فهرست مطالب

با سلام احترام به همه کاربران ،

یکی از بخش های مهم کتاب قانون مالیاتهای مستقیم که می تواند یکی از قسمتهای بسیار کاربردی برای حسابداران باشد فصول سوم و چهارم مالیات بر درآمد در باب سوم است. یکی  از وظایف شغل حسابداری ، تنظیم لیست حقوق ودستمزد در پایان ماه و سال است . در ادامه پس از تنظیم لیست مالیات متعلق را محاسبه کرده و بایستی 30 روز بعد از پایان ماه به اداره دارایی ارسال نمایند .از این رو آشنایی کامل با این ماده قانونی جهت محاسبه دقیق خیلی مهم است .بد نیست چند ماده از این فصل را باهم مطالعه کنیم .

ماده 82 ـ درآمدي که شخص حقيقي در خدمت شخص ديگر(اعم از حقيقي يا حقوقي‌) در قبال تسليم نيروي کار خود بابت ‌اشتغال در ايران برحسب مدت يا کار انجام يافته به‌ طور نقد يا غيرنقد تحصيل مي‌کند مشمول ماليات بر درآمد حقوق است‌.

تبصره ـ درآمد حقوقي که در مدت مأموريت خارج از کشور (از طرف دولت جمهوري اسلامي ايران يا اشخاص مقيم ايران‌) ازمنابع ايراني عايد شخص مي‌شود مشمول ماليات بر درآمد حقوق مي‌باشد.

ماده 85 ـ نرخ ماليات بر درآمد حقوق در مورد کارکنان وزارتخانه ها و موسسات،و ساير دستـگاههاي دولتي موضوع مواد(1) و (2)و قسمت اخير ماده(5) قانون مديريت خدمات کشوري و نيز ساير دستگاههاي اجرائي موضوع ماده (5) قانون مديريت خدمات کشوري و ماده (5) قانون محاسبات عمومي در صورت اجراي فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري و اصلاحات و الحاقات بعدي آن، قضات، اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و تـحـقيـقاتي پس از کـسر مـعافيت‌هـاي مـقرر در اين قانون به نرخ  مقطوع ده درصد(10%) و در مورد ساير حقوق بگيران نيز پس از کسر معافيت‌هاي ‌مقرر در اين قانون تا مـبلغ چهل و دو ميليون (66000000) ريال بـراي سـال 91بـه‌نـرخ ده درصد (10%) و نسبت به  مازاد آن به نرخ‌هاي  مقرر در ماده ‌(131) اين قانون خواهد بود.
ماده86 ـ پرداخت‌کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت يا تخصيص آن مکلف اند ماليات متعلق را طبق مقررات مادة (85) اين ‌قانون محاسبه و کسر و ظرف سي روز ضمن تسليم  فهرستي ‌متضمن نام و نشاني دريافت‌کنندگان حقوق و ميزان آن به ادارة امور مالياتي محل پرداخت و در ماه‌هاي بعد فقط تغييرات را صورت‌ دهند.

تبصره ـ پرداخت هايي که از طرف غير از پرداخت کنندگان ‌مقرري مزد و حقوق اصلي به عمل مي‌آيد پرداخت کنندگان اين‌قبيل وجوه مکلف اند هنگام هر پرداخت ماليات متعلق را بدون ‌رعايت معافيت موضوع مادة (84) اين قانون به نرخ‌هاي مقرر در مادة (85) اين قانون محاسبه و کسر و ظرف 30 روز با صورتي ‌حاوي نام و نشاني دريافت کنندگان و ميزان آن به اداره امور مالياتي‌ محل پرداخت کنند.

در چند ساله اخیر نرم افزار سازمان مالیاتی کشور در اختیار کلیه شرکتها قرار گرفته که خیلی آسان تر از لیست های دستنویس است ، ضریب اشتباهات را پایین آورده و سرعت ارسال را بالا برده است .در این نرم افزار اطلاعات حقوق بگیران و پرداخت کنندگان حقوق بصورت دقیق ثبت شده و در قسمت محاسبه با وارد کردن کارکرد حقوق مالیات متعلق محاسبه می شود .

وبسایت پرشین حساب آماده دریافت نظرات و پیشنهادات شما می باشد . آرزوی توفیق برای شما

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :