دارد (کسر سپرده بیمه لازم است حتی اگر در قرارداد ذکر نشده باشد).
      اگر تاریخ قرارداد گذشته باشد میتوان نسبت به دریافت مفاصا اقدام کرد در این صورت بیمه تامین اجتماعی با بررسی پرونده و کسر بدهیها به بیمه تامین اجتماعی، مفاصا ارائه میدهد.

  15. باسلام و خسته نباشید
    سوالم اینه که ما با شرکتی قرارداد یکساله داشتیم که ردیف پیمان هم گرفتم و لیست کارمندانی که در اون پروژه مشغول بوده اند در اون ردیف پیمان رد کردم تاریخ پایان قرارداد 29/12 میباشد…آیا برای اینکه لیست فروردین رو که میخوام رد کنم باید در اون ردیف پیمان کارمندان رو ترک کار بزنم؟و سوال بعدی اینکه قرارداد جدیدی دارم که همون کارمندان در اون پروژه مشغولند آیا باید در یک ردیف پیمان دیگر که جدید گرفتم تاریخ شروع به کاررو همون تیریخ استخدام در شرکت بزنم یا تاریخی که در اون ردیف پیمان شروع کردن به کار؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در صورتی که محل فعالیت در شرکت خودتان هست نیاز به ارسال لیست بیمه جداگانه برای هر ردیف پیمان نیست و ارسال لیست بیمه کارگاه شما برای تمام پرسنل کافیست اما در صورتی که محل فعالیت در شرکت نیست لازم است اسامی افراد در ردیف پیمان مربوطه مشخص باشد.
      در ردیف پیمانی که قرارداد آن به اتمام رسیده ترک کار بزنید و برای شروع به کار طبق قرارداد جدید در ردیف پیمان جدید بیمه رد شود. در صورتی که تاریخ استخدام با تاریخ کار در پروژه (خارج از محل شرکت) متفاوت است بازه زمانی استخدام تا شروع کار در پروژه در لیست بیمه اصلی کارگاه ارسال شود.

  16. سلام، برای یک شرکت مشاوره مدیریت، باید بعد از انعقاد قرارداد، کد کارگاهی در تامین اجتماعی بگیره؟
    اگر حتی یک یا دونفر به صورت قرادادی و پاره وقت (یک هفته در ماه) در اون پروژه مشاوره ای مشغول به کار بوده باشن؟ممنون

    1. سلام کاربر گرامی،
      لازم است کد کارگاه بیمه برای شرکت خود دریافت کنید و برای کارکنان خود لیست بیمه ارسال نمایید. برای هر قرارداد نیز ردیف پیمان دریافت کرده و مفاصا پیمان را برای هر پیمان مربوط به اون قرارداد دریافت کنید.

    1. سلام کاربر گرامی، جهت دریافت ردیف پیمان لازم است به صورت حضوری به شعبه مربوطه با همراه داشتن مدارک مورد نیاز مراجعه کنید.

  17. با سلام
    کارگاه mdfدارم مشمول کمک دولت تا 5 نفر لیست بیمه میفرستم عدد زیادی نشون میده وچه جوری باید حق بیمه سهم کارفرما رو بزنم وچه جوری باید این معافیت تا 5نفر راداخل لیست دیسک بزنم واعمال بشه ممنوم

    1. سلام کاربر گرامی،
      باید درخواست استفاده از معافیت حق بیمه سهم کارفرما را به بیمه ارائه داده و مورد بازرسی قرار گرفته باشید سپس از درست وارد کردن اعداد حقوق برای هر نفر در لیست مطمئن شوید . حق بیمه به طور خودکار توسط نرم افزار محاسبه میشود که شما باید حق بیمه سهم کارفرما را صفر کنید. توجه کنید کارگاه هایی که با کد جدید کارگاهی از تاریخ 19 مهر 99 به بعد تاسیس شده اند مشمول معافیت حق بیمه سهم کارفرما تا 5 نفر نیستند. و این طرح برای کارگاه های تازه تاسیس ( از 19 مهر 99 تا کنون) حذف شده است.

  18. سلام وقتتون بخیر
    اگر شرکتی لیست افراد را بدون ردیف پیمان برای قرارداد خاصی رد کند، ایا برای گرفتن مفاصاحساب بعد از اتمام قرارداد باید جریمه برای عدم گرفتن ردیف پیمان پرداخت کند ؟ اگر بله، جریمه آن چند درصد خواهد بود ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      برای هر قرارداد باید ردیف پیمان جداگانه دریافت کنید برای عدم ارسال لیست بیمه در ردیف پیمان مربوطه جریمه در نظر گرفته شده که موقع اعلام بدهی باید پرداخت کنید. شاید بتوانید به بدهی اعلامی اعتراض کنید و در هیاتهای تشخیص مطالبات با مدارک و مستندات اشتباه را ثابت کنید البته ممکن است این مورد به دلیل اشتباه شما در عدم دریافت ردیف پیمان مورد قبول نباشد.

  19. با سلام و تشکر بابت مطالب خوبتان،
    سئوالی دارم که ممنون میشم به آن پاسخ دهید. بیمه تعدادی از کارکنان در لیستی با کد پیمان برای مدت 4 سال پرداخت میشد. در حال حاضر میخواهیم اون سابقه پرداخت با کد پیمان به سابقه پرداخت با کد کارگاهی شرکت تبذیل شود. آیا ماینکار امکان پذیر است؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      خیر امکان پذیر نیست. موقعی که لیست ارسال شده و قطعی میشه قابل تغییر نخواهد بود و اگر هم با نامه پیگیری کنید شاید ماه اخر را فقط تغییر دهند. چون منابع درآمدی و سال مالی ها بسته و رسیدگی شده است.

      1. با تسکر از توضیح خوبتون
        اگر چند ماه لیست بیمه رد نشده باشد، وقت مفاصاحساب بدهی این چند ماه چطور محاسبه میشه؟ و اینکه
        *بعد از پرداخت بدهی،این ماه ها در سابقه پرسنل ثبت میشه؟خود بخود در سامانه ثبت میشه یا خود اشخاص باید پیگیر بشوند؟

        1. کارفرمایانی که لیست بیمه خود را برای یک یا چند ماه به سازمان تامین اجتماعی ارسال نکنند یا با تاخیر ارسال کنند، مشمول جریمه عدم ارسال لیست بیمه معادل 10 درصد کل بدهی (حق بیمه + بیمه بیکاری) پرداخت نشده برای یک بار خواهند شد.
          و جریمه تاخیر پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی پس از قطعی شدن بدهی معادل ۲ درصد به ازای هر ماه خواهد بود. و اگر اصل حق بیمه و بیمه بیکاری را قبل از صدور برگ لازم الاجرا کلاً پرداخت نماید. از پرداخت 30% جریمه های مربوطه معاف خواهد بود.
          اگر کارگر به اداره کار شکایت و مورد را پیگیری کند، پس از پرداخت بدهی و جرایم آن ماه توسط کارفرما، سابقه بیمه با پیگیری کارگر قابل اعمال خواهد بود
          با توجه به اینکه اداره بیمه، کارفرما را جریمه میکند باید کارفرما لیست را با نامه ارائه دهد و جرایم را هم پرداخت کند تا سابقه برای کارگر (با پیگیری کارگر) لحاظ شود.

  20. با سلام و تشکر از سایت بسیار خوب و پربارتون.

    برای قراردادی ردیف پیمان ثبت کردم و تنها برای ماه اول لیست بیمه ارسال و پرداخت کرده ام. حالا مدت قرارداد تموم شده و می خواهم مفاصاحساب بگیرم. سوالم این هست با توجه به اینکه برای همکاران خاتمه کار نزده ام مشکلی پیش میاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید حتما ترک کار اعلام شود. اگر لیستی رد نشود تا زمان ترک کار سازمان بدهی تعیین میکنه.

  21. با سلام اگر لیست بیمه تحت یک ردیف پیمان خاص رد نشده باشد بعدا راهی برای اصلاح و قراردادن بیمه پرسنل تحت ان ردیف پیمان برای مفاصاحساب وجود دارد؟

    1. سلام

      خیر چون بعد از عقد پیمان باید یک نسخه از قرارداد به بیمه ارائه و حتما ردیف پیمان گرفته شود

    2. سلام ببخشید من یه چندسال پیش یه کد پیمانکاری داشتم و لیست بیمه رو تا آخر پروژه رد میکردم بعداز اتمام پروژه کلا کد رو باطل کردم و حالا بعد چند سال اون شرکت زنگ زده گفت کد کارگاهی و ردیف پیمانی رو برای ما بفرستین که ببینیم بیمه تو اون سال رد کردین یا نه من هر کار گزاری بیمه رفتم گفتن نمیشه باید چیکار کنم؟

      1. سلام دوست عزیز
        سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. برای دریافت پاسخ سوال خود، با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

  22. با سلام
    برای ارسال لیست حق بیمه هر چی سعی میکنم در قسمت بارگزاری لیست بیمه سایت سمت، نمیتونم کد پیمانم رو پیدا کنم و کد پیمان جدید در سرچ لیست موجود نیست. مشکل چطور حل میشه به نظرتون؟

    1. سلام

      ابتدا نرم افزار را بروز رسانی کنید و تلاش کنید و اگر مشکلی باقی بود از طریق تماس با پشتیبانی تامین اجتماعی به شماره 1420 تماس بگیرید

  23. با سلام و وقت بخير تبريك سال نو راجب بيمه پرسنل شركتهاي پيمانكاري سوال داشتم
    سوالم اينه كه درصورت خاتمه پيمان چرا شركتهاي پيمانكاري ليست بيمه پرسنلشون رو رد نميكنن تا پيمان بعدي؟ واگر بخان مثل شركتهاي توليدي بيمه پرسنل رو رد كنن چه شرايطي رو بايد رعايت كنن؟ ضمن اينكه حدود برج 9 بيمه تامين اجتماعي شركتهاي پيمانكاري و پرسنلشون روموظف به ثبت نام دوباره در اداره تامين اجتماعي كرد آيا اين مساله ربطي به همين موضوع داره يا نه باتشكر

    1. سلام
      در شرکت پیمانکاری بر اساس قرارداد، ردیف پیمان در تامین اجتماعی دریافت میشود و میزان هزینه کرد و درصد پیشرفت کار و زمان پروژه طبق قرارداد مشخص است لذا در پایان تاریخ قرارداد اگر قرارداد تمام شود و تاریخ آن تمدید نشده باشد یعنی پروژه خاتم یافته تلقی شود لذا دیگر امکان ارسال لیست در ردیف آن پیمان وجود نخواهد داشت و شرکت پیمانکار میتواند فقط در کد کارگاه اصلی شرکت لیست حقوق پرسنل خود را ارسال کندکه جز ردیف آن پیمان قرار نخواهد گرفت.

  24. سلام . من 5 ردیف پیمان برای یک شرکت پیمانکاری وارد کردم که وقتی میخوام بدونم لیست تایید نهایی شده یا نه اصلا توی لیستها 3 تاشون نمایش داده میشه و خبری از اون دوتا نیست. شماره پیگیری داره اما میزنم چیزی نشون داده نمیشه .فایل رو دوباره بارگذاری میکنم میگه که این فایل قبلا با این کد پیگیری بارگذاری شده. لطفا راهنماییم کنید.

    1. سلام
      احتمالا در صفحات بعدی نمایش داده است، با دکمه پیمایش، صفحات را پیمایش کنید و اگر باز هم نبود با شماره 142 پشتیبانی تامین اجتماعی موضوع را مطرح کنید تا بررسی نمایند انشاالله که حل میشود.

  25. دوست عزيز سلام من يكي از كساني هستم كه هميشه وب سايت و مقالات شما را پيگيري ميكنم و استفاده ميكنم.
    در رابط با بيمه هاي پيمانكاري و مشاور همانطور كه اطلاع داريد بدون وجه ميباشند يعني عملا پولي در زمان ليست پيمانكار پرداخت نمي كند خواستم در اين رابطه توضيحاتي بديد همراه با ثبت سند حسابداري آن.
    ممنون

    1. با عرض سلام و تشکر. مواردی که میفرمایید مربوط به مقررات ماده بسیار مهم 38 قانون تامین اجتماعی هست که بزودی مطالبی در این خصوص منتشر خواهیم کرد و مفصلا به این موضوع خواهیم پرداخت. ولی در خصوص ارسال لیست بیمه پیمانکاران، همانطور که مستحضرید حق بیمه هر ردیف پیمان نهایتا با عنایت به ضرایت بخشنامه 14 تامین اجتماعی محاسبه و مفاصا حساب صادر میشود. مبلغ بیمه پرسنلی که مستقیما تحت آن ردیف پیمان ارسال شده اند از مبلغ نهایی بیمه محاسبه شده طبق ضریب کسر و مابقی قابل پرداخت به تامین اجتماعی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :